Vi Bilägares forum

Opel Astra ST Dynamic AUT 2016 vs. Skoda Octavia Combi TDI AUT - 16 vs Kia Cee´d SW GT-Line AUT 2016

Opel Astra ST Dynamic AUT 2016 vs. Skoda Octavia Combi TDI AUT - 16 vs Kia Cee´d SW GT-Line AUT 2016

Hej alla bilkunniga/bilintresserade, jag står här i valet och kvalet mellan dessa två bilar!

Kort bakgrund:
Vi är en familj på två och väntar en knodd i mitten på januari, i dagsläget har vi en Astra Enjoy halvkombi 1.6 - 11. Vi känner att denna kommer bli lite väl liten då vi enbart får plats med vagnen i bagaget och inget mer, som det är nu.

Nutid:
Vi är inställ på någon av dessa bilar strax efter årsskiftet(tänkte vara ute här i god tid).

1: Astra - Vi har som sagt sedan tidigare en Astra som vi är nöjd med(saknar lite motor dock..), bilen i sig verkar vara en rymlig och komfortabel bil och den modellen vi kikat på har som sagt ganska mycket lull-lull, vilket jag gillar. Vet dock inte vilken av motorerna jag skulle satsat på, om det är 150 hk 1,4T bensin eller 1,6 CDTi, personligen är jag mer sugen på diseln men vad tycker nig? Vi kör ca 2000 mil/år så kan inte tänka mig att det är någon superstor skillnad kostnadsmässigt förutom inköpet.

2: Octavia - Mina föräldrar har haft en sådan och har numera en Superb de är väldigt nöjda med, har inte så mycket erfarenheter av den förutom att även den kändes väldigt trevlig.

3: Cee´d - Vi testade den nya i somras och den kändes faktiskt riktigt trevlig, 1,7 CDRI, har hört att många sagt att sätet känns hårt längre sträckor, vilket jag inte hann testa. I övrigt var det väl inte lika mycket lull-lull och ungefär samma inköpspris, dock är det ju ett plus med 7 års garantin som de erbjuder.

Slutsats: Vad tycker ni här på forumet? Omkostnaderna för bilarna tar jag gärna emot synpunkter på också, såsom servicekostnader etc. Vad gäller skatt och försäkring så har är det ganska samma för samtliga tre bilar.

Tack så hemskt mycket på förhand!

/ Velig familj

Uppdaterat: 2016-09-21 10:29

Kommentarer

Eftersom ni skall frakta småbarn i baksätet tillsammans med en vuxen (antar jag) så kolla hur den vuxne upplever baksäteskomforten. Astra har under senare år upplevts som rätt instängd vill jag minnas... Sen har ni ju avsevärt längre garanti på Kia'n vilket också kan vara bra. Den främsta nackdelen med Kia'n är väl avsaknaden av både autobroms och adaptiv farthållare - den sistnämnda är en klar "komforthöjare" för föraren speciellt i kombination med automatlåda. Diesel el bensin är alltid frågan - själv återgick jag till bensin vid senaste bilbytet. Mycket beror ju på ert eget körmönster - innehåller det många kortare körningar så rekommenderar jag en bensinare. Kollar du Kia Ceed så kolla också nya Kia Niro.

Uppdaterat: 2016-09-21 11:13
Pi skrev:

Eftersom ni skall frakta småbarn i baksätet tillsammans med en vuxen (antar jag) så kolla hur den vuxne upplever baksäteskomforten. Astra har under senare år upplevts som rätt instängd vill jag minnas... Sen har ni ju avsevärt längre garanti på Kia'n vilket också kan vara bra. Den främsta nackdelen med Kia'n är väl avsaknaden av både autobroms och adaptiv farthållare - den sistnämnda är en klar "komforthöjare" för föraren speciellt i kombination med automatlåda. Diesel el bensin är alltid frågan - själv återgick jag till bensin vid senaste bilbytet. Mycket beror ju på ert eget körmönster - innehåller det många kortare körningar så rekommenderar jag en bensinare. Kollar du Kia Ceed så kolla också nya Kia Niro.

