Vi Bilägares forum

Topplockspackning - Byta eller sälja? Nissan Primera -04

Topplockspackning - Byta eller sälja? Nissan Primera -04

Hej!

Hoppas kunna få råd från erfarna bilägare. Lämnade in min Nissan Primera -04 (gått 19.000 mil) på fullservice igår, och fick beskedet att topplockspackningen måste bytas omgående eftersom det läcker motorolja. Detta skulle kosta 12.000 kr (fick en annan offert på 15.000 från en annan verkstad, så 12 verkar rimligt). I övrigt är bilen i gott skick. Köpte den för 24.000 och har redan lagt 5000 på reparation och service. Frågan är, är det värt att göra denna reparation eller ska jag försöka sälja bilen? Tacksam för svar!

Uppdaterat: 2016-08-18 11:16

Kommentarer

Kostnaden för bytet är ju helt avgörande för om du skall behålla bilen och reparera den eller sälja den i befintlig skick.

Uppdaterat: 2016-08-18 11:21
Pi skrev:

Kostnaden för bytet är ju helt avgörande för om du skall behålla bilen och reparera den eller sälja den i befintlig skick.

Ja men precis. 12.000 skulle bytet kosta. Hur skulle du tänka? Är det värt det?

Uppdaterat: 2016-08-18 11:24

Jag skulle först och främst kolla med ett par ytterligare verkstäder för att få en bättre beslutsunderlag. I mina ögon låter det mycket om det verkligen bara är topplocks-packningen som skall bytas. Det är inte så att det också byts t ex kamrem (vet dock inte om den bilen har kamrem eller kamkedja) eller nåt annat när man ändå lyfter toppen ?

Uppdaterat: 2016-08-18 11:28
Pi skrev:

Jag skulle först och främst kolla med ett par ytterligare verkstäder för att få en bättre beslutsunderlag. I mina ögon låter det mycket om det verkligen bara är topplocks-packningen som skall bytas. Det är inte så att det också byts t ex kamrem (vet dock inte om den bilen har kamrem eller kamkedja) eller nåt annat när man ändå lyfter toppen ?

Tack! Ska få ett second opinion idag. De sa inget om att byta kamrem. Ska kolla i serviceboken när det senast gjordes...

Uppdaterat: 2016-08-18 11:32

Ja - det är ju inte säkert att det är en "kamrems-motor" men det kan ju finnas anledning att kolla. Fungerar bilen bra f ö med bra däck och kanske nybesiktad så visst kan det vara lönt att byta topplockspackning - men knappast för 12.000 kr.

Uppdaterat: 2016-08-18 12:03

Om bilen är i hyggligt skick i övrigt kan det ju vara värt pengar och sen köra nåt år för att "få igen dom".

Att sälja innan rep är nog inte så lätt och inte rätt mot köparen, om man inte talar om problemet.

Tror förresten det är kamkedja på den Primeran, inte kamrem.

Uppdaterat: 2016-08-18 12:22

Försök att hitta någon billigare allbilsverkstad. Några 12.000 kr kostar det inte. Snarare 6000-7000 kr är ett rimligt pris. Kolla även om det kan göras utan kvitto för då brukar det bli billigare för båda parter. Är bilen i övrigt i bra skick så kan det vara värt annars kanske bättre att skrota bilen. Den har ju gått ganska långt och är sliten.

Uppdaterat: 2016-08-18 15:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Är väl lite dumt att tipsa om "skattefusk"? Låt vara att exemplet blir övertydligt med problemet med det svenska skattesystemet, men i såna fall rekommenderar jag hellre att man röstar politiskt för ett lägre skattetryck i samhället. Lite mindre omoraliskt och olagligt är väl annars att köra ner till Lettland eller Polen och fixa bilen vitt, låt vara att det får lite samma effekt som att köpa svarta tjänster i Sverige rent intäktsmässigt för svenska samhället. Är f.ö. galet att det är dyrare att fixa en hyfsat enkel åtgärd på bilen som denna än att gå till tandläkaren. När man väl har förstått detta så undviker man äldre bilar och bilar av sämre kvalitet.

Uppdaterat: 2016-08-18 15:59

Nissan har inga kamremmar på bensinmotorer sen början på 90 talet.

Försvinner det olja i stora mängder ?? Har du oljepölar på parkeringen ?? Om inte, åk vidare och håll koll på oljan/ fläckar under bilen.
Har verkstaden motortvättat och sen konstaterat att oljan verkligen kommer från topplockspackningen ??
Har den andra verkstaden konstaterat problemet, eller bara gett ett pris på packningsbyte ??
Felet är väldigt ovanligt.

Uppdaterat: 2016-08-18 16:14

Skrota den verkar vara skott över mål....
Den går nog isåfall att sälja, särskilt sliten sägs den ju inte vara.
En näve tusingar kan man nog få, dom står ändå i runt 20k.
Om man säljer, vill säga.
Tror också att 5-7000 är mer rätt pris.
Såklart ska man vända sig till nån som inte är märkesverkstad.
Men håller med rikard, är det bara oljeläcka och inte i stora mängder, håll koll på det ett tag, innan du låter paniken infinna sig.....

Uppdaterat: 2016-08-18 17:00

Hade en Audi 100 för ett antal år sen, den drog (ja eller om det nu läckte) ca 1 liter motorolja per 100 mil, så det blev att fylla på det varje månad då jag körde ungefär 100 mil per månad.
Dvs ca 12 liter per år.
Detta är dessutom helt normalt enl handboken.
Köpte billigast möjliga på fyra liters dunk på Biltema, för mig jag tog nån lite tjockare mineral så det höll sig lite bättre.
Bara kolla oljestickan varje tankning å fylla på.
Dessutom har man ju då alltid fräsch olja i motorn.
Kan vara ett alternativ till rep kanske.

Uppdaterat: 2016-08-18 17:31

Jo - vi som haft glädjen att äga nån bil med BMC A-motor (Hundkojan i mitt fall) fick flitig träning i konsten att kolla och fylla på olja - väldigt regelbundet...:)
Så beroende på felet kan det absolut vara en lösning att bara acceptera problemet och fylla på olja med jämna mellanrum.

Uppdaterat: 2016-08-18 17:37

Gör en motortvätt å sen ut å åk med kärran

Uppdaterat: 2016-08-18 20:08

Du har fått många goda råd här från flera liksom jag inte tror att du behöver byta topplockspackning. Jag har aldrig haft någon bil som läckt olja genom toppackningen, däremot kylvätska eller gas till kylvätskan.
Hur går motorn? Går den som normalt, eller?
Om man misstänker pajad toppackning finns två saker man börjar med, först kolla om det bubblar i kylvätskan då locker är avtaget och motorn igång.
Sedan, kolla oljan, är den gulaktig är det inget kul, då har det kommit kylvätska i den.
Men oljeläckage utvändigt, är det inga stora mängder så åk vidare.

Uppdaterat: 2016-08-18 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grå/vit blir oljestickan när topplockspackningen är på väg. Även om man tar loss oljepåfyllningslocket ser man denna färg på lockets baksida. Sedan börjar motortempen att stiga.

Fast om det bara är ett litet läckage av motoroljan från ventilkåpspackningen eller oljetråget så behövs inte topplockspackningen bytas.

Ja du Vidstige. Försöker inte uppmuntra till skattefusk utan att den stackars tjejen inte ska bli blåst på över hälften av bilens värde.

Uppdaterat: 2016-08-18 21:42
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mats, antingen rekommenderar du svartmek eller inte. Och Du rekommenderade svartmek punkt. Dvs skattefusk, inget annat. Lägg inte det på mig.

Uppdaterat: 2016-08-18 21:52

12 inlägg medans vi väntar på second opinion.
Låter som värsta syjuntan..

Uppdaterat: 2016-08-18 22:10

Minimars, gråvit sörja på lockets insida indikerar INTE fel på topplockspackningen, det är en indikation på bristande vevhusventilation.
Då finns en del andra saker att göra, främst att byta olja oftare.
Det är när geggan visar sig på stickan det är tråkigt.

Uppdaterat: 2016-08-18 22:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej!
Tusen tack för alla goda råd!
Var inne på en annan verkstad igår. Han kollade med ficklampa under huven och såg att det var mycket oljeläckage vilket även jag kunde se. Han tyckte att det behövde bytas och gav mig en offert på 8000. Sa att bilen sen blir som ny.

Men de flesta av er tycker inte att det är nödvändigt såvida det inte läcker ner på marken? Varken stickan eller lockets insida är gråvit. Om det inte läcker från topplocket, varifrån kan det då komma? Kan man ens veta orsaken säkert utan att plocka isär allt?

Uppdaterat: 2016-08-19 09:47

Som Minimats skriver så tror också jag att det kan vara från ventilkåpan som det läcker.
Går det åt mycket olja?
Har du tagit av locket till kylvätskebehållaren och kollat om det bubblar när motorn är igång?
Men ta inte av locket när motorn är varm!
Om det inte bubblar och eftersom oljan ser normal ut och om det inte går åt onormalt mycket olja kan du fortsätta att åka.
Gör som Bosse Bildoktorn föreslår, höj volymen på radion.

Uppdaterat: 2016-08-19 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Som Minimats skriver så tror också jag att det kan vara från ventilkåpan som det läcker.
Går det åt mycket olja?
Har du tagit av locket till kylvätskebehållaren och kollat om det bubblar när motorn är igång?
Men ta inte av locket när motorn är varm!
Om det inte bubblar och eftersom oljan ser normal ut och om det inte går åt onormalt mycket olja kan du fortsätta att åka.
Gör som Bosse Bildoktorn föreslår, höj volymen på radion.

Hur kollar jag om det är ventilkåpan som läcker? Är det genom att kolla om det bubblar i kylvätskan?

Jag har bara haft bilen i 3,5 vecka så jag vet inte om det går åt mycket olja. Men förra ägaren skriver såhär: Om man regelbundet lämnar in bilen på service så behöver man inte själv fylla på olja. Dom bytte när dom servade helt enkelt. Varningslampan för oljan tändes aldrig under de 2 åren jag hade den.

Uppdaterat: 2016-08-19 10:22
Rikard skrev:

Försvinner det olja i stora mängder ??
Har verkstaden motortvättat och sen konstaterat att oljan verkligen kommer från topplockspackningen ??

Det försvinner inte olja i stora mängder. Förra ägaren lät bara fylla på vid servicetillfällena.

Vad innebär en motortvätt och hur hjälper det till att konstatera var läckaget kommer ifrån?

Uppdaterat: 2016-08-19 10:29

Motortvätt innebär att motorn blir ren och då ser du var oljan kryper fram efter några mil.
Bry dig inte, kör bara.

Uppdaterat: 2016-08-19 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Elena87 skrev:

Varningslampan för oljan tändes aldrig under de 2 åren jag hade den.

Varningslampan är väl oljetrycksmätare, inte oljenivåmätare.

Om man inte orkar kolla på oljestickan då och då på en bil som har det där problemet så tycker jag man inte ska ha nån bil.

Så lat får man inte vara.

Ser man att nivån börjar bli låg så fyller man på!

Brukar skilja en liter olja mellan MIN och MAX på stickan.

Uppdaterat: 2016-08-19 10:58

Vissa bilar har förvisso varningslampa för oljenivå.
Men är det en varningslampa för oljetrycket han menar skulle tändas, som indikator för oljenivån, är han en av många som inte borde ha bil......
När det inträffar, saknas det mer än en liter, och risken för motorras överhängande....
Med ditt problem bör du, om du fortsätter köra, kolla oljan, på stickan! Minst varje tankning!
Då får du ett hum om läckagets storlek, och kan ta vidare beslut sen.
Hur du gör står i instruktionsboken , under typ kontrollpunkter.
Varningslampans funktion står i avsnittet om instrumentpanel.
Men stickan ger en exakt koll på förbrukningen, så använd den så länge tills du vet mer.
Motortvätt lär sen bli aktuellt före besiktning, dom gillar inte oljedräll....

När min dotter kom hem efter 3 månader med sin v40 och bad mig kolla oljan, hon visste inte hur man gör, fick hon en faderlig föreläsning, och en lektion i bilägarskap......
Hon hade nog inte lyssnat på morsans övningskörningslektioner, eller så hade morsan inte sagt nåt......tror det senare, jag håller koll, och det vet hon nog.......

Uppdaterat: 2016-08-19 11:42

Låt dock bilen stå på en plan yta och med motorn avslagen ett tag innan du kollar nivån.

Uppdaterat: 2016-08-19 12:22

Okej, jag ska kolla oljestickan regelbundet!

Pratade med den första verkstaden idag för att höra hur han kommit fram till att det var just topplocket. Han sa såhär: "jag hissade upp bilen och kollade underifrån. Det rann rätt mycket olja mellan toppen och blocket." Han nämnde ingen annan undersökningsmetod tex avgasmätning.

Har ingen aning om vad detta betyder (toppen, blocket?) - kan någon förklara? Räcker denna ockulärbesiktning för att veta med säkerhet att det är topplockspackningen som brustit?

Han tar f.ö. 1100 kr/h inkl. moms. Är detta ett rimligt pris?

Uppdaterat: 2016-08-19 12:36

Som nån redan nämnt så är det ju klart vanligare med oljeläckage i ventilkåpspackningen än i topplockspackningen. Problem med topplocks-packningen brukar ju ofta resultera i andra bekymmer (som redan nämnts). Om det "rann" olja ifrån toppen så måste det ju vara ett avsevärt oljeläckage och det borde ju i så fall återspegla sig under bilen på parkeringsplatsen. Känns tyvärr som din verkstad försöker lura dig... Kolla under bilen (på marken på P-platsen) och oljestickan regelbundet - till en början kanske dagligen, så får du lite bättre grepp över situationen.

Uppdaterat: 2016-08-19 12:49

1100 kr/h tror jag är rätt normalt i storstäder, om än inte billigast.

Uppdaterat: 2016-08-19 12:57
Pi skrev:

Som nån redan nämnt så är det ju klart vanligare med oljeläckage i ventilkåpspackningen än i topplockspackningen. Problem med topplocks-packningen brukar ju ofta resultera i andra bekymmer (som redan nämnts). Om det "rann" olja ifrån toppen så måste det ju vara ett avsevärt oljeläckage och det borde ju i så fall återspegla sig under bilen på parkeringsplatsen. Känns tyvärr som din verkstad försöker lura dig... Kolla under bilen (på marken på P-platsen) och oljestickan regelbundet - till en början kanske dagligen, så får du lite bättre grepp över situationen.

Tack, det ska jag. Har också en känsla av att han försöker blåsa mig.

Jag ska lämna in bilen på felsökning inkl. motortvätt för 395 kr på måndag på en annan verkstad. Känns som en bra början.

Uppdaterat: 2016-08-19 13:44

Men du fick ju en second opinion som också okulärbesiktigade och sa detsamma, och offererade 8000 istället.......
Försöker alla blåsa dig?
För nog ser man som van mek om det rinner från ventilkåpan eller mellan toppen och blocket....
Brukar skilja så där 25 cm i höjd.....
De andra symptomen behöver inte visa sig alls.
Det beror på var packningen gått, mellan kyl och oljekanal, mellan kyl och förbränningsrum, mellan olja och förbränningsrum.....
Eller som här kanske, mellan oljekanal och utsidan.
Allt ger olika symptom, och brukar vara är inte alltid gångbart......
De här mekarna vet kanske var dom ska titta, primera är ju inte nån ovanlig bil.....
Kör så länge, men var uppmärksam på övriga symptom,dom kommer, läckan lagar sig inte själv.

Uppdaterat: 2016-08-19 17:17

Helt riktigt ducce, men eftersom det inte påverkar motorns egenskaper är ju problemet mest estetiskt, om det nu inte medför en stor oljeförbrukning.
Eftersom det finns helt nya bilar där oljeförbrukning på 1 l/ 1000 km anses normalt är det nog inget att oroa sig för, men det gäller ju att hålla koll på stickan!

Uppdaterat: 2016-08-19 19:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror jag också rekommenderade det tidigare nisse, och det står jag fast vid......
Men att alla bilmekar försöker blåsa en, är nog att vara för misstänksam.
För jag tror nog att problemet är som dom säger, 2 mekar har väl inte lika dålig syn att dom inte kan skilja på ventilkåpa och topp?
Hade nu meken sagt åt henne ,kör vidare, fyll på olja, det är lugnt....
Och sen toppackningen generalhavererat om 2 veckor, med sprucken/skev topp som följd, och en ny offert på 20k istället, då hade det blivit ett jävla liv........
Detta verkar iofs vara ett nytt motalaproblem, men att säga till en bilnovis som inte verkar kunna skilja på oljesticka och huvpinne, att det är lugnt, såklart kan du köra länge till, meken överdriver alltid för att tjäna extraslantar, vi vet ju alla att alla jobbare har som yrke att blåsa folk.....är liiiiite chansartat........
Men jag tror också att man kan köra på, åtminstone tills det inte går längre.
En faktor att väga in är att oljan som läcker ut borde vara inuti motorn, på väg nånstans, kanske till ett ställe som behöver olja, gärna med specificerat tryck.....
För även om nissan gör bra bilar, tvivlar jag på att dom har dubbla oljekanaler överallt....
Så jag vet inte om det är så bagatellartat som vissa vill göra gällande......
Ts borde be bägge mekarna som ställt diagnos, förklara felet och riskerna på ett pedagogiskt vis, så man sen kan ta beslut........
Sagt av en som aldrig byter olja på bilar med sugmotor, maskerar oljeläckor för sbp, kör på begagnade skivor och bromsklossar om tillfälle ges, rensar en kat istället för att byta, byter inte kamremmar utan chansar, om det är bilar på upphällningen......
Men jag vet vad jag gör, jag vet oftast om det kommer hålla, gör det inte det kan jag fixa följderna, det kan inte en novis.

Uppdaterat: 2016-08-19 22:59

"Detta verkar iofs vara ett nytt motalaproblem," :-)
Ja, den misstanken dyker tyvärr alltför ofta upp, men visst har du rätt, det kan mycket riktigt vara en spricka i toppackningen till en oljekanal. Det är dock inget jag varit med om, när packningen pajar är det ju vanligtvis mellan cylinder och kylvätskekanal eller oljekanal, det är ju där påfrestningen är störst.
Men risken för skev topp p.g.a. oljeläcka tror jag är minimal, däremot kan den ju redan vara sprucken in till en oljekanal, men om något som behöver olja inte får det beror ju helt på hur stort läckaget är.

Uppdaterat: 2016-08-20 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis så menar jag, men en försvagad packning ger sig mer med tiden, troligen.....
Man kan vänta tills dess att byta, håller med.
Vi som vet hur det funkar och kan bedöma risken....
Men en seriös bilmek som tar betalt för sitt jobb, kan inte rekommendera att en kund kör vidare med nåt som kan bli ännu dyrare i längden, om inte kunden vet själv när det är kört....
Ungefär som att en läkare diagnostiserar lunginflammation men skriver inte ut antibiotika för att det behövs nog inte än, ta hostmedicin då och då......
Vi som inte har sett bilen kan bara säga vad vi hade gjort på vaga uppgifter från en som inte kan förklara var läckan sitter exakt.
Vi behöver ju inte heller ta ansvar för det vi säger.
Så kanske en svartmek, eller du eller jag, kunde ge en mer riktig rekommendation på plats... .
Så jag menar bara att man kanske inte ska ropa verkstadsfusk precis alltid!
Jag har ju gett min bild av vad jag skulle gjort, järnkoll på oljan, vattnet osv, så går det kanske länge.....
Jag tyckte den första offerten var för dyr, tror som andra att 6-8 är mer rimligt.....
Den första var kanske på märkesverkstad, originaldelar är ofta orimligt dyra, att en packningssats kostar 3000 är inte otänkbart.....
Som när insugspackningen går på cheva transsport, ett jobb på 25 hos bilpartner, 12 hos allbilsverkstaden, för att alla packningar kostar skjortan original, medan usa-importören tar 2500 för hela satsen, vid behov 2000 för topparna......
Jag fixade min för 2800, inkl planing av topparna....och 30 timmar eget jobb......
Skulle jag värdera min tid som en bilverkstad, så är inte 25 dyrt....

Uppdaterat: 2016-08-20 10:07

Jag har inte någonstans ifrågasatt bilmekarnas åsikt, men visst är det dyrt. Som du säger är det ju svårt att lämna en bra rekommendation utan att ha sett felet. Men jag har aldrig sett en blockpackning ge sig från en oljekanal, jag tror man kan misstänka en spricka i toppen. I så fall blir det ju dyrt och det kanske man räknade med i den första offerten.

Uppdaterat: 2016-08-20 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä du har inte, men många här skriker alltid verkstadsfusk......
Det är tänkbart med kass topp, likaså att den varit felspänd från fabrik, hände vw på 80-talet att bultarna sträckte sig för mycket, efter ett antal tusen mil satt toppen lite lösare än vad som var meningen, och det började läcka......
Är det sträckbultar så ska dom ju bytas vid packningsbyte, inte billiga dom heller, 100 kr och uppår/styck är inte ovanligt, bara där är tusenlappar.....många återanvänder dom, men är det riktigt seriöst, det brukar gå?
Kan vara mycket, vi bara spekulerar, jag har ägt en nissan i mitt liv, en sunny......och det var en äkta japan, bara gick och gick, hade den nog 3 veckor.....
Någon form av konstruktionsmiss? bägge mekarna verkar ju veta var dom skulle titta...
Inte heller jag har sett nån sån läcka, det brukar ju vara dåligt skött kylarvätska som äter upp dom, eller utmattning, och oljetrycket är ju det lägsta trycket.......
Men att en toppackning ger upp vid 20k är inte onormalt, även om dom brukar gå lite till.....
Oljeläcka är ju inte så farligt, men är det så att toppen är felspänd, så kommer ju mer att hända, sprickan eskalerar kanske.....

Uppdaterat: 2016-08-20 13:12

Många bra råd här till TS.

Jag lägger till en aspekt till - Hos en bilhandlare är utpriset på en 04:a med 20k mil ca 20 000 kr. Inbytespriset är ca 8-12 000 kr (om de ens vill ta emot den). Hårt ? .....men tyvärr sanningen !

TS har redan fått många vettiga råd, jag kan bara säga vad JAG skulle gjort om det vore MIN bil - Jag själv hade valt att inte lägga pengar på mer än ett oljebyte till aningen tjockare olja, sedan köra och se vart det barkar hän. Går det åt fanders så.....ja då blir det väl skroten då !

Anledningen till mitt resonemang är att reparation kostar ungefär vad bilen är värd. Det hade varit enklare att motivera ett byte (8-12 000 kr) om bilen haft ett marknadsvärde på åtminstone 60 000 kr. Men så är tyvärr inte fallet nu. En Nissan Primera av denna modellen är iskall på marknaden, därför ska man tänka sig för att kosta på dem pengar alldeles oavsett fel..............tyvärr !

Uppdaterat: 2016-08-20 13:37

En tanke, men marknadsvärdet är inte allt, det är så ekonomer tänker.....
Det finns nåt som man kallar bruksvärde, och en 04 i övrigt bra skick borde kunna tjänstgöra säg 4år till, då är 8000 inte så farligt att lägga ner, sen kan man troligen fortfarande sälja den för 8000, förutsatt att den fortfarande är välskött....
Då har man en kapitalkostnad, denna rep inkluderad på 25+8-8=25.....om man ger fasen i att åka in och fullserva en gammal bil på märkesverkstan för 5000 spänn......
Alternativet är att sälja som den är för 5000, köpa en för 60 som det troligen också händer nåt med inom ett par år....och som om 4 år är värd 20.
Då kostar det 25-5+60-40=40, och troligen får man lägga på nån reparation i samma klass....
Det enda man med säkerhet vet, är att på något sätt kostar bilägande pengar.
Har man bilen som jag själv, som ett rullande försäljningsobjekt, byter ofta, köper rätt och säljer dyrt, då köper man inte en primera hos handlare till överpris......
Ska man använda bilen, är en primera alldeles utmärkt, och bruksvärdet är viktigare än marknadsvärdet!
Tjockare olja tror jag inte hjälper, däremot en oljestabilisator som omega eller wynns leakfix skulle kunna bromsa läckan temporärt, sånt där "oljetryck-på-burk".....

Uppdaterat: 2016-08-20 14:30

Det är fasligt många år sedan nu som jag bytte topplockspackning på en bil (Audi) men jag funderar på om det kan hjälpa att kolla momentet på toppen och ev öka det. Eller så är jag bara ute cyklar... :-)

Uppdaterat: 2016-08-20 14:45
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Man ska nog låta ett vinnande lag fortsätta lira......

Uppdaterat: 2016-08-20 14:52

Och då börjar man naturligtvis fundera på kvalite`n hos de bilmekaniker som inte ser skillnad på oljeläckage från topplocket och en läckande oljeplugg och en läckande styrväxel?
Skumt!

Uppdaterat: 2016-08-22 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Uppdatering! Efter dagens felsökning inkl. motortvätt kunde mekanikern konstatera att det läcker från två ställen, oljepluggspackningen (som han sa borde ha bytts i samband med oljebytet förra veckan) och styrväxeln. Först när jag kört ett tag kan han se exakt varifrån del läcker och vilken del som behöver bytas, så jag ska återkomma om några dagar. I värsta fall behöver hela styrväxeln bytas och det kostar 3000 kr sa de. Nu håller jag tummarna för att det stannar vid det!

Vill även förtydliga att verkstad nr 2 bara tittade ovanifrån, inte underifrån, innan de lämnade offert. Han sa att det var svårt att se. Jag gjorde misstaget att säga i förväg att det verkade röra sig om topplockspackningen. Idag sa jag bara att det läcker olja, inget mer, så fick han själv kolla varifrån.

Uppdaterat: 2016-08-22 13:11

Eller hur!? Jag ska avvakta det slutgiltiga utlåtandet och OM det fortfarande inte alls är topplocket så ska jag anmäla verkstad 1 till ARN.

Uppdaterat: 2016-08-22 13:13

Eftersom verkstad 1 inte sålt nåt till dig utan bara gett ett förslag så har jag svårt att tro att ARN tar tag i ditt ärende. Nåja - vi får väl vänta några dagar så får vi förhoppningsvis höra vad som orsakat oljeläckagen. Om nåt mekaniskt skall bytas, styrväxel t ex, så kolla om dom kan sätta in en begagnad från nån skrot dom samarbetar med istället för en ny. Det brukade vår lokala Mazda-verkstad föreslå när vår gamla f d Mazda 323 behövde lite verkstadsomsorg..:)

Uppdaterat: 2016-08-22 19:18

Nåja, en läckande oljepluggspackning kan knappast orsaka några större oljeförluster och en läckande styrväxel behöver inte heller vara så allvarligt.

Uppdaterat: 2016-08-22 19:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Framförallt sitter inte oljeplugg och styrväxel där topplockspackningen sitter.

Och det första man gör vid ett läckage, är att ta reda på vilken typ av vätska/olja det handlar om, det är helt olika oljor i motor och styrväxel.

Uppdaterat: 2016-08-22 21:12

Och jag som lite försvarade mekarna, trodde inte det fanns såna amatörer.....
Eller så visste han vad han gjorde och försökte verkligen blåsa dig.....fan vet.....
Ok, den sista satte du själv på fel spår, och han orkade tydligen inte titta själv......
Sitter motorn upp och ner i en nissan?
För det är ju avsevärd skillnad på toppen och absoluta botten.....
Men en styrväxel bytt och klar för 3000, det är billigt!
Oljepluggspackningen borde du ta och reklamera hos den verkstad som gjorde service, det innebär ju att dom misslyckats med oljebytet, en ny sån packning ska ingå i det, och att man torkar rent anliggningsytan med en papperstuss....
Jag är glad att jag sköter bilen själv, då vet jag vad som blir gjort, kan själv ta beslut om vad som måste göras och vad som kan anstå, och slipper tjata på en dryg kundmotare om garanti, gör jag fel får jag göra om .....

Uppdaterat: 2016-08-22 21:56

Tja, det kan finnas grund för reklamation, menar min pojkvän som är jurist. Enligt konsumenttjänstlagen ska den som tillhandahåller tjänsten informera dig om det under arbetet uppstår behov av tilläggsarbete och avråda dig från att köpa tjänsten om den inte är till rimlig nytta för dig.

En reparation för 12.000 skulle anses orimlig eftersom den överstiger hälften av bilens marknadsvärde (23.000). Hade jag därför valt att inte reparera, skulle jag kanske inte heller lagt 4.000 på service. Mekanikern borde ringt mig så fort han "upptäckte" felet på topplockspackningen och frågat om jag fortfarande vill ha servicen.

Och om det visar sig inte vara nåt fel på topplocket, så har mekanikern stridit mot de punkter i lagen som säger att fackmannen ska se till att den som utför tjänsten har rätt kompetens och nödvändig utbildning (om man antar att han gjorde en felbedömning) samt utföra tjänsten fackmässigt. Det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman, ett proffs (detta torde även gälla felsökningar, bedömningar, rekommendationer och offerter). Att han inte bytte oljepluggspackningen var ett solklart fall av att inte utföra jobbet fackmannamässigt.

Uppdaterat: 2016-08-23 11:55

En sak är helt klart när man har gamla bilar, en bra bilmek är A och O. Nästan viktigare än bilen. Nån som har rimliga priser, som är kunnig och som man kan lita på. Som även är lite kreativ vid mindre fel och inte bara byter saker rakt av som är lite halvtrasiga. Det håller inte ekonomiskt för det finns mycket halvtrasigt på gamla bilar. Finns också billigare reservdelar än nytt/original som kan vara värt att nyttja ibland för att spara tid eller pengar.

Uppdaterat: 2016-08-23 14:54