Vi Bilägares forum

mazda 6 vs Volvo V60

mazda 6 vs Volvo V60

Hej!

Jag och min sambo är nu inne på att byta vår lilla toyota mot en säkrare bil.
Vi har sedan tidigare även en Volvo S60 (-08) och vill nu köpa en kombi då vi troligyis kommer skaffa barn inom ett par år.
Det vi har varit inne på är som rubriken låter, Mazda 6 och Volvo V60, gärna som äldst -10 men vi har även kikat lite på Volkswagen Passat och Kia.
Looken är väldigt viktig men samtidigt vill vi självklart ha en bil värd pengarna och inte bara för utseendets skull då vi kommer använda bilen dagligen iom att vi båda pendlar ca 3 mil enkel resa varje dag, åt olika håll.
Tacksam för råd!

Uppdaterat: 2016-04-07 09:47

Kommentarer

V60 är har otroligt litet kombiutrymme, Mazda 6 och framför allt Passat har stora kombiutrymmen.

Uppdaterat: 2016-04-07 09:55

V60 har högre premiumkänsla, men sämre bagage. Mazdan å andra sidan har sämre premiumkänsla men är en större bil med bättre bagage. Varför inte. Båda bilarna är driftsäkra och hållbara. Varför inte ta det bästa av två värdar och kika lite på Honda Accord, en modell som ofta glöms bort, men ack vilken bra bil. Bagaget är inte superstort, men fullt tillräckligt och större än hos V60. Accord ligger i ungefär samma storleksklass som Mazda 6, men är en mer premiumbil. Man får otroligt mycket för pengarna!

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Accord_Type_S_Kombi_Nybilsgaranti___14_66107019.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_Accord_2_0_i_VTEC_Kombi_156HK_66183152.htm?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/lund/Honda_Accord_2_0_ELEGANCE_TOURER_65223766.htm?ca=10&w=3

Uppdaterat: 2016-04-07 10:36
M3 skrev:

Honda är inte bättre än Mazda 6. Köp Volvo.

Jag uppfattar det som att trådskaparen är ute efter en begagnad bil, och han nämner till och med att han skulle kunna tänka sig en vovve från 2010. Mazdan jag tänkte att han syftade på då var andra generationen Mazda6(2008-2012). Honda Accord är en mycket bättre bil en denna bullerburk. Om vi däremot pratar om senaste generationen Mazda6(2013-), ser det möjligen annorlunda ut. Men som sagt jag syftade på föregående Mazda6. Prisnivån på senaste generationen borde nu även vara ganska rimlig, och det är säkert denna modell trådskaparen syftar på. Tänkte inte på att det var uppemot 3 år sedan den senaste generationen kom ut på marknaden

Den senaste generationen Mazda6 är en modern bil med nyare konstruktion än Hondan, vilket troligtvis kan betyda att det är en bättre bil än Hondan.

Fördelen Mazdan har mot Volvon är väl att du får en större och nyare bil för samma pris.

Uppdaterat: 2016-04-07 14:45

Behöver du en "riktigt kombi" så är inte V60 något vidare, om man tänker barnvagn och liknande, men annars så lastar den mer än väl för de flesta om man är två eller tre personer anser jag.
Mazda 6 är lite bullrigare än V60, men i övrigt verkar det vara en vettig bil och den är klart större, så även Passat.
Utifrån ett säkerhetstänk så är V60 på topp!
Hur man anser att en bil ser ut är upp till var och en, men utifrån mina perspektiv så är det som händer när jag sitter i förarstolen som är 80% viktigt, utsidan behöver inte vara ful, men i övrigt så får det vara som det är...

*My 5 cent...

Uppdaterat: 2016-04-07 19:03
*Robban

Hej och tack för alla svar!
Jag inser att jag var lite kort i vad jag önskade, det är alltså en begagnad kombi som är planen.
Våra planer ligger på att köpa en Mazda 6 -13 års modell, automat, finns det någon uppenbar nackdel med det eller är det bara att tuta och köra?

Uppdaterat: 2016-04-08 13:18

Viking - Nej, senaste generationen Mazda 6 är fortfarande en bullerburk. Iaf fram till - 15, då faceliften kom. Enligt Mazda själva så sänktes då ljudnivån med 25%. Det behövdes kan man väl säga !

Fast det klagas fortfarande på bullernivån i tester, även hos faceliften, så bra verkar det fortfarande inte vara.
Mazda och den svenska grova asfalten tycks inte vara en helt lyckad kombination.

Uppdaterat: 2016-04-08 14:22

Nej, Mazda 6-16 väsnas fortfarande avsevärt mer än konkurrenterna, det är en trevlig bil i övrigt, men den bör provas en längre sträcka innan köp så man är säker på att man står ut med oljudet!
Men jag rekommenderar spekulanter ett samtidigt inköp av ett par effektiva hörselkåpor. Tyvärr verkar bullret ligga på en frekvens som är svår att dämpa effektivt.

Uppdaterat: 2016-04-08 18:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Avensis executive -10- 2014 är tyst å fin.

Uppdaterat: 2016-04-08 19:36

Av dessa två skulle jag absolut välja V60. Lite mindre (70 liter) bagage på papperet, men ändå oftast tillräckligt (funkar med barnvagn).
Annars skulle jag titta på BMW 2-serie Active Tourer. Tuff och körglad MPV som ändå är rätt snygg, tycker jag.

Uppdaterat: 2016-04-08 20:28
Highlander skrev:

Viking - Nej, senaste generationen Mazda 6 är fortfarande en bullerburk. Iaf fram till - 15, då faceliften kom. Enligt Mazda själva så sänktes då ljudnivån med 25%. Det behövdes kan man väl säga !
Fast det klagas fortfarande på bullernivån i tester, även hos faceliften, så bra verkar det fortfarande inte vara.
Mazda och den svenska grova asfalten tycks inte vara en helt lyckad kombination.

Ja, Mazda och den grova asfalten verkar onekligen vara en dålig kombination!

Uppdaterat: 2016-04-08 20:44
saabnisse skrev:

Nej, Mazda 6-16 väsnas fortfarande avsevärt mer än konkurrenterna, det är en trevlig bil i övrigt, men den bör provas en längre sträcka innan köp så man är säker på att man står ut med oljudet!
Men jag rekommenderar spekulanter ett samtidigt inköp av ett par effektiva hörselkåpor. Tyvärr verkar bullret ligga på en frekvens som är svår att dämpa effektivt.

Som saabnisse föreslår; att själv uppleva bilen och se om man står ut med ljudnivån är nog det bästa

Uppdaterat: 2016-04-08 20:46
Shogun skrev:

Sedan garanterat Mazdas mer driftsäker utan verkstadsbesök förutom service.

Ännu ett löjligt grundlöst påstående från japanälskarna.

Uppdaterat: 2016-04-08 21:27

"Så farligt bullrar den inte heller utan att man står ut med det"!
Det är väl ändå ett kategoriskt uttalande utan någon substans.
Jag har åkt en ganska lång sträcka på olika vägar i en helt ny Mazda 6, det var en kul bil speciellt i högre farter, det var en automat och under acc växlade den inte upp till sexan förrän vid 180 efter mätaren!
Bilen är trevlig men jag har inte åkt i en bil i den här klassen som väsnats värre de senaste tio åren. Faktum är att flera av kronans terrängfordon går tystare, men inte lika fort :-)
Men i den här klassen finns många behagligare fordon, men är man totalt okänslig för oväsen är det säkert ett bra köp.

Uppdaterat: 2016-04-08 22:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, oljud står man inte ut med i längden. Har själv kört en Opel Mokka i 5000 mil, snacka om oljud. Till slut var det "bara" det som fick mig att byta bil.
Väljer du mellan just dessa två bilmodeller som du tar upp i ditt inlägg, kan jag inget annat än rekommendera Volvon. Du kommer inte står ut med en bil med för högt väg- och däcksljud eller liknande, glöm den snabbt och välj något annat, typ Volvon.

Uppdaterat: 2016-04-08 23:23

Eller så bygger man bilar som inte får så många kostsamma fel - och sätter garantin efter självförtroendet.