Tack så mycket för svar! Jo så är det ju såklart, nya har vi båda provsuttit och tycker att det känns rätt bra ändå.
Jo precis, vi tappar ju lite sådana säkerhetsgrejer, som ändå känns bra om man ska som du uttrycker det, frakta småbarn :D.
Jo men den känns väldigt angenäm att sitta i, men visst vi gör väl mest kortare sträckor, totalt 1 mil enkel väg till jobbet varje dag och sedan gör vi väl en del turer och utflykter. Men till vardags är det väl mest kortare sträckor. Jo, kollade lite på Niro i helgen men det kändes som att bagaget var något mindre på den.

Uppdaterat: 2016-09-21 11:20

Med det körmönstret skall ni definitivt välja en bensinare i nån form - eller en hybrid med de är ju oftast också bensinare i grunden.
Har ni kollat Toyota Auris kombi HSD (hybrid) ? Kan fungera för er i alla fall om ni inte behöver dragkrok...

Uppdaterat: 2016-09-21 11:25
Pi skrev:

Med det körmönstret skall ni definitivt välja en bensinare i nån form - eller en hybrid med de är ju oftast också bensinare i grunden.
Har ni kollat Toyota Auris kombi HSD (hybrid) ? Kan fungera för er i alla fall om ni inte behöver dragkrok...

Okej, tack så mycket! Jo jag har tidigare sneglat på dessa, dock vet jag inte vad HSD innebär? Sedan har jag tyvärr ingen i min närhet som har eller har haft en Toyota, där av inga erfarenheter av dem. De verkar dock vara trevliga bilar så att kika på en är ju helt klart värt isf!

Uppdaterat: 2016-09-21 11:32

Är det korta sträckor skulle jag välja en bensinare. Sen en sak som jag tänker på, hur länge tänker ni ha bilen och finns det chans att familjen blir fler än tre under den tiden er nya bil finns i er ägo. Tänker främst kring storleken på bilen, och innerutrymmen.

Auris hybrid TS med lång "hybrid garanti" är ett alternativ jag tänker för er också!

Uppdaterat: 2016-09-21 12:24
ksoderlund skrev:

Är det korta sträckor skulle jag välja en bensinare. Sen en sak som jag tänker på, hur länge tänker ni ha bilen och finns det chans att familjen blir fler än tre under den tiden er nya bil finns i er ägo. Tänker främst kring storleken på bilen, och innerutrymmen.
Auris hybrid TS med lång "hybrid garanti" är ett alternativ jag tänker för er också!

Jo, det blir ju mest det. Ja alltså vi kommer antagligen(om det blir som vi tänkt) hinna skaffa ett till barn med denna bil.
Tack så mycket för tipset, vad skiljer sig den från HSD som PI nämner? Som sagt har jag ingen som helst erfarenhet av Toyota.

Uppdaterat: 2016-09-21 12:26

Kolla lite på den här jämförelsen på www.facit.com:
http://www.facit.com/se/jamfor-bilar/?id1=7137677&id2=7580756&id3=7929017&id4=7312866&id5=8012068

Jag la in Kian, Skodan och Opeln - och kastade in VW Golf Kombi och Toyota Auris Touring som jokrar.
Jämförelsevis kan man säga att Kia, Toyota och Opel är jämstora (~530 l) och VW och Skoda något större i bagagen (~600 l).

Många bilmärken/handlare har mer eller mindre permanenta rabatter på nya bilar, så ofta är priserna en del längre än listpriserna.
Mitt råd är att prova sig fram till den ni kan komma att trivas med bäst i långa loppet.

Uppdaterat: 2016-09-21 12:53
Power to the people

Jag gillar Toyotas hybridlinan. Otrolig känsla att köra så mjukt och tyst. Octavia kanske är ett vettigt val eftersom dina föräldrar? Har detta och ni blir mer ett "känt" namn hos den lokala handlaren.
Skulle jag vara i er situation så skulle jag skaffa en bil med de moderna säkerhetssystemen som tex autobroms, lane keep assist osv, (bra om ögonen faller på barnet för en sekund tex. )Men framförallt köpa en tillräckligt stor bil invändigt, så att man dels sitter bekvämt både fram och bak med barnstol/ar monterade. Men också om de värsta skulle inträffa att man har lite marginal att inte hela bilen trycks ihop.

Uppdaterat: 2016-09-21 15:43

Vi har under hela "barnperioden" klarat oss utan problem med kombibilar i Golfklassen och dagen kombibilar i den klassen är ju ännu rymligare än de som fanns för typ 20 år sedan. Så för de flesta tror jag att den bilstorleken räcker för 2 vuxna och 2 barn för innerutrymmena i "nästa klass" är inte så mycket bättre som prisskillnaden borde innebära. Men vill ni idag ha både autobroms och adaptiv farthållare så undrar jag om det finns till annat än VAG-bilarna och möjligen Opel - i alla fall har Opel-fantasten N-iklas nämnt att det skall komma till nya Astra om jag minns rätt. Till Golf är det standard även i den lägsta utrustningsnivån.

Uppdaterat: 2016-09-21 18:45
Pi skrev:

möjligen Opel - i alla fall har Opel-fantasten N-iklas nämnt att det skall komma till nya Astra om jag minns rätt.

Jodå, det stämmer. Adaptiv farthållare är runt hörnet till Astran. Lär dyka upp i listorna rätt snart.
Så ska TS köpa ny bil efter nyår blir inte det några problem.

Uppdaterat: 2016-09-21 19:44

Sen är det bäst att verifiera om den adaptiva farthållaren kan aktiveras ner till i alla fall 30 km/t samt om den för automatväxlade bilar fungerar till stillastående - och sen drar igång bilen igen vid t ex rödljus som slår om till grönt. VWs lösning fungerar - det vet jag av egen erfarenhet.

Uppdaterat: 2016-09-21 19:55
Cliffster skrev:

Astra - Vi har som sagt sedan tidigare en Astra som vi är nöjd med(saknar lite motor dock..), bilen i sig verkar vara en rymlig och komfortabel bil och den modellen vi kikat på har som sagt ganska mycket lull-lull, vilket jag gillar. Vet dock inte vilken av motorerna jag skulle satsat på, om det är 150 hk 1,4T bensin eller 1,6 CDTi, personligen är jag mer sugen på diseln men vad tycker nig? Vi kör ca 2000 mil/år så kan inte tänka mig att det är någon superstor skillnad kostnadsmässigt förutom inköpet.

Om ni har en 1.6 nu, så kommer vilket motoralternativ ni än väljer i en ny Astra att bli ett uppsving.
Till om med den lilla 3-cyl 1.0T motorn slår gamla 1.6an. Klart bättre körbarhet.

Med 2000 mil/år och mest kortare sträckor skulle jag rekommendera bensin.

Om ni ändå skulle gå mot diesel och du gillar lull-lull, ta då en titt på Astra Business.
Där har du en hel del lull-lull till riktigt bra pris !

Uppdaterat: 2016-09-21 20:15

Fast med många körningar på max 1 mil så borde inte ens en diesel vara ett alternativ. F ö håller jag med Highlander - är ni vana med Opels sömnpiller till 1,6 l bensinare så är nog t o m deras nya 1,0T ett lyft.

Uppdaterat: 2016-09-21 20:33

Hm tja jag förmodar att jag måste få ihop något att säga i det här fallet.
Jag befinner mig ofta i just den här valsituationen mellan olika alternativ när någon teknisk apparat ska köpas.
Då gör jag alltid så att jag går in och systematiskt detaljstuderar de olika alternativen och skriver upp vad som är positivt och negativt för varje exempel och sedan får man fundera lite när man har alla fakta uppställda så.

Det är ju enkelt för mig som har så mycket kunskaper och erfarenheter att falla tillbaka på och lätt kan ta fram den kunskap jag saknar, så jag vet vad som faktiskt är viktigt och vad som inte är så viktigt, men det är ingen självklarhet utan en sådan grund att stå på.

I det här fallet ser det ut som rätt svar kan nås genom dels en mycket noga granskning av alla små och stora detaljer och egenskaper i kombination med känslan av trivsel vid en längre provkörning på helst minst 1,5-2 timmar på varierande vägar, det slarvas mycket med provkörningar, för kort tid och på bara en typ av väg eller i en enda miljö.

Motorvägar är exempelvis ingen vidare bra väg att provköra annat än en kort sväng för att testa ljudnivån i hög hastighet, nästan vilken bil som helst går fint på en motorväg, säger lite, låg fart i stadstrafik säger inte heller så mycket, styrningen i snäva manövrar och sikt bara.

Jag kan redan se vissa tydliga starka punkter hos dessa alternativ, jag vet exempelvis något om just denna version av Astra som nog övriga har missat eller inte tänker på.

Jag ska friska upp minnet och återkomma efter en förnyad granskning av Skoda och Kia.

Uppdaterat: 2016-09-21 22:33

Oj så mycket svar, jag tackar er alla för all hjälp vi får, det värmer! Som sagt att döma av vad de flesta säger så verkar en Astra Dynamic 1.4T inte vara helt o-aktuell. Vi tar med öppna armar emot alla era synpunkter och tankar till vårt bilköp då detta även blir vår första nya bil.

Vad gäller säkerhet så vad jag vet är att det i alla fall på Dynamicen vi kollat på, finns autonödbroms och lane assistance. Hur autonödbromsen riktigt fungerar vet jag inte.

Uppdaterat: 2016-09-22 00:50

https://m.youtube.com/watch?v=p_lh1kJSPx4

Uppdaterat: 2016-09-22 06:14
Power to the people

Nödbromsen har flera olika funktioner utöver själva bromsningen, från 60 km/t sänker den farten med 10 km/t vid varje tillfälle ner till 40 km/t då den stannar helt som synes, men utöver det har den en hastighetsövervakning upp till 85 km/t där den beräknar behovet av en kommande inbromsning och förbereder bromsarna med att bygga upp bromstrycket, om man i det läget när systemet beräknar att risken för en olycka är hög trampar bara lite på bromsen kommer systemet att automatiskt panikbromsa med max effekt.

Astras system ligger i mellanklassen, är mer avancerat än de enkla system som funnits ett antal år tillbaka men är inte lika avancerat som de senaste dyrare systemen på just dyrare bilar, en balans mellan funktion och lågt pris.
Till detta kommer den lilla extra finessen med en "riktig" HUD varning med sex lysande röda lampor i vindrutan för kollisionsvarningen, Astra är av allt att döma ensam i klassen om det, övriga har en HUD i form av en liten glasskärm ovanpå panelen och det drar inte till sig uppmärksamheten lika effektivt - speciellt om man är van vid att den skärmen hela tiden visar olika informationer.

Som man kan se på denna bild stämmer inte specifikationerna eftersom det i praktiken är TVÅ rader med lampor, en röd och en gul vilket ökar uppmärksamhetseffekten avsevärt, de blixtblinkar i takt med en elektronisk varningssignal.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-22 14:43

Jag vet att det inte är rätt motoralternativ...?
Men kan man tyska så:
http://www.autobild.de/artikel/ford-focus-kia-cee-d-opel-astra-skoda-octavia-kombis-im-test-10733111.html

Uppdaterat: 2016-09-22 16:21

Om vi utgår från det ursprungliga förslaget.

Om vi börjar med Skoda så hamnar den med det motoralternativet ganska högt i pris 255 000 då hamnar man bara några tusen från Astra Business på 260 000.
Och då måste Skoda kompletteras med rätt mycket extrautrustning och det är en hel del man ändå inte får, lägger man sedan till en rabatt just nu på 10 000 hamnar Skoda på omkring 276 000 beroende på val av extrautrustning.

Det finns ett antal detaljer och utrustningsfunktioner Skoda har som Astra saknar, spolare strålkastare, kylning handskfack, knäkrockkudde, trötthetsvarnare och elvärmda spolarmunstycken men det är tveksamt om de detaljerna kan uppväga fördelarna på Astra.

Utöver Matrixstrålkastarna har den exempelvis helläderklädsel, AGR sportstolar med ventilerade framstolar och förarstolen är den med 18 vägsjustering och justerbara sidostöd, som i Skoda är baksätet eluppvärmt, men erbjuder också två USB laddare.
40/20/40, tredelat bakre ryggstöd med elektromagnetisk fällning, nyckelfritt system, elektrisk baklucka med fotöppning och fotstängning och förvald höjdjustering, inget av det finns på Skodas el-baklucka och en hel del elektroniska och elektriska finesser som Skoda inte heller erbjuder, exempelvis att förarstolen glider bakåt när man öppnar förardörren, avancerad skyltavläsare m.m.

I Skoda precis som VW måste man välja till ett paket som kostar 16 000 för att få skyltavläsning, det är ingen liten nackdel, Astras är därtill snäppet mer avancerad.

Lägre pris och fler stora utrustningsdetaljer som erbjuds gör att Astra vinner den jämförelsen.

Uppdaterat: 2016-09-22 19:24

KIA kan sammanfattas med att den är klart billigast, inte alls är någon dålig bil och har visst en bra utrustning, men trots garantier så vid närmare detaljgranskning är den kanske inte så billig när allt kommer omkring… för det är ändå en hel del den saknar i jämförelse med Astra, så att den också kostar mindre är därmed inte så märkligt.
KIA vinner bara om lågt inköpspris är det allra viktigaste, sedan kan man ju inte säga att den är någon skönhet precis…

Uppdaterat: 2016-09-22 19:26

Intressant att tex fotstyrd öppning av bakluckan anses vara mer viktigt än strålkastarspolare eller eluppvärmda spolarmunstycken. ;-)

Uppdaterat: 2016-09-22 19:36
Peter E skrev:

Intressant att tex fotstyrd öppning av bakluckan anses vara mer viktigt än strålkastarspolare eller eluppvärmda spolarmunstycken. ;-)

"Utöver Matrixstrålkastarna har den exempelvis helläderklädsel, AGR sportstolar med ventilerade framstolar och förarstolen är den med 18 vägsjustering och justerbara sidostöd, som i Skoda är baksätet eluppvärmt, men erbjuder också två USB laddare.
40/20/40, tredelat bakre ryggstöd med elektromagnetisk fällning, nyckelfritt system, elektrisk baklucka med fotöppning och fotstängning och förvald höjdjustering, inget av det finns på Skodas el-baklucka och en hel del elektroniska och elektriska finesser som Skoda inte heller erbjuder, exempelvis att förarstolen glider bakåt när man öppnar förardörren, avancerad skyltavläsare m.m.

I Skoda precis som VW måste man välja till ett paket som kostar 16 000 för att få skyltavläsning, det är ingen liten nackdel, Astras är därtill snäppet mer avancerad."

Det är nog lite fler saker än fotstyrd lucka...
Och detta är ändå långt från en fullständig lista.

Jag har elvärmda munstycken på min bil, elvärmt baksäte, 40/20/40 delat ryggstöd och flera andra finesser, mycket uppskattat, men varken torkare eller spolare för strålkastarna fungerar längre och jag saknar dem inte ett dugg.

Man kan ju tyvärr inte plocka russinen ur kakan och bygga sin egen bil, utan får ta det ena med det andra, då får flest prylar för pengarna ta hem spelet.

Uppdaterat: 2016-09-22 20:07

Och så då Astra Dynamic 1.4 T 150 hk, hamnar i mellanpris på 240 000 (med några tillval som rekommenderas, 243 500) det är därtill den enda bilen med en riktig automatlåda, de Skoda, KIA är manuella dubbelkopplingslådor.
Trots en vanlig automat är den relativt snabb, 0-100 i Sport Tourer version som är lite tyngre än 5-d bör ligga på 8.9 9.0 enligt mätningar.

Växellådan tillverkas av Opel själva vilket är mindre vanligt då de flesta köper in sina automater och har den klassiska Opelfunktionen att den kan starta på 3:ans växel i halt väglag vilket i kombination med antispinnsystemet ger en liten extra framkomlighet på vintern eller blöta gräsmattor i jämförelse med de konkurrenter som saknar det - vilket är så gott som samtliga. (Peugeot uppger en liknande funktion i 308 men då man inte specificerar hur det fungerar eller på vilken växel den startar går det inte att göra en jämförelse.)

På Dynamic finns en sportknapp som ändrar motorkaraktären, gör styrningen snabbare och får automatlådan att dra ut på växlarna, växla ner snabbare och upp senare.

Vi har InteliLux Matrixstrålkastarna som en av de stora punkterna då de är överlägsna allt vad konkurrenterna kan visa upp, de är lika bra som de allra dyraste strålkastarna på Volvo S90 och lyser faktiskt 7 meter längre på helljus.
Nackdelen är att man följt Mercedes och tagit bort strålkastarspolare, men enligt Vi bilägares test lyser de även med rejält smutsiga glas ungefär lika bra eller i vissa fall aningen bättre än konkurrenterna, trots det, varför det i fallet med Dynamic inte är ett stort problem.

Lastutrymmet är inte störst i klasen men stort nog, med fällt ryggstöd i varje fall större än Volvo V70 vilket borde räcka.
För 2500 extra får man tredelat 40/20/40 ryggstöd med den elektromagnetiska fällningen, vilket också är något Astra är ensam om nu, värt pengarna.

Sport Tourer kan också fås med riktigt reservhjul 16 tum, ej nödhjul, för 900, klokt val om man inte prioriterar låg vikt.
Insynsskyddet tas lös med en hand och kan placeras under golvet.
Elmanövrerad baklucka med fotöppning och fotstängning finns i paket och då ingår Opel finess med justerbar öppningshöjd på luckan.

Dynamic har vad som kallas ”premiumhögtalare” och Astra vann också vi bilägares test av vilken av långteststallets bilar som hade bäst ljud.

Manuellt justerbara AGR sportstolar med elektriskt svankstöd i form av luftkuddar.

Manuell handbroms.

Astra har en bra vev till domkraften istället för de böjda ståltrådar som tyvärr är så vanliga.

OnStar – informationshjälp med vad som helst, nödhjälp, automatisk hjälp vid olycka, diagnos som kan tala om skicket på bilen och skicka regelbundna rapporter till ägaren, fjärmanövrering av flera funktioner och en knapp för att var anonym om man vill slippa att systemet talar om var man är.

Elvärmt baksäte kostar 2500 i paket med USB laddning och en elektrisk handbroms – som fungerar som på gamla Astra med nödbroms.

Upp till 38 olika personliga inställningar av bilens funktioner kan göras via bildskärmen, vilket är flest antal inställningsmöjligheter någon bil i klassen erbjuder, där möjligheten att köra med tända bakljus till DRL belysningen är en av de bästa, en annan är en möjlighet att programmera klimatsystemet inklusive värmestolar och uppvärmda bakrutan att fungera helt automatiskt på ett förinställt vis varje gång man startar bilen.

En annan udda detalj på Astra är att en del av säkringarna och reläerna sitter bakom panelen framför växelspaken som är en öppningsbar lucka.

El-fönsterhissarnas nödstopp öppnar fönstren och takluckan helt, medan t.ex. Skodas funktion endast öppnar några centimeter.
El-fönsterhissarna kan manövreras med fjärrkontrollen vilket inte erbjuds på Skoda.

Det är några av de mer märkvärdiga sakerna som något skiljer ut från konkurrenterna, det finns förstås en del mindre speciella saker som också ingår, parkeringssensorer fram och bak som standard t.ex. men liknande mer vardagliga detaljer är kanske inte så nödvändigt att ta upp.

Det där med adaptiv farthållare sedan kommer att ingå som extrautrustning i samma paket med kamera, nödbroms och allt det övriga som är standard i Sverige men tillval i Tyskland.
Påslaget ligger på omkring 7000, priset är nog den saken man funderar på hur man ska göra med i Sverige.
Funktionen är naturligtvis den att den stannar och startar utan begränsningar, det är samma som funnits på Insignia och Zafira.
Det var förresten Opel som visade en sådan farthållare först, i en forskningsbil, ISOTEC 1994.

Uppdaterat: 2016-09-22 20:22

Jag kan åtminstone manövrera el-fönsterhissarna på min Skoda från 2006 med fjärrkontrollen dvs köra upp rutorna.

Uppdaterat: 2016-09-23 06:54

Mycket gick på äldre modeller som inte går på nya, förra Golfen kunde ett och annat som den nuvarande blivit av med, förmodligen gäller samma Skoda.
Nu måste man sätta nyckeln i dörrlåset för att det ska fungera.

Uppdaterat: 2016-09-23 12:39

Nu har jag kollat igenom allas svara och är oerhört tacksam, fått mycket mer kött på benen och att döma av vad jag fått lära mig om Opel och säkerheten hos den så faller både min och min sambos tycke mest hos Opeln.

Vårt mål blir alltså troligast att få tag i en 1,4t dynamic. Blir dock spännande att se hur vi lyckas få fram en, med de långa lev.tiderna etc. Troligen och förhoppningsvis så lyckas vi hitta en som redan finns ute på marknaden.

Återigen tack för alla svar och det känns faktiskt riktigt bra!

Uppdaterat: 2016-09-23 13:51

Lycka till Cliffster! Ett bra val!

Uppdaterat: 2016-09-23 16:27

Kul med ny bil men synd att ni missar den adaptiva farthållaren när ni ändå skall köpa nytt. För den lär ju inte finnas på några lagerbilar.

Uppdaterat: 2016-09-23 21:29