Vi Bilägares forum

Batteriet dött?

Batteriet dött?

Skulle starta bilen imorse, då var den totalt död, inte en enda lampa lös när jag vred om nyckeln och startmotorn lät inte ens.

Prövade att koppla in en sån jump starter (nyladdad över natten), men samma sak, det händer ingenting, stendöd.

Bilen är en Mazda 6 från 2006. Vad kan problemet vara? Är batteriet helt dött? Eller skulle det ändå gå att starta med en jump starter isf? Nån säkring? Generator? Jag är novis på bilar, så har ingen egentlig koll. Tacksam för alla tips om vad jag kan göra, köpa nytt batteri och testa, eller finns det något jag kan göra innan dess?

Uppdaterat: 2017-04-11 07:51

Kommentarer

Jumpstarter funkar inte på ett heldött batteri. Se till att få det laddat sen kan man testa det.

Uppdaterat: 2017-04-11 08:32

Funkar det med startkablar från en annan bil då? Eller är det också kört om batteriet är heldött?

Uppdaterat: 2017-04-11 11:59

Tänkte mäta spänning med multimeter, har hört att om batteriet har för låg spänning så går det inte att ladda? Isf, är det bara att köpa nytt batteri då eller?

Uppdaterat: 2017-04-11 13:19

Mätte och det verkar vara 0v i batteriet.. är detta rimligt? Och isf antar jag att det bara är att köpa nytt eller?

Uppdaterat: 2017-04-11 15:10

Troligen bäst hur som helst att köpa nytt batteri, finns ju rätt billigt på biltema.

Uppdaterat: 2017-04-11 15:14

Om det är original-batteriet så är det nog bara att vara tacksam att det fungerat under 11 år och köpa ett nytt batteri som ersättning.

Uppdaterat: 2017-04-11 15:20

0V är möjligt, det har troligtvis blivit kortis i det.

FD sambo åkte hemåt en dag, när hon passerade en broskarv tvärdog bilen och blev svart. Batteriet visade 0 volt. Troligtvis hade en platta i batteriet lossnat och orsakat kortslutning.

Uppdaterat: 2017-04-11 16:43

När du har bytt batteriet så kolla att generatorn laddar ordentligt.

Uppdaterat: 2017-04-11 18:47

Jag hade mätt fel (multimetern ställd på ac :)), det var strax över 3 V kvart i batteriet. Men jag har redan köpt ett nytt batteri nu.

Jag mätte upp typ 14,16 - 14,20 V när motorn var igång, så det borde ladda okej antar jag? Var en sketen lampa i baksätet som varit påslagen.

Har satt det gamla batteriet på laddning, laddare har nån slags pulsfunktion, så det verkar ladda nu iaf. Vet inte om jag kanske köpte nytt i onödan och det gamla går att få igång, eller om det var lika bra?

Uppdaterat: 2017-04-11 20:49
MarreBarre skrev:

Jag mätte upp typ 14,16 - 14,20 V när motorn var igång, så det borde ladda okej antar jag? Var en sketen lampa i baksätet som varit påslagen.

Ja, det är en ok laddspänning. Mazda har med andra ord ingen automatik för att slå av innerbelysningen ?!

MarreBarre skrev:

Vet inte om jag kanske köpte nytt i onödan och det gamla går att få igång, eller om det var lika bra?

Svårt att säga utan mer info. Vet du hur gammalt batteriet är ? Finns det något märkning på batteriet vad gäller ålder ?!

Uppdaterat: 2017-04-11 22:24

Stoor, varför ska han bogsera bilen till en Mazdaverkstad? Bilen är ju för sjutton 11 år och batteriet är väl lika gammalt och då är det inte konstigt att det är slut.
Motorn går ju med nytt batteri och laddar med rätt spänning så nu är det ju bara att åka.

Uppdaterat: 2017-04-12 10:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stoor's problem med en Toyota som bara gått 1500 mil och kostade 7000--8000 kr att åtgärda verkar lite oroväckande...
F ö håller jag givetvis med saabnisse i hans senaste inlägg.

Uppdaterat: 2017-04-12 10:42

Jag bytte batteri förebyggande på min bil förra hösten, dvs till och med innan det blev dåligt.
På en ca 7 år gammal bil.
Men alla tänker väl olika.

Uppdaterat: 2017-04-12 12:37

Vet inte hur gammalt batteriet är då jag köpte bilen begagnat, men antar att en sådan urladdning ändå skadar det.. Får väl spara det som reservbatteri om det nu går att ladda upp. Fortfarande bara halvladdat men ger nu 12,3v :)

Är det ett elfel att innerbelysningen inte stängs av? Får väl hålla koll påbatterispänningen det närmaste om den minskar.

Uppdaterat: 2017-04-12 12:42

Kan du inte stänga av innerbelysningen med strömbrytaren är det ett elfel.

Uppdaterat: 2017-04-12 13:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
MarreBarre skrev:

Får väl spara det som reservbatteri om det nu går att ladda upp. Fortfarande bara halvladdat men ger nu 12,3v :)

Ja, det låter som att det är värt att spara som reservbatteri i så fall.
Kom bara ihåg att ladda det med jämna mellanrum.

MarreBarre skrev:

Är det ett elfel att innerbelysningen inte stängs av? Får väl hålla koll påbatterispänningen det närmaste om den minskar.

Nej, det behöver det inte vara. Men många modernare bilar har någon form av automatik för att slå av innerbelysningen om den glömts på, just för att inte batteriet ska dras ur. Jag blev bara lite förvånad över att den funktionen inte verkar finnas på en Mazda 6 från 2006.

Om du vill kan du ta en koll i handboken till bilen. En sådan funktion borde om den finns stå omnämnd.

Går det inte att stänga av innerbelysning bak över huvud taget, så är det ett elfel. Men jag förstod det som att någon hade glömt att slå av den, vilket hade fått till följd att batteriet hade dragit ur ?!

Uppdaterat: 2017-04-12 13:23

Det går att stänga av innerbelysningen, men den går inte av automatiskt, idiotitiskt!

Uppdaterat: 2017-04-12 19:40
MarreBarre skrev:

Skulle starta bilen imorse, då var den totalt död, inte en enda lampa lös när jag vred om nyckeln och startmotorn lät inte ens.
Prövade att koppla in en sån jump starter (nyladdad över natten), men samma sak, det händer ingenting, stendöd.
Bilen är en Mazda 6 från 2006. Vad kan problemet vara? Är batteriet helt dött? Eller skulle det ändå gå att starta med en jump starter isf? Nån säkring? Generator? Jag är novis på bilar, så har ingen egentlig koll. Tacksam för alla tips om vad jag kan göra, köpa nytt batteri och testa, eller finns det något jag kan göra innan dess?

Råkade ut för något liknande när jag bytt parkeringsljuslampa på frugans Vectra. Totalt stendött batteri eftersom jag nog glömt parkeringsljuset på i 4 timmar. Batteriet var 7 år gammalt så det var inget att fundera på så jag åkte till Biltema och köpte ett nytt batteri. Problem löst.

Uppdaterat: 2017-04-12 19:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
MarreBarre skrev:

Det går att stänga av innerbelysningen, men den går inte av automatiskt, idiotitiskt!

Ok, och det finns bara ett läge för att slå på innerbelysningen bak ?!
Jag vet inte hur det ser ut på just den Mazdan, men andra tillverkare har påslag i olika lägen. Man kan t.ex. välja om man vill ha innerbelysningen på hela tiden eller att den ska slås av när dörrarna stängs. Sen "hela tiden", ska i det fallet inte ses bokstavligt eftersom den kommer att slås av efter en tid ändå, för att skona batteriet.

Uppdaterat: 2017-04-12 20:07

Det kan vara en dörrströmbrytare som är paj. Prova med att ta bort dem en efter en och mät upp dem, en är ledande även när knappen är inne.
Fungerar inte det är kabeln förmodligen skadad och ligger mot jord. Då är det enklast att fortsätta med innerbelysningen släckt och köpa en billig ficklampa.

Uppdaterat: 2017-04-12 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Uppenbarligen slås den inte av i min bil iaf.

Uppdaterat: 2017-04-12 20:37

Hur kollar jag strömbrytarna i dörren?

Uppdaterat: 2017-04-12 20:39
MarreBarre skrev:

Hur kollar jag strömbrytarna i dörren?

Dörrbrytarna kollar du enklast genom att öppna varje dörr för sig, och då se om lampan för öppen dörr lyser eller inte. ( Dvs kontrollampan på instrumenteringen som ser ut som en bil med öppna dörrar )

Uppdaterat: 2017-04-12 20:54

Jag vet inte hur de sitter på Mazda, men oftast är de bara intryckta i dörrkarmen och kan ryckas ut med en tång. Ibland kan de vara fästade med en skruv.
Innan du börjar böka med brytarna kan du prova med att spruta lite penetrerande olja typ CRC 5-56, W40 eller liknande samtidigt som du trycker på brytarna, har du tur hjälper det, men antagligen inte, men det är ändå en enkel metod att börja med.

Uppdaterat: 2017-04-12 20:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Börja med den enkla delen. Öppna dörrarna och se vad kontrollampan säger för att ringa in var problemet sitter. Skulle det då vara så att någon dörrbrytare inte reagerar, så gå då vidare på saabnisses spår.

Uppdaterat: 2017-04-12 21:04

Men här är det ju tvärtom, lampan slocknar ju inte när dörrarna är stängda och det tyder på att någon brytare är påverkad trots stängda dörrar eller är det isoleringen på kabeln som är skadad och ligger mot jord.

Uppdaterat: 2017-04-12 21:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har strömbrytaren två eller tre lägen?

Uppdaterat: 2017-04-12 21:27

Jag hade plockat ur lampan ur armaturen. Ingen lampa= ingen ström.

Uppdaterat: 2017-04-12 21:38
saabnisse skrev:

Men här är det ju tvärtom, lampan slocknar ju inte när dörrarna är stängda och det tyder på att någon brytare är påverkad trots stängda dörrar eller är det isoleringen på kabeln som är skadad och ligger mot jord.

Om det är en brytare som ger en signal om att dörren är öppen hela tiden, så kommer också kontrollampan för öppen dörr att lysa hela tiden.
Hur Mazdan gör ska jag låta vara osagt, men händer det så brukar det bli livat med någon form av varningssignal när man kör iväg. Svårt att missa mao.

Vi får se vad TS kommer fram till. Alltid enklast att felsöka på plats.
Då är det enklare att undvika tankevurpor också.

Uppdaterat: 2017-04-12 21:50

Ok, alla dörrar får varningslampan om öppen dörr att lysa iaf. Gjorde ett par andra observationer också.

1. En liten lampa längst nergå insidan av förardörren betedde sig skumt, den tänds när man öppnar dörren, och släcks när man stänger den, men vid ett par tillfällen släcktes den inte utan jag fick öppna och stänga dörren ett par gånger innan den slockna.

2. Sedan upptäckte jag också att elhisskontrollen inte fungerar som den skall, varje elhiss i bilen fungerar för sig själv, men jag kan inte kontrollera de övriga 3 rutorna från förarplatsen, bara vid respektive dörr.

Kan dessa grejer höra ihop?

Tipset att spraya 5-56 står nästa på listan,vart exakt ska jag spraya det?

Uppdaterat: 2017-04-13 10:38

Kolla kabelhärvan till dörren.

Uppdaterat: 2017-04-13 11:55

"Tipset att spraya 5-56 står nästa på listan,vart exakt ska jag spraya det?"

#26!

Uppdaterat: 2017-04-13 12:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre