Vi Bilägares forum

köpa ny bil

köpa ny bil

Hej alla bilägare.

det är så är att jag funderar på att köpa bil. men först till det här.

Jag och mitt ex hade en opel sport tourer 140HK år 2013 och första veckan tyckte jag den var skit go att köra.
men efter ett tag så blev jag mer och mer irriterad på bil J*veln.
men kommer jag aldrig mer vilja ha opel det var mer strul och grejer.

Jag kan inget om bilar. men dom bilar jag har fastnat för är citroèn cactus.
men vilken hk skall jag ha i så fall

och sen har jag funderat på Kia rio eller nån form.

Jag vill ha en mindre bil.

och får max kosta ca 160000 kr.

jag är lite rädd att bli besviken igen då jag.

tacksam för svar

Mvh Riwa

Uppdaterat: 2016-10-02 16:45

Kommentarer

Varför frågar du om hur många hk du ska ha i Cactus när du maxat 160'?
Då räcker det bara till den minsta motorn.

Uppdaterat: 2016-10-02 18:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ny el begagnad bil? Storleksklass? Körsträcka? Man får ganska mycket för 160 tusen.

Uppdaterat: 2016-10-02 20:42
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Finns frågeställaren kvar? Eller har hen drabbats av Alzheimers sjukdom? Man glömmer då ganska snabbt att man ställt en fråga.

Uppdaterat: 2016-10-03 21:26
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ännu en uno?

Uppdaterat: 2016-10-03 21:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Behöver ju inte vara en "uno" men ställer man en sån här fråga i ett bilforum så borde man ju själv vara på hugget och ivrigt invänta svar - och sen fråga vidare.

Uppdaterat: 2016-10-03 22:05

Även om man inte kan något tekniskt om bilar så måste man ju veta vad man är intresserad av och att provköra kan ju alla med körkort göra.
Ut och provkör de som är intressanta och köp sen när du bestämt dig.
Att tala om vad någon annan skall köpa för bil är inte lätt.

Uppdaterat: 2016-10-04 10:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Så rätt så, Hacken !

Uppdaterat: 2016-10-04 11:55

Är du rädd att bli besviken, på vad? Där hängde jag inte med alls. Din Opel var skitskön att köra tills, den helt plötsligt inte var det? Irriterade du dig på att den krånglade och tappade sugen helt? ALLA bilar går sönder. ALLA bilar krånglar. Frågan är bara vad det kostar att åtgärda dem och hur ofta man blir tvungen att göra det. Vet inte vad som får dig att tro att du automatiskt skulle bli mer nöjd med en Citroen när du precis ratat en Opel?
Hatar du bilkostnader (aint we all?), ska man tveklöst åka buss. Har man inte tid med det får man försöka lära sig om bilköp (du har förvisso redan börjat här vilket är bra). En del tror på att om de bara köper så nytt som möjligt så är det problemfritt. Andra köper billigare, äldre bilar och kör så länge det går och sen kastar bilen på skroten. Vad som är bäst, är inte lätt att säga. Kunskap är dock makt. Jag vet inget om elefanter men hade jag haft ambition att köpa en hade jag läst på i ämnet (Google är din vän?). Så börja där, läs på (om bilar då lämpligen) och bilda dig en uppfattning om vad du behöver. Hästkrafter i en bil är väl ganska egalt. I dagsläget rullar trafiken så plågsamt långsamt att det snart går utmärkt att åka med 50hk motor i en vanlig volvo, mer är svårt att utnyttja.

Uppdaterat: 2016-10-04 14:31
/Hilife
Minimats1 skrev:

Ny el begagnad bil? Storleksklass? Körsträcka? Man får ganska mycket för 160 tusen.

tja. den får gärna vara ny, och den får vara en modell som cactus eller kia rio.
och nej jag har inte drabbats av Alzheimers, ;)
Jag tänker generellt om citroeng är en bra bil. dacia tillexempel känns ju plastig som helst inuti.

Uppdaterat: 2016-10-05 15:18
hilife skrev:

Är du rädd att bli besviken, på vad? Där hängde jag inte med alls. Din Opel var skitskön att köra tills, den helt plötsligt inte var det? Irriterade du dig på att den krånglade och tappade sugen helt? ALLA bilar går sönder. ALLA bilar krånglar. Frågan är bara vad det kostar att åtgärda dem och hur ofta man blir tvungen att göra det. Vet inte vad som får dig att tro att du automatiskt skulle bli mer nöjd med en Citroen när du precis ratat en Opel?
Hatar du bilkostnader (aint we all?), ska man tveklöst åka buss. Har man inte tid med det får man försöka lära sig om bilköp (du har förvisso redan börjat här vilket är bra). En del tror på att om de bara köper så nytt som möjligt så är det problemfritt. Andra köper billigare, äldre bilar och kör så länge det går och sen kastar bilen på skroten. Vad som är bäst, är inte lätt att säga. Kunskap är dock makt. Jag vet inget om elefanter men hade jag haft ambition att köpa en hade jag läst på i ämnet (Google är din vän?). Så börja där, läs på (om bilar då lämpligen) och bilda dig en uppfattning om vad du behöver. Hästkrafter i en bil är väl ganska egalt. I dagsläget rullar trafiken så plågsamt långsamt att det snart går utmärkt att åka med 50hk motor i en vanlig volvo, mer är svårt att utnyttja.

men visst, just den modellen jag hade var inte kanske den som passade just mig. och så är det ju med allt.
och att bilar går sönder och man måste göra service det fattar ju jag med.
men jag tänker om jag tar citroeng med den minsta motorn, eller om man skall ta den med 100 hk.
och sen så har jag försökt läsa lite om det och, men jag tänkte mer om nån har mer erfarenhet av just den bilen och
om det är en schysst bil att köpa. vissa säger att köp inte just den här modellen för att den är si och såhär.
hade jag kunnat lägga 300tusen så skulle jag väll ha köpt mig en honda eller nån audi eller liknande.
och eftersom jag inte är så kunnig på detta så tänkte jag att jag istället frågar, och vad andra anser och tycker.
att till exempel, jag borde kanske se på den här bil modellen istället för att den kanske e lite bättre..

jag gillar ju cactus modellen hur den ser ut på utsidan. men självklart får man ju testa och köra den.

Uppdaterat: 2016-10-05 15:37

Ja det är ju just vad du måste göra, ut och provkör, men prova inte bara Cactus, du måste prova andra bilar i samma prisläge för att kunna göra en bedömning.
Sedan ska du givetvis ta den du gillar bäst, det är ju du som ska ha den och strunta i alla som påstår att du valt helt fel och att du skulle valt ett annat märke.

Uppdaterat: 2016-10-05 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En spontan känsla man har efter triljoner (? NJA ?) bilar i sin äga kan man väl konstatera att man KLARAR sig med rätt lite effekt i en motor i dagsläget. 50hk får upp en bil i 120 (efter ett tag). Allt beror på hur brått man har. Däremot är ju erfarenhet av att minsta motorn sällan är en keeper och att nått mellanläge är att föredra. Körde en Lupo 1.4 75hk ett tag. HELT HOPPLÖST slö. Vad skulle då den minsta 1,0 motorn på 50hk i Lupon varit? Vågar inte ens tänka tanken. Idag åker jag en småbil med 1.4 men med 95hk, helt annan karaktär än den sagolikt trista Lupon så rådet du fått, att prova är nog bra. Fråga dig, hur känns bilen? Första känslan är oftast den rätta. Kör en rejäl sväng. Kör du mest motorväg? Kör motorväg i en 1timme, gärna två. Kör du mest i stan, kör en rejäl sväng där. Säg till bilsäljaren att du vill bilda dig en uppfattning och att du inte vill stressa utan verkligen känna efter. Den säljare som inte förstår det köper du ändå ingen bil av. Har aldrig kört en Cactus, kul bil om man vill synas för det är ju en bil många har en åsikt om, men spontant känns det väl som 100hk kan göra jobbet i den vikten av bil.
Om jag tillåter mig vara lite krass så är det nog knappast säkert att få ett problemfritt ägande, ens om du lägger en miljon på en bil...

Uppdaterat: 2016-10-06 10:33
/Hilife

Bilar kostar att äga oavsett om de är nya eller begagnade och köper man en liten bil så behövs inte så många hk för att det skall kännas piggt.
Vad som går sönder på en bil har nog mer med skötsel och hur man kör att göra men ALLA bilar kan gå sönder. Att köpa en felfri bil finns inte. Förr eller senare måste man byta slitdelar på en bil och delar på nya bilar kan ha dålig kvalité och behöva bytas och det är ok så länge garantin gäller.
Det viktigaste vid bilköp är att leta upp en bil man gillar och trivs med att köra och hur detta upplevs skiljer mellan oss alla bilköpare. Vi har alla olika preferenser.

Uppdaterat: 2016-10-06 10:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

( men efter ett tag så blev jag mer och mer irriterad på bil J*veln.
men kommer jag aldrig mer vilja ha opel det var mer strul och grejer.

Jag kan inget om bilar. men dom bilar jag har fastnat för är citroèn cactus.
men vilken hk skall jag ha i så fall )
Va bilen för invecklad kanske !! du blir säkert mycket nöjd med cactusen, speciellt designen.

Uppdaterat: 2016-10-07 07:13

Jo - i helsvart så blir väl inte dess "bumpers" lika uppseendeväckande kan jag tro.

Uppdaterat: 2016-10-07 10:26

Såg en Cactucs i helsvart IRL nyligen, faktiskt riktigt snygg!

Typ så här;

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-10-07 10:33

Pi, la till en bild nu i förra inlägget, exakt som du är inne på.

Uppdaterat: 2016-10-07 10:34
saabnisse skrev:

Ja det är ju just vad du måste göra, ut och provkör, men prova inte bara Cactus, du måste prova andra bilar i samma prisläge för att kunna göra en bedömning.
Sedan ska du givetvis ta den du gillar bäst, det är ju du som ska ha den och strunta i alla som påstår att du valt helt fel och att du skulle valt ett annat märke.

Exakt! Det är bara du som kan avgöra om bilen känns rätt, om den funkar för dina behov, om du tycker om att köra den, om du gillar hur du sitter. Bullrar den, är utrymmen/bagaget ok?
Prova gärna flera bilar av lite olika typ, och fabrikat.

Cactus är en bil som gärna diskuteras, de som har dem verkar vara nöjda, medan de som inte gillar den bara ser en massa fel (inget ovanligt oavsett bil). Klart är i vart fall att det inte är en bil som försvinner i mängden, den har attityd. Det har ju en del andra också, som t.ex. Juke.

Uppdaterat: 2016-10-07 12:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hilife skrev:

En spontan känsla man har efter triljoner (? NJA ?) bilar i sin äga kan man väl konstatera att man KLARAR sig med rätt lite effekt i en motor i dagsläget. 50hk får upp en bil i 120 (efter ett tag). Allt beror på hur brått man har. Däremot är ju erfarenhet av att minsta motorn sällan är en keeper och att nått mellanläge är att föredra. Körde en Lupo 1.4 75hk ett tag. HELT HOPPLÖST slö. Vad skulle då den minsta 1,0 motorn på 50hk i Lupon varit? Vågar inte ens tänka tanken. Idag åker jag en småbil med 1.4 men med 95hk, helt annan karaktär än den sagolikt trista Lupon så rådet du fått, att prova är nog bra. Fråga dig, hur känns bilen? Första känslan är oftast den rätta. Kör en rejäl sväng. Kör du mest motorväg? Kör motorväg i en 1timme, gärna två. Kör du mest i stan, kör en rejäl sväng där. Säg till bilsäljaren att du vill bilda dig en uppfattning och att du inte vill stressa utan verkligen känna efter. Den säljare som inte förstår det köper du ändå ingen bil av. Har aldrig kört en Cactus, kul bil om man vill synas för det är ju en bil många har en åsikt om, men spontant känns det väl som 100hk kan göra jobbet i den vikten av bil.
Om jag tillåter mig vara lite krass så är det nog knappast säkert att få ett problemfritt ägande, ens om du lägger en miljon på en bil...

Jag ägde en VW Lupo 1.4i 74 hk och den användes som andrabil i 6 år. Inte speciellt slö men passar bäst på landsväg och inte på motorvägen. Hade inte ett enda fel på bilen under den perioden. Det enda som byttes var bromsbelägg fram utöver vanlig service. Fast framstolarna var mycket obekväma, speciellt ryggstödet. Annars övervägande bra kvalitet med full stort reservhjul.

Uppdaterat: 2016-10-08 13:25
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.