Vi Bilägares forum

ViB hemsida

ViB hemsida

Jag vill verkligen rikta / ge en hjärtlig eloge till alla ViB läsare intressanta / inläggare / skribenter och alla ”vanliga förstå-sig-påare” som varje dag tillför mängder av intressanta infallsvinklar, kunskap och inte minst kul kuriosa inom bilar och andra fordon. Jag personligen håller förvisso inte med allt som skrivs och visst finns det några få troll och andra underliga figurer som enkom vill skapa oreda och osämja men de är tack och lov i en klar minoritet av alla inlägg som skrivs. Jag tror och tycker att åtminstone +90% av det som skrivs är väldigt berikande läsning. De som bara vill provocera tycker jag att vi inte ska bemöta öht så straffar de ut sig själva.

- Så tack för alla intressanta inlägg / ämnen som ni varje dag ger mig / oss läsare!

Uppdaterat: 2018-07-25 00:44
- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kommentarer

Vad roligt att läsa något sådant här!

Uppdaterat: 2018-07-25 08:11

Instämmer!

Uppdaterat: 2018-07-25 08:35

Jag tror inte någon har problem med de som tänker annorlunda, men såna som bara talar om hur uselt allt är blir svårare att ta på allvar. Om man regelbundet ser sig själv som missförstådd kan felet kanske bero på det egna sättet att skriva.

Uppdaterat: 2018-07-25 12:49
L. Mäkinen skrev:

Jag tror inte någon har problem med de som tänker annorlunda, men såna som bara talar om hur uselt allt är blir svårare att ta på allvar. Om man regelbundet ser sig själv som missförstådd kan felet kanske bero på det egna sättet att skriva.

+10 på det inlägget.

Uppdaterat: 2018-07-25 13:14
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

@Stoor
Eftersom tråden där min fråga till dig väcktes är låst så ställer jag den här.
När du valde vindkraft som energislag vilka premisser var det som föranledde detta val?

Svara inte exempelvis med "klimatsmart" utan varför du tycker detta.
Kan bli början på en intressant diskurs.

Du har säkert skrivit någonstans på forumet, men vad fick du betala för Volvon?

Uppdaterat: 2018-07-25 18:09

Stoor: trevligt med dina positiva ViBbar!

Uppdaterat: 2018-07-26 03:35
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Man märker dock tydligt att medelåldern på detta forumet är 50+, och med stigande ålder sjunker acceptansen mot det som är "nytt" eller "oliktänkande" som vissa vill göra gällande. Har man gjort på samma sätt i 50 år så är det svårt att ändra på något, och ju äldre man blir ju värre blir det. Detta är rena fakta, det är så bara, sedan får ni tycka jag är en stolle.

Det är många som tycker och tänker och har åsikter, och håller man inte med klanen så får man trollklassning. Jag är precis likadan. Det räcker att jag ser några moppepojkar som blåser på i 70 på sina blöjraketer så tänker jag "jä-la ligister". Sedan tänker jag efter (jo jag som inte kommit till 50 gör fortfarande det) att va fasen, jag hade ju också 60cc och bing-förknasare när jag körde moppe. Då blir man lite mera ödmjuk. Kanske därför jag inte får en infarkt av folk som kör 10km/h fortare än mig på motorvägen.

Uppdaterat: 2018-07-26 13:29

Fxx. Ett + på det.

Uppdaterat: 2018-07-26 13:33
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX skrev:

Man märker dock tydligt att medelåldern på detta forumet är 50+, och med stigande ålder sjunker acceptansen mot det som är "nytt" eller "oliktänkande" som vissa vill göra gällande. Har man gjort på samma sätt i 50 år så är det svårt att ändra på något, och ju äldre man blir ju värre blir det. Detta är rena fakta, det är så bara, sedan får ni tycka jag är en stolle.

Ja lite av en "stolle" är du kanske för om du tar exemplet med all forskning och de artiklar man ska skriva så finns det alltid ett element av empiri. Det "nya" måste alltid vila mot befintlig forskning och anges som referens. Forskningschefer, de som ofta tar emot nobelpriser, är till synes gamla stofiler men de behövs som ett stöd för unga kreativa förmågor. Fast nu syftar jag på människor vars livsgärning går ut på att hitta nya bättre vägar i olika sammanhang. Många i äldregruppen kan ju ha tagit "ställning" tidigt i livet och känner trygghet i att hålla fast vid det. Jag har förstås mött många sådana, både relativt unga och äldre, genom mitt yrkesliv som fått "hanteras" för att kunna driva nödvändiga förändringsprojekt i mål, medan andra oberoende av ålder, varit helt nödvändiga med sin gedigna erfarenhet.

Uppdaterat: 2018-07-26 14:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...

@Stoor
Tackar för svaret, dessutom ett fantastiskt resonemang ang. ditt el-val.
Jag tycker trots mitt vindkraftsmotstånd att dina skäl är både bra och välgrundade. Därför tänker jag ämnet därhän.

Såg att min lokala handlare hade 2 st D5 TE till salu för 419kkr, så du har INTE betalat för mycket för din D6.
Tyvärr är jag bara dryga året in på nuvarande bil så byte till hybrid ligger nog lite längre fram i tiden.
Tyvärr försvinner möjligheten till diesel/el kombon, men jag får leva med det.

Uppdaterat: 2018-07-26 16:42

FXX wrote: "Man märker dock tydligt att medelåldern på detta forumet är 50+, och med stigande ålder sjunker acceptansen mot det som är "nytt" eller "oliktänkande" som vissa vill göra gällande. Har man gjort på samma sätt i 50 år så är det svårt att ändra på något, och ju äldre man blir ju värre blir det. Detta är rena fakta, det är så bara, sedan får ni tycka jag är en stolle."

Hur vet du att det är så? Du är ju inte 50+, så vad är din erfarenhet av detta?
Min erfarenhet av förändringsbenägenhet är att det inte har ett skit med ålder att göra utan det har med individen att göra. Jag tillhör ju dom som är 50+ så jag har lite erfarenhet av det du påstår. Jag har i mitt yrke träffat stockkonservativa 25 åringar och väldigt nyfikna och förändringsbenägna 60+are. Har dessutom också blivit kallad stolle många gånger p.g.a. min nyfikenhet och experimentlusta.

Uppdaterat: 2018-07-26 19:03
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
FXX skrev:

christer_1 wrote:
Hur vet du att det är så? Du är ju inte 50+, så vad är din erfarenhet av detta?
Min erfarenhet av förändringsbenägenhet är att det inte har ett skit med ålder att göra utan det har med individen att göra. Jag tillhör ju dom som är 50+ så jag har lite erfarenhet av det du påstår. Jag har i mitt yrke träffat stockkonservativa 25 åringar och väldigt nyfikna och förändringsbenägna 60+are. Har dessutom också blivit kallad stolle många gånger p.g.a. min nyfikenhet och experimentlusta.

.
Jag vill inte vara sån Christer men 75% av det jag läser som du skriver så är det taggarna utåt, oavsätt ämne. Men det kanske bara är din personlighet?

Fniss fniss.
Ärligt talat så har man varit i svängen med bus och bil men nu med 50+ så kan åtminstone jag erkänna att visst är man en surgubbe ibland

Uppdaterat: 2018-07-26 20:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fast jag håller med christer om att detta som FXX nämner till stor del är personberoende. Sen att det finns dåliga arbetsgivare som dömer alla människor efter ålder gör inte att påståendena blir mera sanna för det. Varför skall vi ö h t ha denna diskussion - människor är olika oavsett ålder. Och vi kompletterar varandra så varför skapa en motsättning alldeles i onödan.

Uppdaterat: 2018-07-26 23:07

Jag har fått lära av tidigare yngre kollegor att Tinder är för att ha något att göra på resor runt i landet. Mer träffsäkert än att gå på Statt.

I ungdomen tror många att de kan ta till sig mycket, men man inser mer av sina brister med åren.

Uppdaterat: 2018-07-26 23:12

Jag bara ger min syn på saken. Och som dom brukar säga, ingen rök utan eld. Jag vill inte vara sån men vi har sett diskussioner här på forumet där man sätter ettiketter på folk som åker vänsterfil på motorvägen i snömodd och vilka bilar dom kör. Den diskussionen är väl lika korkad isf.? Att förare av fyrhjulsdrivna Audibilar kör farligare än oss andra. Det finns nog lika många 4wd Audi som ligger kvar i högerfilen. Eller dom 32 idioterna som ringde räddningstjänsten i Sthlm...eller...eller....osv.

Vi placerar folk i fack hela tiden, rannsaka er själva, ni kör precis samma rejs som mig och mina erfarenheter av äldre och åsikter. Tro mig!

Uppdaterat: 2018-07-26 23:17

Men fatta FXX att förändringsbenägenhet har nästan INGET med ålder att göra utan mera med nyfikenhet och upptäckarglädje. Bara för att far din använder giroblanketter så betyder det inte att alla i hans ålder gör det. Frun som jag bor ihop med vägrar att göra det enkla ibland trots att hon är yngre än mig som t.ex. stänga av plattan på spishällen. Jag trycker på off knappen men hon stegar ned till noll och sedan off knappen. Hon vägrar lyssna på mina argument att det räcker med ett (1) tryck.
Vi är olika som individer men det har oftast inget att göra med ålder.

Uppdaterat: 2018-07-26 23:26
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Okej, du vinner Christer.

Uppdaterat: 2018-07-26 23:50

Fast jag anser nog att den ålderdiskriminering vi diskuterar och som bl a uppenbart finns hos många arbetsgivare och dessutom av den anledningen tas som intäkt för att den är sann är betydligt allvarligare för enskilda individer och för hela samhället än några diskussioner på detta forum om vissa förares vänsterfils-körning i vinterväglag. Sen ligger det en hel del i Mäkinens inlägg ovan om att man ofta får mera insikt om sina brister och tillkortakommanden med stigande ålder. Att man i yngre ålder TROR att man fixar allt innebär tyvärr inte att man faktiskt gör det i skarpt läge.

Uppdaterat: 2018-07-27 09:27
FXX skrev:

christer_1 wrote:
Ja det var ju tråkigt att du upplever mig som en person med taggarna utåt.
Vad skall man då kalla dig som dömer alla 50+are som icke förändringsbenägna bara för att vi är 50+ ? Fördomsfull eller åldersfascist?
Jag ville ju bara ha svar på var du fick din fakta ifrån. Men det svarade du inte på utan kommenterade min person, som du tror att den är.
I princip alla arbetsgivare blir mer negativa i sin granskning av en arbetssökande som fyllt 40 tom. Detta pga. den stigande åldern oftast innebär en minskad förändringsbenägenhet.
Min egna erfarenhet av detta är människor i min omgivning. Det räcker att jag byter färg på ytterdörren så rynkar 50 plussarna på näsan, ska du verkligen göra det. Medans dom yngre kommenterar uppmuntrande "vad roligt".
Min far skriver fortfarande räkningarna på giroblanketter. Jag säger att det finns efaktura så du behöver inte skriva massa ocrnummer och lägga brev på postlådan. Men han tror att någon ska stjäla hans pengar om man gör det på nätet, finns något som heter hackare säger han.:)
Och jag vågar erkänna att jag är på god väg att bli likadan till nya saker. På jobbet pratar ungdomarna om något som heter tinder. Jag avfärdar det som dumheter och anser att dom ska gå ut och träffa folk öga mot öga istället för att klicka på nån app. Jag brukar berätta att jag har fast telefon, det vet dom inte vad det är, alla har väl mobil säger dom. Men dom har ju rätt, den finns ju enbart kvar av gammal vana.

Nja arbetsgivare har väl numera börjat anställa äldre pga att de kanske stannar på arbetsplatsen tills pension. Anställer man ungdom kan man ju inte räkna med mer än 2-3 år sedan är de borta. Det är dyrt att anställa och lära upp.
Hade jag haft ett företag så hade jag föredragit en blandning.

Uppdaterat: 2018-07-27 09:54

Vi stod också i detta valet och kvalet med hybrid eller inte men då vi kör så lite stadstrafik så blir det ohemult dyrt i förhållande till det lilla vi sparar, plus det faktum att vi har begränsade laddmöjligheter.
Hemma endast via motorvärmarstolpe (eller skarvsladd...) och på jobbet nada och på frugans jobb nada.
Och som senaste långtrippen visade så kom vi ner i 0,47 med fyrhjulsdrift och automatlåda.
Svårt att få ekonomi på hybrid under dessa förutsättningar.

Nästa bilbyte däremot, om kanske 8-10 år. Då så! ...har mycket nytt hänt så vad som gäller då får vi se. Litium i stor skala är på väg ut tror i varje fall jag.

Uppdaterat: 2018-07-27 10:58
Shogun skrev:

50+ Are, diesel åkare, och dubbdäcks åkare. = gamla rävar som inte kan tänka nytt, de blir kvar här på hemsidan och harvar på i gamla spår. Andra har flyttat till där ny framtidsteknik diskuteras. Och kräver kunniga medarbetare som kan tekniken tex hybrider och elteknik. Motorjournalister som kan detta är ytterst få, utan harvar på att skriva om gammal teknik som bara gamla gubbar orkar lyssna på/läsa. Tillverkare som har framtiden för sig slutar med dieselmotorer, tex Volvo som följer i Toyotas fotspår.

Toyota har väl ingen sladdhybrid.
Stelbent och konstigt tycker jag efter så många år då det är en stor förbättring för många och har efterfrågats.

Och att många lägger upp 50 tusen extra för en vanlig hybrid mot motsvarande annan liknande bensinbil utan att ens ha bra förutsättningar i körprofilen för att spara en krona milen är för mig konstigt.

Och diesel och laddhybrid tycker jag faller på sin dyra konstruktion.
Dyr hybridteknik och en markant dyrare motorteknik än bensinmotorer.

Och att med diesel med laddhybrid teknik och svenska klimatet där vissa startar med minusgrader i 6 månader och skall utnyttja elen i en mil känner jag i alla fall att det går inte ihop som en långsiktig och bra lösning.

Jag håller med dig i mycket och det är nya spännande tider närmaste åren.

Uppdaterat: 2018-07-27 11:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har kört min Optima laddhybrid på snitt 0,25 hittills trots många långfärder.
Kommer ofta över 6 mil på el nu på sommaren.
Grymt bra bil, ingen bil som ens kommer i närheten finns hos Toyota, Shoguns husgud!

Uppdaterat: 2018-07-27 11:21

Det är bra, om man kan ladda exempelvis på jobbet (har 7,5 mil t.o.r. och mestadels motorväg). Skulle aldrig komma ner i de siffrorna tyvärr, så länge vi inte kan ladda på jobbet. Det är inte så, framtidsanpassat här... tyvärr. Finns till och med regler för motorvärmaruttagen man kan hyra dyrt några månader på vintern, att där får man INTE ladda bil.

Uppdaterat: 2018-07-27 11:34

Håller man 100 så kommer den 55km och 110 50km ungefär.
Så nog skulle du komma ned till de siffrorna också X, även om du bara laddar hemma,

Uppdaterat: 2018-07-27 11:45
Shogun skrev:

0,47 l/mil med awd och automat är nästan ca 3dl lägre än min bil med awd automat. Det är nästan så man funderar på attdet är fantasisiffror från en färddator. Vi har diskuterat detta förut att ljuga för sig själv och andra.....jag går inte på dessa siffror som presenteras/uppges Här....

Men shogun.
Han pratar om en enskild resa, långtur och inte snittförbrukning.
Det är väl inget konstigt med 0,47 på en diesel på en långkörning.

Jag är nog övertygad om att din bil kommer ner rejält på en enskild långstyrning.

Mängden kallstarter och kortkörningar och höga motorvägs farter är det som drar upp en förbrukning.

Uppdaterat: 2018-07-27 14:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Shogun skrev:

0,47 l/mil med awd och automat är nästan ca 3dl lägre än min bil med awd automat. Det är nästan så man funderar på attdet är fantasisiffror från en färddator. Vi har diskuterat detta förut att ljuga för sig själv och andra.....jag går inte på dessa siffror som presenteras/uppges Här....

Jag tankade efter dryga 4,5 mil, full tank. Körde hem. I morse körde jag till jobbet, 3,7 mil med cirka 0,57. Jag har 37 liter kvar i tanken. Så uppskattningsvis 22 liter gick åt. 0,47 gånger 47 mil = cirka 22 liter.

Uppdaterat: 2018-07-27 14:12

Nu har jag inte matat in de senaste tankningarna i spritmonitor, men hittills slaget över året (då även ovanligt många kortkörningar är med jämfört med mitt normala körmönster, och inklusive tillskottsvärmare samt parkeringsvärmare alla kalla dagar är medräknat) hamnar den på cirkus 0,67. Vår Mazda med tvåhjulsdrift och manuell samt inte lika många kortkörningar och ingen bränslevärmare alls låg på dryga 0,77. Med tiden får vi se vad det snittar ut sig på - det är extrema svängningar mellan lägsta och högsta vid tankning så helt klart är den inte fördelaktig när man kör parkeringsvärmare i 20 minuter, åker 5 km, står still en timme eller så, kör parkeringsvärmare 5 minuter och åker 5 km hem igen. Men det vet jag med mig och skulle vi normalt åka många korta sträckor och mycket stadskörning skulle vi inte tittat på den här konstellationen.

Uppdaterat: 2018-07-27 14:28
Shogun skrev:

0,47 l/mil med awd och automat är nästan ca 3dl lägre än min bil med awd automat. Det är nästan så man funderar på attdet är fantasisiffror från en färddator. Vi har diskuterat detta förut att ljuga för sig själv och andra.....jag går inte på dessa siffror som presenteras/uppges Här....

Jag kan också åka på under 0,5 med min 4wd automat på 1638kg, om vi pratar om en landsvägstripp. Men jag/vi åker mycket 50-sträckor till affär, förskola osv. så långtids, sedan vi köpte bilen, ligger på 0,59 tror jag senaste sa.

Uppdaterat: 2018-07-27 15:59

Ja nog är det väl bra konstigt.
Det går aldrig att jämföra våra förbruknings siffror även om nån eventuellt tror det.

Även den enklaste landsvägskörningen i 10 mil i 90km/h skiljer.

Farthållare, byar med 70 var och var annan mil, backigt och kurvigt, nåt stopp eller tre korsningar, regn och snö och än fler faktorer.

Oändligt många faktorer som kan påverka.

Med min bil har jag inga problem med att ligga på allt mellan 0,45-0,75 beroende på alla eventuella körprofilen och faktorer :)

.
Det jag tycker skulle vara intressant och relevant vore om vibilägare körde alla sina testbilar i tex typ 70/90/110 på farthållare och redovisade det.

Och även ett likadant test i stadsmiljö så att hybrid killarna får sitt.

Det tycker jag skulle vara intressant inför ett köp.
Och nåt som vi bilägare borde överväga att införa.
Tor Stockholm -Gävle på farthållare en en sen kväll hur svårt kan det vara.

Uppdaterat: 2018-07-27 16:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Snittförbrukning på kortare sträckor än 1000 mil är meningslöst att diskutera. Det räcker att pumpen slår ifrån vid olika mängd i tanken för att påverka vid enstaka tankningar. Min färddator visar snitt på 1,0 liter/100 km sen senaste tankning för 70 mil sen. Vad nu det har att göra med något...

Uppdaterat: 2018-07-27 17:25

Egentligen helt rätt Mäkinen.

Men det kan vara lite kul att reta nån och visa ett kort på 0,4 ;)

Uppdaterat: 2018-07-27 18:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja nog är det väl bra konstigt.
Det går aldrig att jämföra våra förbruknings siffror även om nån eventuellt tror det.
Även den enklaste landsvägskörningen i 10 mil i 90km/h skiljer.
Farthållare, byar med 70 var och var annan mil, backigt och kurvigt, nåt stopp eller tre korsningar, regn och snö och än fler faktorer.
Oändligt många faktorer som kan påverka.
Med min bil har jag inga problem med att ligga på allt mellan 0,45-0,75 beroende på alla eventuella körprofilen och faktorer :)
.
Det jag tycker skulle vara intressant och relevant vore om vibilägare körde alla sina testbilar i tex typ 70/90/110 på farthållare och redovisade det.
Och även ett likadant test i stadsmiljö så att hybrid killarna får sitt.
Det tycker jag skulle vara intressant inför ett köp.
Och nåt som vi bilägare borde överväga att införa.
Tor Stockholm -Gävle på farthållare en en sen kväll hur svårt kan det vara.

Vad ödmjuk du har blivit Micke:)
Helt rätt resonerat. Man kan ju ligga i 90 och nolla färddatorn, medvind, lite nedför och vips har man en riktigt fin siffra och hög snittfart, gärna avrundat med en motorbromsning ned till noll i en låång neförsbacke sista biten:)

Uppdaterat: 2018-07-27 18:54

Jag nollar, eller, bilen nollar, varje färd som påbörjas mer än fyra timmar sedan föregående färd avslutats. Och jag anger som ni sett medelhastighet samt distans.

Uppdaterat: 2018-07-27 19:08

Nu är ju min DKW lite udda med 4WD, automat och V6 på närmare 300 hk, men att köra den på runt 0,5 på landsväg (80 - 90 km/h) går utmärkt. Snittförbrukningen över året ligger på ca 0.65. Där ingår allt från korta körningar, motorväg, lite jävlar anamma och E20 i "då lunka vi så småningom".

Om så önskas, kan jag ge er den exakta siffran för de senaste 12 månaderna på måndag.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-07-27 19:51
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är väl nått liknande på Folka. 3 olika mått, nått längre som snittar senaste 500 mil tror jag. Sedan nått som heter "sedan start", men den nollas nog som volvos om man låter bilen stå ett par timmar. Sedan något som hetet "sedan tankning", jag vet inte hur den vet när jag tankat, men men.

Med en värdeminskning som motsvarar 4ggr bränslekostnaden per år så är dock förbrukningen inget som jag lägger nån större vikt vid. Men jag förstår er som kör flera 1000 mil per år, då gör ju några dl per mil ett par kronor i slutändan.

Uppdaterat: 2018-07-27 19:58

"Sedan tankning" nollas automatiskt - uppenbarligen efter att tanklocket varit borttaget. Så där sker nollningen direkt när du börjar rulla efter tankning, FXX.

Uppdaterat: 2018-07-27 20:04

47 mil anser inte jag vara en kort körning, men visst - alla har vi olika referenser.
Sedan så är mina jobbresor synnerligen relevanta då de är nästan identiska varje gång. Alltså jämförbart sedan flera år tillbaka.

Uppdaterat: 2018-07-27 20:15
Pi skrev:

"Sedan tankning" nollas automatiskt - uppenbarligen efter att tanklocket varit borttaget. Så där sker nollningen direkt när du börjar rulla efter tankning, FXX.

Okej, jag har ingen aning hur det funkar.

Uppdaterat: 2018-07-27 21:02

47 mil är inte ens en tankning och då har man bara färddator att gå efter. De blir väl allt bättre för varje generation, men när man jämför med pumpen och trippmätaren slår det ofta lite.
Hustruns Skoda har snittat 5,7 sen I januari (1200 mil).

Uppdaterat: 2018-07-27 21:23
L. Mäkinen skrev:

47 mil är inte ens en tankning och då har man bara färddator att gå efter. De blir väl allt bättre för varje generation, men när man jämför med pumpen och trippmätaren slår det ofta lite.
Hustruns Skoda har snittat 5,7 sen I januari (1200 mil).

Min DKW tenderar att dra av ca 5% på färddatorn i genomsnitt jämfört med tankning vid pumpen. Som jag skrev så har jag ett snitt på 0,65 över året. Då snackar vi 4.000 mil - och en hel del stadstrafik+ det där som är kul.

Så, med facit i hand - jag kan köra min DKW på i runda svängar 0,5 liter/mil med ca 80-90 km/h i snitt.

Uppdaterat: 2018-07-27 21:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag kan se antal liter kvar i tanken också och det stämmer väl.

Uppdaterat: 2018-07-27 21:43

Jag har faktiskt saknat Shogun här på forumet. Bra med lite eld i kommentarerna. Sen att inte Toyota/Lexus har nån speciellt trevlig eller snål drivlina må så vara. Å inte tror jag att dieseln är död. Blir nog en ny diesel som kan köras på HVO 100.

Uppdaterat: 2018-07-27 22:41

Ja Tvärnit, att diskutera bilar är som politik. Så mycket känslor och självförverkligande. Man vill ha en ryggdunk av alla som erkännande att man köpt den perfekta bilen. Och när sedan någon kommenterar motsatsen att där minsann finns en skitfläck på sätet så tar det hus i helvete.

Sedan finns det dom som av ren jante måste överbevisa andra vad dom inte behöver, även om så är fallet. Och ja, jag är den första att erkänna att jag är inte olik nån annan. Frågan är hur många här som kan svälja stoltheten och erkänna detta? ;)

Uppdaterat: 2018-07-28 19:24

Konsten att kunna debattera med sakliga argument istället för personliga påhopp så fort galoscherna inte passar, är inte alla förunnad.

Och av någon outgrundlig anledning är det oftast de som ivrigast förespråkar "högt i tak" som besmästrar den konsten allra sämst.

Eller mao, man debatterar som man har förstånd till...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

Konsten att kunna debattera med sakliga argument istället för personliga påhopp så fort galoscherna inte passar, är inte alla förunnad.
Och av någon outgrundlig anledning är det oftast de som ivrigast förespråkar "högt i tak" som besmästrar den konsten allra sämst.
Eller mao, man debatterar som man har förstånd till...

+10 på det inlägget.

Uppdaterat: 2018-07-28 22:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Prestigelös skrev:

Konsten att kunna debattera med sakliga argument istället för personliga påhopp så fort galoscherna inte passar, är inte alla förunnad.
Och av någon outgrundlig anledning är det oftast de som ivrigast förespråkar "högt i tak" som besmästrar den konsten allra sämst.
Eller mao, man debatterar som man har förstånd till...

Det framgår väldigt otydligt i vilket sammanhang, vem, hur och vilka som du menar.
Då jag har träffat på dig i en annan tråd i ämnet så antar jag den samma visa där att man säger men har inget sagt.
Vem och var debatteras det som man har förstånd till...?

Uppdaterat: 2018-07-28 23:18
FXX skrev:

Ja Tvärnit, att diskutera bilar är som politik. Så mycket känslor och självförverkligande. Man vill ha en ryggdunk av alla som erkännande att man köpt den perfekta bilen. Och när sedan någon kommenterar motsatsen att där minsann finns en skitfläck på sätet så tar det hus i helvete.
Sedan finns det dom som av ren jante måste överbevisa andra vad dom inte behöver, även om så är fallet. Och ja, jag är den första att erkänna att jag är inte olik nån annan. Frågan är hur många här som kan svälja stoltheten och erkänna detta? ;)

Nej inte nödvändigtvis detsamma som politik för så är det i regel inte i "bilvärlden" utan mer som med idrott men att man ska här inte glömma arv och kopplingar till.

Jag har förstått detta via info ifrån äldre rävar inom bilgebitet och att jag har lyssnat in och ger det sk trollet Shogun rätt till del.
Misstaget är dock snabbt korrigerat på egen hand när jag själv så tycker.

Uppdaterat: 2018-07-28 23:32

Väldigt enkelt, bara att titta i trådarna så finns det de som hellre debatterar person istället för sak när argumenten tryter.

Har inte pekat ut någon men känner man sig träffad så kanske man ska ta sig en funderare på sin argumentationsteknik.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

Väldigt enkelt, bara att titta i trådarna så finns det de som hellre debatterar person istället för sak när argumenten tryter.
Har inte pekat ut någon men känner man sig träffad så kanske man ska ta sig en funderare på sin argumentationsteknik.

Ja det är lätt för vem som helst att se att VIB forum idag står på en väldigt lågnivå där jakten på de misshagliga 10% genomsyrar snart allt.

Det är käpp och kasse som gäller, käppen skickar knoppen som sticker upp i kassen.

Skulle jag rent ut svara med samma mynt på rent provokativt så satt mitt huvud snart i kassen men ibland måste man reagera som ägare till "fel" bilmärke att det bär iväg för långt med smutskastningen och som finner sig nya vägar hela tiden.

Att dom 10% söks aktivt så ser jag på detta
Det är tydligen nyttigt med 10% misshagliga då det håller en del igång, ja mycket mer än dumheter kommer det ju inte av men alltid något i en brist på bättre tycks det som.

Uppdaterat: 2018-07-29 12:03
Tvärnit skrev:

Ja det är lätt för vem som helst att se att VIB forum idag står på en väldigt lågnivå där jakten på de misshagliga 10% genomsyrar snart allt.
Det är käpp och kasse som gäller, käppen skickar knoppen som sticker upp i kassen.
Skulle jag rent ut svara med samma mynt på rent provokativt så satt mitt huvud snart i kassen men ibland måste man reagera som ägare till "fel" bilmärke att det bär iväg för långt med smutskastningen och som finner sig nya vägar hela tiden.
Att dom 10% söks aktivt så ser jag på detta
Det är tydligen nyttigt med 10% misshagliga då det håller en del igång, ja mycket mer än dumheter kommer det ju inte av men alltid något i en brist på bättre tycks det som.

Jag kanske har lite omedveten dyslexi men jag har svårt att förstå det du skriver.
Som t.ex. det sista "ja mycket mer än dumheter kommer det ju inte av men alltid något i en brist på bättre tycks det som."
Jag är ledsen men jag förstår inte vad det är du skrivit? Detta ska inte tolkas som kritik från min sida, som sagt, jag kanske har en omedveten dyslexi light för jag har svårt att tolka det.

Uppdaterat: 2018-07-29 15:03