Vi Bilägares forum

Mazda 626 vs SAab 93 första bilköp hjälp!

Mazda 626 vs SAab 93 första bilköp hjälp!

Hej jag har hittat 2 bilar jag är intresserad av. en mazda 626 blå rostfri,kamrem bytt, avställd d.v.s att skatten ska betalas och den ska besiktigas i april ( https://www.blocket.se/kristianstad/Mazda_626_69629583.htm?ca=22&w=2 ) skit fin bil tycker jag.
Pratade med en jag känner han sa att det är skit att jag kan glömma det att topppackningarna brukar gå vid 19xx mil osv. att jag hellre skulle köpa denna saab 9-3 (01a nybesiktigad nyskattad) 22xx mil men bilen var inte den finaste diamanten den hade lite små rostfläckar här och var. bilen var från facebook i en grupp som kräver medlemsskap så kan ej länka den men kopierar in vad han skrev + bild

jag har en Saab 9.3 års 00-01 och har rullat 22xmil. har bytt bromsarna och skivorna, samt skatten är betalad och besiktigad och den gick igenom utan anmärkningar, har 4st nästa in till nya sommardäck på som rullat ca 250 mil, är lite rost på bilen som är vanligt hos Saab. Har använt bilen som en pendlabil till jobb så dem senaste 2000 milen är typ bara långmil.
Billigare vid jävligt snabb affär

vad tror ni har min polare rätt? vill höra blandade åsikter!

Uppdaterat: 2016-10-12 19:04

Kommentarer

gick ej få in bilden men kan skicka pm om ni så vill se den ( han ska ha 7500 för saaben eller mindre vid snabb affär )

Uppdaterat: 2016-10-12 19:05

Vill du inte lägga mer pengar har du nog svårt att få råd om några specifika bilar här. Ska man göra affärer i den prisklassen måste man vara driven och ha råd att ta förluster.
Du kan göra ett fynd om du kan bilar, men det är nog större chans att bli blåst.

Uppdaterat: 2016-10-12 19:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Låter lite konstigt med en Mazda från de åren som är "rostfri" och dessutom 3 ägarbyten under 1,5 månad i våras - totalt 8 ägare under åren. Dessutom har nuvarande ägare köpt bilen för 5 dagar sen !! Var det inte för dessa täta ägarbyten så skulle man ju kunna chansa efter lite prutning för Mazda brukar ju vara hyfsat driftsäkra. MS-däck låter dock mindre bra men ännu mindre bra är dessa ägarbyten under året.

Uppdaterat: 2016-10-12 20:01

mazdan blev såld, men kan saaben vara något ?

Uppdaterat: 2016-10-12 20:05

Mazdan är nog till salu om några dagar igen..:)

Uppdaterat: 2016-10-12 20:12

men ge mig råd nu :) en bra relativt fin pendlarbil för 8 loppor som funkar att ha till sommaren :) ,

Uppdaterat: 2016-10-12 20:20
Jonathan LP Hylse skrev:

mazdan blev såld, men kan saaben vara något ?

Det vet du först när du sett och provkört den.

Uppdaterat: 2016-10-12 20:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis som saabnisse säger - och i den prisklassen är det för det första skicket på det specifika exemplaret som avgör, för det andra är risken uppenbar att du köper en skräphög. I alla fall om du inte själv är en duktig bilmek och kan kolla bilen ordentligt-

Uppdaterat: 2016-10-12 20:32

Jag har haft bilar för 7000 kr typ men jag har då sökt helt utan prestige, en liten ljusblå Mazda 323 drygt 10 000 mil välskött som tusan gått i en o samma familj i tre generationer, den var ett klipp.
Småbilar kommer billigt, de japanska o koreanerna brukar vara bra men märkligt nog så överlever de fulaste, en gul Hyundai eller som för mig en ljusblå Mazda oftast ägd av någon äldre eller en tjej som fått pärlan av någon släkting tja det finns ju ingen imp faktor men bilen tar en dit man ska o de är billiga att hålla efter.
Annars så vet jag två välhållna bilar på rak arm en 9,3 -01 o en Chevrolet Kalos -05 de har rullat under 10 000mil med en till två ägare men de hamnar då på som minst 15 000kr och det är nog där man idag som lägst bör söka o då ska man fortsatt enbart se till helheten.
Bilar finns det gott om.

Uppdaterat: 2016-10-12 20:35

En sökning på Blocket ger runt 300 bilar som motsvarar dina grundkrav, sen gäller att hitta exemplaret som inte kommer ge bekymmer.

Jag skulle hålla mig till japanska eller asiatiska bilar, Suzuki var billiga från början, enkla och ärliga bilar om dom inte rostat sönder

Uppdaterat: 2016-10-12 21:31

Ju billigare bilen är desto viktigare är det att den har enkel och okomplicerad teknik och utrustning.

Uppdaterat: 2016-10-12 21:46

Sen är det ju bra om det finns billiga beg delar om något skulle paja. Hur många Mazdadelar hittar man på skroten?

Uppdaterat: 2016-10-12 21:52

trasten - rätt många - i alla fall till Mazda 323. Nu behövdes det det ju inte så många men vid några tillfällen så gick det i alla fall bra.

Uppdaterat: 2016-10-12 22:05

Det kanske är lättare att hitta till 323. När jag behövde delar till min 929 så var det iskallt.

Uppdaterat: 2016-10-12 22:22

Jo - 323 var ju en synnerligen vanlig bil på sin tid.

Uppdaterat: 2016-10-12 22:34

Varför gå över ån efter vatten. Om du skall pendla till jobbet och inte har större krav på ditt bilägande så varför inte köpa en gammal Volvo. Stor å klumpig och drar mycket bensin och är säkert ful som stryk och ingen fjälla vinkar åt dig när du kommer åkandes, men, priset är rätt 5- 7.000 kr.
Du köper en besiktad å skattad Volvo 240 eller 740, kolla så att inte rostflagorna är för stora bara och sen kör du ( kamremmen också skall vara bytt de senaste åren ) till och från jobbet varje dag i kanske ett par år och sparar pengar under tiden och sen hittar du bilen som du vill ha, och sen vadå ? Jo du sätter ut Volvon på Blocket och säljer den på ett par dar för ungefär samma summa som du gav för den, pruta nån hundring så är det klart. Jag vet många som gjort likadant och det funkar. Första bil, kör å busa om du vill men grejorna håller och reservdelar finns om du skulle behöva, så kan du hitta nästan allt för ett par hundringar och vilken Nisse som helst kan slänga in delarna i en Sosse Container så jag önskar dig en bekymmersfri pendlar tid i din gamla Volvo. Behövs inget annat än Bensin å en skvätt olja ibland. Johan i Borlänge.

Uppdaterat: 2016-10-12 22:56

Kan funka med saaben, kanske inte....
Ställer du frågan här tror jag inte du är så bevandrad i bilar att du kan göra annat än chansa......
Men saaben har väl turbo?
Efter erfarenhet är det en pryl som ofta ger upp vid de miltalen, är bilen inte väldigt bra skött med service och oljebyten, bör du vara försiktig.
Ett turboras är inte hela världen, men det är mer än halva bilens värde med begagnade grejor och eget mek.....
Jag som är van, kan bilar bra och ibland handlar med sånt, kan gå i den fällan.... jag köper dock inte rill bilens "marknadsvärde" och kan ta en smäll.
Mazdan hade varit ett betydligt mindre riskabelt objekt för dig.
Undvik gamla turbobilar, de är törstiga och har fler prylar som strular, dålig service ger problem med mer än turbon, hela smörjsystemet blir igensatt och en sludgerensning är ett halvstort jobb..
Och man hittar det inte hur enkelt som helst, ibland får man plocka sönder lite för att bedöma.
Eftersom ts bor i skåne, typ eftersom han kollar bil i kristianstad, finns det gott om billiga mazdadelar.
Returbilen har på tre ställen, och 323-626 finns där gott om.
Men då får man meka själv......

Uppdaterat: 2016-10-13 12:32

Håller med Ducce köp inte turbo bil med dom milen. En mindre bil brukar oftast vara bäst men då är inte komforten så bra. Hade en Opel Corsa 1.2S 86:a på tidigt 90-tal efter en trafikolycka och lite pengar att röra mig med då jag var sjukskriven. Den fungerade bra och var driftsäker och billig att äga. Fick mer än vad jag gav när jag efter några år sålde den. Bytte bara olja och filter själv. Sedan var det bara tuta och köra. Gjorde även några långresor.

Kolla Honda Civic, Mazda 323, och andra småbilar.

Uppdaterat: 2016-10-14 23:20
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

En 9-3 (fram till den nya kom -03) ska inte kosta över 10.000 oavsett skick, de är billiga.

Här pratar vi om två helt olika bilar, Saaben är en klump jämfört med 323, de är i olika storleksklasser. Saaben är mycket säkrare, t.ex. Civic är bland det osäkraste som finns i de årsmodellerna.
Delar finns i massor till Saaben, men som sagt, ett turbobyte är inte svårt med kostar nästan bilens värde.

Finns ju många andra alternativ, t.ex. Xsara. En fin halvkombi får du under 10.000. Rost finns inte på dem, och de är driftsäkra. Tråkig att köra men väldigt vettig, snål och billig att ha. Låg skatt o försäkring. Och, faktiskt säker.

En fräsch Astra eller Focus är också bra alternativ. Rostvarning, men det finns fina bilar också.

Finns mycket att hämta för 10.000 kr, men jag skulle inte välja asisatiskt, priserna på delar är inte kul. Och, även asiater går sönder, annars skulle man inte se dem på skrotorna...

Uppdaterat: 2016-10-15 10:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tycker dock att man t ex ser förvånansvärt många gamla 323:or på vägarna trots att de är "rosthögar" - så nån form av kvalitet måste dom trots allt ha eftersom dom fortsätter att rulla även efter typ 15 år. Men skall man köpa bil för max 10.000 kr så bör man nog vara beredd att göra lite reparationer själv - för dom kommer oavsett bilmärke.

Uppdaterat: 2016-10-15 10:10

För de pengarna gäller less is more.
Skippa AC t.ex, för när den inte kyler funkar allt sämre än om den inte haft det från början.
Skicket på det specifika exemplaret är viktigast, men det lönar sig ofta med säkra kort. Bilar med gammalsdags konstruktion som baklhuldrivna Volvo eller japaner är säkert, även snikutrustade tyskar, men passa sig noga för värstingar.

En BMW 316 är bättre än en 320.
Hellre 1,6 l a4 än 1,8.
Volvo 2/7/900 är stenålder men stabila.
Mazda, Toyota, Suzuki, Mitsubishi om de inte är för rostiga.

Toyota starlet från 80-talet måste vara världens hållbaraste bil, men köp njurbälte och hörselkåpor och njurbälte. Och krocka inte.

Uppdaterat: 2016-10-15 10:22
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Vore roligt att se en Starlet 1983 igen, inte sett någon på 25 år.
Den var rätt kul, man kunde plocka ut bakrutorna med hjälp av en skruvmejsel, rensa bilen på innehåll och sätta tillbaka rutan igen, väldigt lustigt skämt.
Värmen var förresten något sjusärdeles.

Uppdaterat: 2016-10-15 11:14

En gammal jobbkollega hade en, en 87:a, den framhjulsdrivna lådan, med 1,3 12-ventilaren.
Han hade som sport att kosta på bilen så lite som möjligt, på 4 år kostade han på den en liter motorolja. Och 4 begagnade däck för dom tog slut.
Blankt papper varje år, kostade 1000 kr för två. Såldes efter 4 år till en utlänning som betalade 4000 för bägge, kompletta, då det aldrig gick åt några reservdelar.

Uppdaterat: 2016-10-15 12:24
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Sån misstänker jag att min mazda 323 är,okrossbar....
Bra som reservbil om tysken krånglar....
Men kul är den inte.

Uppdaterat: 2016-10-15 14:48