Vi Bilägares forum

Motorvägspendlarbil sökes till

Motorvägspendlarbil sökes till

Min gamla Skodia Octavia har anmält att den vill lämna pendlarlivet med mig och jag behöver alltså en annan bil som kan ta mig de 15 mil motorväg om dagen som jag kör till o från jobb. Blir runt 3000 mil om året som jag kör totalt. Nu när jag börjat titta efter ny bil springer fantasin iväg och jag vill ha allt lullull som finns o en cool bil, men är ju inte beredd på att betala hur mycket som helst för en bil, så jag inser att jag måste göra lite avkall på finesserna. Hade tänkt en automatare(steglös) eftersom jag ibland blir påmind av medpassagerare att "bilen har en växel till" ;) men det är inget absolut krav.
Bilen måste ha farthållare och helst bluetooth, backsensor, klimatanläggning, billig att köra men ändå en bil som det är lite drag i. Dessutom ska jag kunna ha 3-4 passagerare i bilen, hyfsat bekvämt. Skodan har varit precis så att det har funkat, men nästan i minsta laget.

Uppdaterat: 2016-06-02 22:04

Kommentarer

Haha, det gick inte så bra att skriva i mörkret. Nåja. Max 130 000 tänkte jag att bilen får kosta, men gärna mindre ;)

Uppdaterat: 2016-06-02 22:19

Du får en grym Lexus GS för de pengarna, enda haken är att service kostar extra, men mycket bil för pengarna

Uppdaterat: 2016-06-02 23:04

Ska du ha en steglös automatlåda så finns det bara tre bilmärken att välja mellan. Subaru, Toyota el Audi. Eller finns det fler bilmärken som tillhandahåller steglös automatlåda?

Uppdaterat: 2016-06-02 23:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tror TS nog inte menade steglös (som i CVT), utan att det är en automatlåda. Den växlar ju just automatiskt. Med en turboladdad motor så brukar dessutom utväxlingen vara hög, så då blir det låga varv även på motorvägen och medpassagerare kommer då inte reagera på att det kan behöva växlas upp. I detta fall kanske dock en diesel är vettigast, och dom varvar lågt på motorvägen. Eller möjligen det som Simon är inne på, en 6-cyl bensinmotor, men då blir den å andra sidan kanske onödigt törstig här, TS ville ju ha en bil som är billig att köra.

Moderna konventionella automater har ju lockup och torde vara snåla nog på motorvägen i kombination med en modern pigg diesel. Så det blir väl bästa kombinationen här.

Kanske en nyare Saab 9-3 med 180 hästars dieseln?

Här är ett exempel

https://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_1_9_TTiD_Aut_180HK_Vector___Drag_65692705.htm?ca=11&w=1

Uppdaterat: 2016-06-02 23:31

Utrymmena skulle helst vara större än Skoda Octavia. Vad får man då för 130? Skulle det vara en kombi el halvkombi/sedan?

Uppdaterat: 2016-06-02 23:39
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Volvo v70 faller på coolhetsfaktorn men täcker annars behoven.

Uppdaterat: 2016-06-03 07:11
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Om nu en Octavia är lite för trång kan det ju vara lämpligt att gå upp till en Skoda Superb i stället.
Här är en Blocket-sökning som uppfyller dina "krav":
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=11&pe=14&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&c=&fu=2&gb=2&ca=18&is=1&l=0&md=th&sp=1&cp=&cb=34&cbl1=6
Ett exempel på en Superb med "många finesser":
https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Superb_COMBI_ELEGANCE_TDi_AUT_DRAG_66355651.htm?ca=18&w=3

Uppdaterat: 2016-06-03 08:24
Power to the people

Grosser, om man nu ska köpa VAG-bilar, som ju har tveksam långsiktig kvalitet, varför då köpa en som gått så långt? Under 10000 mil är väl att rekommendera här.

Uppdaterat: 2016-06-03 08:58

Svåra kriterier men efter en sökning på bytbil så finns det några kandidater. Har satt ett tak på max 10.000 mil och högst 5 år gamla:

Opel Insignia, Peugeot 508, Citroen C5 och Renault Laguna. Och givetvis diesel med dom milen TS kör.

