Vi Bilägares forum

Startsvårigheter Audi 80 2.0E

Startsvårigheter Audi 80 2.0E

Jag råkade köpa en Audi trots att jag redan haft två stycken. Det är så sällan något prisvärt till salu i mitt postnummerområde...Tyvärr är den inte helt felfri så jag har en fråga till er övriga.

Kan ett batteri bli dåligt på så sätt att motorn går runt i normal takt på startmotorn, men utan att starta för att med batteriladdare inkopplad starta direkt? Min första tanke var "dålig jordning" så jag kopplade en extra kabel från batteriets minuspol till motorn, men då startar den inte.
En 80 2.0E Avant om nu det spelar nån roll.

Uppdaterat: 2016-04-16 16:08

Kommentarer

Så gjorde min mc med gelbatteri, bytte till ett vanligt så går den igång direkt....
På våren kan den bete sig så, kopplar startkablar så startar den, så det kan nog vara så.
Men ett tips är ju att prova jordkabel mellan - och startmotorn, då hjälper det inte att jorda batteriet. ....

Uppdaterat: 2016-04-16 21:35

Provade att ha den på laddning över natten och vred sen om nyckeln och bilen startade direkt. Nu får den stå och skämmas ett dygn så ska jag låta den stå utan laddning till dess och se vad som händer då.
Har fått tips på annat håll att det kan vara dålig jordförbindning mellan motor och kaross.

Uppdaterat: 2016-04-17 20:05

Ja, det är ju ungefär detsamma, ett batteri kan funka även om det är "halvkass" som ett gammalt batteri vanligen är.
Men då måste jordförbindningarna vara 100....
Vilken som bråkar kan man ju testa med en startkabel motor-kaross batteri-kaross osv.
Vissa tändsystem kräver bra ström, som min mc, som liksom din bil snurrade bra utan att tända när den stått ett tag.
Extra laddning, så gick den direkt, gelbatteriet gav inte tillräcklig startström.....

Uppdaterat: 2016-04-17 20:27

Det räckte inte med att få bättre kontakt mellan bil och batteri så ett nytt batteri införskaffades. Nu startar den så snällt så.

Uppdaterat: 2016-05-01 19:56

Modernare bilar kan faktiskt ha en spärr så att inget tändstift får någon ström om batterispänningen är för låg för att bensinmotorns katalysator inte skall ta skada av en avgasknall när bränsle matas in men tändgnistan inte räcker till att antända bensin/luftblandningen i cylindrarna. Jag lånade grannens lilla Atos en gång som först inte ville starta men som till slut startade med en avgasknall så hela ljuddämparen fläktes upp, inte så kul att lämna tillbaka bilen som tydligen inte har någon spärr för tändningen vid för låg batterispänning.

Uppdaterat: 2016-05-11 16:04
Elbil2