Vi Bilägares forum

köpråd audi eller peugeot?

köpråd audi eller peugeot?

Ska precis köpa min första bil men känner att jag behöver lite råd från mer bilkunniga först!

Jag har då tittat på en mycket fin Peugeot 407 sport sedan 2004, har gått 23000 mil, nybesiktad och komplett servicebok.
Alternativt en Audi A6 3,0 2002 (modellår 2003) gått 26000 mil, nybesiktad ua, nyskattad och nyservad.

Jag gillar båda bilarna tycker dock nästan att peggan är lite finare och så är den ju även nyare och har gått mindre, så känns ju som ett bättre köp, men överallt jag läser säger folk att Peugeot har massor med fel hit och dit framför allt elfel och att kvalitén är dålig osv. Sen läser man om Audi verkar det istället vara en mycket bra bil i jämförelse med bra kvalité och inte alls lika mycket fel. känns ju då som att Audi verkar vara ett bättre köp överlag, eller har jag fel?

Vad som skrämmer mig är de höga miltalen, speciellt på audin som gått 26000, men som jag har förstått det så ska höga miltal inte vara något problem om bilen är väl skött. ska också tilläggas att jag planerar inte på att ha bilen längre än 1 eller 2 år, kommer dock köra en hel del långa sträckor.

vilket tror ni är det bästa köpet?, vad hade ni valt? motivera gärna.

Tack på förhand!
Mvh

Uppdaterat: 2016-01-27 17:51

Kommentarer

Välj den du själv trivs bäst med.

Uppdaterat: 2016-01-27 17:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

För att vara bilar i 10-15000-kronorsklassen kan dom vara bra vilken som.....
Mycket bil för pengarna då, är dom dyrare än så kan du lika bra snyta dig i slantarna.
Om ett eller 2 år är dom värda under 10.
Pegan är billig att äga och köra, audin dyrare så klart...
Går något sönder vinner pegan ekonomironden.
Miltalen är väl tvärtom ganska låga, dom är ju 12 resp 14 år gamla.
De har många mil kvar, åldern är värre i så fall . ..

Uppdaterat: 2016-01-27 18:21

Jag lutar lite mer åt Audin faktiskt då det verkar vara en klart bättre bil överlag. båda bilarna går på 25k vilket är den prisklassen jag har råd med för tillfället. Sjävklart kan jag inte räkna med att bilen ska va splitterny, men tänker att så länge den gå bra och att jag ska slippa massa reperationskostnader så är det bra.
Jo har också förstått att peggan ska vara billigare, dock tänker jag på de alla säger, att det ska vara massa fel på dom hela tiden, och i så fall blir det ju massa dyra reperationer istället.. vad jag värdesätter allra högst är den bil som håller längst utan att krångla egentligen,

Uppdaterat: 2016-01-27 19:02

Det finns inget facit att ge då båda bilarna kan rulla relativt felfritt ett par år till men de kan också dag två kosta mer i rep. än vad du ger i inköp.
Om det är värt risken får var och en avgöra men jag brukar att ge rådet att se över sitt bilbehov.
Behöver du en stor och stark bil eller är det bara känslan utav en häftigare bil som styr?
Välj Audin om coolhetsfaktorn och prestandan är viktigast och Peggan om ekonomin är viktigast.
Skulle också kunna tillägga att det kan vara en bra affär att köpa en lite äldre bil om det finns utrymme för rep. ,för även om du spenderar kanske 15-20.000kr om året så får man ju rejält mycket bil för pengarna.
Är situationen däremot sådan att du måste vända och vrida på varje slant så skulle jag rekommendera billigare bilar i drift och gärna en storlek mindre också.

Lycka till!

Uppdaterat: 2016-02-22 23:29

Jag vill ABSOLUT rekommendera doldisen Peugeot 607, vi hade vår i sex problemfria år, det är lätt att hitta en 607:a med låga mil till det pris du önskar.

På de sex åren gick strålkastarjusteringen sönder och ett hjullager bak, det var allt, mycket nöjd!

Efter tre Audi i rad kommer jag aldrig ta i någon av deras problematiska produkter ens med tång...

Uppdaterat: 2016-02-23 07:09

Gamla bilar med många mil på mätaren är ett lotteri. De kan gå lika mycket till eller skrotas i morgon.
Jag skulle dock välja Audin av dessa två. Mindre rostbenägen och högre kvalitet i grunden. Dessutom en trevligare motor.

Uppdaterat: 2016-02-23 09:05

Jag skulle inte välja Audin, då den rostar friskt och dessutom har väldigt dyra delar. Särskilt om det är V6:an.

Uppdaterat: 2016-02-24 08:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Precis som Millenia skriver så är en Pegga 607 en mycket kompetent bil med lite problem. Den skulle jag också rekommendera!

Uppdaterat: 2016-02-24 08:30

Känns som ett vågspel att köpa så här pass gamla rätt lyxiga bilar som gått långt. Förvisso kan man uppleva att man får mycket bil för pengarna, å andra sidan kan det bli mycket strul med reparationer och saker som funkar halvdant. Vet inte vad det är för motor i Pegan men Audin lär inte vara särskilt snål på soppan och årsskatten är väl inte särskilt låg på någon.

Vad som kan avgöra är om man har en bra "allverkstad" man kan vända sig till vid problem och för viss proaktiv service. Och då vilken av bilarna dom är bäst på att serva. Mig veterligen har VAG en fördel i att det finns mycket renoverade reservdelar (lägre pris) och många verkstäder som kan bilarna hyggligt, å andra sidan är kvalitén inte alltid den bästa, vet dock inte om Peugeot är bättre där från den tiden.

Bra är väl också att göra en budget och bestämma sig innan köp hur mycket man tänker lägga ner på underhåll och hur länge man tänker sig behålla bilen. Då blir det lättare att göra sig av med bilen i tid så att man inte fastnar i en kostnadsfälla.

Uppdaterat: 2016-02-24 09:28

I detta fallet handlar det nog väldigt mkt om historik på bilarna.
Kolla servicebook, antal ägare (som man även kan kontakta om det är så) hör med nuvarande ägare osv.

Mkt handlar ju om vad man är van vid (tänker på komfort osv) och vad man kört innan.
Även om man ska åka långt så kan ibland mindre bilar ha acceptabel komfort och då kanske du kommer undan med något med mindre mil på klockan.

Samtidigt så kan ju alla bilar gå sönder, ett tips är att kanske ha en extra försäkring med assistans om olyckan eller bilen skulle gå sönder på långfärden.
Lite som Vidstige skriver, en bra verkstad som man litar på är nog en bra början om man ska köpa bilar som gått många mil och inte vill skruva själv.

Uppdaterat: 2016-02-24 09:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har inte PSA haft en 6-cylindrig motor med allt annat än perfekt "track record" ? I så fall bör man väl i alla fall undvika den motorversionen. Sen får jag nog hålla med bl a Shogun om att detta knappast är rätt bilval om man vill ha en billig bil med hyfsad sannolikhet till inte alltför dyrt ägande. Personligen skulle jag gå ner i storlek till Golfklassen där det finns flera modeller som med stor sannolikhet är säkrare köp rent ekonomiskt. Sen är det som vanligt det enskilda exemplaret som är avgörande när vi talar om bilar i denna prisklass.

Uppdaterat: 2016-02-24 10:44

Problemet med båda dessa bilar och i synnerhet Audin är väl att om något går sönder kan det kosta mer än bilen att reparera. Det är ett högrisktagande och som någon annan påpekade, det finns betydligt bättre bilval

Uppdaterat: 2016-02-24 11:00

Pi: På PRV-tiden var det mycket problem i början med V6:an, särskilt i Volvo som hade minskat oljevolymen. På senare år har inte V6:an haft några problem, kom en ny generation 1998.
Däremot får man räkna med dyrare underhåll som t.ex. kamremsbyten.
Är en väldigt trevlig och för sin storlek snål motor.

Uppdaterat: 2016-02-24 11:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn - OK, då var mina minnen om denna motor daterade lite längre bakåt i tiden.

Uppdaterat: 2016-02-24 12:11

Peugeot vet jag inget om men Audi är fina att köra, bra kvalitet men de är inte billiga att äga. Har man råd med dyr service så tycker jag absolut att Audi är ett bra val.

Uppdaterat: 2016-02-24 12:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hultarn var snabbare på avtryckaren, V6:an (ES9-motorn) är i sanning en riktig juvel utan kända typfel.

Inte att förväxla med den olycksaliga PRV-motorn från hedenhös.

2.2 liters fyran är inte heller så tokig om man står ut med vetskapen om att det sitter
en fyra under huven, på en 607:a kan det ändå vara svårt att veta om motorn är igång eller ej.

Uppdaterat: 2016-02-24 12:37

Stämmer den här beskrivningen in på dig så slå till på en Peugeot :-)

https://www.youtube.com/watch?v=9TnGjq9mWSI

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag har ett minne som säger mig att PSA hade en del problem med tändspolarna i sina V6:or under denna tidsperiod.
"På V6-modellen har tändspolarna behövt bytas"
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-peugeot-607-12477
406:an som jag tror har samma motor verkar lida av samma problem:

"406an är en bra bil utan några egentliga svagheter, har ägt både en 6a och en hdi. Om jag ska säga nåt negativt om 6an är att den äter tändspolar. Nu var iof min bil några år nyare än 98."

"Det där med att sexorna äter tändspolar är rätt välkänt. Många Peugeot och Citroenägare som fått byta x antal spolar"

https://www.flashback.org/t1396175

Uppdaterat: 2016-02-24 12:57

Jo, det är sant. Jag har hört om tändspolarna när ni påpekar det. Hade dock inga problem med min. Vare sig den gamla eller nya V6:an.
Dock är tändspolar/tändkassetter ju ett vanligt fel på många bilar (inte minst VAG) som använder Bosch, och oftast varken dyrt eller svårt att åtgärda.

Uppdaterat: 2016-02-24 13:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vet inte om det är nödvändigt att sitta och diskutera om kända fel på motorer som redan har rullat så långt?
När man pratar om modellen "sport" så har jag för mig att det var en 2,2 liters motor på 160Hk och alltså ingen sexa. ( rätta mig gärna ni som vet om man även kunde få en V6:a med samma beteckning )
Det är sällan motorerna i sig som ger upp på någon bil utan det mesta annat vars kostnader snabbt kan springa iväg till väldigt otrevliga nivåer.

Mitt råd om man nu känner att det är ett val mellan just dessa bilar som gäller,är att INTE betala 25000kr då det utan svårigheter går att hitta bilar med lägre miltal utan att priset blir högre.
Än en gång kan jag inte tillräckligt betona att vi pratar om högriskbilar som förutom allt annat som nämnts dessutom inte är särskilt billiga att äga i förs,skatt,bränsle och däck.

Uppdaterat: 2016-02-24 16:27

Mistro - det kom förslag på Peugeot 607 och det skulle förvåna mig om inte den modellen fanns med V6:an så viss relevans fanns det definitivt.

Uppdaterat: 2016-02-24 17:51

Det gäller ju att ha klart för sig att om man köper en bil som gått långt är det ju ett lotteri, man kan ha tur och dra en vinstlott, men det kan ju vara en nit.
Men det tror jag TS har helt klart för sig. En fördel är dock att välja en bil som är så lättskruvad som möjligt och vara beredd på att skita ner sig med eget skruvande.
Ska man lämna in en bil på en verkstad för varje litet fel, dröjer det inte länge förrän den får repkostnader som överstiger värdet med råge.
När det gäller värdet sedan är det av två slag, saluvärde, alltså det man kan få vid en försäljning och bruksvärdet, det värde bilen har för brukaren och just det värdet kan vida överstiga försäljningsvärdet.
Man brukar säga att det aldrig är för sent att ge upp, men det otrevliga med en bruksbil som man lagt ner mycket jobb och mycket pengar på, är just att det kan vara för sent att ge upp!

Uppdaterat: 2016-02-24 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo "Pi" ....V6:ans fanns förstås till både 407 och 607 men jag pratade om den modellen som TS nämnde med beteckningen "Sport".....Vill minnas att detta var en 4 cyl motor på 160Hk.

Uppdaterat: 2016-02-27 09:42

Det hade ju varit roligt att få veta om frågeställaren har köpt nån bil och i så fall vilken. Står det fortfarande skrivet i stjärnorna så är mitt råd, glöm Audin och välj Peggan.

Uppdaterat: 2016-04-04 16:47
ÅkeMjuk