Cittran vore mitt val och garanterat bekvämast. Men alla är trevliga.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Ja man får mycket för pengarna om man väljer en C5, ingen racer men motorn räcker mer än väl till.
http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-c5-1-6-hdi-egs-seduction-tourer-4278-9581508

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag har två grannar som nyligenb gett upp C5, den ena p.g.a.automatlådan som han inte får ordning på, den andra genom ett kamrem som brast efter 6000 mil och gjorde sallad av motorn. Jag är tveksam till kvaliten på C5 även om det är världens bekvämaste bil.
Annars kan jag hålla med Rålle G,
Insignia eller varför inte en Mondeo?

Uppdaterat: 2016-06-03 20:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Åh, tack alla! Så glad för att ni ha mer koll än jag. Visste att det var rätt forum jag vände mig till. Måste erkänna att jag hör mer skitsnack om franska bilar men vet inte om det ligger nåt i det. Jag hade tänkt försöka hitta en bil som inte är mer än 2 - 3 år gammal. Det ärinte kul att byta bil ofta eftersom jag aldrig vet vad jag ska ha + allt jobb med att leta, undersöka , prova etc så den nya får vara med ett bra tag.
Bilen bör alltså inte ha gått så långt som 10 000 heller. Kanske max 5000?
Med steglös automatlåda menar jag att växlingen inte ska kännas. Har en kompis som har en Peugeot där det känns som om det är en manuellt växlad bil fast det är en automatare.
Helgen får vikas till provkörningar av era kul förslag. Lexus låter lyxigt, superb stort. Måste kolla Insignia o Mondeo. Inga jag ens tänkt på ;)
Så diesel är alltså valet? Eller ska jag kolla brytpunkter? Finns det nackdelar med att välja diesel?
Jag har inget behov av kombi, men halvkombi är praktiskt.
Vidstige, min octavia har nyligen passerat 26 000 mil och jag har nog haft tur, förutom service har jag bara haft några få reparationer på den ;)

Ser fram emot fler glada kommentarer, några timmar kvar sen e de helg :)

Uppdaterat: 2016-06-03 13:34

Nu sträcker sig min erfarenhet av Citroën C5 till en enda provkörning hos den lokala Citroën handlaren. Trevlig bil med bra komfort fast kvalitén kan man ifrågasätta. Kom till en broskarv där vägverket lagt till en kabel som mäter hur många bilar passerat då smäller det till i framvagnen och jag ser hur hela innerskärmen vänster fram lossnat och ligger kvar på motorvägen. Undra vilken veckodag den bilen var tillverkad? Det blev ingen Citroën kan jag väl tillägga. Brydde mig inte om innerskärmen utan åkte tillbaka och lämnade bilen.

Det var sista gången som jag var där. Synd på en sån fin bil. Att förvirrande fransoser inte klarar att skruva ihop en bil som man ska. Den modellen hade gasfjädring, de har väl slutat med det på Citroën C5.

Uppdaterat: 2016-06-03 14:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tja, om du inte trollar eller gillar småbilar eller kan tänka dig en fransk bil så lycka till med dom specsen... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Nelly:
Det heter DCT den aktuella växellådan. Finns även hos Škoda Octavia där kallas den DSG. Hos Audi heter den S-Tronic, finns hos många biltillverkare men inte alla. Finns både för och nackdelar.

Uppdaterat: 2016-06-03 14:23
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nelly, vilken årsmodell av Octavia har du nu?

Dom har ju vuxit med åren och är du nöjd med den du har nu så lär du inte bli mindre nöjd med senare generation.

Så mitt tips är att kolla in en sån, fast då med diesel och automat.

Så gen3 av Octavia då som kom 2013.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Octavia

Uppdaterat: 2016-06-03 14:33

[quote=Vidstige]Nelly, vilken årsmodell av Octavia har du nu?
Jag har en 2003a med bara lite lullull. Ja, jag ska givetvis kolla Skoda igen :)

Uppdaterat: 2016-06-03 16:57
Prestigelös skrev:

Tja, om du inte trollar eller gillar småbilar eller kan tänka dig en fransk bil så lycka till med dom specsen... :-)

Haha, jo jag inser oxå att det är en extrem utmaning. Antingen blir det dyrare än jag tänkt eller tradigare bil än jag hoppas på.
Ökar utbudet om jag väljer växlad bil?

Uppdaterat: 2016-06-03 17:00

Nelly, då har du gen1 vad jag kan se. Gen3 är nåt helt helt annat, större dessutom.
Kolla många bilder på gen2 och gen3 så du lär dig se skillnaden om du ska köpa nån 3 år gamla.
Finns säljare som trixar med årsmodell, vore synd om du blev lurad att köpa gen2 som om det vore en gen3.

Uppdaterat: 2016-06-03 17:03

Bmw är alltid bra motorvägsbilar. Rappa och bra komfort och säkerhet.

Uppdaterat: 2016-06-03 17:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En pendlarbil behöver hamna i en sweetspot vad gäller värdeminskning och reparationer. Jag kör runt 3000 mil per år och har man en bil i tre år slutar det med att man får skänka bort den.

Uppdaterat: 2016-06-04 10:34

Är väl mysigt med lull-lull, Q7....
Man tillbringar ju en del tid i en pendlarbil om man kör 15 mil om dagen, ungefär 6 arbetsveckor/år om man tänker sig 2 timmar/dag......

Uppdaterat: 2016-06-04 14:49

Nu har jag provkört 2 bilar o tittat på flera. Testkörde en Skoda Rapid Spaceback. En trevlig sak (men alla nya bilar är ju bättre än den nuvarande). Landar i så fallpå 145 tusen för en sprillans ny bil med lullull. Låter bra i mina öron. Det andra alternativet är sedanmodellen. Då får jag lite större kupé och mycket större bagage. Frågan är om det är det jag behöver. Kankse om jag ska ha en barnstol i baksätet? Eller funkar det i en Spaceback? Jag behöver lägga upp 15 000 till för sedanmodellen. Men det var fräckare fälgar på den ;) och samma motor som Spacebacken.
Sen stack jag till Toyota. En inkompetent säljare talade sig varm för en diesel som visade sig vara en bensindriven bil ;) men vi kollade en Auris för 170 000. Trevlig att köra den oxå men kan ju likagärna köpa skodan som var billigare. Har ju varit nöjd med den tidigare. Kollade volvo oxå men dom ignorerade oss totalt så vi gick igen. Dessutom sprang priserna iväg så det var väl likabra att vi gick ;)
Känns knasigt att hoppa på första bilen men jag blev väldigt förtjust i dom nya skodorna. Väl på plats reserverade jag sedanen men våndas nu om det är sedanen jag ska ha eller om jag kan nöja mig med Spaceback? Är det bara bagaget som skiljer eller även kupen? Det är ju samma motor i båda bilarna (110 kh). Tänkte kolla Kia, Mitshubishi o Ford oxå innan jag bestämmer mig men Skodan känns hemtam att sitta i ;)

Uppdaterat: 2016-06-04 19:17

Nelly, vad hände med automatlåda som du ju skulle ha?

1,2 TSI 110 hk är en trevlig och snål bensinmotor men inte direkt nåt klipp, som du ju ville ha.

Med dom milen du kör känns ju också en diesel mer logisk.

Rapid vet jag inte så mycket om, är den baserad på Fabia? I såna fall är väl Octavian att föredra.

Uppdaterat: 2016-06-04 19:41

Motorn 1.2 TSI är en riktigt pärla om det är den du menar. Ta Spaceback om den är 15.000 kr billigare. Fälgar kan du köpa andra så småningom. Det är samma bil så varför betala mer för en sedan modell el halvkombi. Barnstol får väl plats i båda. Hade även kollat Skoda Fabia, den kostar väl ungefär lika mycket. Annars är det kampanjpris på VW Golf 1.2 TSI 110 hk för 174.900 kr. Den är ganska mycket tystare än Skoda Rapid som tydligen har dålig ljud isolering. Golfen har allt man behöver i standard, så där behövs ingen extra utrustning. Eventuellt metallic lack. Om du inte gillar röd el vit.

Uppdaterat: 2016-06-04 19:43
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jadu Vidstige, Vad hände med automatlådan? Drogs med i möjligheten att köpa en ny bil till ett hyfsat pris. Det fanns inte på bilfirman en automatare med detta erbjudandet ;) Tänkte att jag ju kör mest motorväg och att jag har farthållare så jag får väl stå ut med att växla... det finns ju växlingsassistans och det lär behövas när man knappt hör motorn.

Uppdaterat: 2016-06-04 20:57

Och vad hände med rymligare än gamla octavian?
Fast man ska slå till när det känns rätt!
Tänker man för mycket, får man bara huvudvärk....
Onekligen rätt mycket bil inom budgetramen.

Uppdaterat: 2016-06-04 21:14

Nelly, ja ska du köpa nytt är det ju mycket billigare med manuell låda och bensinmotor. Men kan nog vara värt för dig att göra som Mats föreslår och kasta ett sillöga på Golfen också. Den torde ju dessutom ge klart bättre andrahandsvärde även om långmilare i sig har dåligt andrahandsvärde. Motorväg är dock extremt snälla mil för en bil. Har en bekant som pendlade med en VW Polo och körde 40,000 mil med den utan alltför mycket underhåll.

Uppdaterat: 2016-06-04 21:19

Duccedriver - Rapid är ngt större än gamla octavian jag har så det kravet är uppfyllt ;)
Minimats1- jag det är 1.2 TSI som sitter i. Ja jag kan sticka inom o kolla golfen oxå imorgon innan jag bestämmer mig. Får vara snabb. Fanns bara en stackars Rapid Spaceback kvar till det priset när jag åkte därifrån innan idag ;o

Uppdaterat: 2016-06-04 22:02

"Men kan nog vara värt för dig att göra som Mats föreslår och kasta ett sillöga på Golfen också" : skriver Vidstige.
Fan du går ju från klarhet till klarhet, Vidstige, Detta uttryck "kasta ett sillöga" är ju humor, Fortsätt så!

Uppdaterat: 2016-06-04 22:04
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

För 130 papp får du en Toyota Avensis.... bör gå att köra med låga driftskostnader, köp gen 3.. dvs 2009 och framåt. Bra komfort och farthållare.

Uppdaterat: 2016-06-04 22:12
Styggavargen

Har VW bytt ut sina kamkedjor som varnats för i 1,2 och 1,4 TSI på alla nya Skoda och Golf som säljs?
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematiska-kamkedjor/
http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/

Detta om man alls vill stödja VW AG fuskarna vill säga...

Uppdaterat: 2016-06-05 01:43

Rapid halvkombi är väldigt rymlig och enormt mycket tystare än gamla Octavian. Har kört 4000 mil med min Rapid och är fortfarande väldigt nöjd. Verkligt bra bil till facilt pris.

Uppdaterat: 2016-06-05 08:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jo - VWs nya småmotorer har kamrem. Alla bilar byggda på MQB-plattformen men även vissa andra så det gäller att ha koll. Vet man vad man skall titta efter så går det att se när man kollar i motorutrymmet.

Uppdaterat: 2016-06-05 08:22

Vad hände Nelly? Eller rättare sagt vad blev det för bilköp? Eller var det en trolltråd?

Uppdaterat: 2016-06-08 13:23
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats1 skrev:

Vad hände Nelly? Eller rättare sagt vad blev det för bilköp? Eller var det en trolltråd?

Vadå, du tror väl ändå inte att det finns sorgligt folk som nyreggar ett användarkonto och lägger ner en massa tid och ork bara med avsikten att göra övriga medlemmar osams, det skulle ju tyda på en total avsaknad av något som ens påminner om ett liv och sådana människor finns väl inte på riktigt... ;-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Prestigelös:
Jag tror ingenting. Jag undrar bara. Fast det kanske man inte får göra längre? Vore ju kul att höra vad hon Nelly köpte. Även om jag utgår ifrån Škoda Rapid Spaceback.

Uppdaterat: 2016-06-08 18:26
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Trolltråd? Visserligen kan håret vara lite rufsigt på morgonen men där slutar likheten med troll för min del ;).
Jo, en Skoda Rapid Spaceback blev det. Ska hämta undret på måndag :) Nu uppkommer fler frågor.
Ditec behandla?
Köra slut på denna eller köpa ny/nyare om 3-5 år, eller innan 10 000 mil? Vad är smartast?
Hur mycket förlorar den i värde? Hur räknar man ut det?
Mycket man kan fundera på ;)

Uppdaterat: 2016-06-10 16:28

Undrande bara då 80 procent av alla frågeställare försvinner. Ditec gjorde jag på min Audi A4 när den inhandlades som fabriksny 2004. Om det är värt vette katten? Bilen glänser lite mer och lättare att tvätta men man får även lättare stenskott. Eftersom dom polerar lacken blir den tunnare.

