Vi Bilägares forum

Högt co värde

Högt co värde

Hallå,besiktade passaten idag(06). Fick ombesiktning för högt co värde, 3,7!! och 0,2 är godkänt.
Bilen har gått 25000 mil och sista åren har jag servat bilen själv lite då och då med olja och filter och dylikt.
Nu är frågan vad man ska göra, jag uppskattar bilens värde till runt 10 000.
Är det bara att köpa en ny eller?;-)

Uppdaterat: 2016-11-09 09:46

Kommentarer

Skönt att man slipper det där träsket med dåliga avgasvärden numera, dom mäter inte ens på Toyotas HSD!

Men förmodligen behöver du byta kat. Kanske finns nån bättre på skroten?

Uppdaterat: 2016-11-09 10:32

Kolla lamdasonden!

Uppdaterat: 2016-11-09 11:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för tipsen!!

Uppdaterat: 2016-11-09 11:43

Är bilen bra i övrigt så är det väl frågan vad det ska kosta bara, finns gott om grejor på skroten.
Tror som vidde på kat, lambdasond med så felaktiga värden borde ge felkod och lysande motorlampa, "out of scope"....
Men det kan också vara så enkelt som en avgasläcka före lambdasond 1,då fetar den på som fn för att kompensera att den går magert, för att avgasslangen på bilprovningen drar in luft i avgasröret....
Och den läckan behöver inte höras, räcker med grenrörspackning....
Jag nyttjar en bilprovningsstation med avgasmätning utomhus bara för att jag råkat ut för det flera gånger....
Då slipper man att få tillfälligt höga värden bara på bilprovningen......

Uppdaterat: 2016-11-10 22:01

Det kan säkert vara katalysatorn, men jag tycker man bör börja med lamdasonden, den är ju mycket billigare!
Men visst är det ide' att ta det från skroten, det går ju bra när det gäller en så vanlig bil.

Uppdaterat: 2016-11-10 22:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hallå igen,nu har jag servat med ny olja och filter,tändstift och luftfilter. Många har rekommenderat det + k sprit. Men sen kom jag på en annan grej,temperaturen på motorn går aldrig över 75 grader. Är det någonting som kan påverka co värdet.
Isånnafall måste ju termostaten bytas och är det någon som vet var den sitter och om den är svår att byta?

Uppdaterat: 2016-11-21 17:21

Vad har du för motor?

Uppdaterat: 2016-11-21 18:27

Hur löd dom andra avgasvärderna det finns tot 4 st ?
om den visar 75 C+ kan även beror på tempgivaren
en passat från 2006 borde vara mer värd än 10.000:-

Uppdaterat: 2016-11-21 18:29

2,0 fsi 150 hk.
Bilen har otroligt mycket ytrost och färgskärm.
Man skulle ha en mätare här hemma så man hela tiden kunde kolla värdet efter man gjort någonting :-)

Uppdaterat: 2016-11-21 19:54

Jag hade även ett lambda värde på 0.89(tillåtna 0,97-1,03)

Uppdaterat: 2016-11-21 19:58

Färgsläpp ska det stå:-)

Uppdaterat: 2016-11-21 19:59

Det låga lambdavärdet berättar bara samma sak som det höga co-värdet, blir det ena rätt, blir det andra det också.
K-sprit är bara dyr etanol, tanka i 5 liter e85 istället, blir sak samma som 9 flaskor k-sprit....
Är resten av värdena ok?
75 grader på tempmätaren kan vara fel på mätaren eller tempgivaren till mätaren som inte är samma som till motorstyrningen.
Är det verkligen bara 75 grader kan det spela roll, då är det möjligt att ett termostatbyte hjälper.
Motortemp visas genom obd om nån kompis har en dongel, det är den tempen som spelar roll, inte vad mätaren visar.

Uppdaterat: 2016-11-21 23:37

ducce, bra poäng med ksprit, konstigt att mackarna får sälja det, särskillt som även vanlig bensin innehåller etanol, en vanlig tankning mycket mer än en flaska ksprit.

Uppdaterat: 2016-11-22 08:07

Vidstige, det är klart att det fortfarande går att sälja K-sprit, det finns figurer som använder den på helt annat sätt än att hälla i tanken.

Uppdaterat: 2016-11-22 10:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, hehe.

Men vad TS kunde ha nytta av här möjligen är en flaska STP, den svarta flaskan. Eller kanske ännu hellre, en flaska Redline SI-1 från typ Mekonomen.

Uppdaterat: 2016-11-22 11:19

Biltema har billiga lambdasonder kolla med någon VW mek om dom går att använda jag har fixat en Megane med en sådan man får löda in kablarna

Uppdaterat: 2016-11-22 11:36

Glöm mirakelkurer vidde, här är så felaktiga värden att ett tekniskt fel föreligger.
Igensatta sprutare, javisst, möjligt kanske,men det skulle krävas litervis med sånt för att rengöra dom med detta värde....
Demontering och rengöring ligger närmre tillhands då.....
Stp svart (mineralterpentin=lacknafta) eller redline (nafta och toluen) byts enkelt ut mot de ämnena, då får man litervis för vad macken vill ha för lilla under-flaskan.....
En fördel med att transportera farligheter ibland är att man kan utläsa ingående ämnen ur säkerhetsdatablad och adr-godsmärkning, har förteckning över alla ämnen, och det mesta sånt här brukar ju vara brand eller miljöfarligt eller hälsovådligt.
Har inte köpt sånt sen jag upptäckte det, häller en halvliter lacknafta i tanken då och då, vilket ts iofs kan prova med, men jag tror inte på det.....
Så länge det finns troende köpare, finns det undermedel, som tex k-skyddet, helt onödigt med dagens bensin, full tank innehåller ju minst 3 liter sprit redan.....
Stp o dyl är inte verkningslöst, men helt vanliga bruks-ämnen i dyr flaska.....

Uppdaterat: 2016-11-22 11:50

Vi hade lite högt värde på vår f d Mazda 323 för nåt år sen men då var besiktningsmannen så tillmötesgående att han tog ut bilen och körde den med högt varv några varv runt besiktningsbyggnaden och sen mätte han direkt på en mätplats utomhus och då var allt inom godkänt intervall...:)

Uppdaterat: 2016-11-22 12:03

ducce, jo är väl fördmoligen mycket som du säger även om dom stoppar in lite andra medel i dom där STP, rengöringsmedel. Så nog inte bara lacknafta. Kan ju vara så att om man har en bil som ligger på gränsen i avgasvärden så kan det vara räddningen.

Sen är nog Pi inne på nåt viktigt, varmköra bilen ordenligt precis innan besiktning och "sota ur" (höga varv). Är ju avgörande där att grejorna är genomvarma och jag kan gissa att besiktning på sommaren när det är vamt ute kan vara en fördel.

Uppdaterat: 2016-11-22 12:27

duccedriver,
Kan man köpa toluen över disk? Har bara sett det användas som oktanhöjare i "forntiden" med varningstecken på.

Uppdaterat: 2016-11-22 14:32

Kolla först att du inte har något luftläckage och att luftmängdmätare eller dylikt fungerar som den ska.

Uppdaterat: 2016-11-22 14:36
L. Mäkinen skrev:

duccedriver,
Kan man köpa toluen över disk? Har bara sett det användas som oktanhöjare i "forntiden" med varningstecken på.

Här t.ex..http://www.holmberg.se/produkt/produkter/industrikemikalier/aromater/toluen.aspx

Uppdaterat: 2016-11-22 17:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

DEn här bilen har 2st bredbands Primära lambdasonder sedan 2st sekundära 4-trådare efter de 2 små förkattarna

Givaren för tempmätaren är troligen gemensam med motorstyrningen

man bör under alla omstädighete läsa av felkoder, och även kolla livedata på det 2 bredbandarna

Mer om denna spis i detta blad:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

Uppdaterat: 2016-11-22 17:22

Fan vet faktiskt, jag kör lacknafta, det har jag ju hemma ändå.
Och det ger resultat ibland på "trötta insprutare" , ryckningar och sånt....
Några liter diesel i en full tank funkar nog också.....det är skit som ska lösas bara.....
Jo, dom har nog mer i, annars kan man ju anklaga dom för kvacksalveri.
Just det där med mätning utomhus kan avgöra.
Inomhus suger avgasslangen in luft genom minsta otäthet i avgassystemet, läcker det in före lambdasonden mäter den så klart syreöverskott, då fetas blandningen på, resultatet blir hög co och låg lambda......
Ute finns ingen sugslang, den är ju bara till för att verkstadsluften ska vara bra....
Det var en bilprovare som visade mig, "vi kollar där ute"
Sen sa han att det läcker nog i avgaseriet, men för lite för att höras.....jag slapp anmärkning, och han sålde in sin station, nu i konkurrenstider.....
Att bilen ska vara varmkörd är ju a och o, jag tar alltid en runda innan, 6gasar och bromsar hårt osv, det har nog hjälpt mig genom nålsögat ett par gånger......

Uppdaterat: 2016-11-22 19:23

Jag kom och tänka på det med tempen för vi har sämre värme i bilen nu mot tidigare.
Jag ska kolla detta med termostaten imorgon. Hoppas det är en enkel operation.

Uppdaterat: 2016-11-22 19:58

Om nu lambdarelerigen fungerar som det ska, så kan en slurk E85 för ca 100:- putsa till värderna till det godkända

Uppdaterat: 2016-11-23 16:33

Ja man kan väl köra ner tanken till nära noll, fylla hälften med E85 så att det mesta i tanken är etanol. Sen åka å besikta. När det är klart och godkänt så fyller man resten av tanken med B95 så att det är mesta i tanken är bensin igen.

Uppdaterat: 2016-11-23 16:56

Fast är det nåt fel så lär inte E85 allenast få bilen att klara besiktningen. För här gällde det ju inte bara en "putsning" utan en reduktion från 3,7 till 0,2...

Uppdaterat: 2016-11-23 17:06

han har inte nämt vad HC-halten låg på och CO-värderna för tomgång och 2500RPM, eftersom lambdan ligger runf 0,89 så får motorn ca 11-13% för mycket bränsle, vilken kan beror på att motortempen inte går upp till specade >87C+
vilket räcker för att co-halten ska sticka iväg även för en frisk/friska misse/missar

Uppdaterat: 2016-11-23 18:28

Jag är tveksam till om man kan putsa co-halten så mycket med etanol.
Dessutom, om man följer vidstiges tanke om att köra på bara e85, kommer lambdavärdet hamna över istället, som ett brev på posten.
Då kommer dessutom motorlampan lysa, den gör oftast det om man kör med mer än 60 procent etanol i bilar som inte kan kompensera, dvs etanolanpassade bilar.

a128, hur tänkte du nu?
För att det ska funka med etanol får inte lambdaregleringen funka, eftersom dom då kommer öka på bränslet och.....status quo....
Speciellt som den har bredbandslambda, enligt dig, såna som inte hamnar utanför mätområdet med mycket etanol......
Det går inte att fuska med så nya bilar, medan bilar från början av nittiotalet hade så generösa värden att dom gick igenom utan lambdasond eller rensad katalysator med några liter etanol.....

Uppdaterat: 2016-11-23 18:45

Dom här Fsi mototerna klara en hel del E85 innan lambdan hamnar över 1.03 , dock ca 30-40% E85 innan Longtermfueltrimbanken slår i taket och Sätter felkod P2177 någonting, det ja menar är om lambdaregleringen är riktig men något annat i systemet fetar på bladningen tex. låg motortemp pga. av fel i termostaten så kan detta putsas till med en sup E85 så den hamna inom "fönstret" och värderna blir godkända, Lambdasondens uppgift är oavsett traditionell eller bredbandare att reglera bränslebladningen till lambda 1.00

ingen skillad jämfört med en kärra från början från 90 talet

Uppdaterat: 2016-11-23 19:38

På så gamla bilar är det 1%co och lambda togs inte hänsyn till, inget förhöjd tomgångsvärde och motorlampa får lysa jättemycket.....
Då är det lättare att få genom den....

Uppdaterat: 2016-11-23 23:25

Laga bilen istället för att försöka fuska dig igenom besiktningen med olika tillsatser i bränslet, är mitt bästa tips! Varför ha en miljövidrigare bil än behövligt?

Uppdaterat: 2016-11-24 00:23
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

DEt jag föreslog var ju endats för att klara besiktningen för sedan i lung och ro leta upp felet och fixa det utan jäkt och stress

Uppdaterat: 2016-11-24 13:57

Hallå,idag var jag till verkstaden och mekanikern kopplade i datorn. Inga felkoder och co på nästan 4%.
Påpekade det om temperaturen och han varvar upp bilen på riktigt högt varv i nån minut och tempen stiger till nästan 90 och co:n sjunker till 0,1 %.
Tempen sjunker sen när jag åker hemåt till 70 grader. Så jag bokade tid till termostatbyte,2,5 timmars jobb och 1800 kr + termostaten så hoppas jag detta är löst.
Återigen tack för alla idéer o förslag :-)

Uppdaterat: 2016-11-24 20:36

OK - ungefär som när vår Mazda 323 hade för höga värden vid en besiktning som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Fast vårt problem löstes utan termostatbyte - det behövdes bara en rejäl varmkörning före mätningen...:)

Uppdaterat: 2016-11-25 09:26

Pi, liksom att man då kommer in med tokvarm bil till efterkontrollen på bilprovningen och skriker till besiktningsmannen med desperation i rösten, "fort som f-n nu, kolla avgasvärdena innan det är för sent!" ;)

Uppdaterat: 2016-11-25 12:53

EVt. finns det 2st termostater på denna motor

Uppdaterat: 2016-11-25 13:14

En förklarande sida. http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Uppdaterat: 2016-11-25 13:30
Elbil2

Ja Vidstige - besiktningen borde börja med att kolla avgasvärdena så man kan preppa bilen lite före med hårdkörning strax före...:)
Nåja - i vårt fall var det som sagt besiktningsmannen som kom på den strålande idéen och körde runt byggnaden flera varv med högt motorvarv och sen mätte han utomhus dessutom. En annan knorr vid just det besiktningstillfället var att besiktningsmannen trodde att den avtagbara dragkroken på denna gammel-Mazda satt fast hårt så han tog i rejält när han skulle se så att den gick att ta bort men döm om hans förvåning när han och kroken försvann ett par meter bakåt. Den var nysmord...:)

Uppdaterat: 2016-11-25 14:48

En besiktningsman med inställningen att inte underkänna om det inte är trafikfarligt, såna finns det alldeles för få av.....
Lite äldre bilar kräver bedömningar med sunt förnuft.
Som min likadana gammelmazda, precis fått den av sonen för att ha medan vi mekade med folkvagnen, skulle bara besiktigas.... ljuset stod lite snett på vänster, men besiktningsgubben brukar vara bra, han hjälper mig säkert justera.....
Tittade in i strålkastaren, "vänd lampan, den är ju upponer, synd att solka ner protokollet med sånt, du brukar väl ha bättre koll?"
Ingen anmärkning, bara tillsagt med sunt förnuft, sympatiskt.

Uppdaterat: 2016-11-25 20:13
duccedriver skrev:

En besiktningsman med inställningen att inte underkänna om det inte är trafikfarligt, såna finns det alldeles för få av.....
Lite äldre bilar kräver bedömningar med sunt förnuft.
Som min likadana gammelmazda, precis fått den av sonen för att ha medan vi mekade med folkvagnen, skulle bara besiktigas.... ljuset stod lite snett på vänster, men besiktningsgubben brukar vara bra, han hjälper mig säkert justera.....
Tittade in i strålkastaren, "vänd lampan, den är ju upponer, synd att solka ner protokollet med sånt, du brukar väl ha bättre koll?"
Ingen anmärkning, bara tillsagt med sunt förnuft, sympatiskt.