Därför vi aldrig lär få se en tioårig garanti från tex BMW eller VW. De skulle gå i konkurs då. ;)

Jag gillar Mazda6 skarpt, och tycker nästan det är en lite avig jämförelse med V60 då den sistnämnda är en mindre, dyrare bil (sett till vad man får). Skulle lätt ta Mazdan själv, men det där med ljudnivån är ju inte till dess fördel. Även om jag absolut inte led i min -08. Men är den verkligen så hödljudd i tex Vision-utförande med 18" och högre profil?
V60 är mindre bil för pengarna och betydligt mer trång inuti. Känns lite instängd. Sen fattar jag inte deras korkade placering av stuvfacken bakom brädan. Men det är nog den vettigaste Volvon idag att köra, om vi bortser från S/V90 som troligen är skarpare.

Kolla in Accorden annars. Underskattat bil, om än lite daterad idag kanske. I Type S-utförande är det en riktigt läcker bil i mina ögon. Speciellt i vitt ;) Dålig koll på hur de är att åka i och köra dock. Ska tydligen inte vara lika skarp som tidigare generationer.

Uppdaterat: 2016-04-09 01:05

Visst är ljudnivån i bilen viktig men nog känns det som vissa överdriver det problemet när det gäller bl a Mazda 6. Och som vanligt är det en egen provkörning som gäller och sen det egna körmönstret. Åker man mest i stan och dess omgivningar är nog inte ljudnivån nåt som direkt slår ut Mazdan - om man däremot ofta kör långkörningar på snabba vägar typ autobahn så kan det givetvis vara en viktigare sak att ta hänsyn till och som kanske diskvalificerar Mazdan. Generellt skall man nog sålla lite bland vad folk "tycker" - både positivt och negativt - och istället bilda sig en egen uppfattning.

Uppdaterat: 2016-04-09 09:51

Pi, jag rekommenderar en provtur med Mazda 6. Som jag skrev tidigare är det en väldigt trevlig bil på många sätt, men när det gäller buller står den i en klass för sig. Det är inte endast en hög nivå utan en väldigt besvärlig frekvens också.
Det här är en bil man måste ta en lång tur i för att i övertyga sig om övriga egenskaper är så bra att man accepterar bullret.
Men som du skriver handlar det ju också om hur man brukar bilen. I lägre farter och i stan går den givetvis tystare, men då finns det mer praktiska bilar, den här är nog avsedd för snabbare transporter.

Uppdaterat: 2016-04-09 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Generalagenten kanske väljer olämpliga däck för svenska vägar? Det skiljer sig ju rätt markant mellan olika typer.
Säger inte att det är hela sanningen, men kanske delvis?

Uppdaterat: 2016-04-09 10:48
Swemba skrev:

Generalagenten kanske väljer olämpliga däck för svenska vägar? Det skiljer sig ju rätt markant mellan olika typer.
Säger inte att det är hela sanningen, men kanske delvis?

Tyvärr verkar det inte bara vara däckbuller även om det är markant, men då är det ju märkligt att det inte åtgärdas.
Återförsäljarna vi talat med tyckte själv att den väsnas och då borde det väl finnas en återkoppling till importören!

Uppdaterat: 2016-04-09 11:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

+1 till muskorv !

Uppdaterat: 2016-04-09 12:53

Har själv en bil som många tycker bullrar oacceptabelt mycket. Det är absolut ingen tyst bil, men när jag jämfört med konkurrenterna tycker jag inte att skillnaden är så stor att det blir avgörande.

Hur mycket man stör sig på buller i olika ljudnivå och olika frekvens verkar vara mycket individuellt, så jag skulle aldrig avskriva en bil av den anledningen, innan jag själv provkört.

Och vad är det för offentlig statistik AL syftar på?

Uppdaterat: 2016-04-09 12:56

Jag hävdar inte att en bullrig bil i det hänseendet är bättre eller likvärdig en tystare bil, men det finns många aspekter att väga in och då kan en bil med högre bullernivå sammantaget vara att föredra för den som inte upplever bullret som ett stort problem.

Besiktningsstatistik säger inte hela sanningen. En bil kan krångla så det står härliga till, utan att för den skull få nedslag på besiktningen. Vill inte att detta ska bli ytterligare en evighetslång tråd om statistik, men varken besiktningsstatistik eller anekdotisk bevisföring är ju särskilt heltäckande när man ska jämföra problemfrihet mellan olika bilmodeller.

Uppdaterat: 2016-04-09 16:19

Visst är Mazda 6 bullrig men det är en hel del överdrifter i tråden här.
Har ägt tre st Mazda 6 och överlevt.

Uppdaterat: 2016-04-09 17:04

Jag skrev tidigt att om man överväger en Mazda 6 så gäller det att provköra den en längre tid och överväga om man tycker bullret är acceptabelt.
Buller är väldigt individuellt, det som en förare inte reagerar nämnvärt på kan vara helt outhärdligt för en annan.
Jag tycker att det är en trevlig bil, men för mig är bullret oacceptabelt och något måste det väl ligga i alla anmärkningar på det.

Uppdaterat: 2016-04-09 18:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@saabnisse, jag håller med. Buller är oacceptabelt. varför i hela fridens namn skall man betala mellan 250.000-300.000kr för en bil som tillverkaren uppenbarligen har struntat i svenska förhållanden. Nej, det finns andra minst lika bra eller bättre bilar att välja bland. Känns mer som flera bara vidhåller sin ståndpunkt bara för att det står Mazda på skylten. Säkert en mycket bra bil, men jag hade valt bort den om bullret var/är högt.

Uppdaterat: 2016-04-09 23:51

Frågan är dock om jag (eller t ex saabnisse) skall avgöra att en bil har hög bullernivå eller om den presumtive köparen faktiskt skall få ha den rätten ? Personligen tycker jag att det är den aktuelle bilköparen och blir lite less när vissa oavbrutet påpekar att vissa bilar har alldeles för hög ljudnivå för att motivera sin plats på marknaden. Det finns trots allt andra egenskaper än en lite hög ljudnivå som kan vara väl så avgörande vid ett bilköp -och som redan konstaterats så upplever vi ljud olika så jag tycker att den diskussionen är rätt onödig och tjatig utan låt istället bilköparen avgöra frågan själv. Att påpeka det en gång är väl OK men att i inlägg efter inlägg fortsätta är enbart tjatigt.

Uppdaterat: 2016-04-10 09:20

Som sagt: provkör och avgör själva!
Och varför inte kolla fler alternativ? Det finns ju gott om andra bilar som kan tänkas funka för er. Accord är en, 508 en annan.
Lyssna inte för mycket på folk som ofta inte ens själva har åkt i bilen de uttalar sig om.

Uppdaterat: 2016-04-10 09:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Gällande Accord rekommenderar jag Executive-versionen, den har klart bättre stolar än Type S och övriga modellversioner utan att för den skull vara så mycket dyrare som begagnad.

Uppdaterat: 2016-04-10 09:48

Men Pi, jag har bara redovisat mina erfarenheter och om du läser vad jag skrivit har jag i nästan varje inlägg rekommenderat att man måste avgöra det själv. Jag har också påpekat att känslighet för buller är väldigt individuellt.

Uppdaterat: 2016-04-10 09:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, jag kör många olika bilar, men det är inte ofta jag kommer i kontakt med Lexus, men jag tror säkert att de går tyst, men det finns andra bilar som också går tyst och det är inte enbart bullernivån som får mig att gilla en bil.
En av sonens första Alfor gick verkligen inte tyst, men var uthärdlig ändå genom underhållningsvärdet!

