Vi Bilägares forum

Peugeot 407

Peugeot 407

Startproblem ..
Motorn startar med starthjälp, men dör vid tomgång. El fungerar något sånär, startmotorn går men verkar inte få tillräckligt m ström..
Fråga: kan motorn dö vid tomgång när batteriet är urladdat på något sätt ?

Jag har rengjort batteripolerna, plus-kabeln glappade men är fixad.

Några enkla steg att göra mer ?

mvh, PEJU

Uppdaterat: 2015-02-07 17:19

Kommentarer

(2002 års mod, kombi )

Uppdaterat: 2015-02-07 17:21

Ja, är batteriet för dåligt så dör bilen på tomgång. Prova att ladda batteriet. Funkar inte det är det bara att köpa nytt batteri...

Uppdaterat: 2015-02-07 17:55

Imponerande att ha en 407 av årsmodell 2002, då de började tillverkas under 2004 (som modellår 2005).

Uppdaterat: 2015-02-07 21:35

306 Xt menar jag... :-)

ha ha, nog är jag före min tid då o då men inte med bilen.
Jag har pillat till batteriet (fyllt på) och laddar nu så hoppas jag på dt bästa. Kablage o jord, o s-noid mm o alla möjliga sladdar är checkade rent lekmannamässigt.
Tack för ert engagemang

Uppdaterat: 2015-02-07 22:13

Är batteriet ännu äldre än bilen ? "Fyllt på" ett bilbatteri har jag inte gjort själv på en herrans massa år - trots att vi under senare år också haft bilar äldre än 2002... Säker på att det inte sitter i en Uno....fast jag tror inte ens att det satt den typen av batterier i en sån.

Uppdaterat: 2015-02-07 22:33

Är det säkert att det inte är en Fiat Uno du har?

Uppdaterat: 2015-02-08 05:45

Finns startbatteri som original i Mazda 6, årsm. 2007, som man får fylla på med batterivatten. Att dessa gamla typer av batteri länge användes i nya bilar, är garanterat mest en ekonomisk fråga för tillverkaren.

Uppdaterat: 2015-02-08 05:54
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Jo, det är väl vanligt m "vatten-batterier" , i detta fall är det Global 56219. Jag hade en Skoda Roomster årsm 2009 som också den hade samma batteri-typ . Det kan vara så att aktuellt batteri är s.k rekonditionerad också...
Nåväl :
För Tobo´s räkning så tillverkades de sista exemplaren av 306 i Argentina tror jag, fram till 2001 (okt-nov) och således såldes som 2002 årsmodell.
Till Tobo och π : redan 2001 (och tidigare) fanns en förädlingsteknik för gas ( i detta fall för den knallgas som alla är oroliga för), XT står för i praktiken en teknisk utökning, och specifikt för denna modell är en unik återvinningsteknik av vätgas från batteriet - det skapas litet men användbar knallgas under körning också, därav det ventilationshål som finns på batterierna. Denna gas leds separerat och blandas avvägt och reglerat med syre och bensin. Detta ger en tydlig effektökning på 3-4 kW och XT modellerna lanserades en slogan som löd Xtra Throttle...

(det sista var ett skämt) :-)

Uppdaterat: 2015-02-08 15:31

Har du startat bilen borde generatorn hålla motorn igång. Jag skulle nog kolla om den laddar.

Uppdaterat: 2015-02-08 17:07

Hur kan man ta fel på om man har en 407:à eller en 306:a ?

Uppdaterat: 2015-02-09 17:21
Suzuki S-Cross skrev:

Hur kan man ta fel på om man har en 407:à eller en 306:a ?

Det kan man nog inte.... Som vanligt är misstanken att detta avser en Uno...:)

Uppdaterat: 2015-02-09 18:33

Trasten:
Det är du på avataren till vänster eller hur? Tyckte väl att jag kände igen dig. :)

Uppdaterat: 2015-02-09 19:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Hehe! En man i sina bästa år!

Uppdaterat: 2015-02-10 16:31

Varför tror ni att alla nya människor på ViB som ställer mer eller mindre udda frågor är Uno?
Uno är en Toyota-kramare och Tysk-hatare.
Det här var en rak fråga utan några spår av trollning.

Uppdaterat: 2015-02-10 19:47

Nja, vet man inte vilken bil man har är man nog ändå ett litet troll.

Uppdaterat: 2015-02-10 21:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Väntar nu på att "uno" tar troll som nicknamn.

Uppdaterat: 2015-02-11 14:45
Lås inga trådar.

ojdå, vissa lägger kraft på menlösa ting och bidrar med just ingenting... :-/
Tack iaf på ert engagemang.
Problemet är löst genom att:
1/ tömning av den gamla batteriskvalpet.
2/ rengöring med soda (invändigt)
3/ fyllt på nytt kondenserat vatten
4/ laddat i 3 dygn
5/ startat o kört.... MEN - lite svaj på tomgången var det också, så därför testade jag med att byta kolen i generatorn. Fungerade ypperligt.
6/ = Galant start och tomgång :-) . totalkostnaden för detta ståhej blev c.a 175 kr ( och ett par cykelturer, som jag tror trollen också kan behöva för att vart fall få igång några fler hjärnceller)
Nu kan trollen ta lärdom, och försöka vara något mer konstruktivt bemötande framöver...

Over and out - TACK alla ni andra för uppslagen

Uppdaterat: 2015-02-11 16:06

Bra återkoppling där! Det tackar vi för !

Uppdaterat: 2015-02-11 16:26

Hmmm - om du "tömt" batteriet helt så lär det inte räcka med att bara fylla på vatten.....

Uppdaterat: 2015-02-12 09:26

Varför inte det "Pi" ?

Uppdaterat: 2015-02-12 21:47

Vet inte hur seriösa motfrågorna till mitt påstående är men såvitt jag förstått så är det ett bly/syra-batteri och har man hällt ur syran så är det liksom inget bly/syra-batteri längre... Vattenkraft har jag hört talas om men aldrig i samband med batterier...:)

Uppdaterat: 2015-02-13 07:35