Vi Bilägares forum

Motorstopp

Motorstopp

Jag undrar varför jag får motorstopp nästan alltid när jag stannar vid en korsning, stopplikt eller trafikljus? När jag ska köra iväg med ettans växel och ska upp med kopplingen så dör motorn. Jag tar upp kopplingen försiktigt och sakta, men blir det lite för snabbt upp så dör motorn. Är kopplingen väldig känslig på Toyota Avensis eller vad gör jag för fel?! Ska man gasa på samtidigt när man sakta drar upp kopplingen?

Jag är inte van att köra med Toyota och bara haft körkort i snart en månad.

Jag vill gärna få alla tips hur jag ska undvika få motorstopp spec när jag ska köra från korsningar, trafikljus mm.

Uppdaterat: 2015-09-16 15:15

Kommentarer

Det tips du kan få är att lära dig köra bil...

Uppdaterat: 2015-02-05 21:11
Pär

Att folk orkar......

Uppdaterat: 2015-02-05 21:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Dragläget heter det visst! Alla bilar har olika. Alla Opel jag ägt har tagit ganska högt upp medan VAG brukar ta i mitten. Numera kör jag automat då jag tröttnat på att växla.

Uppdaterat: 2015-02-05 22:35
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

När motorn stannat lägg i ettan, släpp upp kopplingen och sedan starta bilen.
(måste ha gått väldigt dåligt på körlektionerna om trådstartaren fortfarande inte kan starta körningen i ettan. Förvånande att trådstartaren klarat uppkörningen)

Uppdaterat: 2015-02-06 09:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Byt till automat Uno!

Uppdaterat: 2015-02-06 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse är nog nåt på spåren...:)

Uppdaterat: 2015-02-06 10:03

Såklart jag vet vad dragläge är och kan köra, men bilen dör så jäkla lätt när jag drar upp kopplingen lite grann.. Det är som kopplingen är så himla svag/känslig så det går ju inte hitta rätt dragläge för motorn dör så lätt! Måste man gasa på för att hitta rätta dragläget på Toyotan? Har inte haft några problem alls att hitta dragläget på Volvo S60 som ägde när övningskörde + körskolans Mercedes. Det var stor skillnad på deras koppling/dragläge. Mycket enklare! Det är inte kul att få motorstopp varje gång när stannar vid stopplikt/trafikljus/korsning och bilar bakom tutar eller indrar när jsg ska köra iväg. Stör mig också på att jag aldrig kommer iväg snabbt, utan får krypköra fram och sedan få snabbare fart & lägga i 2:ans....

Uppdaterat: 2015-02-06 10:09

Byt bil.

Uppdaterat: 2015-02-06 17:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Du kanske har en bil med start/stopp-teknik? :)

Uppdaterat: 2015-02-06 21:44

Du vänjer dig. Men jag fick lära mig grundgas i 14-årsåldern, vilket va till nytta i körskolan, en liten japanare har inte bottedrag nog att rulla iväg starta på tomgång, det är annat med rejäla Volvo och Mercedes men riktiga traktormotorer i!

Uppdaterat: 2015-02-10 20:04
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Man kan säga mycket om vår gamla Corsa 1,2 -02 när det gällde allt som strulat men 2 saker var den jäkligt bra på och det var att värmen var snabb och mycket bra samt att den var otroligt lättkörd när det gällde detta med hur man hanterar kopplingen. Den stod ut med nästan vilka felhanteringar som helst utan att motorn dog - och det men en motor på 1,2 l och 75 hk... Så det är inte bara stora bilar med stora motorer som kan rulla iväg på tomgång...
Sen är ju många E85-bilar väldigt kinkiga - i vart fall när motorn är kall. Då kan den mest erfarne råka ut för stopp om det vill sig illa.

Uppdaterat: 2015-02-11 08:14
Gäsp skrev:

Eller bara en billigare variant ... Så kallad - stoppteknik.

:-) den var bra.
"Kärringstopp" är någon man ofta får i början av sin bilkörningskarriär.

Uppdaterat: 2015-02-11 13:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.