Uppdaterat: 2016-04-10 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - jag skrev att det är helt OK att redovisa sina egna erfarenheter av t ex ljudnivå i en viss bil men det är den ständiga upprepningen av denna s k brist som jag tycker är onödig. Vi vet redan att du inte gillar ljudnivån i Mazda 6 men det behöver inte betyda att andra också är lika störda och som bl a hultarn skriver så skall man provköra bilarna själv och avgöra.. Så vi kanske kan ägna oss åt annat än ljudnivån i Mazda 6 fortsättningsvis - t ex bilens förtjänster och alternativa modeller som skulle kunna passa TS. Vill man åka lite mindre "sportigt" men ändå japanskt och i den storleksklassen så kan ju faktiskt en Avensis vara ett alternativ. Sen finns ju massor av europeiska konkurrenter. Dessutom skall man inte glömma att kombibilar i den s k Golfklassen numera är både rymliga och i flera fall även har helt OK ljudkomfort så det bilsegmentet borde också kunna vara intressant för TS.

Uppdaterat: 2016-04-10 10:48

Pi nu var det ju faktiskt Mazda 6 och Volvo V60 som TS frågade om från början och då antog jag att det var dessa han ville ha lite yttranden om.
Och ännu en gång, jag har faktiskt upprepat att han måste prova och avgöra själv!

Uppdaterat: 2016-04-10 11:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför inte plocka bort Volvon (liten o trång men dyr) och titta på en Ford Mondeo eller Opel Insignia istället, de är i alla fall i samma storleksklass som Mazda 6.
Där får du mycket bil för pengarna om du håller dig till lätt beg(1-2 års bilar). Du får säkert en fullutrustad Ford/Opel för samma peng som det vanliga hederliga Volvo Kinetic paketet hos Volvo.

Uppdaterat: 2016-04-10 11:21

Insignia kombi är 90 liter större i bagaget. Volvon är inte riktigt så liten som visa här vill få den att framstå som. Mazda 6 kombi har 60 liter större bagage, men alltså mindre än Insignian. Mondeo också större än Mazdan, men mindre än Insignia. Men jag skulle välja Volvon alla dagar i veckan av de här modellerna. Bekväm, tyst och ändå ett välordnat bagagerum utan en massa vinklar och vrår. Insignian är bara konstig med sin tunga klumpiga baklucka.

Uppdaterat: 2016-04-10 12:21
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Håller med BBT6. Undrar egentligen hur många som verkligen har suttit i en V60 som uttalar sig här?
Så liten är den inte!

Uppdaterat: 2016-04-10 12:37
Shogun skrev:

Är Insignia så mycket större än V60 i bagage och kupe?! Jag tvivlar.......men kan ha fel....

Jämför så ser du att så är fallet. Baksäte och bagage är klart större i Insignia. Om man köper kombi för att man är i behov av stora utrymmen, finns det många bättre val än V60 ! V60:s 1240 liter med nedfällt baksäte tillhör dom minsta i klassen.

Uppdaterat: 2016-04-10 13:38

Jo, det finns mycket som är större än V60, vi valde bort den pga bagaget. Men man måste också titt på utformningen. Tycker V70, Passat, Octavia o Golf står i en särklass både vad gäller volym och praktisk utformning. Avensis hyfsat OK, medan t.ex. Auris var omöjlig att få in en hundbur i på vettigt sätt beroende på hjulhusen som sticker in. Å andra sidan har jag en släkting som kör två stora hundar i V60, men då får de ju ha bagaget i baksätet...

Uppdaterat: 2016-04-10 16:03
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Förresten är ju 308 kombi rymligare än 508 kombi, och dessutom mindre för övrigt, lägre skatt och förbrukning. Låg bullernivå. Prova en sån också!
Det finns en läsvärd tråd här på forumet, där flera ägare berättar om sina 308:or. Större bagage än V70.
Kolla gärna också på Octavia, som även den är rymligare än V70, trots mindre utanpå, och också den omtyckt.
Känns onödigt med två stora bilar i en familj...

Uppdaterat: 2016-04-10 17:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
saabnisse skrev:

"Så farligt bullrar den inte heller utan att man står ut med det"!
Det är väl ändå ett kategoriskt uttalande utan någon substans.
Jag har åkt en ganska lång sträcka på olika vägar i en helt ny Mazda 6, det var en kul bil speciellt i högre farter, det var en automat och under acc växlade den inte upp till sexan förrän vid 180 efter mätaren!
Bilen är trevlig men jag har inte åkt i en bil i den här klassen som väsnats värre de senaste tio åren. Faktum är att flera av kronans terrängfordon går tystare, men inte lika fort :-)
Men i den här klassen finns många behagligare fordon, men är man totalt okänslig för oväsen är det säkert ett bra köp.

Det där är överhuvudtaget inte sant. Jag har kört en Mazda6 -13 under 3 år tills nyligen. Provkör och provåk själv istället för att tro på struntpratet här. Mazdan är bullertestad och ligger på samma bullernivå som många andra i klassen, t ex Passat. Däremot är den TYSTARE än t ex Ford Mondeo, BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Skoda Octavia m fl. Det klagas sällan på bullret i t ex BMW 3-serie?! Volvo är iofs väldigt väl bullerdämpade och bäst i klassen. Men till priset av mycket övervikt, sämre vägegenskaper och högre förbrukning. Mazdan är en otroligt bra bil, mycket fin på vägen, otrolig kvalitet - inte minsta störning på 3 år. Den är dessutom snål - på riktigt, till skillnad från nästan alla andra bilar. Vi hade Skyactiv bensin med 165 hästar. I 90% stadskörning, korta sträckor (oftast mindre än 5 km i taget) drog den strax under 0.7 l/mil. Det är ytterst få dieslar som klarar det under motsvarande körbetingelser. Kan rekommendera Mazdan varmt, en otroligt bra bil på alla sätt.

Uppdaterat: 2016-04-10 17:58
Raywave
BBT6 skrev:

Insignia kombi är 90 liter större i bagaget. Volvon är inte riktigt så liten som visa här vill få den att framstå som. Mazda 6 kombi har 60 liter större bagage, men alltså mindre än Insignian. Mondeo också större än Mazdan, men mindre än Insignia. Men jag skulle välja Volvon alla dagar i veckan av de här modellerna. Bekväm, tyst och ändå ett välordnat bagagerum utan en massa vinklar och vrår. Insignian är bara konstig med sin tunga klumpiga baklucka.

När man sett test på Insignia har den ju fått kritik för att bagaget är trångt - och svårlastat! I kombin! Har för mig att den hade sämst bagage i test här i ViB?

Uppdaterat: 2016-04-10 18:01
Raywave

Det var väl jag som bråkade lite och gick utanför boxen och föreslog Opel Insignia och Ford Mondeo, men som sagt frågan gällde mycket riktigt om Sommar skulle välja mellan Mazda 6 eller Volvo V60. Tidigare skrev jag ta Volvon, om det gällde att Mazda 6 bullrade. Buller är i alla fall jag allergisk mot.
Jag har inte kört någon Mazda 6, men återigen OM den bullrar, välj Volvon. Om Sommar vågar gå utanför boxen, vilket jag tycker att han gör när han pratar om Mazda 6. Då kan han lika gärna tänka helt utanför boxen och skippa Volvon, tycker i alla fall jag. Jag skulle utan tvekan gå på en bra utrustad Insignia eller Mondeo. Det är bra bilar, precis som Mazda och Volvo. Har själv ägt båda bilmodellerna, funkar utmärkt och är mycket bra och bekväma bilar på landsväg.

Uppdaterat: 2016-04-10 20:13

Raywave "Däremot är den TYSTARE än t ex Ford Mondeo, BMW 3-serie, Mercedes C-klass, Skoda Octavia m fl." ???
Du har tydligen inte kört några av de bilar du räknar upp, inte heller en ny Mazda 6, eller är du fullständigt okänslig för ljud!

Uppdaterat: 2016-04-11 09:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kommer ihåg när man nån gång på slutet av 80-talet testade Volvo 740 mot Mazda 626 och jag tror faktiskt att det var Teknikens värld, rubriken löd: Stridsvagnen mot jaktflyget och när man beskrev köregenskaperna så skrev man, en Volvo kör man inte, den lotsar man fram :)

Förstår inte ens idag hur man vågade skriva så här :)

Idag är nog skillnaden marginell i körkänsla även om jag tror att Volvon är tryggare och Mazdan sportigare

Uppdaterat: 2016-04-11 10:24

Har inte kört nyare Mazda 6 än -11, så jag ska inte ha så mycket synpunkter. Men den upplevde inte jag som så vansinnigt bullrig - men då körde jag en Focus kombi och en -98 Mitsubishi, så jag hade inte så mycket annat att jämföra med... men den rostade enormt, efter två garantiåtgärder och dessutom rostfläckar som inte gick på garanti tröttnade ägaren/min arbetskamrat och bytte bort den mot en Audi A6.

