Vi Bilägares forum

Sned dörr, hur justera?

Sned dörr, hur justera?

Hej! Verkar som dörren är lite sned
Vet ej vad som hänt, köpte bilen för några månader sen och upptäckte det inte förrän ett tag efter.
Hur kan man åtgärda detta?

Uppdaterat: 2019-10-16 19:19

Kommentarer

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-10-16 19:58

Min vän som jobbar på Volvo i Torslanda säger att små justeringar görs med händerna helt enkelt. Man böjer tills den sitter bra. Han justera en dörr på min Golf och det fungerade.

Uppdaterat: 2019-10-16 20:30
Apex skrev:

Min vän som jobbar på Volvo i Torslanda säger att små justeringar görs med händerna helt enkelt. Man böjer tills den sitter bra. Han justera en dörr på min Golf och det fungerade.

Hmm.. Känns lite snuskigt att hänga sig i dörren för att försöka få ner den något. Men ja, kanske funkar? Är en 2016 så känns lite trist att böja och bända.

Hur gör man "på riktigt" finns det några skruvar att skruva på tex.?

Uppdaterat: 2019-10-16 20:36

Det funkade på min Golf.

Det finns typ en travers som gjorde samma sak men med större precision. Det gick så mycket snabbare att göra det för hand så de sket i att använda den.

Uppdaterat: 2019-10-16 21:13

Xorken: Är det mindre justeringar så är det faktiskt med mankraft även proffsen arbetar, men jo, det finns skruvar med, men tror det är större risk du gör det ännu värre om du börjar skruva där....jag hade testat mankraft, går inte det, lämna in den......det är inget stort jobb som behöver bli dyrt hos nån som kan.

Uppdaterat: 2019-10-16 21:26

Det är precis som Apex säger, man tar brottartag i dörren med halvt åtdragna bultar och glöm inte att veva ned rutan innan man tar fönsterramen. Har själv jobbat på Volvo Torslanda.
Det kan även behövas shims, vilket ser ut att behövas på bilden för att ändra vinkeln på dörren.

Uppdaterat: 2019-10-17 19:55
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Axel61 skrev:

Det är precis som Apex säger, man tar brottartag i dörren med halvt åtdragna bultar och glöm inte att veva ned rutan innan man tar fönsterramen. Har själv jobbat på Volvo Torslanda.
Det kan även behövas shims, vilket ser ut att behövas på bilden för att ändra vinkeln på dörren.

Hej!
Vilka bultar är det som ska vara halvt åtdragna? Samt vad är shims? Ber om ursäkt för min okunskap! Hur menar du förresten med att man ska veva ner rutan? Är det för att få bättre grepp att trycka ner dörren bara? Genom att hålla tag där ? :)

Uppdaterat: 2019-10-17 20:55

Jag lägger mig i diskussionen då xorken är nyfiken. Vilka bultar? Jo, de bultar/skruvar som håller fast dörren i gångjärnet eller de bultar/skruvar som håller dörrgångjärnet i karossen. Shims=tunna brickor som kan vara av vilken tjocklek eller form som helst. Om man shimsar ett lager brukar de vara cirkelrunda. Ofta kan dessa fås i tjocklekar från ungefär som folie till några millimeter. I en sats med shims ingår ofta olika tjocklekar med variationer på hundradels eller tiondels millimeter. Om du skulle stoppa in ett centimetertjockt shims i det undre gångjärnet på din bil men inget i det övre skulle dörrens bakre ända peka uppåt och dörren skulle inte gå att stänga. Man får mäta eller prova sig fram. När rutan är nere är rutramen ett bra "handtag" så att man kan röra dörren på ett bekvämt sätt.

Uppdaterat: 2019-10-18 18:10

Hej!
Vilka bultar är det som ska vara halvt åtdragna? Samt vad är shims? Ber om ursäkt för min okunskap! Hur menar du förresten med att man ska veva ner rutan? Är det för att få bättre grepp att trycka ner dörren bara? Genom att hålla tag där ? :)[/quote]
Bultarna till gångjärnen på dörrarna, både på dörren och i karossen, inte så att det släpper. Shims är tunna plåtbrickor som man sätter mellan gångjärn och dörr, dom är specialgjorda för varje märke, så om man kan få tag på sådana vet jag inte. Sist kanske man måste justera fönsterramen vilket är lättböjligt. Man måste veva ned rutan så den inte spricker bara.
Det här verkar inte vara ett jobb för dig.

Uppdaterat: 2019-10-18 18:30
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare
Axel61 skrev:

Hej!
Vilka bultar är det som ska vara halvt åtdragna? Samt vad är shims? Ber om ursäkt för min okunskap! Hur menar du förresten med att man ska veva ner rutan? Är det för att få bättre grepp att trycka ner dörren bara? Genom att hålla tag där ? :)

Bultarna till gångjärnen på dörrarna, både på dörren och i karossen, inte så att det släpper. Shims är tunna plåtbrickor som man sätter mellan gångjärn och dörr, dom är specialgjorda för varje märke, så om man kan få tag på sådana vet jag inte. Sist kanske man måste justera fönsterramen vilket är lättböjligt. Man måste veva ned rutan så den inte spricker bara.
Det här verkar inte vara ett jobb för dig.[/quote]
Tack för svar!
Var ute och kikade och såg ut att vara ganska enkelt att släppa på bultarna. Vilken bult ska jag släppa på för att FÅ NER dörren i bak kant? Är det bulten som fäster i dörren eller i bilen? Sen tror jag att för att det ska bli 100% behöver jag nog oxå FÅ IN dörren mot bilen nån mm. Hur gör jag det?

Hur menar du med att man måste justera fönsterramen? Varför det?

Uppdaterat: 2019-10-18 19:14
xorken skrev:

Axel61 wrote:Hej!
Vilka bultar är det som ska vara halvt åtdragna? Samt vad är shims? Ber om ursäkt för min okunskap! Hur menar du förresten med att man ska veva ner rutan? Är det för att få bättre grepp att trycka ner dörren bara? Genom att hålla tag där ? :)
Bultarna till gångjärnen på dörrarna, både på dörren och i karossen, inte så att det släpper. Shims är tunna plåtbrickor som man sätter mellan gångjärn och dörr, dom är specialgjorda för varje märke, så om man kan få tag på sådana vet jag inte. Sist kanske man måste justera fönsterramen vilket är lättböjligt. Man måste veva ned rutan så den inte spricker bara.
Det här verkar inte vara ett jobb för dig.

Tack för svar!
Var ute och kikade och såg ut att vara ganska enkelt att släppa på bultarna. Vilken bult ska jag släppa på för att FÅ NER dörren i bak kant? Är det bulten som fäster i dörren eller i bilen? Sen tror jag att för att det ska bli 100% behöver jag nog oxå FÅ IN dörren mot bilen nån mm. Hur gör jag det?
Hur menar du med att man måste justera fönsterramen? Varför det?[/quote]
Vet du inte så tror jag absolut att du skall låta bli att släppa på några bultar i dörrens upphängning. Det enda som kan ske är att det går helt åt helvete.
Det lilla felet du har i höjd handlar om Max tiondelar av en millimeter vid gångjärnen.
Så absolut är ”våldsmetoden” att föredra. Öppna dörren lite och hänga sig på dörren tror jag på kan vara enda metoden.
Alternativet är en bra karossverkstad.
Eller enklast skita i allt och låta bli att göra något. Risken är stor att det bara blir sämre.

Uppdaterat: 2019-10-18 19:58
Guran skrev:

xorken wrote:Axel61 wrote:Hej!
Vilka bultar är det som ska vara halvt åtdragna? Samt vad är shims? Ber om ursäkt för min okunskap! Hur menar du förresten med att man ska veva ner rutan? Är det för att få bättre grepp att trycka ner dörren bara? Genom att hålla tag där ? :)
Bultarna till gångjärnen på dörrarna, både på dörren och i karossen, inte så att det släpper. Shims är tunna plåtbrickor som man sätter mellan gångjärn och dörr, dom är specialgjorda för varje märke, så om man kan få tag på sådana vet jag inte. Sist kanske man måste justera fönsterramen vilket är lättböjligt. Man måste veva ned rutan så den inte spricker bara.
Det här verkar inte vara ett jobb för dig.
Tack för svar!
Var ute och kikade och såg ut att vara ganska enkelt att släppa på bultarna. Vilken bult ska jag släppa på för att FÅ NER dörren i bak kant? Är det bulten som fäster i dörren eller i bilen? Sen tror jag att för att det ska bli 100% behöver jag nog oxå FÅ IN dörren mot bilen nån mm. Hur gör jag det?
Hur menar du med att man måste justera fönsterramen? Varför det?

Vet du inte så tror jag absolut att du skall låta bli att släppa på några bultar i dörrens upphängning. Det enda som kan ske är att det går helt åt helvete.
Det lilla felet du har i höjd handlar om Max tiondelar av en millimeter vid gångjärnen.
Så absolut är ”våldsmetoden” att föredra. Öppna dörren lite och hänga sig på dörren tror jag på kan vara enda metoden.
Alternativet är en bra karossverkstad.
Eller enklast skita i allt och låta bli att göra något. Risken är stor att det bara blir sämre.[/quote]
Haha, jag förstår dig och håller egentligen med. Petitesser men jag är en person som tyvärr letar fel, och när jag väl hittat dem så ser jag det varje gång..

Uppdaterat: 2019-10-18 20:16

Guran har det bästa rådet, låt bli att göra något, kan man inte det här blir det nästan alltid värre.
Är det besvärligt, åk till en verkstad och be om hjälp, det kan vara värt pengarna.
Och till alla hjälpsamma, sluta att kalla skruvar för bultar, finns det gängor på en pinne är det en skruv!
En bult har ALDRIG gängor!
Det har vi avhandlat åtskilliga gånger förr.

Uppdaterat: 2019-10-18 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran har det bästa rådet, låt bli att göra något, kan man inte det här blir det nästan alltid värre.
Är det besvärligt, åk till en verkstad och be om hjälp, det kan vara värt pengarna.
Och till alla hjälpsamma, sluta att kalla skruvar för bultar, finns det gängor på en pinne är det en skruv!
En bult har ALDRIG gängor!
Det har vi avhandlat åtskilliga gånger förr.

Exakt, men i dagligt tal är en bult en extra grov gängad skruv. Finns väl knappt några som gör bultförband i dag med rödglödgad bult och en duktigt bultslagare.
Nej man drar fast en mutter på bulten :)

Uppdaterat: 2019-10-18 20:45
Guran skrev:

saabnisse wrote:Guran har det bästa rådet, låt bli att göra något, kan man inte det här blir det nästan alltid värre.
Är det besvärligt, åk till en verkstad och be om hjälp, det kan vara värt pengarna.
Och till alla hjälpsamma, sluta att kalla skruvar för bultar, finns det gängor på en pinne är det en skruv!
En bult har ALDRIG gängor!
Det har vi avhandlat åtskilliga gånger förr.

Exakt, men i dagligt tal är en bult en extra grov gängad skruv. Finns väl knappt några som gör bultförband i dag med rödglödgad bult och en duktigt bultslagare.
Nej man drar fast en mutter på bulten :)

Håller med dig Guran. Trots att det är fel uttryckt så är det rätt. Alla säger bult om en grovt gängad skruv. Det har jag fått lära mig sedan 60-talet i Sågverksbranschen. Inte fan använde vi rödglödgade bultar utan gängor, utan bultar med gängor och muttrar. Fel eller rätt uttryck, spelar roll?

Uppdaterat: 2019-10-18 20:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Att folk vanligen inte vet vad de pratar om är ingen anledning att bete sig likadant.

Uppdaterat: 2019-10-18 20:54
L. Mäkinen skrev:

Att folk vanligen inte vet vad de pratar om är ingen anledning att bete sig likadant.

Och med det menar du?

Uppdaterat: 2019-10-18 20:58
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ursäkta då, men jag är tekniker och avskyr när man inte ens försöker använda rätt nomenklatur!
Att kalla en skruv för bult är lika fel som att kalla en grep för spade och börja gräva.
Och christer, du bör nog ta bort ordet "alla"!
Men det spelar ingen roll, TS bör nog låta dörrjusteringen vara.

Uppdaterat: 2019-10-18 21:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
christer_1 skrev:

Och med det menar du?

Att folk använder tekniska termer på ett felaktigt sätt och att det inte finns någon anledning att göra på samma sätt bara för att de är många.
Ett fel blir inte rätt för att man gör det många gånger.

En skruv är gängad, men en bult är det inte.
Enligt gällande svensk standard är bultar alltid ogängade.

Uppdaterat: 2019-10-18 21:08

Bult - skruv. Materiel - material. Dem - dom. Jag är nog en s.k. språkpolis, men väljer att avstå från att kommentera felaktigheter (men ibland tar jag stora skämskudden och trycker den intensivt - någon stans).

F.ö. vad gäller materiel och material, så har t.ex. SR anammat det där som vi språkpoliser anser vara helt fel. Det finns andra exempel....

Uppdaterat: 2019-10-18 21:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Man kan inte använda material och materiel på varandras platser. Det blir fullständigt obegripligt. Vitsen med att ha olika ord för olika saker är mig veterligen att adressaten ska förstå budskapet som förmedlas.

Uppdaterat: 2019-10-18 21:37
Audi A5 SB skrev:

Bult - skruv. Materiel - material. Dem - dom. Jag är nog en s.k. språkpolis, men väljer att avstå från att kommentera felaktigheter (men ibland tar jag stora skämskudden och trycker den intensivt - någon stans).
F.ö. vad gäller materiel och material, så har t.ex. SR anammat det där som vi språkpoliser anser vara helt fel. Det finns andra exempel....

Dem, ja gode tid. Smakar sämre än en Dennisgrillkorv, men tydligen någon form av nysvenska.

Uppdaterat: 2019-10-18 21:41

Problemet är väl att Svenska språket är allt för ordrikt.
Enklare med Norska som har knappt hälften så många ord jämfört med Svenska.
Ødelagd, ett av mina favoritexempel, ja det betyder allt från att din skosula är lite skadad till att en hel stad är helt utraderad och ödelagd. Men på Norska så är det ett ord för alla olika former av förfall.

Uppdaterat: 2019-10-18 21:46

Om han har tur så kanske det bara är låset som behöver justeras, låset tar i pinnen/bygeln och lyfter dörren lite.
Men som sagt ge dig inte på det. Det är ett hantverk och som alla hantverk svårförklarat.

Uppdaterat: 2019-10-18 21:50
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Så då en beteckning som får Mäkinen och Guran att gå och lägga sig (ursäkta detta OT): PINNBULT

Uppdaterat: 2019-10-18 21:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag försökte vara lite smidig genom att skriva bultar/skruvar med snedstreck. Detta enbart för att jag vet att det heter skruv. Audi A5 SB: Någon stans eller någonstans... Jag väljer alternativ nr. 2.

Uppdaterat: 2019-10-18 22:04
Audi A5 SB skrev:

Så då en beteckning som får Mäkinen och Guran att gå och lägga sig (ursäkta detta OT): PINNBULT

Den är intressant, i mitt huvud en bult utan ”bultskalle” och då inte en bultskalle utan en sexkantig skruvskalle.
Men utifrån gammalt språkbruk så borde en pinnbult vara en rund rak järnstång som man glödgar och slår på så den får en bultskalle i varje ända.
Men är väl mer av en gängstång som inte gängad på mitten, eller en skruv med gängor i båda ändarna med en del som inte är gängad på mitten.

Uppdaterat: 2019-10-18 22:05
saabnisse skrev:

Ursäkta då, men jag är tekniker och avskyr när man inte ens försöker använda rätt nomenklatur!
Att kalla en skruv för bult är lika fel som att kalla en grep för spade och börja gräva.
Och christer, du bör nog ta bort ordet "alla"!
Men det spelar ingen roll, TS bör nog låta dörrjusteringen vara.

Ursäkta då! De flesta menar jag.

Uppdaterat: 2019-10-18 22:07
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Världens vackra... skrev:

Jag försökte vara lite smidig genom att skriva bultar/skruvar med snedstreck. Detta enbart för att jag vet att det heter skruv. Audi A5 SB: Någon stans eller någonstans... Jag väljer alternativ nr. 2.

Någon stans var valt med avsikt;-)

Uppdaterat: 2019-10-18 22:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-10-18 22:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
L. Mäkinen skrev:

christer_1 wrote:
Och med det menar du?
Att folk använder tekniska termer på ett felaktigt sätt och att det inte finns någon anledning att göra på samma sätt bara för att de är många.
Ett fel blir inte rätt för att man gör det många gånger.
En skruv är gängad, men en bult är det inte.
Enligt gällande svensk standard är bultar alltid ogängade.

Men ibland eller allt oftare blir fel rätt med tiden L Mäkinen eller har du inte sett på Fredrik Lindströms program om det svenska språket och dess omvandling med tiden. Alltså det som var fel uttryckt igår är hastigt och lustigt rätt uttryckt idag eller åtminstone inte fel.

Uppdaterat: 2019-10-18 22:15
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Audi A5 SB skrev:

Pinnbult! Med gängor. Häpp.

Uppdaterat: 2019-10-18 22:17
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det heter pinnskruv!
Det finns inga pinnbultar.

Uppdaterat: 2019-10-18 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Det heter pinnskruv!
Det finns inga pinnbultar.

:)

Uppdaterat: 2019-10-18 22:22
saabnisse skrev:

Det heter pinnskruv!
Det finns inga pinnbultar.

Tack för att jag slapp!

Uppdaterat: 2019-10-18 23:05

Pinnskruv kan låta konstigt, det skulle även bultstång göra.

Uppdaterat: 2019-10-20 13:55

Ja och jag var nyligen med och bytte fyra 3/4" pinnskruv till glanden i en box för att få dit en ny fläta.

Uppdaterat: 2019-10-20 18:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ja och jag var nyligen med och bytte fyra 3/4" pinnskruv till glanden i en box för att få dit en ny fläta.

Båten?

Uppdaterat: 2019-10-20 20:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nej, kraftverksturbin.

Uppdaterat: 2019-10-20 20:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
christer_1 skrev:

Men ibland eller allt oftare blir fel rätt med tiden L Mäkinen eller har du inte sett på Fredrik Lindströms program om det svenska språket och dess omvandling med tiden. Alltså det som var fel uttryckt igår är hastigt och lustigt rätt uttryckt idag eller åtminstone inte fel.

Precis så är det med språk. Ord förändrar betydelse över tiden och oftast är det "majoriteten" som vinner. Om 99 % av svenska folket säger att det heter "bult", så blir det svårt för den kvarvarande 1 % att hävda att det heter "skruv".. Ett annat exempel är om det heter "Han är bättre än jag" eller "Han är bättre än mig". När jag gick i skolan så fick jag lära mig att det bara är "Han är bättre än jag" som är rätt, men eftersom allt fler säger "Han är bättre än mig" så anses det numera också vara korrekt. Detta med "dom", "de/dem" är också någonting som är svårt att få rätt för många. Personligen kan jag tycka att det är tämligen onödigt att ha olika former i tal och skrift och tycker man borde avskaffa "de/dem". Men fortfarande anses det "fult" att skriva "dom" i skriftspråk.

