Vi Bilägares forum

Bil för 50 000

Bil för 50 000

Hej,
Skulle behöva hjälp kring valet av en bil. Prisklass 50-65 000.
Vill ha en liten bil som är driftsäker. Den ska klara stadskörning samt att vi åker ut på landet och motorväg. Vi åker emellanåt och hälsar på släkt på andra orter, 20-30 mil ifrån oss.
Har kikat lite på följande,

-Toyota Auris
-Toyota Corolla
-Toyota Yaris, känns som den kan blir för liten? Förvirrande instrumentpanel?
-Skoda fabia
-Volkswagen golf

Hur är det med golfen och kamkedjan? Har hört att det kan vara en hel del problem med dem? Har skodan samma bekymmer?
Något att tänka på gällande toyotan?

Är någon av modellerna att föredra? Eller bör jag titta på någon annan bil?

Uppdaterat: 2016-06-09 10:15

Kommentarer

Bra urval, välj den du trivs mest med.

Uppdaterat: 2016-06-09 10:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ytterligare en fråga, bör man välja en bil som är äldre med låga miltal eller en nyare med fler miltal?

Uppdaterat: 2016-06-09 10:19

Skicket får avgöra.

Uppdaterat: 2016-06-09 10:22
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ett tips kan vara Honda Civic från 2006 eller nyare. Klart trevligare att köra och mer praktisk än Corolla och Auris.

Uppdaterat: 2016-06-09 14:27

Miltal är klurigt, kan ju vara snälla mil som långpendling och motorväg.
Men ett bra tips är väl att titta på bilar som kört normala mil, ca 1000-1500 mil per år i denna kategori.
Så på en 10 år gammal bil blir det då 10,000-15,000 mil.

Vad gäller VW och Skoda så är kamkedjan på deras TSI-modell lite klurig och kanske bättre att avstå om man inte vill chansa.
Gäller deras 1,4 TSI på äldre Golf.
Äldre Golf med 1,6 sugmotor ska väl vara hyggligt bra om man bara ser till att byta kamremmen vid 12,000 mil.

Uppdaterat: 2016-06-09 14:47

Kanske nyare Polo, de har blivit riktigt "vuxna" för att vara en liten bil.

Finns massor av alternativ, men som Hackenbush säger: det ska vara en som du/ni trivs med, provkör flera och rejäla turer!

Uppdaterat: 2016-06-09 16:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Polo kan vara ett alternativ till Golf, men Yaris är så obekväm att jag tycker du ska stryka den. 20-30 mil i den är en plåga. Hårda platta säten gav mig ont i ryggen redan efter 2 mil och det i en ny Yaris. Hos Toyota är det väl värt pengarna att gå upp på en Corolla eller Auris, som har mycket bättre komfort. Jag skulle nog personligen hellre välja en välskött Corolla med lite mil före en Auris med mera mil. Valet mellan Corolla/Auris eller Golf är en smaksak. Som Hackenbush skriver - välj den du trivs mest med! Båda står sig ganska bra i värde, så en Ford Focus eller Opel Astra kan vara alternativ som ger mer för pengarna.

Uppdaterat: 2016-06-09 17:50

Hur är det med Opel corsa alt. astra? Skulle det kunna vara något? Eller är det något visst att se upp med?

Polon har inte den samma bekymmer som golf med kamkedjan?

Uppdaterat: 2016-06-09 19:23

Jo, Polon har samma problem med kamkedjan, så den skulle jag undvika. Modeller med kamrem är att föredra.
Hur det är med Opel Corsa och Astra, vad man ev. ska se upp med, hoppas jag vår Opelexpert N-iklas kan svara på. Personligen tror jag det är rätt driftsäkra bilar.

Här finns info om beg. Opel: http://www.vibilagare.se/test/begbil/Opel

Kom på att kamremmen ska bytas var 6000:e mil på vissa äldre årsmodeller, men osäker vilka... Undvik dom!

Uppdaterat: 2016-06-09 20:15

Opel har ju ett dåligt rykte vad gäller kamremmar, ungefär som Renault.
Kanske ingen slump att båda märkena successivt gått över helt till kamkedja på nya motorer.

Opel Corsa från 2000 med lilla motorn, 1,2 har kamkedja.
Större motorn på 1,4 har den känsliga remmen.

Astra med 1,6 sugmotorn har rem, 1,4 turbo kamkedja.

Bara Volkswagen-gruppen som haft lite större problem med kedjor här mig veterligen.

En bra förteckning om man vill veta vilka bilar som har kamkedja så kolla denna (Opel heter Vauxhall)

http://www.honestjohn.co.uk/faq/chain-cam/

Generellt är kedja att föredra och minskar risk liksom servicekostnad.
Kan dock vara extra viktigt att sköta byte av motoroljan då kedjan smörjs av den.
Dvs kolla servicehistoriken.

Vad gäller Opel verkar man höjt kvalitén generellt på senare år, Astra på den modell som kom 2010 verkar riktigt bra.
Corsa från 2006 är nog också bättre än tidigare och bekvämare, dock en del barnsjukdomar första åren på den modellen.

Uppdaterat: 2016-06-09 20:29

Oyes jeeez....
Toyota mot vw, oxå drar vi in opel corsa i det hela....
Kraftig kroppsbehåring och svans.....

Snart är det krig på forumet, uno, du vinner igen!

Uppdaterat: 2016-06-09 21:52

ducce, jo minst hälften av trådarna som är "hej jag vet ingenting om bilar men undrar vad jag ska köpa..." är nog sånt skit.

Uppdaterat: 2016-06-09 22:04

Fast Polo har ofta sålts med den lite äldre 1,4 l-motorn och den har inte problembilden som främst drabbat vissa 1,4 TSI. Men kamrem vill jag minnas att 1,4 har men bytesintervallen är jag inte uppdaterad på.

Uppdaterat: 2016-06-09 22:25

Pi, troligen 9000 mil Polo 2002- med 1,4.

Uppdaterat: 2016-06-09 23:04

Vidstige - Polo har sålts väldigt sent med 1,4-motorn. Vill minnas att när vi skulle byta 2:a-bilen - alltså 2012/2013 - så fanns den fortfarande med den äldre motorn - kanske t o m ännu senare.

Uppdaterat: 2016-06-09 23:42

Astra förra modellen 2007-10 blir det fråga om med det priset - om man räknar in kombimodellen som fanns kvar av den gamla även sedan ny Astra kom 2010.

Och med dessa årsmodeller finns det ingenting att se upp med.
Bara normala mindre ströfel som alltid kan hända på äldre bilar.
(Jag förutsätter då att man inte stöter på ett unikt exemplar med Easytroniclådan, den undviker man självklart, men sådan finns i praktiken inte på dessa årsmodeller.)
Tidiga modeller 1999-2005 med några byten av bensinpumpar och el-servo som kunde förekomma finns inte.
Nya uppdaterade motorer med kamaxelrem 10-12 000 mil bytesintervall, minns inte exakt siffra men det är bra tycker jag i varje fall.

I den där läkta hemliga rostskyddsrapporten för en tid sedan, fick denna modell, enligt mig, toppbetyg med rost på antalet 1.9 bilar, färre än 2 st. av de undersökta.
Bra krocksäkerhet också, har de aktiva nackstöden som är kända från Saab.

Personligen tycker jag bättre om denna äldre Astra än den efterföljande, den finns med många små finesser och en hel del lyx om man råkar hitta en finare modell, individuell ljudanläggning i baksätet, 40-20-40 delning av baksätets ryggstöd och stötdämpad motorhuv för att nämna något som sedan försvann.
Mycket bekväma stolar, speciellt om den har det vinklingsbara armstödet fram.

Modellen saknar temperaturmätare i instrumenten men temperaturen kan fås fram via menu i bildskärmen på instrument panelen om man vill veta.
Enda Opeln någonsin som saknar låsknappar i dörrarna,

(En del små praktiska finesser om man måste utföra någon reparation i instrumentpanelen, tex kan panelen med alla knapparna vid ljusratten tas lös genom att vrida ljusratten till ett speciellt läge så kan man dra den rakt ut utan verktyg.
Hela panelen och även dörrarna och yttre dörrhandtagen är mycket lätt att montera ner, väldigt servicevänlig bil.)

Har funderat på att köpa en själv vilket är max betyg eftersom jag har höga krav på perfektion, men då en cab Twin Top för min del.

