Vi Bilägares forum

Problem med Volvo S80

Problem med Volvo S80

Min Volvo S 80 från 2000 lägger ibland av under färd,, på låga varv,
motorn stannar och tändningen slås av.
Detta händer vid t.ex. utfart från parkering. Startar dock direkt igen.
Händer också att motorn rycker på låga varv.
Inlämnad märkesverkstad som inte hittar ngt fel!?

Uppdaterat: 2014-08-30 15:32

Kommentarer

Vad kan orsaken vara?

Uppdaterat: 2014-08-30 15:34

Har inte diagnos-systemet loggat t ex nån form av givarfel ? Hade ett snarlikt problem på en Golf -00 (i stort sett samma symptom) men det hittades omgående via diagnosen och var därmed enkelt att åtgärda och eftersom bilen var relativt ny så blev det alldeles kostnadsfritt..:)

Uppdaterat: 2014-08-30 18:28

Diagnosförsök på Volvoverkstaden gav inga upplysningar om fel!

Uppdaterat: 2014-08-30 19:23

Eftersom komponentfel alltid ger felkod, gissar jag på glappkontakt, brusten kabel osv.
Min v40 hade liknande symtom, visade heller inga felkoder.
Visade sig vara en kortis i härvan till tändspolarna och vvt-ventilen.
Detta slog ut motorstyrenheten, och utlöste startspärren.
Eftersom 5-cyl motorn har samma konstruktion, kan det vara nåt att kolla på, dessa kablar rotas med varje gång man byter tändstift osv, och kan brytas om man är oförsiktig.
Går från torpedväggen, och in under plastskyddet på ventilkåpan och fram till en ventil bakom ena kamdrevet.
Annars kanske en dålig jordfläta mellan motor och kaross, som glappar när motorn rör sig.
Ett par tips iaf.....

Uppdaterat: 2014-08-30 22:20

Tack för tips, ska prata med verkstan igen.

Uppdaterat: 2014-09-01 15:52

Om du menar med att tändningen slås av som att när man vrider av nyckeln, så skulle jag tippa på tändlåskontakt!

Uppdaterat: 2014-09-01 20:10

Hej har du löst problemet ännu ? har precis samma på min s80 men kan inte hitta felet och det börjar bli värre inga problem att starta den när den ståt still nån timme men så fort man kört en runda och stänger av vill den inte starta igen och då får man vänta lite igen så brukar det funka ,

Uppdaterat: 2015-04-29 11:26

Det kan vara en vevaxelgivare!

Uppdaterat: 2015-04-29 13:39

Diagnos-systemet är vanligen individuellt för modell och bilmärke.
Ofta förutsätter det att bara en viss typ av specifika fel kan uppstå och söker efter och registrerar endast dessa, när andra mer komplicerade eller ovanliga fel uppstår noteras de inte.
Dumt.

Uppdaterat: 2015-04-29 20:44