Vi Bilägares forum

3 rostnedslag 2 anmärkningar Toyota - 95, värt laga?

3 rostnedslag 2 anmärkningar Toyota - 95, värt laga?

Hej,
har en Toyota Carina -95 som fick 5 (!) nedslag på senaste besiktningen som en blixt från en klar himmel (inte ens antydan om rostangrepp då bekant jag köpt den av besiktade förra året.) Bilen har gått drygt 10 000 mil

Jag behöver en bil (förutom familjebil) att köra 2x3 mil till jobbet med dagligen.

Frågan är om det är värt att fixa nedslag på:

- Rostande bromsrör x 3
- Info om läckande avgassystem, samt begynnande rost på vänster bromsskiva

Givetvis hann vi köpa nya (dyra) vinterdäck och byta till en helt ny kylare innan det var dags för "domen" :(

Hur många år skulle ni bedöma bilen har "kvar" om jag åtgärdar felen? Är det bättre att ge slaget förlorat och sikta in sig på en ny, liten "jobb-bil"?

Tacksam för era råd och synpunkter :)

Uppdaterat: 2015-09-16 16:59

Kommentarer

Är det bara bromsrören som är rostiga?
Då kan det vara värt att fixa om bilen är fräsch för övrigt.

Är bilen allmänt sliten, så är det inte värt att kosta på.
Sälj då bilen istället för några tusenlappar till någon av alla de som exporterar gamla Toyotabilar till Afrika.

Om inget av detta stämmer in, så kan man alltid köpa en Fiat Uno ;) .

Uppdaterat: 2015-08-06 10:22

Att byta bromsrören borde ju inte vara nån våldsam kostnad i sammanhanget. Ljuddämparen är väl bara att vänta med och se vad som händer och rost på en bromsskiva är ju heller ingen dyrbar operation - om det nu inte räcker att "bromsa igång den". En gammal bil är just gammal men är den bra f ö så skulle nog jag kolla vad det kostar att byta bromsrören på nån verkstad med rimliga timpriser. Tolkar dig som att det var bromsrören som gav ombesiktningskrav och är det så borde det vara en relativt billig operation för att kunna köra vidare ett år till i alla fall.

Uppdaterat: 2015-08-06 10:42

All ide att pendla vidare nåt år, förmodar att den "är betald", och som andra redan skrivit, är det ju bagateller som inte borde innebära nån stor kostnad.
Avgasröret kan man med lite tur laga till med avgasbandage eller gungum.
Sliter du nåt år till på bilen, och den håller ihop f.ö, blir det året billigt...
Under det billiga året sätter du av några kronor, och när besiktningen går ut säljer du den och köper en annan pendlarbil, och om det finns nåt kvar av dom, ligger du på vinterhjulen till slutet av november, och drar iväg dom separat på blocket.
Då får du max ekonomi i en gammal pendlarbil.....

Uppdaterat: 2015-08-06 13:10

Tack så mycket för alla kloka svar. Är nog inte aktuellt att lägga pengar på "upplivningsförsök" om det bara rör sig om ytterligare ett år. Hade hoppats att någon skulle antyda att "ah, den gamla Toyotamodellen, brukar gå iaf 20 tusen mil, byt bara rör o skiva så kan du puttra på 5-10 år till" :)

Lutar åt att privatleasa en liten "pendlarbil" istället Har ändå ett bilinköp i form av ny familjebil (lutar åt en begagnad Volvo V70) att göra, då Focusen -02 nu i och med tredje barnet är för liten o sjunger på sista versen. Pendlar nog på med den till höstens besiktning, sedan låter det vääldigt lockande att inte behöva stå som ägare på bilen som ska pendlas med. ;)

Uppdaterat: 2015-08-06 14:22

Byta bromsrören kostar väl mindre än första månadens leasingkostnad och då rullar säkert bilen tjugo år till utan störrekostnader.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bromssystem/bromsror/bromsror-va-bak-ps238a04-DTXL0560sv

Uppdaterat: 2015-08-06 19:09
Elbil2

Carina II är en otäck bil som skrämt mig några gånger när jag pressade den lite, men det är naturligtvis inga problem för TS.
Men det är ju en ganska snygg bil och de uppräknade felen är ju bullshit, kostar inte mycket att åtgärda.
Kolla rep.kostader hos Kalle på bakgår'n och Pelle i kröken t.ex. reparera och kör vidare.

Uppdaterat: 2015-08-06 19:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast nu är det ju ingen Carina II som trådstartaren har, utan en Carina E ;)

Uppdaterat: 2015-08-06 21:07

Aj då!
Den har jag ingen erfarenhet av, men jag tycker ändå att det är enkla fel som kan åtgärdas ganska enkelt.

Uppdaterat: 2015-08-06 21:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rostskyddet på en toyota från 95 kan man ju skita i Leifer...
Bilen har ju blivit 20 år gammal, och dömdes inte ut, rätt ok, tycker jag....
Den lever ett tag till, en sån gammal toyta tar man inte död på hur lätt som helst, inte för att det är en kul bil, men funkar gör dom!
Dessutom slipper man åka in på verkstad för återkallningar, sånt tar tid.....

Uppdaterat: 2015-08-06 21:44

Ett bromsrörsbyte kan kosta några hundringar om man känner nån med kunskapen att byta dom, och horribla summor om man lämnar till fel verkstad, vilket min halvfarfar gjorde, han kunde absolut ingenting om bilar, men tyckte det var väldigt viktigt att lämna bilen på märkesverkstad, det gjorde han när han fick nerslag på sin Skoda Felicia, 7000:- tog dom för 2 rör, nästa år fick han nerslag på 2 rör till, och betalade ytligare 7000:-

Svaret på frågan, laga givetvis, den där kan gå många år till.

När det pratas bilar med släkten kommer alltid frus bror dragandes om sin Carina "Den billigaste bil jag ägt"
Han arbetspendlade med den mellan Tyresö söder om Stockholm och Uppsala i 5 år utan att kosta på den mer än besiktning en gång om året.

Uppdaterat: 2015-08-06 22:46

10 tusen mil på en 20 år gammal bil. Det låter som om den mest stått stilla. Kanske därför rosten fått göra sitt? Laga den o kör vidare. Den kan säkert gå 10 tusen mil till.

Uppdaterat: 2015-08-06 23:10

Snabb update innan läggdags.
Som det nog framgått har jag inte monsterkoll på bilar och skrev inlägget på jobbet. Har nu kollat besiktningspappren samt kontaktat Toyotaverkstad. De kommer med prisuppgift imorgon för att fixa alla nedslag o ombesikta, lutar - tack vare er - åt att jag kommer köra Toyota:n några år till :)

Hur som haver rör det sig om en Toyota Carina E 2.0 -95 och mätarställningen vid besiktningen (varefter jag modfälld låtit den stå) var: 119939. Kylaren är som jag nämnde helt ny.

Vet inte om det ändrar några av era åsikter. Stort tack för att ni hjälpt mig fatta beslut angående att laga eller inte. Glad att ha hittat detta forum, god natt :)

Uppdaterat: 2015-08-06 23:27

Jag gissar att Toyotaverkstaden kommer tillbaka med ett bud över vad bilen är värd.

Bromsrör, avgassystem, bromsskivor och tillkommande nya bromsklossar, jag slår till med runt 12.000 ink arbete.

En original bromsskiva brukar kosta 600-1000 original, beställer man från Tyskland får man båda skivorna och klossar för samma pengar.

Uppdaterat: 2015-08-06 23:48

Med gamla bilar måste man vara lite om sig och kring sig och inte välja den enkla, men dyra, vägen att låta märkesverkstan fixa felen... Och laga inte mera än absolut nödvändigt för imorrn kan det vara nåt ännu dyrbarare som pockar på reparation och då kan det blir så dyrt så alternativet bara är skroten. Inga "överreparationer" på en sån bil... Alltså - laga bara det du absolut måste laga för att få den igenom besiktningen. Med gamm-bilar får man acceptera lite småbrister...:)

Uppdaterat: 2015-08-07 01:46

En sån sak som begynnande rost på vänster bromsskiva, kan egentligen innebära att man tar av ok och skiva, snyggar till skivan med smärgelduk, och motionerar oket.......
Bromsrör rostskadat, ibland innebär det ytlig rost, som går att ta bort med samma smärgelduk, och rostskydda på nytt.....
Sånt gör inte toyota-verkstaden, men kalle på hörnan kanske bedömer det annorlunda.
Det bästa när man besiktigar en gammelbil, är att vara med, och låta killen förklara allvaret i sakernas förfall.....
Dom brukar vara bra på att tipsa, och dom flesta har samma inställning som vi, en gammal bil får ha små brister, så länge dom inte är farliga.......

Uppdaterat: 2015-08-07 06:35

Du har nog endast delvis rätt leifer. Det kan vara väldigt ekonomiskt att köra med gamla billiga bilar även om man råkar ut för reparationer.
Blir de för höga kan man ju alltid skrota bilen och köpa en annan i samma klass. Den absolut största kostnaden för bilägandet, värdeminskningen, kan man ju nästan bortse från.
Men givetvis har du rätt när det gäller säkerhet och det är alltid en fördel om man själv har möjlighet att göra vissa reparationer.

Jag hade en gång en Saab 99 som jag köpt för 3500:- . Den var ganska rostig bl.a. ett hål på vänster bakdörr som lagades med en limmad plåtbit och plastspackel, fungerade utmärkt. Jag körde 7000 mil och sålde bilen för nästan lika mycket som jag gav. En av mina billigaste bilar trots att den var törstig.

Uppdaterat: 2015-08-07 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har hittat en allverkstad bara en mil hemifrån nu, som kan vara ett bra alternativ. Men trafiksäkerhetsaspekten - har det hänt så mycket att det är bättre att betala extremt mycket för att privatleasa en liten Renault Clio el motsv? Den kommer framför allt vara ute på vägarna ca 1h/dag och det är landsväg till jobbet (max 80 km/h)

Uppdaterat: 2015-08-07 10:48

Köpte bilen för min sambos skull av bekant för 8000 och har redan lagt ut det dubbla på nya vinterdäck o ny kylare. Alternativet för min del är att privatleasa jobb-bil och det kommer kosta inte bara skjortan utan en hel garderob med skjortor. ;) Säkerhetsfokuset lägger vi på familjebilen, ev en V70.

Kan inget om laga bil själv, känner ingen som kan det - eller vill hjälpa till att göra det - heller. Så märkesverkstad kanske är värd att kosta på med tanke på bilens ålder, tänker jag?

Uppdaterat: 2015-08-07 10:49

Jag är allmänt väldigt försiktig i trafiken (läs: gubbe med keps ;)), i synnerhet vid vinterväglag :D

Uppdaterat: 2015-08-07 11:00

@Familjebil:
Bra att du hittat en allverkstad, för som så många andra sagt så är märkesverkstaden inte ett ekonomiskt försvarbart alternativ för en 20 år gammal bil.

Märkesverkstaden är bra när bilen är relativt ny och "stämplar i serviceboken" påverkar bilens andrahandsvärde och inte minst vid ev. goodwill-reparationer som tillverkaren står för.
På en 20 år gammal bruksbil handlar det ju istället om att hålla bilen rullande så billigt som möjligt, och då är det "Kalle på hörnet" och andra små billiga verkstäder som gäller.

Uppdaterat: 2015-08-07 11:05

...och åter - "över-reparera" inte utan ta det som absolut MÅSTE göras för att få bilen godkänd i besiktningen. Strunta t ex i avgassystemet om det bara är en information - det kan hänga med ett par år till med lite tur. Och som redan nämnts - den rostiga bromsskivan kanske bara behöver lite "uppslipning" och att du sen motionerar bromsarna ordentligt. Som sagt - gäller det gamla bilar så åtgärda bara det allra mest nödvändiga - och försök hitta en bra och billig verkstad vilket i o f s inte jämt är så enkelt. Kolla med kompisar med gamla bilar - dom kanske har nåt tips. Sen finns det alltid undantag - t ex vår lokala Mazda-verkstad som har vettig debitering och anstränger sig för att hålla repkostnaderna nere för äldre bilar genom att många gånger köpa beg delar på skroten.

Uppdaterat: 2015-08-07 11:35

Då har du kommit till en viktig punkt i beslutet om bilekonomin, och om det finns det många meningar.....
Den bilen kan du mycket väl åka gratis med ett bra tag, istället för att ha 2 halvbra bilar till dyr månadskostnad, kan man ju ha en nyare, rejäl familjebil, och en pendlarbil, som man suger ut det allra sista ur, så länge det är ekonomiskt försvarbart, så klart......
Bryr man sig inte, kan man ju tom skita i att tvätta den så ofta, den är ju ändå på "sista varvet".

Uppdaterat: 2015-08-07 12:53

Laga. Åk till en allbilverkstad, dom kan göra sånt som inte en märkesverkstad gör, t.ex om bromsskivorna är slut, kan de köpa begagnade bättre för ibland en tiondel av nypriset och hålla bilen rullande ett eller ett par år till.

Några bromsrör och ett hål i avgasröret, så lätt ska den väl inte få komma undan? ;)

Men som sagt, allbilverkstad. Märkesverkstaden vill egentligen inte ens ta i den...

Uppdaterat: 2015-08-07 18:59
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Toyotan startade inte ens när vi skulle flytta på den :( Blir skroten tyvärr...

Uppdaterat: 2015-08-08 21:16

En Toyota behöver man inte ta till skroten, sälj den till Afrika

Uppdaterat: 2015-08-08 21:22

Ladda batteriet.....

Uppdaterat: 2015-08-09 01:02

Skrota den inte, sälj den istället om du tröttnat på den.
Motorn i Carina E 2.0 heter 3S-FE och är känd för att vara långlivad, det är Toyotas motsvarighet till Volvos B21/B23.
Om den dessutom bara rullat 12000 mil, så finns det en marknad för denna bilen, antingen till någon i landet som vill åka billigt, eller för export.

Uppdaterat: 2015-08-09 02:20

Ett typiskt öde för gamla Japaner, dom går och går och går, och har kostat 0 kronor i reparationer. Sen kommer några reparationer samtidigt, dom flesta relaterade till vårt klimat, som sönderärgad kylare, rostiga bromsrör, rostigt avgassystem, rostiga bromsar, precis som i detta fall.
Det blir en skaplig summa för att laga, det finns dåligt med "Billiga" delar att köpa, ingen vill lagerhålla nått som aldrig säljs.
Men, denna summa är bara 1/5 del av vad andra bilägare lagt ut under bilens livslängd, ibland kan det bli mer, en kompis la ut 100.000:- på en Ford Mondeo under 5 år.

Man kan skoja till det att andra avbetalar reparationerna lite pö om pö, på en Toyota får man betala kontant i efterskott, men totalt sett över hela livslängden är det mycket billigare.

Och våra priset på reservdelar och reparationer är uppåt väggarna, som glad hemmamek skulle jag få fart på den där bilen under tusenlappen, bromsrör köper jag på löpmeter hos Biltema, bromsarna skickar man efter från Tyskland, avgassystemet botar man med svetsen.

Men som sagt.....Vila i frid Carina.

Uppdaterat: 2015-08-10 15:46

Du har rätt rikard, man måste veta när gränsen ska dras.....
Jag hade inte ens unnat den nya bromsar, åtminstone inte om vi snackar bak, 40 spänn på returbilen, om man måste ersätta den rostiga skivan......
Vinterhjulen är ju inga problem att sälja, när det närmar sig lagkrav 1 december....
Toyotahjul passar ju nästan alla japanbilar, bortsett från däckdimension förstås, även våra japs-volvo.....
När bilen är så gammal, drar jag gränsen vid ett par tusen, om jag är hyfsat säker på att köra ett år till, annars säljer jag den......

Uppdaterat: 2015-08-10 16:16

Neeeej!

Inte skroten för en lågmilad Toyota med några småfel!

Ladda batteriet, åk till allbilverkstan och få en prisuppgift på de
detaljer som behövde fixas, den bilen har väldigt mycket kvar att ge.

Om ni inte vill behålla den så sälj den när den i så fall, felen är
bagateller om ni åker till rätt verkstad.

Uppdaterat: 2015-08-11 13:56

Rejält rostig?

Det måste jag missat.

Det står följande:
Rostande bromsrör x 3
- Info om läckande avgassystem, samt begynnande rost på vänster bromsskiva

Tre bromsrör och ett par bromsskivor kan väl inte vara "End of the World"?

Vad som felas avgassystemet framgår inte.

Låt allbilverkstan ta en titt, mätarställningen motiverar att hålla den igång om
reparationerna blir någorlunda överkomliga.

Uppdaterat: 2015-08-11 14:40

Lustigt att bilägare betalar gärna 10 000 :- för storservice på den några år gamla finbilen, men kan inte tänka sig att betala ett par tusen för att kunna köra en halvgammal bil 10 000 mil till.
Bara skillnaden i pengar mellan trafikförsäkringen för den äldre bilen och en helförsäkring eller halvförsäkring som en bättre begagnad bil kräver är större än underhållet på den äldre bilen någonsin kommer att kosta.
Hur många antisladdsystem krävs för att köra bilen en mil i åttio kilometer i timmen! Klarar man inte sig utan antisladd den sträckan bör man nog anlita färdtjänst för sina utfärder.
http://www.bytbil.com/bilar/toyota/carina/6vgg47vg/E0ABUDIAAY8Qvypfyi.mAAA_!

Uppdaterat: 2015-08-11 15:48
Elbil2

leifer: Det ser ut att vara en bra bruxbil för en familj med tajt budget som du hittat, motiverar att fixa till TS bil om kostnaden är OK.

Om den går till skroten så är det 8.000:- i sjön.

Uppdaterat: 2015-08-11 16:37

Carina E har både ABS och airbag.

Uppdaterat: 2015-08-11 16:54

Ja, helt klart slöseri att skrota en bil för dessa "småfel".
Om man lägger ner motsvarande summa som för ett par månaders privatleasingavgift för en modern småbil hos en allbilsverkstad, så kommer denna Carina att rulla åtskilliga tusen mil till.
Och som nämnts så har den ju både ABS och airbag och vettig framhjulsdrift, så helt omodern säkerhetsmässigt är den ju inte.

Uppdaterat: 2015-08-11 17:20
Tobo skrev:

Ja, helt klart slöseri att skrota en bil för dessa "småfel".
Om man lägger ner motsvarande summa som för ett par månaders privatleasingavgift för en modern småbil hos en allbilsverkstad, så kommer denna Carina att rulla åtskilliga tusen mil till.
Och som nämnts så har den ju både ABS och airbag och vettig framhjulsdrift, så helt omodern säkerhetsmässigt är den ju inte.

Absolut!
Bäst att kolla rep.kostnaderna, de blir säkert inte så höga om man använder sig av en vettig verkstad (absolut inte märkesverkstad!), reparera och sälj sedan om du tröttnat på bilen, eller åk några tusen mil till, det blir ju billiga mil.

Uppdaterat: 2015-08-11 17:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som redan nämnts så gäller det att få ett prisförslag på vad det kostar att fixa bilen och det oavsett fel. Felen som SBP har noterat är inga dyra fel. Carina E är efterträdaren till Carina ll och är precis som alla Toyotor oerhört driftsäker. Modellen brukar att vara vettigt utrustad och motorn är inte tokslö. Étt klart vettigare och modernare alternativ än t.e.x 940. Att spendera några tusen på en sådan bil som är välskött för övrigt ser jag som en självklarhet om man vill åka billigt. Att byta mot en V70 är ekonomiskt självmord!

Uppdaterat: 2015-08-11 17:58

Varför detta envist tjatande om rost "leifer" ? .... Bilen är 20 år gammal och har fortfarande INGEN anmärkning på rost! ( felen som finns kräver knappt några verktyg eller kunskaper att fixa,så be en vän om hjälp och "lappa" ihop bilen så billigt som möjligt om verkstaden blir för dyr. )
När bilen köptes fanns det ju inga tankar på att det var en rullande likvagn men nu är helt plötsligt säkerheten det viktigaste?
Köper man en så gammal bil så har man ju redan prioriterat bort mycket utav kostnadsskäl.
Klart att det är bättre att välja en ny bil om man bortser ifrån kostnaderna men om man nu tycker att 8+8 tusen är mycket pengar att förlora på ett år så anser jag att det är bättre att spendera ett par tusen till och fortsätta köra i ett år eller ett par år till. Carinan är inte törstig och bör enbart trafikförsäkras.
Anser att TS skall välja Clion enbart om tålamodet för gamla bilar är kört i sin absoluta botten. ( orkar man inte mer så är det ju så ) Den gamla bilen kan då säljas till högstbjud UTAN vinterdäcken som senare kan säljas separat.

Uppdaterat: 2015-08-11 18:20

"poängen var att det kanske är smartare i såna fall att köpa en billig bil som redan är ok istället för att reparera gamla. "

Problemet med att köpa en annan bil i denna prisklass är att att man köper en massa okända fel, TS Toyota har ju ett antal kända och förmodligen enkelt åtgärdade fel, med låg mätarställning kan den rulla riktigt länge än, den är dessutom redan betald!

Många ägare till gamla bilar hamnar till slut i dilemmat om man ska lägga mer pengar på den gamla bilen eller ej, men en lågmilad Toyota borde ha mycket mer att ge, om den skötts någorlunda och inte är för rostig.

Undvik privatleasing som pesten om ekonomin är ansträngd, bättre hålla liv i den gamla Toyotan i så fall tills ekonomin tillåter något annat.

Uppdaterat: 2015-08-11 18:42

Leifer, det är inget självplågeri alla gånger.

Jag håller själv liv i den äldsta bil jag haft i hela mitt liv enbart för mitt höga nöjes skull, den var "billig", rostfri, tyst, komfortabel, hyfsat snål och snygg att se, kräver varken helförsäkring eller besök hos märkesverkstad längre.

Att skaffa nyare bil när man har råd kan jag bara instämma i, det är inte alla som lider av samma åkomma som jag...men undvik som sagt privatleasing.

Uppdaterat: 2015-08-11 19:07

Det är rost på bilen. I BROMSRÖREN och i AVGASSYSTEMET. Inte i karossen.

Bromsrören är ett jobb på några timmar, avgassystemet antagligen bara nått litet som går att loppa ihop med svetsen.

Såläge bilen inte är rostig i bärande delar av karossen eller har otroligt dåliga avgasvärden är det mesta billigt och enkelt att laga på en så gammal bil.

Väg repkostnaden mot månadskostnaden för en nyare bil.

När det enbart snackas nyare bilar är det kostnaderna som spelar roll, ingen säger ju till någon som vill ha en Fiesta att köpa en XC90 för att den är säkrare...

Man ska inte snåla på säkerhet, men du kan köpa nya sommar och vinterdäck, bromsklossar och storservice varje år till Toyotan för samma pengar som bara månadskostnaden på en ny bil... Och en gammal bil med nya däck är säkrare än en nyare med slitna däck.

Uppdaterat: 2015-08-11 20:15
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nä inte om du krockar, vissa äldre bilar faller ihop som korthus medan nya bilar klarar betydligt mer.

Uppdaterat: 2015-08-11 21:03

ViB rostbetyg är bra, men träffar inte alltid rätt. Audi t.ex får ofta bra betyg, men rostar mycket, för t.ex Peugeot är det tvärt om enligt min erfarenhet.

Ska vara ganska så rikligt med rost i underredet numer för att bilarna inte ska gå igenom... Har egen erfarenhet av det också.

Uppdaterat: 2015-08-11 21:13
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
leifer skrev:

Självklart är det rost i karossen, frågan är bara hur mycket och när det blir ett problem på bilprovningen. Ingen av oss har sett bilen eller undersökt den i balkar och hålrum men det är högst troligt att en 20 år gammal toyota är rejält rostig i underredet. Den farligaste rosten ser man inte. Sen må vara att detta ändå är ett bra exempel på att vi bilägares rostbetyg på toyota är helt fel och mer än 20 år tar knappast betyget höjd för, snarare handlar det om 10-12 år för prognosen.

BP bryr sig inte så länge det inte är bärande delar som angripits, eller om det är delar som kan orsaka skador.
Jag har en kompis som fick en Corolla genom besiktningen där bakdörren var lagad med tejp och DN! Inte en anmärkning trots att bilen såg helt rutten ut!

Uppdaterat: 2015-08-11 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När vi snackar om en repkostnad som motsvarar mindre än en månads avgift på en privatleasing, kan man reparera den, och se om den är genomrostad om ett år....
Tror det inte, inget "värt att veta" på protokollet nu, det kommer inte bara på en gång.....
Den tiden, den sorgen......

Uppdaterat: 2015-08-11 22:34

Jag predikar inte för gamla bilars överlevnad "leifer" och det vet du också men faktum kvarstår att inte alla har råd att köpa en ny bil. Med en äldre bil så får man rätta sig efter det sista besiktningsprotokollet och det säger att det inte finns någon rost i karossen värd att oroa sig över. Eftersom att TS har valt att kosta på fina vinterdäck så utgår jag ifrån att hen har en uppfattning om att bilen skick är bra för övrigt. Planerna om en ny bil uppstod alltså först efter besiktningen. Felfria bilar finns inte och de kostar alltid pengar. ( frågan är bara som alltid hur mycket ) Behovet utav bilen är det viktigaste här anser jag. Kan man inte undvara sin bil är det bättre att investera sina pengar på en ny bil. Eftersom att TS kör så lite så kan leasing då vara ett bra och i stort sett problemfritt sätt att lösa allt på. ( även ett tryggt,trevligt och miljövänligt alternativ )

Uppdaterat: 2015-08-12 19:16

Men leasing blir ett väldigt dyrt alternativ jämfört med att reparera de få fel som det gäller.
Bilen är ju redan avskriven och kostar ju väldigt lite att behålla, medan däremot leasing binder en månadskostnad i, oftast, tre år vare sig man använder bilen eller inte.

Uppdaterat: 2015-08-12 19:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Känner man att skicket är bra förövrigt så skulle jag laga bilen! Men jag hade ju lagat den själv så för mig kostar det bara delarna.

Uppdaterat: 2015-08-12 19:39

leifer, jag åker ju ofta i min gamla Saab men är inte det minsta orolig.
Jag har ganska bra koll på tillståndet och en assistansförsäkring som gör att jag inte bekymrar mig för stopp eller punka.

Uppdaterat: 2015-08-12 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä-nä, men tiden går fort och man vet aldrig hur gammal en Saab kan bli :o)

Uppdaterat: 2015-08-12 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre