Vi Bilägares forum

Märkesverkstad

Märkesverkstad

Detta att märkesverkstad är bra mycket dyrare än en vanlig icke märkesverkstad är allmänt känt generellt.
Samtidigt har vissa märkesverkstäder utmärkt sig lite mera på ett negativt sätt.
Frågan är om inte Hedins i Uddevalla tar priset.

http://www.gp.se/livsstil/konsument/märkesverkstaden-var-27-gånger-dyrare-1.3740319

Uppdaterat: 2016-09-01 08:02
Lås inga trådar.

Kommentarer

Hedins verkar ha en högprisprofil i hela landet.

Ett kopplingsbyte på en Opel Astra kostade 27000 kr hos Hedins i Stockholm har vi fått rapport om i en annan tråd på detta forum.

Uppdaterat: 2016-09-01 09:37

En sak med märkesverkstäder verkar vara att dom är dåliga på att fixa saker lite mer kreativt för lägre pris. För äldre bilar så blir då märkesverstäder ofta ett dåligt alternativ, oavsett om det är Hedin, Bilia eller nåt annat.

En märkesverktad byter helst hela komponenter, inte detaljer.
Det ger samtidigt också större chans att man verkligen fixar felet så det inte kommer tillbaka snart igen.
Det kan också gå snabbare att arbeta så, dvs kortare tid och timpriset på märkesverstäder är högt.

Men på äldre bilar är det arbetssättet galet då det blir för dyrt och allt annat på bilen inte heller är tiptop.

Å andra sidan är även mindre verkstäder rätt dyra i arbetskostnad.
Och ska dom reparera mer kreativt kan felet komma tillbaka.
Så även det kan bli dyrt, i värsta fall lika dyrt men sämre lagat.

Uppdaterat: 2016-09-01 09:46

Fast det är lite farligt att generalisera om detta. T ex är vår lokala Mazda-verkstad tämligen "kreativa" - i alla fall när det gäller äldre bilar som man rimligen inte bör kosta på alltför dyrbara reparationer. Då föreslår dom, när det passar, ofta begagnade bildelar som dom fixar fram till minst lika bra pris som jag själv skulle kunna göra. Och inte ens vår stora Möller-verkstad (VW-delen i alla fall) är speciellt dyra jämfört med t ex Mekonomen för vanlig underhålls-service. Och så länge det finns garantiåtaganden, t ex emissions-garantin på 5 år, så föredrar i alla fall jag att göra servicen på märkesverkstan och den behöver som sagt inte ens vara dyrare än andra. Men det gäller kanske att vara lite om sig och kring sig och ha lite koll. Det går att pruta på servicekostnaden även på många märkesverkstäder - om man har "på fötterna" och inte bara försöker bluffa.

Uppdaterat: 2016-09-01 10:23

Märkesverkstäder safe'ar precis som vidstige säger.
Förhoppningsvis använder dom den av tillverkaren föreskrivna metoden, men som sagt, på en 12 år gammal bil räcker det kanske att reparationen håller några år, bilen lär knappast bli 30 år gammal utan att ägas senare av en entusiastisk hemmamek....
Det är nog ett större problem i stora städer där tillgången på nya kunder är god.....
Hedins skulle inte bli långvariga i knäckebröhult.
Även märkesverkstäder/handlare kan vara bra, men företrädesvis ligger dom då i mindre städer.
Ta vw, din bil i malmö-lund vill ha 165 spänn för min oljesticka och 182 för det gula plaströret som går sönder ofta.....
Bilmo i eslöv tar 97+115 för samma prylar.....
När jag frågade förre kollegan i eslöv varför det skilde så, sa han att prissättningen är fri, vi följer vag's rekommendationsprislista, din bil lägger på rejält.....trots att det finns vettig marginal i listpriset!
Tror hedins är inne på samma spår, dessutom etablerar dom sig bara i större städer.
Volvohandlaren på orten går bra, folk åker långväga, när dom tröttnat på bilia.
Hade en lastbil ett tag, en mb actros som åkaren nog köpte på fyllan, första och sista tror jag....
Inte för att den var kass, utan för att verkstaden , nämnda mercahandlare i helsingborg, är gränslöst inkompetent.
Jag hann aldrig lära mig bilen ordentligt, pga att hedins aldrig lyckades reparera nåt enda fel ordentligt, fick jag sitta i en sur gammal scania ett par dagar i veckan .......
Men den funkade, och verkstaden ställde upp och kunde sitt jobb!

Uppdaterat: 2016-09-01 10:36

Som pi skriver, vara om sig och kring sig, kanske leta upp en verkstad som är bättre, i ett annat kvarter....
Sen är det nog lättare med lite mindre märken att hitta bra handlare, åtminstone om dom har ett märke......
Bilpartner, hedins osv, tar upp fler och fler märken, hur ska personalen kunna hålla kompetensen på topp då.....
Deras verkstäder blir då lite snyggare mekonomen verkstäder med fler specialverktyg......

Uppdaterat: 2016-09-01 10:42

Vad gäller lågpriskedjor som Mekonomen och Meca skulle jag undvika dom idag överlag.
Dom är relativt dyra och deras reservdelar är ibland sämre än original.

Bättre att man hitta en allverkstad som även kan köpa in original-delar om man har en gammal bil.

Uppdaterat: 2016-09-01 10:53

Som din bil, köpte en liten pryl där till passaten.
Då kommer man fram till disken, till en tjej som skriver upp regnr och vad jag vill ha, går och lämnar lappen till en reservdelsman i rummet bakom.
Kommer tillbaks med fel pryl, jag förklarar noga vad jag ska ha, nu fick jag rätt......
Till kassan för att betala.
Jag vill prata med en yrkesman, köpa rätt pryl, kanske få svar på nån fråga....
Funkar hedins verkstäder så, då fattar jag!
Man träffar en " servicerådgivare"som troligen inte kan ett skit om bilar,istället för en kunnig kundmotagare eller som på mindre verkstäder, verkarn.....som jobbat med bilar hela sitt yrkesliv....

Uppdaterat: 2016-09-01 10:56

Jämför du Mekonomen med en Original idag så skiljer det oftast inte många kronor, de har lärt sig att ta precis så mycket betalt som de kan.
De vill ju också käka efterrätt på fredagen ;-)

Uppdaterat: 2016-09-01 10:56
*Robban

Såg nu att Mekonomen köpt upp Meca, man kan gissa att konkurrensen blir därefter.

Har ett par exempel på min gamla 940.
Bytte fördelardosa på Meca, ett par år senare pajade den.
Allverkstan sa att det händer om det inte är orginal på just den delen.

Kupéfläkten pajade och satte in en från Mekonomen.
Den var billigare men lät konstigt.
Allverkstan bytte till Volvo orginal och sa att den såg klart annorlunda ut.
Konstiga ljudet försvann.

Uppdaterat: 2016-09-01 11:03
Vidstige skrev:

Vad gäller lågpriskedjor som Mekonomen och Meca skulle jag undvika dom idag överlag.
Dom är relativt dyra och deras reservdelar är ibland sämre än original.

Den lokala auktoriserade Toyotaverkstaden på min ort har alltid varit billigare än Mekonomen när jag begärt offert på service.
Hos Toyota har dessutom "gratis" lånebil alltid ingått i priset,

Uppdaterat: 2016-09-01 11:33

Som jag redan nämnt - det är lurigt att generalisera om att märkesverkstan jämt är dyrast...
Det finns ju även märkesverkstäder med prisgaranti så det är aldrig fel att kolla hos andra och sen pruta om det behövs...:)

Uppdaterat: 2016-09-01 12:25

Mazda har gått ut med att de ska inte vara dyrare än allbilsverkstäder.

Uppdaterat: 2016-09-01 19:06

Tror att en av våra Kia-verkstäder här i stan även dom snackade om prisgaranti men dom hade redan såpass bra pris på års-servicen så det var inte mycket att pruta bort där.

Uppdaterat: 2016-09-01 20:09
Pi skrev:

Tror att en av våra Kia-verkstäder här i stan även dom snackade om prisgaranti men dom hade redan såpass bra pris på års-servicen så det var inte mycket att pruta bort där.

När Kia började med sina långa garantier (var väl när första modellen av Ceed lanserades?) fick märket snabbt ett rykte om att ha dyr service. Nuförtiden verkar Kia ha sett över sin prissättning och sänkt priserna.

Uppdaterat: 2016-09-01 20:21

Absolut inget att klaga på vad gäller servicepriserna på vår lilla Kia - och f ö inga problem heller hittills. Dom har samma serviceintervaller som Toyota men har varit mycket billigare i service hittills än vår tidigare Corolla - om nu Simon tillåter mig att säga så...:)

Uppdaterat: 2016-09-01 20:26

Märkesverkstäder vs diverseverkstäderna är rätt märkligt:

- Märkesverkstan kan sina fåtalet bilar = service tar betydligt kortare tid
- Färre olika delar köps in och t.o.m. lagerhålls = lägre priser
- Delarna köps direkt från "fabrik" utan mellanhänder = lägre priser
- Bättre tillgång till alla nödvändiga verktyg
- Bättre informationssystem (underlättar, snabbar upp service)

Följdaktligen bör märkesverkstaden ha avsevärt lägre kostnader än diverseverkstan. Jag har full förståelse för att man vill ta ut en extra slant för "Märket" och för "Original", men om inte märkesverkstäderna överdrev så mycket så skulle de utan vidare kunna ta rejäla marknadsandelar, och i slutänden tjäna mer pengar.

När garantin och något år till passerat är det sällan speciellt smart att lämna till märkesverkstan. Att inte märkesverkstäderna är mer intresserade av de "år" de förlorar låter lite märkligt.

Uppdaterat: 2016-09-01 21:48

Fast om du Leif läst på så skulle du finna att dom ofta har s k "Ekonomi-service" för något äldre bilmodeller och då kostar en "års-service" inte speciellt mycket för våra vanligare/enklare bilar. Så många av dom har nog redan fattat detta. Sen kan man kanske fråga sig varför en äldre bil klarar sig med en lite enklare service medan en yngre och fräschare bil absolut måste ha en dyrare service. Misstänker att rent praktiskt skiljer det inte speciellt mycket mellan dessa serviceerbjudanden.
Dock är nog utrustningskraven rätt höga på märkesverkstäder så dom har säkert en högre kostnad där än en mindre verkstad. Men visst är dom ofta väldigt duktiga att ta betalt även om det skiljer en hel del mellan olika märken och inte minst olika företag och på olika orter. Kolla servicekostnaderna på de aktuella verkstäderna före köp, och dokumentera dom, är mitt tips. Det kan spara många kronor.

Uppdaterat: 2016-09-01 22:04

Även på reservdelar gäller det att vara om sig och kring sig......
Många reservdelskedjor och nätbutiker säljer originaldelar från underleverantören, köpte en kupefläkt till min cittra hos mister auto, när den kom var det en likadan som satt i bilen sen fabrik, oem artikelnumret stämde exakt.
Köpte den med expressfrakt så jag kunde följa leveransen, från valeos fabrik i lyon och hem.....
800 spänn ca, en likadan på citroen kostade 2100....
I stort sett alla underleverantörer säljer prylar under eget märke, förutom de som är specialgjorda för en viss biltillverkare, de är ofta märkesskyddade.
Men mycket i bilar är in-stock prylar ....
Mina kamremmar till mc'n är ett bra exempel.
Honda sverige tar 780 kronor styck och dom är hondastämplade.
Remmarna tillverkas av gates, standardsortiment såklart det är amerikanskbyggda hojar, ingenstans hos gates finns remmen upptagen i katalog till min hoj, till europa importeras den inte ens, märkesskydd..
Men, det är en standardrem, gates t275, och någon har luskat ut vad den passar på, för den är in-stock, katalogupptagen som rem till nån kompressor....
Så amazon, walmart och andra kedjor som har gates sortiment säljer den, för 16 dollar,,,,,,
men hos amazon kan du inte få den levererad till eu, pga importlagstiftningen om märkesskydd.
Men genom reservdelshandlare i usa skickas den, så jag köpte dom från england, via ebay, för 26 pund, paret......
Så, om det står underleverantörens märke och artikelnummer på en pryl, och man mekar själv, googla.....
Står det biltillverkarens artikelnummer, googla....
Originalnumret används som referens väldigt ofta!
På min rem står det ju bara honda om man köper från honda, jag hittade den på ett forum.
Det finns billiga piratremmar, dom skulle jag inte ta i med tång, men gates är oem-tillverkare till de flesta märken, uppfinnaren av kilremmen, spårremmen och kuggremmen....
Så dom vågar jag lita på!
Noname-prylar i mekonomens ask är ofta samma som biltema saluför, och då känns biltema ärligare, dom utger sig inte för att vara nåt annat än billiga.....

Uppdaterat: 2016-09-01 22:35
Pi skrev:

Fast om du Leif läst på så skulle du finna att dom ofta har s k "Ekonomi-service" för något äldre bilmodeller och då kostar en "års-service" inte speciellt mycket för våra vanligare/enklare bilar. Så många av dom har nog redan fattat detta. Sen kan man kanske fråga sig varför en äldre bil klarar sig med en lite enklare service medan en yngre och fräschare bil absolut måste ha en dyrare service. Misstänker att rent praktiskt skiljer det inte speciellt mycket mellan dessa serviceerbjudanden.
Dock är nog utrustningskraven rätt höga på märkesverkstäder så dom har säkert en högre kostnad där än en mindre verkstad. Men visst är dom ofta väldigt duktiga att ta betalt även om det skiljer en hel del mellan olika märken och inte minst olika företag och på olika orter. Kolla servicekostnaderna på de aktuella verkstäderna före köp, och dokumentera dom, är mitt tips. Det kan spara många kronor.

Jodå, jag har "läst på". Fick här om dagen ett "erbjudande" om oljebyte för 1700 kr, och då var det inte ens helsyntet, utan delsyntetolja... De enda som en gång för väldigt länge sedan hade verklig "ekonomi-service" så var det Volvo, troligen var det lite väl ärligt, för någon sådan har jag inte sett på länge. Priserna var sådana att det knappt lönade sig att ställa sig själv i OK's GDS-hall. Oljebytet jag nämnde hade då legat på sådär 399 kr och inte en spänn mer (byter jag själv på bilen ifråga hamnar jag på knappa 300 inkl filter).

Uppdaterat: 2016-09-01 23:08

Och i tyskland kostar oelwechsel, oljebyte ibland så lite som 19€ plus material på nån mack eller byverkstad enl skylt utanför....
4l helsyntet+filter kostar typ 35€.,...så runt 500 spänn.
Och prisläget normalt i tyskland är inte så mycket lägre än här......

Uppdaterat: 2016-09-01 23:44

Det mesta är ju visuella kontroller, och det finns ordentliga mekar som gör dom.
En del medan oljan rinner ur ,en del under provkörning osv.....

Uppdaterat: 2016-09-02 07:41

Just olja verkar ju tyvärr vara nåt som man har ordentliga (alldeles för ordentliga) marginaler på i Sverige och det spär ju på servicekostnaden och ökar, lite maskerat, marginalen för genomförd service. Men tyvärr är det ju inte bara märkesverkstäderna som håller på med detta otyg.
En annan sak som ökat servicekostnaderna under senare är är det ideliga bytet av bromsvätska. Det sätter ju igång redan efter typ 2-3 år och jag har väldigt svårt att se att det skulle vara så nödvändigt speciellt på nästan nya bilar.

Uppdaterat: 2016-09-02 09:09

Pi, även Glykol byts i tid och otid. Helt givet bör man byta, men inte vartannat år på en ny bil som kanske körs 1500 mil om året!
När bilen sedan kommit upp i tioårsåldern får den ofta hålla tillgodo med samma bromsvätska och glykol under resten av sitt liv.

När det gäller olja så var en kompis på en verkstad för service på sin nya Golf. Han hade köpt olja för 550:- på motorklubben och som han naturligtvis glömde hemma i garaget. Nu var det bara att betala, 995:- för exakt samma fabrikat (Castrol) och typ av olja.
Det är ju så att kunden får ha med sig egen olja vid service.

Uppdaterat: 2016-09-02 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glykolen kanske jag kan hålla med om att så täta byten inte är nödvändigt, men regelbundna byten håller dock kylsystemet i ordning, det är ju lika mycket rostskydd som frostskydd...
Bromsvätskan bör bytas vart tredje år, den drar till sig vatten ur luften , då tappar man i värmetålighet.
Har inget med miltal att göra eller hur ny bilen är!
I sverige kanske man inte besväras av det, men jag har dragit husvagn nerför ett alppass med kokande bromsvätska......hög höjd sänker kokpunkten på alla vätskor, och bromsningarna kan bli långa, speciellt med automatlåda.....
På motorcykeln byter jag vartannat år, punktligt!
Körde hyrd moppe nerför teide på teneriffa utan bromsar, först gick den hydrauliska handbromsen i botten, sen blev beläggen överhettade bak......
Nån som vet hur en 50cc honda låter på motorbroms på tvåns växel i 60?
Nerförbacken till kusten är brant, som att köra ut för ett stup, och rekommenderad hastighet är 30.....
Att det inte görs senare under bilens livstid är väl knappast nån annans än bilägarens fel.
Bromsvätska blir bytt, alltid nån slang som behöver bytas, precis som i kylsystemet.....

Uppdaterat: 2016-09-02 10:08

Jo ducce, helt givet byts en del av vätskorna när bilen blir äldre av skäl som du nämner, men bilen fungerar ju utan dessa byten som sker när den är ny.
Den verkstad jag anlitar tar prover på glykol och bromsvätska mellan de föreskrivna bytena och behövs det inte bytas kan de föreslå ytterligare ett år körning.
Men det finns många bilar i trafik som inte fått regelbunden service på åtskilliga år, på många bilar innebär service att reparera det som gått sönder eller återställa det som tappats om det är nödvändigt.
Som en kompis sa för många år sedan: "Det gör inget om det skramlar, det är när det tystnar man ska börja oroa sig för kostnaderna!"

Uppdaterat: 2016-09-02 10:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På mindre orter kan ingen roffa som i större städer utan alla som vill ha kvar kunder måste sköta sig ,, ryktet går annars och det forlorar dom på , iflera fall visade det sig att t.ex. Mekonomen var dyrare på Kia service än märkesverkstan . Ofta tar jobben på småverkstäder längre tid för att det saknas specialverktyg . Sen så har dom flesta differrentierade priser på olika typer av arbeten samt äldre bilar. ett bra råd är att kolla priserna på olika ställen

Uppdaterat: 2016-09-02 10:40

Men den kanske funkar bättre på äldre dar om det görs som nyare.
Är det tre år som rekommendation, är det ju inte när den är ny.....
Jag tror ju inte serviceplanerna är satta för att tjäna pengar, tvärtom ,det ser vi ju på longlife som har kommit numera för att sänka den förväntade servicekostnaden på pappret.....
Men jag hade kanske inte heller bytt glykol vartannat år......
Det följer ju oftast med kamremsbytena, tror det kan räcka.

Uppdaterat: 2016-09-02 14:14