Vi Bilägares forum

automatväxellådans problem

automatväxellådans problem

Har en Skoda actavia 2,0 FSI år 2006 som har problem med växellåda, Innan vi lämnade den på verkstad så växlade den lite dåligt men vi tänker att det kanske var bra att kolla ändå.
De gjorde service och byte olja sedan fungerade den mycket sämre till och med sluta växla när den blir varm. De rekommenderade att vi ska byta växellåda
Men vi har inte råd för det. Nu kan vi köra bilen bara på en kort sträcka typ 15 min och den måste stanna.

Har ni något råd för det? Vill absolute inte byta växel.

Tack på förhand

P. Erdtman

Uppdaterat: 2016-04-03 13:18

Kommentarer

Hur långt hr den gått?

Uppdaterat: 2016-04-03 14:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

16000 mil tror jag.

Uppdaterat: 2016-04-03 16:25

Prova först med att byta verkstad! Se till att hitta en verkstad som klarar att byta olja i en automatlåda, en verkstad som har utrustning för detta och som kan tvätta lådan vid byte. Att byta olja i en automatlåda är inte lika enkelt som att byta motorolja!
Det är inte säkert att det hjälper, men en seriös verkstad kan nog ge dig några alternativ.

Uppdaterat: 2016-04-03 16:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack , har tänkt på det med. ska kanske kolla på kostnaden :)

Uppdaterat: 2016-04-03 16:50

Finns även diverse olika företag som är specialiserade på att serva och renovera automatlådor av olika slag.
Kolla runt!

Uppdaterat: 2016-04-03 17:47

Nu hade väl denna en av de första DSG-lådorna som är notoriskt dåliga så en helt ny eller skrotning är nog det som ligger närmst, en begagnad låda lär inte hålla den heller och en ny kostar väl uppemot 50000:-

Eller var det bra diesel som hade DSG?

Är det ingen DSG finns det större hopp, följ råden de andra gett.

Uppdaterat: 2016-04-03 19:44

Ska kolla med specialisten i stan först om hur mycket det kommer kosta! Tack!

Uppdaterat: 2016-04-04 19:46
junkers skrev:

Nu hade väl denna en av de första DSG-lådorna som är notoriskt dåliga så en helt ny eller skrotning är nog det som ligger närmst, en begagnad låda lär inte hålla den heller och en ny kostar väl uppemot 50000:-
Eller var det bra diesel som hade DSG?
Är det ingen DSG finns det större hopp, följ råden de andra gett.

Googlade , så tror jag nog att lådan är 6-växlad automat DSG.

Uppdaterat: 2016-04-04 19:55

Dom tidiga 6-växlade DSG-lådorna hade problem med mechatronic-enheten. I många fall vad jag vet så har VW bytt ut enheterna på goodwill.

Uppdaterat: 2016-04-04 21:01

Nja, jag undrar, jag fortsätter nog med min mossiga sten vid fullmåne, det btukar hjälpa.
Men ok, alla har ju inte tillgång till en mossig sten så då kan man ju försöka med atomberikade undermedel!

Uppdaterat: 2016-04-13 22:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre