Vi Bilägares forum

Råd om dragkroksmontering hos verkstad som gått snett

Råd om dragkroksmontering hos verkstad som gått snett

Hej,

Jag ber om ursäkt om detta inte är rätt plats att skapa den här tråden på. Jag har tidigare lagt upp detta på en annan webbplats också, men vill dela med mig här med.

Här nedan följer en vägg av text och bilder, som avslutas med några frågor och funderingar. Jag vill också påpeka att ALLA jag har haft kontakt med i hela processen har varit vänliga. I synnerhet bilhandlaren, som varit hjälpsam och professionell i min mening.

Jag och min sambo köpte för cirka två veckor sedan en Volvo CX70 Sport från 2016. I och med köpet så avtalade vi också att bilhandlaren ska stå för montering av dragkrok. De kontaktar en annan part som specialiserat sig på dragkrokar, som sedan ringer mig för att boka in tid på en verkstad de samarbetar med då de inte finns lokalt där vi bor.

Dagen kommer då det är dags för montering, och vi får då tillbaka denna skapelse:

"Dragbalken" är monterad felvänt:

Själva eldragningen vet jag inte om den är korrekt eller ej:

(Monteringsmanual https://dragkrokdirekt.se/manualer/V-294.pdf)

Killen på verkstaden som lämnar tillbaka bilen till oss menar att detta är korrekt och att "egentligen så ska det sågas högre upp, men det skulle se fult ut, så ville inte såga mer. Om du inte får på släpvagnen så hör av dig igen så fixar vi det".

I ärlighetens namn kan (kunde) jag i stort sett inget om eftermontering av dragkrok, och lite chockad så tänker jag naivt att det kanske ska sågas ett hål så här, men att jag får lämna in bilen någon annanstans för att få det tillsnyggat. Detta eftersom jag inser att den här verkstaden inte kommer klara av det. När jag väl kommer tillbaka till verkligheten så förstår jag ju att detta ser helt åt helskotta fel ut. Upptäcker en del andra skador/fel som definitivt inte varit där tidigare. Skärmbreddarna på båda sidor lossnat/böjts(?) samt en spricka i nederkant av vänster baklykta:

Efter att några sakkunniga tittat på bilen och samtliga uttryckt att det är bland det värsta de sett så åker vi till bilhandlaren för att visa upp bilen. När vi väl kommer ut på parkeringen kan han och hans kollega inte hålla sig för skratt, och vi står allihop och kliar oss i huvudet.

Bilhandlaren kontaktar firman de anlitat för montering, som i sin tur kontaktar verkstaden de anlitat. Denna verkstad menar att killen som gjort detta nu har fått sparken berättar bilhandlaren. Bilhandlaren har fått veta att det vi måste göra är att lämna in bilen till verkstaden igen för att få felet åtgärdat. Verkstaden ringer också mig och ber om ursäkt över att vi inte är nöjda och vill fixa till sågningen, men vill (åtminstone nu inledningsvis på telefon) inte ta på sig problemen med baklykta och skärmbreddare. De erbjuder också en rekond på bilen till ett värde av 2500 kr som en extra kompensation. Killen som ringer mig är samma person som lämnade tillbaka bilen till mig och är alltså inte killen som "fått sparken".

Vi vill verkligen inte lämna tillbaka bilen till denna verkstad då vi är rädda för vad mer som kan gå snett. Men vi har väl insett att de måste få en chans att åtgärda problemen. Jag hade en idé om att kontakta mellanhanden som bokat verkstaden och be dem att bara återställa bilen som den var innan den misslyckade dragkroksmonteringen, så att jag sedan kan välja att anlita en annan verkstad själv (även om jag då givetvis får betala för dragkrok själv ändå). Detta kanske rent av är riktigt dumt? Är det bättre att bara låta dom göra sitt och "löpa linan ut" och bara hoppas på det bästa? Borde man lämna tillbaka bilen till bilhandlaren och be dem ordna med allt detta istället och sedan hämta den när allt är klart? Är det något jag bör tänka på?

Med vänlig hälsning,
Jimmy

Uppdaterat: 2019-11-23 19:43

Kommentarer

Ja herrejävlar det var det värsta garage jobb jag sett.
Ja vad kan man säga.
Ja jg vet inte.

Uppdaterat: 2019-11-23 20:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja herrejävlar det var det värsta garage jobb jag sett.
Ja vad kan man säga.
Ja jg vet inte.

Håller med mso1000. Hur i helvete kan man misslyckas så kapitalt.

Uppdaterat: 2019-11-23 21:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Helt fruktansvärt att se, det gör ju ont (nästan). Sickna klåpare till verkstad...

Uppdaterat: 2019-11-23 21:30
Power to the people

Tack. Ja, jag känner mig sjukt deprimerad över hela situationen, eftersom jag är (var) så sjukt nöjd med bilen och hela affären innan.

Uppdaterat: 2019-11-23 21:32

Det där är så sjukt illa gjort att man blir mörkrädd!
Jag hade fast drag på min XC70 -15 och det var inte en mm naggat i plasten på den. Jag hade lämnat bilen till de du gjort affären med och sagt du hämtar den när allt är åtgärdat ordentligt.

Uppdaterat: 2019-11-23 21:46

Eftersom som det ingick i köpet att bilhandlaren skulle stå för dragkroksmonteringen anser jag att det är handlaren som skall se till att det blir åtgärdat...du skall inte behöva tjata osv för att få det riktigt,du skall få den bil ni kom överens om vid köptillfället...är själv en lugn person men vid ett sånt här tillfälle skulle jag blivit vansinnig....

Uppdaterat: 2019-11-24 04:24

Det kan vara så att du kanske inte har rätt krok till den bilen.
Kan vara till annan volvo.
Se hur nära kulan är plasten.

Uppdaterat: 2019-11-24 08:47

Precis vad jag tänkte också, hänga på ett tyngre släpp med lite större draganordning får inte plats.
Antingen är den så nära pga felmonteringen eller fel drakkrok/anordning.

Men jobbet är ju price less... Helt otroligt!

Uppdaterat: 2019-11-24 09:16

Skulle tro att et utlåtande från tredje part vore värdefullt.
Åk till Bilprovningen och få ett yttrande, även om du får betala en slant kan det ju vara värt det.

Uppdaterat: 2019-11-24 09:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej och tack för alla kommentarer, det uppskattas verkligen!

Jag har kommit underfund med att kulan sitter så nära plasten på grund av att själva dragbalken som kroken sitter i är felvänd. Detta gör att själva hållaren för krok pekar inåt mot bilen, och sedan har det skruvat på kroken åt andra hållet. Jag har försökt ringa in det på en av bilderna samt en bild på manualen (syns kanske bäst på bilden under ”manual-bilden”)

Med vänlig hälsning,
Jimmy

Uppdaterat: 2019-11-24 09:33

Åk tillbaka till bilförsäljaren som flera redan sagt och låt honom ombesörja att dessa enorma felaktigheter rättas till. Man tror ju knappt sina ögon när man ser detta !

Uppdaterat: 2019-11-24 09:47

Tack Pi. Ja, vi har börjat fundera i de banorna också nu. Det kanske är bäst så, även om jag har svårt att lösa det med resor till och från jobbet under den tiden. Men de kanske kan erbjuda lånebil eller något. Ska försöka kontakta dem på måndag om en sådan lösning, även om jag misstänker att de inte är speciellt sugna på det...

Uppdaterat: 2019-11-24 09:57

Finns väl bara ett sätt, firman får självklart fixa så att:
Det görs om och görs rätt
Fixar ett nytt plastsjok som är söndersågat
Fixar övriga förorsakade skador
Vänder dragbalken åt rätt håll
Fixar gratis lånebil till dig

Det där är ju så extremt klantigt gjort så man kan ju inte annat än skatta åt eländet.
Montören kan oavsett inte ha någon form av kunskap i detta.
Att finna en bild på internet som visar hur det skall se ut tar max 30 sekunder

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
PrdGmr skrev:

Killen på verkstaden som lämnar tillbaka bilen till oss menar att detta är korrekt och att "egentligen så ska det sågas högre upp, men det skulle se fult ut, så ville inte såga mer. Om du inte får på släpvagnen så hör av dig igen så fixar vi det".
[...]
Bilhandlaren kontaktar firman de anlitat för montering, som i sin tur kontaktar verkstaden de anlitat. Denna verkstad menar att killen som gjort detta nu har fått sparken berättar bilhandlaren. Bilhandlaren har fått veta att det vi måste göra är att lämna in bilen till verkstaden igen för att få felet åtgärdat. Verkstaden ringer också mig och ber om ursäkt över att vi inte är nöjda och vill fixa till sågningen, men vill (åtminstone nu inledningsvis på telefon) inte ta på sig problemen med baklykta och skärmbreddare. De erbjuder också en rekond på bilen till ett värde av 2500 kr som en extra kompensation. Killen som ringer mig är samma person som lämnade tillbaka bilen till mig och är alltså inte killen som "fått sparken".

Även om personen som gjorde jobbet "fått sparken", är han som lämnade ut bilen och först försvarade jobbet fortfarande anställd och tydligen i en sådan position att han har kundkontakter och kan förhandla om kompensation.

Det betyder att han som fick sparken inte är den enda på den firman som är inkompetent och/eller oseriös. Jag skulle inte vilja låta dessa personer göra en "rekond" på min bil, risken är uppenbar att de använder grusiga tvättredskap på lacken eller något annat som gör att bilens skick försämras snarare än förbättras.

PrdGmr skrev:

Efter att några sakkunniga tittat på bilen och samtliga uttryckt att det är bland det värsta de sett så åker vi till bilhandlaren för att visa upp bilen. När vi väl kommer ut på parkeringen kan han och hans kollega inte hålla sig för skratt, och vi står allihop och kliar oss i huvudet.

Med tanke på detta tycker jag att bilhandlaren bör ta sitt ansvar och åtgärda problemet och vara helt enig i att förtroendet för dragkroksmonteringsfirman är helt förbrukat både för dem och dig.

Uppdaterat: 2019-11-24 10:43
muskorv skrev:

Även om personen som gjorde jobbet "fått sparken", är han som lämnade ut bilen och först försvarade jobbet fortfarande anställd och tydligen i en sådan position att han har kundkontakter och kan förhandla om kompensation.
Det betyder att han som fick sparken inte är den enda på den firman som är inkompetent och/eller oseriös. Jag skulle inte vilja låta dessa personer göra en "rekond" på min bil, risken är uppenbar att de använder grusiga tvättredskap på lacken eller något annat som gör att bilens skick försämras snarare än förbättras.

Vi kommer givetvis inte ta emot någon rekond eller annat som kompensation, då det endast skulle försvåra allt för oss om det fortfarande inte blir bra, eftersom vi då "accepterat en kompensation". Samt att jag vill att denna verkstad ska röra bilen så lite det bara går i fortsättningen.

muskorv skrev:

Med tanke på detta tycker jag att bilhandlaren bör ta sitt ansvar och åtgärda problemet och vara helt enig i att förtroendet för dragkroksmonteringsfirman är helt förbrukat både för dem och dig.

Ja, jag håller med om detta. Jag lutar åt att framföra detta imorgon måndag, men tänker också att de inte kommer vara speciellt intresserade av en sådan lösning. Men vi får väl se. Jag kommer hålla denna tråd uppdaterad med vad som händer fortsättningsvis också.

Mvh
Jimmy

Uppdaterat: 2019-11-24 11:40

Du har handlat av bilfirma och då ska all kommunikation ske mellan dig och firman. Du ska absolut inte behöva jaga runt alla som de i sin tur anlitat.
För övrigt förstår jag inte att man kan lämna ut det där jobbet till en kund och känna sig nöjd. Det har brustit i flera led här tyvärr. Hoppas allt löser sig och att du får ett nytt hölje till stötfångaren.

Uppdaterat: 2019-11-24 15:20
It's a very good idea to leave a sinking ship

Precis som Johan skriver så är din affär nåt mellan dig och bilfirman - om dom sen låtit någon annan göra jobbet är helt enkelt deras problem. Så reklamera till bilfirman - det är deras skyldighet att ta tag i detta och åtgärda eländet.

Uppdaterat: 2019-11-24 16:23

Läste lite tydligare nu. Du skall enbart prata med bilhandlare. Det är dom som är ansvariga för allt detta. Kräv lånebil, allt åtgärdat av bilhandlare. Sedan för dom i sin tur kräva det av verkstaden!

Uppdaterat: 2019-11-24 16:28

Tack för alla rekommendationer. Bilhandlaren har hänvisat oss till att kontakta verkstaden för en ny tid så vi gör som de säger, så det inte blir något onödigt tjafs. Jag ska också försöka hålla all dialog via bilhandlaren och inte något via verkstaden, mer än att påvisa de skador som uppmärksammats också.

Uppdaterat: 2019-11-24 17:27

Fast åter - det är bilhandlaren du köpt bilen ifrån och han som valt att anlita andra för jobbet så personligen skulle jag inte göra annat än vända mig till handlaren och ställa krav på att han levererar det du beställt - och några skador på bilen har du nog inte beställt. Hjälp inte till för mycket är min åsikt.

Uppdaterat: 2019-11-24 17:45

Kan inte bli godkänd av bilprovning med tanke på val av muttrar och brickor. Hur ser då monteringen mot chassit ut?
Samma som andra skriver, enbart en fråga för försäljaren!

Uppdaterat: 2019-11-25 07:52

Jag skulle krävt återställning av bilen till originalskick men absolut ingen lånebil. Sedan hade jag lämnat dragval och montering till en renommerad verkstad.

Uppdaterat: 2019-11-27 21:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hej, hur har det gått?

Uppdaterat: 2020-01-01 08:44