Vi Bilägares forum

Partikelfilter Galaxy -09

Partikelfilter Galaxy -09

Jag har en Ford Galaxy 2,2 Diesel -09 och har problem med partikelfiltret. Jag har köpt en flaska rengöring från Wurth, men ford säger att jag inte ska använda den utan dom vill kolla på den( afan) för x antal tusenlappar. Jag hittar dock inte var jag ska spruta in medlet, alltså var tempgivaren sitter. När och om jag nu får reda på var jag sprutar in det så måste jag sen göra en regenerering för att få önskat resultat. Kan jag bara köra en runda o sen gasa som fan på uppfarten tills det startar eller hur vet jag att det satt igång? Vet at vissa bilar har en lampa som indikerar, men hittar ingen sådan på min bil. Och till sist då, funkar dom här medlen, har sett att vissa säger att dom är skit, men nu har jag ju köpt den så tänkte ge det en chans. Tacksam för svar.

Uppdaterat: 2016-11-11 11:53

Kommentarer

Har inte behövt använda någon rengöring själv, men dom medel jag sett är dom man häller i bränsletanken.
Enklast brukar det vara att ta en vända på landsväg/motorväg och köra på lägre växel än normalt, så man
får upp varvet lite.

Uppdaterat: 2016-11-11 12:34

Har provat sånt man häller i tanken, men det funkade inte.

Uppdaterat: 2016-11-11 15:54

Ok. Har du haft bilen på lift eller uppallad och tittat vid partikelfiltret ?!
Där ska du hitta anslutning för temp och tryckgivare.

Uppdaterat: 2016-11-11 16:41

Du har ju inte skrivit hur långt din bil har gått vilket är en faktor som avgör hur länge ett partikelfilter håller. Inte heller hur du kör, dvs korta resor eller långa, vilket är en avgörande faktor, för det tar ett tag att regenerera ett filter. Inte heller vad ditt "problem" är - är det någon lampa som lyser, har du läst av någon felkod?
Generellt sätt, för att regenerera ett filter måste filtret bli varmt. Man bränner ut sotet under regenereringsprocessen under körning. Så för att få till det behöver man köra en längre sträcka (läs nån timma) gärna i jämn fin takt på en motorväg/landsväg typ.

När filtret börjar gå mot slutet av sin livslängd, går det alltså inte längre bränna ut. Då vill bilen regenerera oftare.
Det här är inget man kan ignorera då ett tillräckligt täppt filter kan leda till motorskador.

Vi hade ett filter som var i slutet på sin livslängd på en Volvo S40 2.0d. 12000kronor tingade det på Volvo. På ebay visade sig ett passande filter kosta mej 2900 inklusive frakt från en stor tysk firma (atp-autoteile.de). Jag erbjöd verkmästarn på Volvo att sälja några till honom då jag hade bättre pris in än vad han hade. De bytte och bilen gick fint igen.

Uppdaterat: 2016-12-02 13:13