Sådana besiktningsmän skall det finnas fler av. Fan vet om de inte blivit flera efter att privata företag kommit in i branschen. Sunt förnuft istället för makt!

Uppdaterat: 2016-11-25 23:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

"Min" besiktningsman för 323:an jobbade på vår gamla "Svensk Bilprovning" och inte hos nån av de nya, privata företagen. Och han var dessutom hyfsat ung - men det kanske bara var en fördel.

Uppdaterat: 2016-11-26 10:24

Den jag berättade om, var tidigare platschef på sbp och var bra och förnuftig även då.
Numera platschef på carspect och lika bra där.
Det slående är att hela personalen på de stationer han lett, är såna, förnuftiga....
Nu är det en liten stad, så det rör sig om 3-4 man på respektive.
Han släppte ju min lampa med en muntlig kommentar, han visste ju att jag kan fixa det, och ljus vill jag ju ha, även utan tvång.....
Han hjälpte mig genom avgasprovet, för att felet låg i provtagningsproceduren, inte i avgasvärdena.
Men min glappa länkarm på passaten fick jag återkomma med......
Så ska det funka, värdera farligheterna, allvarliga säkerhetsbrister ska aldrig släppas genom, men mycket är tramsigt att fälla en gammal bil för, sånt där reparationskostnaden överstiger nyttan.

Uppdaterat: 2016-11-26 10:33

Hela momentet med avgastest kan väl börja ifrågasättas idag som lite föråldrat, särskilt om bilprovningen läser av eobd och får problemen den vägen. Är ju också så att det är bättre att skynda på utskrotning av bilar än att nån gammal bil försöker få samma värden som när bilen var ny. Titta t.ex. på en sprillans dieselbil idag jämfört med en 10-15 år gammal, har hänt mycket där.

Tänkte på detta senast jag var på besikningen och att dom ju hoppar över helt att mäta Toyotas hybridmodeller, kan inte säga att jag ser det som ett problem ur ägarsynvinkel heller.

Uppdaterat: 2016-11-26 10:50

Jo, och det kommer kanske fasas ut så småningom.
Men obd-avläsning görs på bilar nyare än 2003, och än finns det åtskilliga bilar äldre än så i trafik,. På äldre bilar än så föranleder inte tänd motorlampa heller anmärkning.
Så än "behövs"det kanske, men visst, äldre bilar fasas ut efterhand, körs inte långa årliga sträckor längre osv, så nyttan börjar nog bli begränsad...
Som min extrabil, mazdan, går max 300 mil/ år, totala nerskitningen av den motsvarar troligen kallstarterna på passaten som går 10 ggr mer.......
Men som extrabil kommer jag att ha gammelbil så länge som det finns nån vettig.
Gammal sån mazda, volvo 740-940 , vad som helst utan komplicerad teknik och som kan repareras med hammare och mejsel......
En sån som kan stå 3 veckor, och sen starta när den behövs, med minimalt skötselbehov osv.....
Men den skitar ju inte ner när den står och väntar på att behövas.....

Uppdaterat: 2016-11-26 11:35

Smutsigt/täppt luftfilter, defekt lambdasensor, luftmassemätare, trottelpositionssensor, eller ECU:ns temperaturgivare är möjliga felorsaker. Går den fett/drar mycket bensin?

Uppdaterat: 2016-12-01 16:38

hixx, problemet verkade vara löst genom att TS bytte termostat.

Uppdaterat: 2016-12-01 17:09

Ah, då gick den ju fett - hade liknande fel på en Nissan 300zx som temeraturgivarens kontakt var så oxiderad så ECU fick signalen att motorn alltid var 20 grader varm. Gick så fett så det bokstavligt luktade bensin då man körde...

Uppdaterat: 2016-12-02 12:57