Vi Bilägares forum

Tyst, snål småbil...

Tyst, snål småbil...

Var och tittade på hyundai i 10 eftersom jag hade hört väldigt gott om den bilen. Den skulle framför allt vara väldigt tyst i kupén, någonting som jag uppskattar då jag har problem med tinnitus. Var därför och provade just en sådan modell häromdan, men döm om min förvåning när motorljudet lät som en skördetröska. Min svärfar har en peugeot 208 också den med trecylindrig motor, men den låter betydligt mindre. Dock tycker jag att Peugeot har mycket buller ifrån bagageutrymmet. En riktig resonanslåda.

Jag har även varit runt och tittat på andra småbilar som till exempel vw polo, citroen c3, kia, peugeot 208 etc. Jag har inte riktigt tagit ställning till om jag vill köpa en helt ny bil eller någon som bara har några tusen mil på nacken. Har väl nu förstått att om jag vill ha en tyst småbil så får jag titta åt vw polo.

Har ni något tips på en annan bil, gärna trecylindrig eller allmänt snål bil (billig att äga och köra), men som ändå har ett dämpat ljud i kupén både från motor och vägbana . Existerar det? Budgeten för ny bil skulle väl kunna ligga runt 120000 och för en begagnad kanske runt 80000 beroende på...

Tack på förhand. ☺

Uppdaterat: 2016-04-15 11:46

Kommentarer

Låter lite konstigt om du tycker att senaste generationen av i10 har motorljud som påminner om en skördetröska. Det är i alla fall inte min uppfattning efter att ha kört den bilen . Men generellt kan man ju knappast kräva att en småbil i den klassen skall vara tystgående - det existerar nog inte överhuvudtaget. Men nyare Polo är hyfsade liksom senaste generationen av Fabia - för att ta ett par exempel. Men tystgående småbilar med nypris på 120.000 kr - nja. det är nog en omöjlig ekvation.

Uppdaterat: 2016-04-15 12:27

@Neffoo
I ditt fall så hade jag kanske klurat på att kanske gå upp en klass. Skillnaden i komfort är rätt stor på 208 vs 308 eller Polo och Golf.
Just oljud från bagaget eller resonansljudet är något jag upplever som rätt vanligt.
Senast så bytte jag från en Ibiza till en Leon och det är en väldigt stor skillnad. Numera kan jag köra utan hatthylla och ändå föra en konversation, det var nästan omöjligt i motorvägshastighet i Ibizan (med fällt baksäte).
Och innan du provkör så kolla upp vad det sitter för storlek på fälgarna på, det gör väldigt stor skillnad på de "billigare" bilarna när det gäller vägljud.
Skulle säga att 16" är max för att få en hyffsat trevlig upplevelse i en mindre bil som Polo och Yaris.

Happy hunting :-)

Uppdaterat: 2016-04-15 13:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Audi A1 verkar vara någorlunda tyst, men då räcker pengarna till en begagnad. Ett stort problem är att alla småbilar är av halvkombi-typ. Som sedan hade de varit mycket tystare.

Uppdaterat: 2016-04-15 13:31

Jag kan hålla med Shogun att Lexus CT200 är väldigt tyst, tystare än många betydligt större bilar.
Men den blir ju även som beg. betydligt dyrare.
Men jag skulle också rekommendera att gå upp en storleksklass, där går det oftast lite tystare.

Uppdaterat: 2016-04-15 19:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, tror dock den CT200 du körde var ännu tystare än tidigare CT200.

Vad som är viktigt också är att man undviker lågprofildäck oavsett modell.

Bland dom tystaste småbilarna mig veterligen är Opel Corsa, den som kom 2006. Den har dessutom hygglig kvalitet och är billig som begagnad. 1,2 liters bensinmotorn har underhållsfri kamkedja. Med 1,3 liters dieselmotorn så blir den ännu snålare och om jag inte minns fel så har även den kamkedja.

