Vi Bilägares forum

Byta stift på cheva transsport

Byta stift på cheva transsport

Hej allihopa. Det finns ju några stycken som kan både det ena och det andra om bilar här.

Jag ska byta stift på transsportern här hemma och har testat att lossa främre främre motorfästena och spänna fram motorn så mycket det går innan det tar stopp men det är fortfarande för trångt i bakkant för att komma åt. Jag hörde att man kan prova underifrån istället för det finns mer plats där.

Nu kommer min fråga:
Vet ni om det är praktiskt möjligt att komma åt den vägen, eller om det finns en bättre metod?

Uppdaterat: 2016-04-12 21:39

Kommentarer

Visserligen har jag kört en Cheva Transport några år, ungarnas favoritbil, men behövde lyckligtvis inte byta tändstiften. Så jag är inte mycket till hjälp.

Uppdaterat: 2016-04-12 22:01

Tilta motorn framåt för att komma åt dom bakre stiften är det som rekommenderas.
Du kan ta en titt här och se om det ger nått: http://www.justanswer.com/uploads/PENTICO/2009-03-21_030618_trans_sport.pdf

Glöm inte att kontrollera tändstiftskablarna medans du ändå är i farten !

Uppdaterat: 2016-04-12 22:10

Har du sökt på Youtube efter en video om bytet? Jag har fått många bra tips där.

Uppdaterat: 2016-04-12 22:15

Den här kanske kan vara behjälplig:
https://youtu.be/JoNyH1xxMFE

Uppdaterat: 2016-04-12 22:43

Tilta fram motorn är det vettigaste, underifrån går, men inte med vanliga "hobbyverktyg", det är trångt.....
Det är väl därför motorn sitter på " gångjärn" framtill.....

Uppdaterat: 2016-04-13 01:22

Ja det går ju bevisligen men jag får inte fram motorn lika mycket som i videon. Det är som att den går i "botten" tidigare än på videon. Jag ska göra ett försök underifrån i helgen när jag kan hissa upp bilen i lugn och ro. Tändkablar måste jag komma ihåg också...

Uppdaterat: 2016-04-14 05:57

Nu är det klart, det tog lite drygt fyra timmar. Enklast var som vi fått höra att gå underifrån samt genom höger hjulhus. Ett jävla bök och stök men nu är man en erfarenhet rikare.

Uppdaterat: 2016-04-23 07:16

Att det ska vara svårare att byta stift, än kamrem på de flesta bilar.......
Som tur är har dom samma intervall som en bra kamrem, och motorn rasar inte för att den går på övertid....
När jag bytte mina hade jag iofs isär hela överdelen på motorn, för att byta dom ökända insugspackningarna, 3 dars jobb när man aldrig gjort det.......
"Intervallet" på dom brukar vara 16-20k, så länge kan stiften sitta........
I övrigt har jag aldrig haft en praktisk och bekväm bil ändå med hyfsad ekonomi......
Ägede den i 5 år, rekord för mig.......

Uppdaterat: 2016-04-23 07:39