Uppdaterat: 2016-06-10 17:10
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Nelly skrev:

Trolltråd? Visserligen kan håret vara lite rufsigt på morgonen men där slutar likheten med troll för min del ;).
Jo, en Skoda Rapid Spaceback blev det. Ska hämta undret på måndag :) Nu uppkommer fler frågor.
Ditec behandla?
Köra slut på denna eller köpa ny/nyare om 3-5 år, eller innan 10 000 mil? Vad är smartast?
Hur mycket förlorar den i värde? Hur räknar man ut det?
Mycket man kan fundera på ;)

Vill man vara säker på att ha en bil man kan lita på så tycker jag det är klokt att byta innan den blir för gammal och sliten. Att byta innan maskinskadeförsäkringen slutar gälla kan ju vara smart om man vill undvika dyra reparationskostnader. Hur länge den gäller varierar från bolag till bolag. Kolla upp det! Exakt när man sen ska byta, innan dess, är ju en fråga som är svår att besvara. Man kan ju åka och räkna på ett byte efter 3år och se hur dyrt det blir med en ny bil då och därefter avgöra om det känns OK eller om man vill behålla den ett tag till. Det beror ju även på hur nöjd man är med bilen. Har den krånglat mycket vill man säkert byta tidigare, men går den felfritt så kan man säkert tänka sig att behålla den längre.

Jag har ingen erfarenhet av Ditec, men eftersom jag har en solid lack så lät jag Perma-Shine behandla min. Att jag valde den varianten beror på att jag tidigare köpt en beg. bil som hade just den behandlingen och jag var nöjd med den. 5års garanti och inga krav på efterbehandling + ett pris som inte var allt för blodigt. Men med en metallic lack och om man bara behåller bilen 3-5år så vete tusan om jag skulle bry mig... Visst, som Mats säger så glänser den lite mer och är lättare att tvätta - man behöver inte vaxa. Så det är väl en smaksak, om man vill ha en mera lättskött bil.

Uppdaterat: 2016-06-10 20:02

Jag lackskyddade min Golf (lahegaprodukter hos lokalt företag) och de påstår tvärtom, att lackbehandlingen skýddar mot stenskott eftersom lacken iofs blir tunnare, men också hårdare och halare. Men jag har egentligen ingen aning...

Uppdaterat: 2016-06-10 20:04
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Nelly, min bil var DITEC behandlad när den var ny, inte f-n hjälpte det mot stenskotten. Så det är bara glömma. Däremot hjälper det att hålla lacken ren i första hand, i andra hand ett visst skydd som förmodligen främst handlar om att smuts inte fastnar lika lätt.

Så mitt råd är att avstå lackbehandling på en sån har standardmässig bruksbil. Gör så här istället, köp ett lackstift nästa sommar (dom du sen förvarar över vintern inomhus). Tvätta bilen noga, ställen den i solsken och titta igenom lacken noga överallt. Där det varit ett stenskott som fått lacken att släppa, markera med en liten tejbit. Ställ dig sen i skuggan och bättra lacken med lackstiftet. Gör så här varje sommar så håller du lacken hel. Missar du ett år så kan det börja rosta i lackskadan vilket är svårare att fixa till.

Det du möjligen kan överväga är också att göra en kompletterande rostskyddsbehandling inom 3 år, kanske helst nu när den är ny. Nåt man då bör göra på en bra firma som t.ex. www.rostskyddsmetoder.se (den firma Vi bilägare förlitar sig på). Har själv behandlat min bil där (kostar ca 8000 kr) och dom är mycket noga. Det håller sen 5 år, eller om man så vill, skjuter upp rostangrepp under bilen i 5 år. Dom vill att man ska återbehandla var annat år men det kan man strunta i. Första stora behandlingen är den viktiga, sen möjligen en igen efter 5 år. Sen behövs inget mer.

Oavsett om du vill behålla bilen länge eller sälja efter t.ex. 3 år så är det ju bra att sköta om bilen ordentligt. Tips är väl att försäkra på skodaförsäkring så gäller maskinskada 8 år och 15,000 mil. Så ska du sälja så kan ju ett tips vara att sikta på att sälja den innan det. Exakt när det optimala är kan diskuteras men att köpa nytt och bara ha den i 3 år är dyrt, mycket värdefall i början.

Uppdaterat: 2016-06-10 21:00

Det billigaste man kan göra verkar nog faktiskt att ha bilen tills den är slut, känner en som köpte en skoda felicia ny -96, 79900 kronor.
Han kör den än, 20 år och 29000 mil senare.
Den har ju kostat 4000 kronor/år.
Reparationer har bara varit småsaker, och sporadisk service.
Inte snygg, men det var den ju knappast som ny heller....
Rostig här och var men går som en klocka än, aldrig en anmärkning på sbp.
Men hur kul är det att aldrig förnya sig....

Uppdaterat: 2016-06-11 00:11