Vi Bilägares forum

Hjälp -- vad är det för dragkrok

Hjälp -- vad är det för dragkrok

Vid besiktning i förrgår gick bilen igenom galant, förutom den avtagbara dragkroken.
Problemet är att nyckeln som sitter i änden av den lilla "spaken" på bilden är avbruten
(halva nyckeln sitter kvar i låset). Nyckeln skall användas för att vrida spaken runt egen axel,
en vridning som fungerar som en extra spärr för att förhindra kroken att lossna.
Huvudlåsningen är att dra i spaken 1/4 varv eller så, vilket vrider den delvis avfasade axel
som spaken är monterad på, och detta gör att kroken låses i instoppat läge.

Men, detta med nyckeln ledde till en anmärkning och ett annalkande körförbud. :-(
Den del av nyckeln som sitter i låset ser hopplöst svår ut att få loss, så min plan var att
helt enkel köpa en ny krok. Men, vad är det för krok? Vi köpte bilen (en Octavia -03)
för knappt ett år sedan, och har inga papper om kroken. (Däremot tycks den ha glidit
igenom besiktningen för ett år sedan; den var nybesiktad när vi köpte den).
Jag har tittat på massor av bilder av krokar på nätet, utan att hitta just den här modellen.
Förmodligen är den utgången. Är det någon som vet vilket märke det kan vara; det skulle kunna
finnas en nyare modell från samma märke som passar i den balk som sitter på bilen, kan man hoppas.

Uppdaterat: 2016-05-14 14:57

Kommentarer

bild

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-05-14 15:00

Vag bil med eftermonterat, skulle kunna vara monarflex.
Brukar dock finnas typskylt på dragbalken, har du letat undertill?
Har du hört med vag-handlaren, ofta monteras drag vid nyköp, och dom brukar sälja dragen ur vag sveriges tillbehörslista.
Vissa drag kan man byta låskolv i, finns som reservdel.
Min bil har alltid glidit igenom med draget olåst, där sitter kroken fast med säkerhetsspärr dessutom, låset var bara stöldskydd....och nyckel fanns inte....
Kan det lossna om det är olåst?
Annars är besiktningsmannen fjantig.....

Uppdaterat: 2016-05-14 15:18

Monoflex (Westfalia) heter dom nog - inte Monarflex. Men ingen aning om det är ett sånt.

Uppdaterat: 2016-05-14 16:04

Så kan det vara, pi...
Såna sålde vi iallafall en del i slutet på 90-talet på vag, sen bytte jag jobb.
Är det westfalia stämmer det bra, vw-ägt.....

Uppdaterat: 2016-05-14 16:24

Jo - Monoflex har varit nästan grannar så dom är inte helt obekanta...:) Men det är väl Westfalia som äger dom nu tror jag.

Uppdaterat: 2016-05-14 16:27

Och westfalia ägs av vw, tror jag.....eller åtminstone delvis.
Det var monoflex aom såldes som tillbehör de sista åren jag var där, såg ut som fabriksmonterade så det var väl likadana.....
Innan det var det vbg som såldes....

Uppdaterat: 2016-05-14 19:09

Tack för tips! Jag tittade under och hittade inget inpräglat/skylt där, men väl på locket till polkontakten, nämligen VW:s och Audis loggor ingjutna i plasten. Så kroken är säkert eftermonterad på märkesverkstad, vid leverans eller senare. Så det blir en tur till närmsta VAG-verkstad för att se vad de kan göra.

@ducce #3: Visst är nyckeln bara en extra säkerhet (och stöldskydd), huvudfastlåsningen är att dra spaken själv fram och tillbaka och då kan inte kroken falla ur. Vid besiktningen var det så att besiktningsmannen (eller -kvinnan, rättare sagt) inte fick loss kroken (vi har kört med den på hela tiden), och anmärkte på det. Det fixade jag lätt sedan med 556 och ett lätt hammarslag på spaken. Sedan åkte jag tillbaka till Opus idag, men då var det en ny person som jobbade och det blev det bakläxa på nyckeln istället. :-(

Uppdaterat: 2016-05-14 19:40

På vår gamla Mazda sitter det också en avtagbar krok men den har aldrig haft nån nyckel så uppenbarligen kan det fungera även på det sättet. En kul story med den kroken var att vid en besiktning skulle besiktningsmannen ta bort kroken och han trodde uppenbarligen att den satt fast hårt för han tog i rejält och höll därmed på att ramla omkull eftersom vi smort upp allting före besiktningen..:)

Uppdaterat: 2016-05-14 19:57

Då är det ju så att första besiktningsmannen gjort rätt, och du borde åka tillbaks och läxa upp stationschefen ang ombesiktningen....
Nyckeln är ingen säkerhetsfunktion, och bilprovningen ska skita i om nån kan sno din krok.....så länge inte kroken kan lossna, vill säga.
Överklaga!
Kroken ska gå att lossa, så man kan kolla låsningsfunktionen, nyckeln är bara till för att jävlas med bilens 3;e ägare, som inte får med den...

Uppdaterat: 2016-05-14 20:11

Tack, jag skall åka dit igen!

Uppdaterat: 2016-05-14 20:49

Vår ena Volvo är så korkad att man måste ha nyckel, den går ilås när man trycker i kroken.

Jag hade en bil där nyckeln satt i och hade rostat fast, den gick alltså inte att få ut, och det gick inte att låsa, typ samma problem som du ToRy fast nyckeln var hel, den bilen besiktade jag 2 ggr utan problem.

Uppdaterat: 2016-05-14 21:37
ToRy skrev:

Vid besiktningen var det så att besiktningsmannen (eller -kvinnan, rättare sagt) inte fick loss kroken (vi har kört med den på hela tiden), och anmärkte på det. Det fixade jag lätt sedan med 556 och ett lätt hammarslag på spaken.

Been there, done that. Därefter har jag sett till att få fast drag på mina bilar. Billigare och bättre tycker jag. På kulan har jag ett mjukt skydd som man kan gå emot utan att någon smärta uppstår. På något sätt lär man sig ändå att draget sitter där det sitter och tänker inte på det. Sedan utgör det ju också en viss prevention för bakomparkerare. ;-)

Uppdaterat: 2016-05-15 14:46
Mycket vatten har runnit under hjulen...

För eventuellt intresserade personer därute... Upplösningen på detta blev att jag åkte till närmsta VAG-verkstad för en "second opinion" -- jag försökte först sälja in idén att nyckel inte behövdes -- men de köpte inte det utan instämde i Opus inställning "kroken måste gå att låsa". Som tur var föreslog en kunnig tekniker (dock ej den första), som också föreslagits ovan, att byta låskolven. De kunde borra ur den gamla kolven och sätta in en ny, vilket gick på en tusenlapp i runda slängar. Så jag klarade mig hyfsat billigt undan i alla fall (att demontera kroken och byta balk hade kostat betydligt mer).

Uppdaterat: 2016-06-16 21:34

[quote=duccedriver}
Vissa drag kan man byta låskolv i, finns som reservdel...[/quote]

Känns nästan förmätet att citera sig själv men visst har det nämnts.....

Tycker fortfarande dom är fjantiga, alla avtagbara krokar har inte ens nyckellås.
Om det nu är så att det går att säkra kroken utan vill säga.
Min volvo var den alltid olåst på, och dom bad aldrig om nyckel på carspect....
Men man ska inte ta en strid man inte kan vinna.....

När jag besiktigade sonens hoj idag, sa han du vet väl att det inte är riktigt ok att ha hemmagjorda xenonlampor utan regbesiktning?
Ja, sa jag
Men dom lyser ju bra och rätt, bara så du vet att man inte får, så du regbesiktigar väl sen?
Inget i protokollet om den bagatellen....
Det finns olika besiktningsmän, dom som ser det viktiga, och dom som letar anmärkningar!

Uppdaterat: 2016-06-16 22:38

Fick du reda på vilket märke det är på dragkroken och/eller vem som har tillverkat den?

Jag har en likadan men min bilfirma som monterat kroken har slarvat bort papperna och kan inte räkna ut märke/tillverkare. Nu är cylindern trasig och jag behöver en ny.

Uppdaterat: 2017-02-28 14:25

Kollar de verkligen kroken på besiktningen om man inte har den monterad? Jag har en Ocatvia -11 som jag besiktat tre gånger (med kroken av) och de har aldrig frågat efter den...

Uppdaterat: 2017-03-08 13:39