Kallas Corsa D.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opel_Corsa

Uppdaterat: 2016-04-15 20:47

Jag kan för mitt liv inte förstå hur Vidstige kan rekommendera en Opel samtidigt som han tycker att bilarna rostar friskt.

Uppdaterat: 2016-04-15 21:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Har jag aldrig påstått, men ljug på bara.

Opel Corsa D har ett bra rostskydd av allt att döma.

Uppdaterat: 2016-04-15 21:17

Att en riktigt liten bil släpper in ljud beror väl på att konstruktionen är relativt klen. Det märks när man stänger en dörr eller krockar. Köp en större bil.

Uppdaterat: 2016-04-15 21:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Vidstige skrev:

Har jag aldrig påstått, men ljug på bara.
Opel Corsa D har ett bra rostskydd av allt att döma.

Där du Audi fick du något att bita i med din stora trut.

Uppdaterat: 2016-04-15 21:21
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Vidstige wrote:Har jag aldrig påstått, men ljug på bara.
Opel Corsa D har ett bra rostskydd av allt att döma.
Där du Audi fick du något att bita i med din stora trut.

Jo, så är det nog;-)

Uppdaterat: 2016-04-15 21:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Är splittrat inställd till Corsa efter att vi ägt en Corsa C (tror jag - en -02) under ca: 10 år - från den var 1 år gammal.
Hustrun gillade den av nån besynnerlig orsak trots att man (jag i alla fall) inte satt bra i framstolarna och att den fick besöka verkstan tämligen ofta för reparationer - fast den inte gick mera än kanske 900 mil/år. Den var dock förhållandevis modern i inredningen även när vi sålde den, rosten höll sig i stort sett i schack, den blev mycket snabbt varm i kupén, den var förhållandevis snål med bränsledropparna, motor/koppling/växellåda jobbade väldigt mjukt och ingen risk för "kärringstopp" och den var relativt rymlig. Som sagt - hustrun älskade sin Corsa utom när vi skulle hämta ut den från verkstan vilket inte var alltför sällan, tyvärr. Med tanke på allt strul de sista åren så var det en befrielse att byta ut den mot en ny liten bil.
Vår röda Corsa hade dock ingen bra lack så vi fick jobba mycket med lacken de sista åren för att den inte skulle se alltför sliten ut. När vi skulle byta så testade vi bl a Corsa D men det var inget som föll hustrun i smaken märkligt nog för jag tyckte nog att den kändes lite trevligare i alla fall.

Uppdaterat: 2016-04-15 22:40

Beklagar sent svar på era tips och tankar kring min fråga. Mycket intressant läsning. Har nu efter lite överväganden kommit fram till att det troligen blir en lätt beggad VW polo med ca 2800 mil på nacken, eller en Peugeot 208 med ungefär lika många mil fast med mer utrustning.

Vilka är de vanligaste problemen på dessa bilar? Är det så att en vw alltid är det bättre köpet, eller är Peugeot ett lika bra köp vad det gäller kvaliteten, hållbarheten - och find det säljer jag bor tänka på lite extra? Båda bilarna är från typ 2013-2014 ca.

Tack.

Uppdaterat: 2016-04-23 09:20

neefoo, antar att den polon inte är byggd på nya MQB.

Skulle tro att du får en bättre bil och bättre driftsäkerhet om du satsar på Fabia III, den kom 2014.

Uppdaterat: 2016-04-23 10:06

Hur kan någon veta vilken "småbil" som går tystast?
Om jag ville ha en som går tyst enbart skulle jag välja sista Opel Tigra med hydrauliskt plåttak, den lilla tvåsitsiga sedankarossen ger ljudvågor små möjligheter att spridas och skall enligt uppgifter gå mycket tyst.
Men annars finns små sedanmodeller knappast på den svenska marknaden, en direktimport däremot från länder med mindre extrem befolkning skulle kunna lösa problemet.

Uppdaterat: 2016-04-23 11:47

Till TS kan jag rekommendera noise cancelling hörlurar när han kör, dock är det skönast då om man har på lite musik eller radio.

Bose är ledande på området och dom har numera in ear lurar som är bekväma, heter QC20.

Gör större skillnad än skillnaden på olika bilmodeller vi talar om.

Finns en variant av QC20 för Iphone och en variant för Android, för att man ska få volymkontroll att fungera optimalt. Annars funkar dom till alla typer av enheter. Lurarna kostar ca 3000 kr, inte billigt men rätt lite i sammanhanget vi diskuterar.

Uppdaterat: 2016-04-23 12:18

Här ett av många tester av qc20

http://www.cnet.com/products/bose-quietcomfort-20/

Tar effektivt bort jämna konstanta ljud och dämpar även plötsliga ljud en hel del.

Perfekt i bil, t-bana, flygplan, tåg etc

Man måste prova för att förstå antagligen, är fascinerande bra.

Lyxbilsmärken har börjat använda noise cancelling nu och det är då Bose som man använder, fast då i högtalarsystemet.
Att ha det i hörlurar är både billigare och effektivare.

Om jag ska uppskatta effekten så är det nog så att man kan ta den sämst ljudisolerade bilen på marknaden, sätta på sig dessa lurar (se till att dom sitter i ordentligt) och då får man lika bra dämpning minst som senaste Mercedes S-klass.

Uppdaterat: 2016-04-23 16:49
neefoo skrev:

Beklagar sent svar på era tips och tankar kring min fråga. Mycket intressant läsning. Har nu efter lite överväganden kommit fram till att det troligen blir en lätt beggad VW polo med ca 2800 mil på nacken, eller en Peugeot 208 med ungefär lika många mil fast med mer utrustning.
Vilka är de vanligaste problemen på dessa bilar? Är det så att en vw alltid är det bättre köpet, eller är Peugeot ett lika bra köp vad det gäller kvaliteten, hållbarheten - och find det säljer jag bor tänka på lite extra? Båda bilarna är från typ 2013-2014 ca.
Tack.

Förutom det vanliga såsom servicebok och så kolla övrig historik med hjälp av kvitton osv.
Både Polo och 208;an har sina fel och brister och det är främst motorerna som kan bråka på båda modellerna.
Väljer du Polon med 1,2 TSI motorn och den har 8V så är det modellen med kamkedja. Dessa KAN strula men läser man forum så verkar det som att är upp till 2012 som de flesta felen finns. 208;an (och även Mini, citroen och många andra) kan ha Prince motorn och den har också haft problem med att den koksar igen och spännrullar. Googlar du lite på ämnet "Prince 1,6 thp" så kan du läsa mer.

Men bara för att något rapporteras om på forum så behöver det ju inte vara dåligt, båda motorerna används i väldigt många bilar. Finns säkerligen betydligt fler nöjda kunder än missnöjda även om känslan man får när man läser arga trådar på forum är en annan.

Uppdaterat: 2016-04-24 14:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
neefoo skrev:

Beklagar sent svar på era tips och tankar kring min fråga. Mycket intressant läsning. Har nu efter lite överväganden kommit fram till att det troligen blir en lätt beggad VW polo med ca 2800 mil på nacken, eller en Peugeot 208 med ungefär lika många mil fast med mer utrustning.
Vilka är de vanligaste problemen på dessa bilar? Är det så att en vw alltid är det bättre köpet, eller är Peugeot ett lika bra köp vad det gäller kvaliteten, hållbarheten - och find det säljer jag bor tänka på lite extra? Båda bilarna är från typ 2013-2014 ca.
Tack.

Vi har haft både en VW Polo och en Peugeot 207(!) i familjen på 2000-talet. Jag skulle verkligen inte rekommendera någon av dessa märkens "småbilar". Vad gör man t ex när elvärmen i en stol slutar fungera? Svar: Man byter in den på sommaren. Om jag skulle köpa en "småbil" idag så skulle jag främst vända mig till de asiatiska biltillverkarna. Vi har ägt småbilar från Toyota och Nissan och varit mycket nöjda med kvaliteten.

Uppdaterat: 2016-04-24 15:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...