Uppdaterat: 2016-04-11 11:23
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Nya Mondeon går dock avsevärt tystare. Ford har gett nya Mondeon en helt ny hjulupphängning bak och därigenom fått ner bullernivån betydligt. Fords så kallade "control blade" bakaxel som sitter i både gamla Mondeo, V60 och Mazda 6, är på grund av sin konstruktion, bullerbenägen. Bullret är svårt att få bukt med, i och med att det fortplantas direkt till karossen. Genom den nya bakaxeln lyckades Ford sänka ljudnivån med 3db i nya Mondeo.

Uppdaterat: 2016-04-11 19:03

Snacka om att TS har lyckats ordna ett flame-war med så lite medel. :-)

För egen del har jag bara kört V60:n, och den är i mitt tycke lite trång - särskilt om man ska lasta bagage för fyra-fem personer.

Uppdaterat: 2016-04-11 22:12
Power to the people

Ja V60 är säkert inte trång för sin storlek - men det är helt enkelt en mindre bil än Mazdan - som är en rätt stor bil. Vision har ju tex 18"-fälgar och har knappt lågprofil ens. 19" på Optimum ser lagom ut - inte mer. Säger en del om hur stor den är - i svenska mått "full size". Så V70 är ju egentligen den jämförbara Volvomodellen. V60 är i ett lite luddigt segment mellan C och D.

Sen är V60, oavsett vad folk säger, lite av en premiumbil. Mazda har inga vidare premiumambitioner - inga uttalade iallafall. Därför ÄR säkert ljudisolering, materialval etc av lite enklare snitt - det får man ta när det är en bil som handlar om "bang for the buck". Sen om det är en bullerburk - det är upp till var och en att avgöra. Olika frekvenser stör olika människor olika mycket. Jättemycket utrustning och trevliga egenskaper till bra pris - eller en mindre bil med mindre utrustning - men kanske lite exklusivare - det är en balansgång och det är upp till var och en att bestämma vad man anser är viktigast.

Lite elakt att dissa Mazdas val att inte anpassa sina bilmodeller till en mycket liten marknad med skitasfalt dock. Japan, USA och tex Australien är betydligt viktigare marknader och vi i Sverige får helt enkelt vara glada för det vi får. Så är det att vara ett asfaltsmässigt U-land med en globalt sett pytteliten bilmarknad.

Uppdaterat: 2016-04-12 00:00

Hej och tack för all feedback på mina frågor.
Intressant att läsa olika resonemang och vi kommer självklart åka och provköra Mazdan för att se om bullret existerar och är något som stör oss då vi som sagt kommer pendla motorväg/landsväg med bilen.
Stör det oss så tittar vi vidare på andra alternativ som ni tipsat om, utanför Mazda och Volvo.

Uppdaterat: 2016-04-15 12:02

Ja, det är alltid vettigt att titta runt och bilda sig en egen uppfattning !

Personers åsikter, övertygelser och preferenser kan skilja sig mycket åt. Det får man ta i beaktande på ett forum som det här.
Något som en person stör sig väldigt mycket på, kan en annan utan problem leva med.

Jag tycker det låter bra. Åk och provkör och ta det sedan därifrån.
Visst kan man lyssna till andra, men när det kommer till kritan är det era behov och prioriteringar som ska avgöra, inte vad andra folk tycker.
Många tittar alldeles för mycket på grannen, istället för att se till sig själv.

Uppdaterat: 2016-04-15 13:14

Som sagt, i valet mellan just dessa skulle det stå en V60 på min uppfart. Skulle vara alldeles för rädd för rost på Mazdan efter min arbetskamrats erfarenheter.

Uppdaterat: 2016-04-15 13:44
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt