Vi Bilägares forum

Köpråd av kombi.

Köpråd av kombi.

Hej!

Det är nu dags för nytt bilinköp. Vi är ute efter en familjebil, där det får plats två barnstolar. Vi bor på landet.
I dagsläget äger vi en Skoda Octavia Elegance -04 och en Renault Megane -09. Vi har tänkt byta ut Skodan, då den börjar gå sönder och få diverse fel. Det vi söker är en kombi med drag, så problemfri som möjligt och ska helst inte kosta mer en 100.000 kr. Vad har ni för bilar att rekommendera?
Vi har kollat lite på Skoda Octavia (vi är inte helt övertygade då vår krånglat en hel del), Toyota Avensis, Kia Ceed eller en nya Dacia. Men känner oss helt vilse. Hoppas ni kan hjälpa oss i bildjungeln.

Uppdaterat: 2016-01-18 21:30

Kommentarer

Köp en Dacia Logan MCV så får du en helt ny bil

Uppdaterat: 2016-01-19 08:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En saab 9-5 rekommenderar jag.. otroligt fina bilar med hjärta och själ.. beprövad teknik och härlig komfort.

Uppdaterat: 2016-01-19 08:51

"Emelita_"

Du vill ha pålitlig, bekymmersfri körning, hög ägarnöjdhet och tredje plats näst mest sålda. Då är det gäller Toyota Avensis!

Uppdaterat: 2016-01-19 09:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Håller med GF, köp en Avensis i bra skick om du vill slippa problem. Bara går och går.

Uppdaterat: 2016-01-19 10:45

Omöjligt att svara på, för det är bara ni som vet vad ni tycker värderar.
Provkör många alternativ, provlasta och utvärdera.

Vad hjälper om bilen rullar felfritt om den inte är skön att åka eller köra?
Vad hjälper det att bilen är rolig att köra om inte utrymmena är bra?
Vad hjälper det att bilen är rymlig när den är bullrig?
Osv.

Uppdaterat: 2016-01-19 11:39
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Att ställa en sådan fråga i detta forum är att få det självklara fastslaget och öppna dörrar insparkade, i stort sett alla kommer att rekommendera "sitt" märke lika säkert som amen i kyrkan.

Inte vare sig särskilt konsumentupplysande eller objektivt men med högt underhållningsvärde, men det är nog TS mycket väl medveten om... ;-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Känns som Dacia inte är så lockande men ska inte uttala mig helt innan jag testkört.

Saab har vi varit inne på men tvekat lite pga av att de ej producerar längre och hur lätt/svårt det kommer bli med reperationer i framtiden. Men får åka till Ana och kika lite.

Klart att man oftast rekommenderar det man själv gillar bäst, så är det väl i alla forum och även i "riktiga" livet. Men samtidigt kan man ju ändå få en hint och kanske lite nya tankar och idéer.

Uppdaterat: 2016-01-19 22:02

Svårt att rekommendera nåt på den knappa kravspecen. Det finns mängder av ytterligare egenskaper som ni borde fundera lite över - och likaså mängder av fordon som skulle passa på er nuvarande kravspec i första inlägget. Första tipset är väl att kolla Blocket där ni kan bestämma ett antal egenskaper i sökrutan och sen får ni väl kolla resultatet när ni ser vad ni kan få. Personligen skulle jag inte vilja köpa alltför gammal bil med alltför många mil om jag ändå skall slanta upp 100.000 kr.

Uppdaterat: 2016-01-19 22:18

En Saab 9-5 skulle nog motsvara era behov, den är rymligare än 9-3 och har bekvämare i- och ursteg och man får väldigt mycket bil för pengarna även om den ökat något i pris.
Några bekymmer för reparationer bör det inte bli de närmaste tio åren, det är välkända bilar som kan repareras på de flesta verkstäder och det finns gott om reservdelar.
Titta annars på en Opel Astra, en något bortglömd bil som är avsevärt bättre än vad många tror som aldrig haft någon.
Eller MB-B om den inte blir för liten, men den är faktiskt rymligare än man tror genom att det är ett högbygge och den går att få till hyfsat pris trots att det är en Mercedes.

Uppdaterat: 2016-01-20 08:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - har du suttit bak i en Astra ? Denna bil skulle ju faktiskt användas som familjebil. Mina ungar ville i alla fall inte göra det när vi testade för några år sedan.

Uppdaterat: 2016-01-20 10:35

MB B-klass har dyr service, enligt Vi bilägare: http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtest-omfattande-service
Men det är klart, en beg. MB kan man ju serva på något billigare ställe än hos märkesverkstaden. Att den 30-åriga rostskyddsgarantin därmed faller spelar kanske mindre roll, för den är väl ändå inte värd pappret den är skriven på. MB B-klass däremot är en trevlig bil!

En Saab 9-5 eller 9-3 är trevliga bilar! Passa på äga en Saab, innan det är försent! ;-)

Är Avensis en tänkbar bil så erbjuder Toyota garanti upp till 8år, 15000mil, om bilen fyllt 2år och den köps hos dom. (Vilket naturligtvis är lite dyrare än hos någon annan...) http://europeiskamotor.se/verkstad/service/toyota-kvalitetsgaranti/1392137-verkstad-toyota-kvalitetsgaranti Kanske ett argument om man söker trygghet vad gäller oförutsedda kostnader och trivs med bilen i övrigt.

Kia Ceed kombi med tid kvar på den 7-åriga garantin kan vara ett annat tryggt köp.

En nyare Octavia tycker jag också känns som ett bra köp.

Ut och provkör dessa olika alternativ och gärna några till, så klarnar det nog snabbt vilken NI föredrar! ;-)

Uppdaterat: 2016-01-20 12:15
Pi skrev:

Saabnisse - har du suttit bak i en Astra ? Denna bil skulle ju faktiskt användas som familjebil. Mina ungar ville i alla fall inte göra det när vi testade för några år sedan.

Det var ju två barnstolar det skulle finnas plats för och det är inga problem i Astran.
Men givetvis tycker jag som Rutger Jönåker och flera andra här att TS ska passa på att äga en Saab! Den är ju avsevärt mer komfortabel än det mesta i samma prisläge.

Uppdaterat: 2016-01-20 12:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse - nu var det inte främst att det saknades plats som mina grabbar klagade på då utan att man satt så lågt och instängt - bl a genom relativt högt uppdragna sidorutor bak. Och det tror jag inte heller att små människor uppskattar.

Uppdaterat: 2016-01-20 14:36
Pi skrev:

Saabnisse - nu var det inte främst att det saknades plats som mina grabbar klagade på då utan att man satt så lågt och instängt - bl a genom relativt högt uppdragna sidorutor bak. Och det tror jag inte heller att små människor uppskattar.

Speciellt inte små människor, skulle jag tro.

Uppdaterat: 2016-01-20 14:43

Köp en bil som du kan ha maskinskadeförsäkring på under tiden du tänkt äga den, det är det viktigaste om du ska undvika ekonomiskt trubbel. En 100000-kronors bil med rasad motor eller växellåda är en dyr historia.
Sedan skulle jag titta på säkerhet som nummer två.

Bilar som passar in är en 3-4år gammal som rullat max 5000 mil skulle jag säga sedan är det tycke och smak.

Uppdaterat: 2016-01-20 17:55

Mycket bra råd från junkers när man ändå skall lägga såpass mycket pengar på den nya bilen. Sen kan det i det sammanhanget också vara värt att kolla vilket försäkringsbolag som är "frikostigast" med år och mil för maskinskadeförsäkringen så det kan löna sig att även betala lite mera för försäkringen om det skulle vara fallet.

Uppdaterat: 2016-01-20 18:05

De bilar som du kommer hamna på är Skoda Roomster, Ford Focus, Renault Megane, Kia Ceed, Hyundai i30 och VW Golf i första hand.

Uppdaterat: 2016-01-20 18:16

Nu har vi varit och testkört lite bilar och lutar väl mot en Saab. Finns gott om den där jag bor, Vänersborg :)
Men vi ska testa lite annat med, så får vi se vart det slutar.

Uppdaterat: 2016-01-23 19:34

En bil i V70-klassen skulle jag rekomendera, då Volvo, för säkerheten och tillgången på begegnade delar som inte kostar skjortan om oturen skulle vara framme.

Uppdaterat: 2016-01-23 20:23

Vad tror ni är bästa valet, en Saab 9-3:a från 10-11 eller en Volvo V50 från 11-12?

Uppdaterat: 2016-01-23 21:30

Ska du ha diesel eller bensin?

Uppdaterat: 2016-01-23 21:41

SAabarna vi tittat på är bensin/etanol och Volvo diesel.

Uppdaterat: 2016-01-23 21:51

Skulle säga att Volvo med 1,6 dieseln är mer framtidssäkert. Låga bränslekostnader är guld värt.

Dieselsoppan är faktiskt till och med billigare än etanol just nu.

Uppdaterat: 2016-01-23 22:01

...men glöm inte vad Junker påpekade i inlägg #18.... Och det är både ålder och miltal som styr maskinskadegarantin.

Uppdaterat: 2016-01-23 22:03

Och även försäkringsbolag

Uppdaterat: 2016-01-23 22:24

Absolut, junkers ! Kräver lite "grävande" speciellt om bilen är lite äldre och gått relativt många mil - men till slut är det ju ändå kört tyvärr.

Uppdaterat: 2016-01-23 22:31

9-3:an vi kilat lite extra på har gått dryga 7000 mil och är uttagen 2011. De flesta försäkringsbolagen var ju 8 år eller 12000 mil. Så ett tag klarar den ju.

Uppdaterat: 2016-01-23 22:34

Låter som ett bra val med rätt försäkringsbolag.

Uppdaterat: 2016-01-23 22:46

9-3 bensinaren har kamkedja, är väl ett plus.

Uppdaterat: 2016-01-23 22:55

Ofta gäller nog 8 år/10.000 mil för maskinskada men det finns givetvis undantag och oftast för s k märkesförsäkringar - eller via nån form av tillägg. Börjar man närma sig milgränsen så kan det löna (om olyckan är framme) att inte bara välja bolag efter lägsta premie utan efter högst milbegränsning.
9-3 år trång i i baksätet så kolla innan ni slår till.

Uppdaterat: 2016-01-23 23:04

Saab 9-3 bensin/etanol har kamkedja, inte att förakta. Det är nog bara vw som misslyckats med sin kamkedja... nja audi v6 åxå... för all del.

Uppdaterat: 2016-01-23 23:21

Jämför 9-3 med en 9-5 och se om känn efter om ni behöver extrautrymmet i 9-5.
Provkör båda och känn efter hur ni trivs med bilen.
Kom ihåg att de sista modellerna av 9-5 var väldigt bra, man hade kommit tillrätta med de tidigare problemen, men kontrollera ändå serviceboken så att olja bytts i rätt tid.

Uppdaterat: 2016-01-24 10:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja - om jag förstått skriverierna rätt så har ju både GM med deras olika märken haft kamkedje-problem med en 2,2 l bensinare och t o m BMW har väl också varit drabbade av dessa åkommor på vissa motorserier och under senare år . Sen hade ju Toyota en period med motorproblem på 1,6/1,8 l motorerna (plötsligt hög oljeförbrukning) men förhoppningsvis är väl dessa åtgärdade Och flera exempel finns säkert även om VWs "gamla" TSI-motorer är de mest omskrivna i detta avseende under senare år - och då kanske främst 1,4 l varianten även om säkert andra versioner också drabbats av problem.
Sen finns det andra alternativ än Saab också....

Uppdaterat: 2016-01-24 10:34

Det har du så rätt i Pi, men om det gäller att få mycket bil för pengarna så ska man nog undvika Volvo, VW och Toyota.
Att jag rekommenderar 9-5 framför 9-3 är att den är betydligt rymligare och det var ju just 9-3 TS tittat närmare på.

Uppdaterat: 2016-01-24 10:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanske finns nån NEVS 9-3 på blocket? ;)

Uppdaterat: 2016-01-24 11:03

Om jag skall lägga mig i så har jag svårt att förstå varför man idag skall köpa en 9-3 - i alla fall om man skall ha bilen som familjebil. Sen kan man fråga sig om Saab blivit så mycket bättre sen märket konkade jämfört med före för var dom så bra som antyds så är det ju konstigt att dom inte sålde bättre och därmed kunde finnas kvar på marknaden. Vill man ha en familjebil med hyfsade utrymmen så uppfyller ju nästan alla kombis i Golfklassen det bättre än en 9-3 kombi. Därmed inget sagt om andra egenskaps-jämförelser.

Uppdaterat: 2016-01-24 11:53

Pi, sant, mycket nostalgi och romantiserande när det gäller Saab.

Uppdaterat: 2016-01-24 11:58

Det är inget lätt val i just den prisklassen då det ser ut som att de flesta bilarna kostar ungefär lika mycket. Man får en Avensis ifrån -09 med cirka 10,000 mil på mätaren och visst får man den bästa möjliga bilen då sett till hållbarheten men vi pratar också om 100,000kr och en bil som trots allt är 7 år gammal! Tar ni på detta ett lån på 80.000kr över tre år så innebär det en amortering på ca 2200kr/mån och när bilen är betald så är den 10år gammal och ni befinner er i ungefär samma sits som ni gör idag med Skodan. ( d.v.s en hel del problem och utan värde i bilen )
Mitt råd är att köpa en lite dyrare bil och leta en stund efter just rätt bil för er.
Se exempel nedan:
http://www.blocket.se/kronoberg/Opel_Astra_Drive_Sports_Tourer_1_6_ECOTEC_115_64865349.htm?ca=23_15&w=3

Ni får då i detta fallet en helt ny bil med en massa fördelar och kan betydligt tryggare efter kanske 5 år börja leta efter en ny bil och ni slipper dyra rep. under tiden.

Lycka till oavsett hur ni väljer!

Uppdaterat: 2016-01-24 11:59

Pi jag har aldrig påstått att Saab skulle vara bästa bilen, men att man får mycket bil för pengarna.
Jag har dessutom aldrig rekommenderat 9-3 som familjebil.
Sedan berodde inte Saabs KK på bilarna, det vet du mycket väl. Du vet säkert att det var GMs beslut att bilarna skulle upphöra att tillverkas genom att sälja till ett företag som var dömt att misslyckas!

Uppdaterat: 2016-01-24 12:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eller privatleasa en ny golf kombi för 2300:- + halvförsäkring, skatt och däck.

Uppdaterat: 2016-01-24 12:35

Saabnisse - men i grunden låg väl trots allt problem med att sälja tillräckligt mycket bilar och att man hade en rätt gammal modellserie. Sen kanske det är GMs "fel" men Saabs kvalitet har ju inte heller alltid varit på toppnivå så det fanns säkert flera orsaker till att man inte sålde speciellt bra och därmed till slut gick i graven. Det ärm möjligt att dom är prisvärda idag men trots allt är det ett märke som inte existerar längre.

Uppdaterat: 2016-01-24 12:46

Skulle precis också rekommendera att räkna på att privatleasa, då har man en bekymmersfri körning som inte behöver bli speciellt dyrare, kanske tom. billigare än en begagnad. Finns en del att välja på där som skulle kunna passa som redan rekommenderats Golf kombi som vi själv har en -16 i familjen, kolla även Peugeot 308SW som jag också själv har, från 2149:- /mån.

Uppdaterat: 2016-01-24 12:53

Ja eller Spansk Golf

http://www.atteviks.se/Bilar/Seat/KAMPANJER/SEAT-LEON-ST-TSI-110/

Uppdaterat: 2016-01-24 13:40
Pi skrev:

Saabnisse - men i grunden låg väl trots allt problem med att sälja tillräckligt mycket bilar och att man hade en rätt gammal modellserie. Sen kanske det är GMs "fel" men Saabs kvalitet har ju inte heller alltid varit på toppnivå så det fanns säkert flera orsaker till att man inte sålde speciellt bra och därmed till slut gick i graven. Det ärm möjligt att dom är prisvärda idag men trots allt är det ett märke som inte existerar längre.

Man hade en toppmodern bil 9-5II som såldes och en kombi av densamma som tyvärr bara tillverkades i ett 60-tal, men som skulle kunnat fått en bra försäljning.
Och en SUV som även den var konkurrenskraftig, men det ingick inte i affären med holländaren.
Jag rekommenderar ett besök på Saabmuseet i Trollhättan där man ser de nya bilarna.

Uppdaterat: 2016-01-24 14:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre