Vi Bilägares forum

Citroen C4 Grand Picasso BlueHDi 120 EAT6 eller VW Touran 1.4 TSI auto

Citroen C4 Grand Picasso BlueHDi 120 EAT6 eller VW Touran 1.4 TSI auto

Hej alla bilkunniga bilägare,

Önskar lite råd inför nybilköp. Ska uppdatare familjebilen från Opel Vectra -98 till nyare 7-sitsare MPV. Tankar fastnar på C4 Grand Picasso eller VW Touran 1,4 TSI DSG. Inte helt bestämt om bensin eller diesel. Men har har hört att Touran 1.4 turbobensinare är tillräckligt stark och fastnar på den.

Jag pendlar 80 km dagligen, kör nästan 3 000 mil/året, och så kommer det vara de kommande 3 åren. Jag har hört gott om t Touran 1.4 TSI bensinare, men kanske är diesel är ekonomiskt fördelakigt för mig?

Lite rädd för Citroen's negativa rapport om driftsäkerhet (små elfel, många verkstadsbesök), men dess enstående snygg stil, utrymme och komfort är tilltagande. Touran är lite säkrare verkar som och kanske värd 20 000 - 30 000 dyrare än Grand Picasso?

Mina grundvilkor: Säkerhet för barnen, Varm bil på morgonen (parkeringsvärmare +/- rattvärme). Sedan vill man ha något som kan hålla något länge. Jag tänker ha bilen i typ 6 år. Håller Citroen längre VW tror ni?

Citroen har 3 års garanti men 2 år för VW: Kan det vara en orsak att välja Citroen? Eller inom 3 år möter man inte så många fel och då hög risk med mer fel i Citroen vid mer 10 000 mil?

Det är kampanj nu på 2016 modell av Citroen men jag tänker på den faceliftade nya Picasso.

Min budget: 200 000 - 300 0000 kr.
Kanske bättre med begagnade pga värdeminskningen? Ska man välja Touran med tanke på värdeminskningen?

Har ni några erfarenheter av dessa två? Bensin el diesel? Några rekommnderationer angående durability? Pris reparation/reservdelar? Bra service vid fel hos Citroen vs. VW?

Alla små råd är välkomna!

-:)

Uppdaterat: 2016-10-12 18:14

Kommentarer

Har du provkört någon av dom?

Uppdaterat: 2016-10-12 19:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har provkört Grand Picasso 2.0 diesel auto, inte riktigt det jag vill. Väldigt kort tid. Imorgon kommer jag provköra Touran 1,2 TSI inte vad jag tänker ha. Typiskt att de inte ha vad man vill ha. Jag återkommer imorgon med 2 förslag och då får jag höra er kritik?

Allmänna märkeskritik på reliability och durability Citroen kontra VW? Andrahandsvärde har jag hört är bättre för VW men dyrare inköp. Men det känns inte så dyrare egentligen för de Grand Picasso jag kan ha är Exclusive- (Shine) version som landar på 310 000 kr. Kanske inte värt! På de pengarna får jag lätt en Touran bensinare med det viktigaste jag önskar mig ( säkerhetspaker, dragpaket, Pluspaket, familjpaket - autobroms, trötthetsvarnare, motorvärmera med fjärrkontroll, CarPlay, ect).

Uppdaterat: 2016-10-12 22:33

På VW kan du köpa till förlängd garanti om man inte tycker att 2 år räcker, kan vara bra om man funderar på att behålla den några år som du skriver.
Läs dock på vad det innebär eller fråga VW.

Uppdaterat: 2016-10-14 09:13
*Robban

På många VW-modeller lämnas ju standardmässigt numera 3 års garanti vilket ju är ett minimalt anständighetskrav kan man tycka. Förlängd garanti brukar ju gå att köpa till på flera märken men kostnaden kan ju vara rätt olika.

Uppdaterat: 2016-10-14 10:24

Jag tror det blir mer spännande med en Picasso!

Uppdaterat: 2016-10-14 17:18

Med 3000 mil per år så låter diesel som ett vettigt alternativ. Frågan är förstås prisskillnaden i inköp.

Hållbarhetsmässigt är de troligen lika, ingen kan uttala sig säkert om vad som (inte..) kommer att hända med dem. Det vet man först efteråt...
Mina fransyskor sköter sig, men de är ju inte nya. (OK, har haft en ny, men den bråkade inte så länge jag hade den)

Så i slutänden är det du själv och din upplevelse, och förstås dina behov som borde styra valet.
Jag tycker ju GP är väldigt behaglig att åka långt i, och jag gillar de lite ovanliga lösningarna.
Men, jag har inte åkt långt i Touran, så där ska jag inte jämföra.

Uppdaterat: 2016-10-14 18:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En outsider kan vara Kia Carens, men då får du nog avstå från autobroms etc. Finns till kampanjpris.

Uppdaterat: 2016-10-22 15:59

Välj Citroën, för den har visats vara väldigt driftsäker. VW har mest problem av alla redan under den korta garantitiden. Lycka till!

Uppdaterat: 2016-10-30 06:00

Jag har inte haft någon Touran så där är mina erfarenheter begränsade. Däremot har företaget en C4 grand Picasso som efter 2500 mil varit en väldigt frekvent besökare på verkstaden. Många problem har där varit, med just växellådan som verkar vara en svag punkt (bilder finns ovan). Men även klonk från framvagnen, p-sensorer, regnsensor, antisladdsystem och key less go har strulat.

Vid 2504 mil fick den bärgas (bilden). Den gick varken att starta eller rubba ur fläcken. Den står nu inne och behöver en ny låda igen. Det är andra gången på 2500 mil. Jag har hävt leasingen på den, då detta exemplaret blir för dyrt för oss att ha. Förhoppningsvis - för Citroens skull - var det ett undantag. Men jag kommer inte tillåta någon ny leasing på PSA, utan har beställt en BMW X1 istället. Hoppas den fungerar bättre.

Så tycker man om komfort ska man välja en C4grand Picasso. Den går tyst på vägen och med fin fjädringskomfort (klonket fick de bort). Dessutom är det en praktisk bil, om än en ergonomisk katastrof ( vem hittade på att påfyllningen av AdBlue?- den sitter under bakersta sätet och det är väldigt lätt att spilla). Men är man inte beredd på att acceptera mängder med driftstörningar så köper man inte en sådan här, som jag upplevt den.

MVH AL

Uppdaterat: 2016-10-30 07:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag baserar mitt påstående på statistik från det stora företag jag jobbar för och våra tjänstebilar. Enstaka problem är enstaka problem men siffrorna ljuger inte, eller hur?

Uppdaterat: 2016-10-30 10:46

Ja det är dina erfarenheter Peugo, jag kan inte uttala mig om dina källor eftersom jag förmodar att jag inte får ta del av underlaget. Jag kan bara konstatera att just den C4 vi hade - och har - var en väldigt trevlig bil i vardagen. Praktisk, bekväm och snygg. Men driftstörningarna var för många.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

MVH AL

Uppdaterat: 2016-10-30 11:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det är knappast statistiskt säkerställt, en enskild bil säger absolut ingenting, eller hur brukar du argumentera?

Uppdaterat: 2016-10-30 11:28

Nej, ett enskilt exemplar ger oss ingen ledning om de generella förhållandena i populationen - eller ännu mindre variationen i de olika tilltänkta fordonens tillförlitlighet. Det är alldeles korrekt uppfattat!

Jag bara redogör för just min erfarenhet av Citroen C4 grand Picasso.

MVH AL

Uppdaterat: 2016-10-30 11:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Men jag kommer inte tillåta någon ny leasing på PSA, utan har beställt en BMW X1 istället. Hoppas den fungerar bättre.

Vad har du beställt med bensin eller diesel motor, hur är hk och är det 8 stegs automat på BMW X1?

Uppdaterat: 2016-10-31 09:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Instegsdieseln - tror den har 143 hk och med 8-stegad låda.

MVH AL

Uppdaterat: 2016-10-31 17:51
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Instegsdieseln - tror den har 143 hk och med 8-stegad låda.
MVH AL

Kul för dig och underbart 8 stegad låda. Diesel kör man över 2000 mil/år att rekommendera. Hur många mil kör du per år?

Uppdaterat: 2016-10-31 17:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

A.L wrote:Instegsdieseln - tror den har 143 hk och med 8-stegad låda.
MVH AL
Kul för dig och underbart 8 stegad låda. Diesel kör man över 2000 mil/år att rekommendera. Hur många mil kör du per år?

Jag kommer inte köra bilen så många mil. Det är en av mina anställda som kommer köra den mestadels av tiden. Men jag kör själv mellan 3000-4000 mil per år(cirka).

Lådan är väldigt trevlig. Hade en sådan på min förra 525 xd Touring.

MVH AL

Uppdaterat: 2016-10-31 18:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

GF wrote:A.L wrote:Instegsdieseln - tror den har 143 hk och med 8-stegad låda.
MVH AL
Kul för dig och underbart 8 stegad låda. Diesel kör man över 2000 mil/år att rekommendera. Hur många mil kör du per år?
Jag kommer inte köra bilen så många mil. Det är en av mina anställda som kommer köra den mestadels av tiden. Men jag kör själv mellan 3000-4000 mil per år(cirka).
Lådan är väldigt trevlig. Hade en sådan på min förra 525 xd Touring.
MVH AL

Om man kör under 2000 mil per år då är det bästa med bensin och klarar sig bra när man kör från hemmet till mataffär korta exempel 2 eller mer km tur resa för start och stopp klarar snabb varmt motor och håller bra katalysator än diesel för dyra att byta delar och lönar sig inte ekonomisk.

Uppdaterat: 2016-10-31 18:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - skulle tro att A.L har full koll på detta...:)

Uppdaterat: 2016-10-31 20:04

GF; jag förstår dina tankar men den tänkta bilen kommer att rulla mer än 4000 mil varje år så dieseln är motiverad. Det hade den varit även med kortare körsträcka- särskilt om jag skall nyttja bilen ibland - eftersom jag tycker att moderna dieselmotorer är trevligare än bensinalternativen, i alla fall så länge vi inte pratar sportbilar.

Så diesel är mitt val, gärna som laddhybrid, nästan oavsett körsträcka.

MVH AL

Uppdaterat: 2016-10-31 22:46
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”