(En sak till av vikt som kom ur minnet i sista stund, är att inredningen har visat sig hålla makalös kvalitet i fråga om slitage och åldrande, bilar med sträcka på 25 000 mil kan se nästan ut som nya. )

Uppdaterat: 2016-06-09 23:52

Pi:
Hade den motorn i min VW Lupo 1.4i - 04. Ägde bilen i 5 år. Hade aldrig något fel med motorn. Startade alltid på första startmotor varvet. Var ganska pigg dessutom i lilla Lupo. Stolarna var dock bedrövliga i VW Lupo. Väldigt obekväma. Fast bra bil i övrigt. Enda VW jag för övrigt ägt.

Uppdaterat: 2016-06-10 00:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Dock kamrem på den modellen. Tror det var 12.000 mil intervall.

Uppdaterat: 2016-06-10 00:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jo - kamrem med rekommendationen att inspektera den efter 9000 mil och sen var 3000:e mil - enligt VW om jag sett rätt. Så att byta efter 12.000 mil är säkert välbetänkt.

Uppdaterat: 2016-06-10 00:10

Astran är ett smartare alternativ, och varför inte kika på Megane och 308? De ger alla mycket bil för pengarna och har låg förbrukning, särskilt dieslarna.
Små jämfört med V70, men inte så små att att de är obekväma, det är ingen tillfällighet att den storleksklassen är populär.
Undvik Aygo och de andra småttingarna. De ska helst inte köras utanför stan.

Uppdaterat: 2016-06-10 07:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Håller med om att bilar i Golfklassen - och speciellt kombi-varianterna - numera har bra utrymmen både för passagerare och bagage och utrymmesskillnaden till t ex V70 är närmast obefintlig - möjligen frånsett bredden i kupén. Och för sitt pris som begagnad är säkert en Astra i bra skick ett bra val.

Uppdaterat: 2016-06-10 09:56

Megane är ju en rackelbil en släkting har en äldre sån som gått drygt 20000 mil det mesta är reparerat och bytt 4 startmotorer 3 värmepaket oljeläcka toppackning 3 hjullager 2 pändar 2 spindelleder lambdasond+ katalysator med andra ord en rackelbil

Uppdaterat: 2016-06-10 10:19

Nu ska man väl inte blanda in äldre bilar, då det hinner hända mycket med åren. T.ex. bara för att Opel m.fl. rostade våldsamt förr betyder ju inte att de rostar idag. Tvärtom faktiskt när det gäller rost.

Uppdaterat: 2016-06-10 10:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hans.antnas skrev:

Megane är ju en rackelbil en släkting har en äldre sån som gått drygt 20000 mil det mesta är reparerat och bytt 4 startmotorer 3 värmepaket oljeläcka toppackning 3 hjullager 2 pändar 2 spindelleder lambdasond+ katalysator med andra ord en rackelbil

Ja först med gen3 av Megane (kom 2008) som den började bli lite mer vettig kvalitetsmässigt. Men kanske bäst helt att undvika äldre Renault. Även äldre Citroen och Peugeot är tveksamt dvs franska märken överlag.

Uppdaterat: 2016-06-10 15:51

Och alla bilar är ju ett lotteri, särskilt de äldre... Men, nu pratar vi om halvnya/halvgamla, årsmodell 2010-2011, det är vad man får för runt 50-60.000.

Uppdaterat: 2016-06-11 10:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fast för 50.000--60.000 kr får man knappast en Golf-klassare med inte alltför många mil och som är av årsmodell 2010/2011. Däremot kan man få rätt fina bilar i småbilsklassen. Men visst är äldre bilar ett lotteri. Men en ca: 5 år gammal småbil med kanske 5000--6000 mil borde inte vara nåt kostnadslotteri trots allt.

Uppdaterat: 2016-06-11 11:12

Nåja, kan man leva med 6- 9000mil så finns det en hel del i Golfklassen under 60.000:
2011:
https://www.blocket.se/stockholm/Renault_Megane_1_6_Flexifuel_65963901.htm?ca=11&w=2
2010:
https://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_308_66862796.htm?ca=11&w=2
2011:
https://www.blocket.se/stockholm/Renault_megane_sport_tourer_67247110.htm?ca=11&w=2
2010:
https://www.blocket.se/blekinge/Mitsubishi_Lancer_sportback_1_8_140hk_67170011.htm?ca=11&w=3
2010:
https://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_H_Kombi_1_6_67251592.htm?ca=11&w=3
2010:
https://www.blocket.se/sodermanland/Hyundai_i30_1_6___Nyservad___6_manader_garant_67192629.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2016-06-11 22:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ingen som nämnt Kia Ceed ? Om den servats enligt serviceplanen och gått normala körsträckor så gör ju 7-årsgarantin att det t o m kan finnas ett par års fabriksgaranti kvar. Men kolla i så fall att serviceplanen följts minutiöst och servicen allra helst utförts på auktoriserad Kia-verkstad för annars kan det bli problem med garantiåtaganden.

Uppdaterat: 2016-06-11 23:13

Varför inte satsa på en Saab 9-3, har funnits flera med låga mil på blocket. Vill man gå lite utanför boxen och spänna bågen lite så har jag själv kollat på lågmilare av märket Rover 75, MG ZT eller Jaguar X-type. Håller själv på att leta efter en fräck bil åt sonen. Annars har jag hittat flera Opel Vectra med låga mil för 50-60.000kr.

Uppdaterat: 2016-06-12 00:13

Ovan nämnda Astra 1.6 på Tjörn är ett exempel på skottsäker bil, en 2010 av den (1.6 är inte direkt någon rolig motor och remmen finns där och behöver bytas men bortsett från det) skulle inte bli förvånad om den klarar 30 000 mil eller mer utan ett enda fel.
För övrigt snyggaste färgen.

(Vectra är nog inte aktuellt i det här fallet eftersom den är lite större än efterfrågat, bredden är 180 cm, men om man väljer den vanliga karossen, den s.k. "kombikupén”, får man 10 cm kortare axelavstånd än den stora kombiversionen och då blir den tydligt mer lätthanterlig med 461 i längd, trots coupélinjer är bakåtsikten bra.
("kombikupén" är i själva verket en 4-d coupé, ursprungligen kallad GTS.)

Den finns med elektriskt infällbara backspeglar på relativt många, vilket kan vara praktiskt i stadstrafik, men de lyxigare versionerna ligger oftare något högre i pris.

I denna prisklass skulle det då - OM det varit aktuellt…

Handlat om 1.8 och 2.0T i förta hand.
Diesel 1.9 är rätt vanlig också men det har sagts att det varit ett och annat problem med denna motor som är från Fiatsamarbetet.

1.8 finns med 122 och 140 hk, den på 122 är lite långsam.

1.8 eller 2.0 T 2006 - 2008 är de det gäller, körsträcka på 10 500 - 14 000 mil är vanligast men det finns dyrare som gått mer, från 2006 gäller samma för Vectra som Astra men det är möjligt att kamaxelremmen på 2006 ska bytas vid 9000 mil, 1.8 uppdaterades 2007, man får titta i servicehandlingarna för just den bilen eftersom det varierar.

2.0 T kräver som på alla turbomotorer att man lyssnar och provkör för att se att Turbon är som den ska, nu är det sällsynt med turbofel på Vectra, men turbo är alltid lite mer känsliga för misskötsel och trimning är inte ovanligt på turbobilar, Vectra 2.0 T är så snabb att risken för trimning är liten men bör ändå tas med i tanken.

Till skillnad från 2.2 är det inget fel på kamaxelkedjan på 2.0, det har hänt att några enstaka bilar har fått byta men de är så få att det får ses som normala störfel och kan inte uteslutas att det varit trimmade bilar.

Vectra GTS 2006-2008 är min personliga favorit.
Vectra har mycket mer att erbjuda än man kan tro, var tidigt ute med mycket teknik och finessrik och personlig utrustning som man förväntar sig ska finnas först på dagens modeller, t.ex. luftkvalitetsstyrd automatisk återcirkulation och en världsunik automatlåda, unik genom att kunna starta på 4:de växeln, ingen annan bil har haft den funktionen vare sig förr eller senare, vilket i kombination med antispinnsystemet ger anmärkningsvärd framkomlighet på slirigt och halt underlag.
Men knappast något man har större nytta av på väl underhållna stadsgator.
Eftersom det är en för stor bil efter önskemålen är det onödigt säga mer om det.)

(Denna OPC är i högre prisklass, men spelar alltså ingen roll i det här fallet, snygg bild bara.)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-06-12 17:08