Vi Bilägares forum

Hoppande Toyota Auris

Hoppande Toyota Auris

Hej,

Jag har sedan 6 månader ägt en Toyota Auris, den har vad Toyota kallar en "egenskap". Bilen hoppar fram, Toyota har bytt däck och fälg flertalet gånger men nu konstaterat att detta är en egenskap bilen har. Det känns som något av däcken är ojämna/ovala, men detta är konstaterar inte fallet. Är det någon annan som har samma erfarenhet att bilen går ojämt?

Mvh
Hoppar fram..

Uppdaterat: 2016-04-18 10:12

Kommentarer

Troligtvis så kör du på de vita linjerna och då är det vägverket du ska prata med ;)

Uppdaterat: 2016-04-18 10:56

Om ändå problemet va så lättlöst. Men jag blir väldigt fundersam när Toyota hänvisar problemet som en egenskap. Det betyder alltså att samtliga/flertaler bilar beter sig likadant? De erkänner att deras nya demobil beter sig på liknande sätt. Känns ju knappast som detta är något man skall accreptera på en splitter ny bil?

Uppdaterat: 2016-04-18 12:52

Ungefär som förr när motorer läckte olja, då sade försäljarna att det är naturligt för motorer "svettas" lite.

Uppdaterat: 2016-04-18 14:01
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vad är det för motor och växellåda?

Uppdaterat: 2016-04-18 14:41

Det är hybriden HSE med steglös automat. Modell Auris Touring Sport

Uppdaterat: 2016-04-18 14:56

Vilket körprogram använder du?

Uppdaterat: 2016-04-18 16:09
Vidstige skrev:

Vilket körprogram använder du?

Är det meningen att bilan ska uppföra sig så i något körprogram? :P

" Det känns som något av däcken är ojämna/ovala"

Uppdaterat: 2016-04-18 16:19

Deeds, jag trodde nån skulle skriva att TS borde vara tacksam då Toyotabilar annars mest segar sig fram. Kanske typ en förseriebil för Toyotas försök att göra mer körglada bilar.

Uppdaterat: 2016-04-18 16:30
Toyota Auris skrev:

Hej,
Jag har sedan 6 månader ägt en Toyota Auris, den har vad Toyota kallar en "egenskap". Bilen hoppar fram, Toyota har bytt däck och fälg flertalet gånger men nu konstaterat att detta är en egenskap bilen har. Det känns som något av däcken är ojämna/ovala, men detta är konstaterar inte fallet. Är det någon annan som har samma erfarenhet att bilen går ojämt?
Mvh
Hoppar fram..

Kan du ha kört över någon fördjupning (eller hål) i vägbanan och fått ett rejält slag? I så fall kan t ex drivaxeln fått en lätt krökning som nog skulle kunna yttra sig i det beteende du beskriver.

Uppdaterat: 2016-04-18 16:35
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hoppar fram!?
Det är inte det där lilla rycket du känner när bensinmotorn går i och ur, i så fall är det en egenskap.

Uppdaterat: 2016-04-18 17:19

Skärpning!! Hjälp TS med sin fråga istället!

Uppdaterat: 2016-04-18 18:38

Klippt ur instruktionsboken: " Körprogram HSD: (Hopp, Studs,Darr) Detta körprogram skall användas då man vill ha en bil som upplevs hoppa fram.
Detta är inget fel, utan en egenskap med detta körprogram. " ;-)

Skämt åsido, om nu Toyota anser att det är en egenskap kan det bli svårt att få det att bli ett fel. Annars hade jag krävt återköp.
Sker upplevelsen vid jämn fart eller vid acceleration/bromsning?

Uppdaterat: 2016-04-18 19:13

Bilen har uppfört sig så här från start. Alltså ingen skada som skett på bilen. Toyota har bytt däck och fälg 3 gånger, men nu är det kontaterat via en extern firma att det inte är fel på varken däck eller fälg. Anledningen till att jag skrev hit är för att det käns som att Toyota mörkar detta problem. Det måste finnas fler bilar av Auris touring sport 2016, än min och deras demobil som har detta problem. Så jag ville undersöka om någon visste eller hade samma erfarenheter. De erkänner ju problemet med att kalla det en egenskap, frågan är vad man kan kräva tillbaka. Jag betalar fullt pris för en bil som hoppar/vibrerar.

Uppdaterat: 2016-04-19 07:40

Det är ju väldigt svårt att gissa en orsak utan att ha provkört. Men min spontana tanke är att det måste vara en väldigt svag återförsäljare om de håller med om "egenskapen", säger att den finns på deras egen demobil, men inte kan förklara vad det är, eller kan hjälpa till mot generalagenten. Har man ändå gått så långt att man bytt däck och fälgar tre gånger och låtit en extern firma titta på det tycker inte jag att steget är så långt till ett återköp. Detta oavsett om det är en "egenskap" eller ett fel.
Men.. uppträder felet hela tiden, eller är det vid vissa hastigheter? Acceleration? Inbromsning?

Uppdaterat: 2016-04-19 10:19
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Definitivt ett återköp om de inte lyckas lösa det! Att kalla det för en "egenskap" gör det bara patetiskt.

Uppdaterat: 2016-04-19 10:53
Toyota Auris skrev:

Bilen har uppfört sig så här från start. Alltså ingen skada som skett på bilen. Toyota har bytt däck och fälg 3 gånger, men nu är det kontaterat via en extern firma att det inte är fel på varken däck eller fälg. Anledningen till att jag skrev hit är för att det käns som att Toyota mörkar detta problem. Det måste finnas fler bilar av Auris touring sport 2016, än min och deras demobil som har detta problem. Så jag ville undersöka om någon visste eller hade samma erfarenheter. De erkänner ju problemet med att kalla det en egenskap, frågan är vad man kan kräva tillbaka. Jag betalar fullt pris för en bil som hoppar/vibrerar.

Finns ju inget som hindrar att du besöker ett antal andra Toyotahandlare och provkör deras demobilar. Då kan du kanske själv konstatera om "egenskapen" alltid uppträder.

Uppdaterat: 2016-04-19 11:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Har väldigt svårt att förstå vad du menar att den gör som är felaktigt?
Kan du förklara lite mer?

Uppdaterat: 2016-04-19 14:00

Jag har faktiskt också märkt detta. Det händer dock inte alltid utan mest i början av en färd tror jag (ska kolla nästa gång jag kör). Det känns som att det sitter något litet på backdäcken, kan dock inte erinra mig om att det pågår särskilt länge eller mycket.

Jag har tänkt att det beror på ojämn väg i kombination med helt nya däck.

Uppdaterat: 2016-04-23 13:52

Står bilen still mycket? Tänker om det är den "platta" som bildas på däck när den står parkerad... Det kan ju kännas som att bilen "hoppar" när man kör iväg. Men det brukar å andra sidan försvinna när däcken blir varma... Prova att höja lufttrycket 0,2-0,4 bar över rekommenderat värde! Blir det bättre då?

Uppdaterat: 2016-04-26 17:26

Är det när den går på bensin och laddar skulle det kanske kunna vara så att generatorn som laddar hybridsystemet har så starka magneter att "pulserna" som blir när en spole passerar en magnet skickas tillbaka i drivsystemet. Just guessing...

Uppdaterat: 2016-05-23 20:37

Hej har exakt samma problem med min Toyota Auris-16 ,som jag leasar, speciellt när han stått över natten och när man kör i 40-50 km är det värst, blir sedan bättre men känns lite ändå, vart ingen skillnad när jag satte på vinterdäcken i vintras heller , Toyota i Vimmerby sa åt mej att minska på lufttrycket på S/V däcken men ej det hjälpte ej heller sen nu senast när jag prata med dom så var det nog billiga däck!!?, en kille sa att det var drivaxeln? har bara kört 700 mil o det har vart så hela tiden.
Hur gick det för dig " Toyota Auris" eller någon annan som hört/vet något?

Uppdaterat: 2017-05-17 15:41

Du är lurad, det är ingen riktig Toyota som du kör och ingen riktig Toyota handlare. Toyota är helt felfria.... och Toyota tar alltid fullt ansvar för sitt märke....

Uppdaterat: 2017-05-17 16:34

Jag har haft tidigare Toyota Auris HSD 2016 var hoppande som guppkörning är ingen fel båda 16 tum som jag har och provkört demobil 17 tum däck.
Det är stötdämpare var fast och inte perfekt dämpad. Skönt att jag sålde från Auris för 3 månader och 3 veckor sen byte till Astra 1.0 T mycket bättre komfort och känner inte guppkörning och perfekt dämpad!

Uppdaterat: 2017-05-17 17:33
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Detta var ett problem jag inte hade på min i vart fall.

Uppdaterat: 2017-05-17 17:33

Hej kisakungen.

Jag tröttnade efter att Toyota i Kungsbacka livar saker men uppfyller inget. De bytte däck och fälg 3-4 ggr. Resultatet har blivit bättre helt klart men inte 100%. Jag var accepterat att jag har en bil med komfort som en traktor. Därmed blir det aldrig en Toyota igen. Intressant dock att fler verkar ha samma problem. När jag skev först verkade jag vara ensam om problemet och Toyota avfärdade mina problem med att säga att det va en egenskap. Hoppas det löser sig för er alla med samma problem. Jag tröttnade..

Uppdaterat: 2017-05-18 10:18
Toyota Auris skrev:

Hej kisakungen.
Jag tröttnade efter att Toyota i Kungsbacka livar saker men uppfyller inget. De bytte däck och fälg 3-4 ggr. Resultatet har blivit bättre helt klart men inte 100%. Jag var accepterat att jag har en bil med komfort som en traktor. Därmed blir det aldrig en Toyota igen. Intressant dock att fler verkar ha samma problem. När jag skev först verkade jag vara ensam om problemet och Toyota avfärdade mina problem med att säga att det va en egenskap. Hoppas det löser sig för er alla med samma problem. Jag tröttnade..

Jag förstår att du känner tröttande och blir det inte bättre då kanske du fundera någon annan bilmärken bättre.

Uppdaterat: 2017-05-18 10:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Toyota Auris skrev:

Hej kisakungen.
Jag tröttnade efter att Toyota i Kungsbacka livar saker men uppfyller inget. De bytte däck och fälg 3-4 ggr. Resultatet har blivit bättre helt klart men inte 100%. Jag var accepterat att jag har en bil med komfort som en traktor. Därmed blir det aldrig en Toyota igen. Intressant dock att fler verkar ha samma problem. När jag skev först verkade jag vara ensam om problemet och Toyota avfärdade mina problem med att säga att det va en egenskap. Hoppas det löser sig för er alla med samma problem. Jag tröttnade..

ok var nere häromdagen och dom provkörde och skulle kontakta toyota för utredning, dom hade haft några till med samma problem bla, en avensis men det blev bra när däcken blir varma, men så vill man ju inte ha det varje dag!!!

Uppdaterat: 2017-05-24 14:14

Är det Autoindex som bestämmer om jag som enskild bilägare skall vara nöjd med mitt bilval eller inte ?

Uppdaterat: 2017-05-24 20:14
Pi skrev:

Är det Autoindex som bestämmer om jag som enskild bilägare skall vara nöjd med mitt bilval eller inte ?

Självklart. Eget tyckande är av ondo Pi.

Uppdaterat: 2017-05-24 20:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Pi skrev:

Är det Autoindex som bestämmer om jag som enskild bilägare skall vara nöjd med mitt bilval eller inte ?

Intressant hur man blir pådyvlad sitt bilval - bara för att det är en - xxxxxx.......

Uppdaterat: 2017-05-24 20:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
kisakungen skrev:

Toyota Auris wrote:Hej kisakungen.
Jag tröttnade efter att Toyota i Kungsbacka livar saker men uppfyller inget. De bytte däck och fälg 3-4 ggr. Resultatet har blivit bättre helt klart men inte 100%. Jag var accepterat att jag har en bil med komfort som en traktor. Därmed blir det aldrig en Toyota igen. Intressant dock att fler verkar ha samma problem. När jag skev först verkade jag vara ensam om problemet och Toyota avfärdade mina problem med att säga att det va en egenskap. Hoppas det löser sig för er alla med samma problem. Jag tröttnade..
ok var nere häromdagen och dom provkörde och skulle kontakta toyota för utredning, dom hade haft några till med samma problem bla, en avensis men det blev bra när däcken blir varma, men så vill man ju inte ha det varje dag!!!

Märkligt fenomen... Min första tanke är om det är ett visst däckmärke som är av dålig kvalité. Men eftersom det bytts både däck och fälg 3-4 gånger och problemet kvarstår, och du har samma problem med såväl sommar- som vinterdäck så förefaller ju inte hjulen vara orsaken till problemet. Men vad kan det då vara? Nåt i hjulupphängningen? Känns det mer framifrån, bakifrån, eller är det lika på alla hjul?

Uppdaterat: 2017-05-24 21:52

Ibland får man bara lust att skaffa en tråkigt Volvo 240, eller motsvarande, och leva med bränslekostnaderna. När inte ens verkstäderna kan hitta felen på deras egna märken..... Världen har blivit komplicerad.
Jag har jobbat som datortekniker, men när det gäller fordon och deras system så är jag en novis.

Uppdaterat: 2017-06-05 17:03
Shogun skrev:

Pi wrote:Är det Autoindex som bestämmer om jag som enskild bilägare skall vara nöjd med mitt bilval eller inte ?
Risken är större att man blir mer nöjd som andra ägare om man väljer ett märke som hamnar högt. Väljer man ett långt ned så är risken att man blir mer missnöjd som andra ägare i Autoindex. Vilket sorts märke har Pi....men man väljer ju själv. En del verkar lita helt och fullt på biltester, när sedan ägarna säger sitt är de inte lika nöjda som vi vet....

Nej just det. När 35000 verifierade svenska ägare säger sitt (tvärtemot Autoindex där vem som helst kan rösta) så hamnar Toyota långt ner.

Bilarna uppfattas som tråkiga och dåligt designade (Toyota är nästan sist inom det delområdet, medan konkurrenterna hamnar mycket bättre.

http://autopedia.se/lista-bilmarken/?prop=utvandigt

http://autopedia.se/lista-bilmarken/?prop=rolig

Men Shogun har ju lärt oss att en undersökning bara är seriös när den visar på det utfall som han har bestämt. Om den visar på andra relationer är den inte giltig. Enligt Shogun är det så man arbetar om man är en professionell statistiker, man producerar ett material som visar att Toyota är störst, bäst och vackrast. Om man däremot inte visar att Toyota är guds gåva till mänskligheten då räknas inga formella kunskaper, eftersom man har fel:-).

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-05 18:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Shogun skrev:

Pi wrote:Är det Autoindex som bestämmer om jag som enskild bilägare skall vara nöjd med mitt bilval eller inte ?
Risken är större att man blir mer nöjd som andra ägare om man väljer ett märke som hamnar högt. Väljer man ett långt ned så är risken att man blir mer missnöjd som andra ägare i Autoindex. Vilket sorts märke har Pi....men man väljer ju själv. En del verkar lita helt och fullt på biltester, när sedan ägarna säger sitt är de inte lika nöjda som vi vet....

Risk? Berätta gärna hur denna risk ser ut och har för egenskaper. Jag är idel öra!

Uppdaterat: 2017-06-05 18:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det kan vara en funktion för att inte somna bakom ratten. Nä, helt seriöst, sånt kan man väl inte acceptera från en ny bil? Jag hade nog gjort allt för att få upphäva köpet, eller byta till en annan bil.

Uppdaterat: 2017-06-05 18:22

Shogun kan vara helt lugn - jag väljer bil efter de egenskaper jag tycker är viktiga och skiter högaktningsfullt i både tester och Autoindex. Och jag har varit bilägare under snart 50 års tid så jag har testat både det ena och det andra. Men har man inga egna krav på sina bilar så kan man ju t ex välja bil efter Autoindex.

Uppdaterat: 2017-06-05 20:26

Undra om denna hoppande Toyota - eller alla miljoner återkallade Toyota-bilar syns i Autoindex?

Nej just det;-). Uppgifter från Toyota själva gills ju inte heller, i alla fall inte om de inte följer den sanna läran;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-05 20:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

En statistiker förstår skillnaden mellan vad man kan visa och vad man faktiskt visar. Därtill förstår en statistiker sig på sannolikhetslära och det som kallas för "risk".

Dessutom arbetar en statistiker förutsättningslöst och håller huvudet kallt.

Det är därför som Shogun inte är någon statistiker och det är därför som han helst bör undvika att åberopa mätningar ö.h.t.

I Autopedia ser vi som sagt resultatet när 35000 verifierade ägare betygsätter sin nya bil.Toyota är lika trista som en disktrasa, och sämre designade!

Numera har man dessutom blivit omkörda i driftsäkerheten, det som Shogun tycker borde vara den enda anledningen till att folk köper bilar (annars är det inte seriöst enligt Shogun), och därför tappar företaget också sin lönsamhet.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-05 23:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Men, hoppsan - jag hoppas ändå att TS får hjälp med sin hoppande Toyota!

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-05 23:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja som jag redan har redovisat så mäter man olika saker, och på olika sätt. Autopedia mäter hur bilens upplevs som ny, när man hämtar ut den, och lägger vikt vid egenskaper som bestämmer kvaliteten. Sådana saker är av intresse för oss premiumkunder som dessutom får bilen som tjänstefordon. Vi vill åka i en bil som inte hoppar, och vi vill åka bevämt, snålt och med goda prestanda. Dessutom skall bilen inte vara ful, vare sig på in- eller utsidan. Och här visar Autopedia att Toyota underpresterar grovt. Något Shogun vägrar att ta till sig, eftersom han är känslostyrd i sin argumentation. Man kan tydligen inte se att en bil är ful på sex veckor. :-)

Autoindex mäter andra saker än Autopedia, precis som CR och JD-Power. Att det skulle vara mer djupgående eller representativt är ren rappakalja. Felmarginalen växer nämligen alltid i takt med antalet skattade parametrar. Att som Shogun påstå motsatsen går rakt emot matematikens orubbliga lagar. Dessa index väger och viktar ihop flera olika egenskaper. Och med index är det svårt att uttala sig om enskilda detaljer, såsom driftsäkerheten exempelvis. Shogun anser att just driftsäkerheten - som försämrats rejält på Toyota - är den enda anledningen till att folk köper bilar. Annars är inte köparna seriösa och annars är inte undersökningen seriös - och därmed faller ju hela hänvisningen til omnämnda studier på eget grepp eftersom dessa index-serier behandlar annat än relativ felnivå:-).

Som en liknelse kan nämnas KPI-måttet (kallas även för inflation). Det är ett index som bygger på flertalet varukorgar. Man kan inte använda KPI för att bestämma prisutvecklingen på tomater. Tomater ingår i själva KPI-måttet som en underliggande enhet, men återger inte hela den samlade prisutvecklingen i samhället. Altså anvnder jag inte KPI för att visa på variationen i tomaternas pris. Men Shogun gör precis detta när han hänvisar till olika undersökningar. Han har ofta inte ens läst dem:-)

Det Shogun vägrar att bemöta är att Toyota underpresterar när det kommer till rena produktegenskaper. Han klarar helt enkelt inte av det, utan hänvisar då istället till sådant som passar in på hans egen åsikt - tillika agenda. Det är oseriöst, och synnerligen dogmatiskt.

Men som jag redan har tagit up vid tidigare tillfällen. Toyota är på väg att bli omkörda av Hyundai. om man inte lyckas vända utvecklingen lär man snart få riktigt stora problem som kommer ta årtionden att vända tillbaka. Vem hade trott det för tjugo år sedan?

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-06 16:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nja, Kia och Hyundai tappar 2017 medan Toyota ökar men allra starkast går Renault-Nissan!

Uppdaterat: 2017-06-06 17:13

Pratar du globalt nu eller regionvis?

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-06 17:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Junkers: Vad jag kan se via JATO Dynamics ligger Toyota under 4% i EU/EFTA för 2016, 12,01% i USA (vilket är oförändrat mot 2015 och ner i jämförelse med 2007 på 13,64%) och ner i Kina. (5% mot 9,88% 2008).

Men kanske att man lyckats vända upp den negativa utvecklingen?

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-06 17:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Globalt, se annan tråd. Toyota går riktigt starkt.

Uppdaterat: 2017-06-06 18:36

Du menar för några månader av 2017 då antar jag? I övrigt har man mest tappat om man kollar på EU/EFTA, USA och Kina.

Men det finns ju andra marknader.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-06 20:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Globalt till och med april 2017 går toyota ruskigt bra.
https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/05/30/worlds-largest-automakers-renault-nissan-outranks-volkswagen-could-pass-1-toyota/#1ec13511e51a

Uppdaterat: 2017-06-06 20:37

Jag citerar direkt ur artikeln Junkers:

Note: This analysis tracks production, not sales, because this is how the world automaker umbrella organization OICA ranks automakers. Due to the different methodologies of their measurement, “sales” numbers have proven to be unreliable, and prone to ‘sales reporting abuses,” as recent scandals in the U.S., along with rampant “self-registrations” in the EU have shown.

Toyota reports both sales and production, this takes production. Volkswagen reports “deliveries” to wholesale – which is, at least for this exercise, close enough to production. The Alliance numbers are a blend of production data reported by Nissan and Mitsubishi, and deliveries reported by Renault.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-06-06 20:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jovisst men det är nog en bra indikator oavsett.

Uppdaterat: 2017-06-06 20:55

Känner exakt samma på våra Auris Hybrid bilar på jobbet. Lungn motorvägskörning och lite gaspådrag när det växlar mellan bensinmotor och el framkallar det.

Uppdaterat: 2017-06-06 21:05
Rutger Jönåker skrev:

kisakungen wrote:Toyota Auris wrote:Hej kisakungen.
Jag tröttnade efter att Toyota i Kungsbacka livar saker men uppfyller inget. De bytte däck och fälg 3-4 ggr. Resultatet har blivit bättre helt klart men inte 100%. Jag var accepterat att jag har en bil med komfort som en traktor. Därmed blir det aldrig en Toyota igen. Intressant dock att fler verkar ha samma problem. När jag skev först verkade jag vara ensam om problemet och Toyota avfärdade mina problem med att säga att det va en egenskap. Hoppas det löser sig för er alla med samma problem. Jag tröttnade..
ok var nere häromdagen och dom provkörde och skulle kontakta toyota för utredning, dom hade haft några till med samma problem bla, en avensis men det blev bra när däcken blir varma, men så vill man ju inte ha det varje dag!!!
Märkligt fenomen... Min första tanke är om det är ett visst däckmärke som är av dålig kvalité. Men eftersom det bytts både däck och fälg 3-4 gånger och problemet kvarstår, och du har samma problem med såväl sommar- som vinterdäck så förefaller ju inte hjulen vara orsaken till problemet. Men vad kan det då vara? Nåt i hjulupphängningen? Känns det mer framifrån, bakifrån, eller är det lika på alla hjul?

Det är bara på framhjulen, var nere hos Vimmerby toyota för 3 veckor sen som provkörde bilen och skulle kontakta Toyota, sen har jag inget hört.

Uppdaterat: 2017-06-08 09:52