Uppdaterat: 2019-10-23 14:20

Jag har under flera decennier jobbat åt FM och där accepteras inga felaktiga benämningar.
En sammanfogning av två plåtar kan t.ex. ske med skruv och mutter och utgör då ett skruvförband.
Det kan göras genom svetsning och spalten mellan plåtarna kallas svetsfog, efter sammanfogning kallas det svetsförband.
Det kan ske genom nitning och kallas då nitförband.
Bultförband finns men är inte vanliga.
Bult är vanligare som jäst dryck med obehaglig smak.

Men visst är det vanligt att de som inte är insatta i mekanik och materielhantering kallar skruv för bult, men det blir inte rätt för det!

Uppdaterat: 2019-10-23 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag har under flera decennier jobbat åt FM och där accepteras inga felaktiga benämningar.
En sammanfogning av två plåtar kan t.ex. ske med skruv och mutter och utgör då ett skruvförband.
Det kan göras genom svetsning och spalten mellan plåtarna kallas svetsfog, efter sammanfogning kallas det svetsförband.
Det kan ske genom nitning och kallas då nitförband.
Bultförband finns men är inte vanliga.
Bult är vanligare som jäst dryck med obehaglig smak.
Men visst är det vanligt att de som inte är insatta i mekanik och materielhantering kallar skruv för bult, men det blir inte rätt för det!

Men vad är skillnaden på en nit (inte en popnit) och en bult?

Uppdaterat: 2019-10-23 20:49

Tycker Wiki har en bra förklaring:
Bult
En vanlig ogängad bult har skalle och en cylindrisk kropp och hålls på plats med hjälp av friktion alternativt dragningskraft. Den sovjetiska stridsvagnen T-34 använde sig exempelvis av bult för att fästa metallbanden på banddrivningen. Då bultarna åker ur hålen på grund av vibrationer monterades klackar för vardera band på stridsvagnen, som under framdrift petar tillbaka bultarna vid varje helvarv.

Klinkbult
Denna bult slås genom trä och fastsätt med en klink-rink.

Länkbult
Länkbulten är en bult med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxsprint eller en hårnålssprint.

Skarpbult
Denna bult är spetsig och har utstående hullingar för att greppa i träet, en liknande teknik används i rundhackad bult som har fördjupningar inslagna i skaftet.

Kanske inte skillnaden mellan nit och bult men ganska bra förklaring var det!

Men nu lämnar vi det här, det har hamnat alldeles för långt från trådens ämne.

Uppdaterat: 2019-10-23 21:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Tycker Wiki har en bra förklaring:
Bult
En vanlig ogängad bult har skalle och en cylindrisk kropp och hålls på plats med hjälp av friktion alternativt dragningskraft. Den sovjetiska stridsvagnen T-34 använde sig exempelvis av bult för att fästa metallbanden på banddrivningen. Då bultarna åker ur hålen på grund av vibrationer monterades klackar för vardera band på stridsvagnen, som under framdrift petar tillbaka bultarna vid varje helvarv.
Klinkbult
Denna bult slås genom trä och fastsätt med en klink-rink.
Länkbult
Länkbulten är en bult med hål i änden som kan låsas med hjälp av saxsprint eller en hårnålssprint.
Skarpbult
Denna bult är spetsig och har utstående hullingar för att greppa i träet, en liknande teknik används i rundhackad bult som har fördjupningar inslagna i skaftet.
Kanske inte skillnaden mellan nit och bult men ganska bra förklaring var det!
Men nu lämnar vi det här, det har hamnat alldeles för långt från trådens ämne.

Jag startade nyss en offtopic tråd om ditten och datten, där kan bultdiskussionen gärna fortsätta. Men det verkar vara en spik för stål?

Uppdaterat: 2019-10-23 21:45