Vi Bilägares forum

Lagom vinterprojekt?

Lagom vinterprojekt?

Jag brukar med stort nöje titta på Wheeler dealers, kanske inte i första hand kul enbart för den ofta otroligt dåliga översättningen, utan mer för att det är kul att försöka hitta lagom projekt, och sedan snygga till dem.
Det går ju fortfarande att hitta bra projekt till vettiga priser, och det finns massor av roliga bilar att välja från. Stora - små, cab eller kombi, sportiga eller glidare. Läder eller äkta vinyl.. Bara att välja och vraka.

Har man eget bra garage kan det vara en lagom terapi över vintern.

Men, så gäller det ju att hitta det rätta objektet. Jag blev helt förvånad när jag hittade följande bil, 3500 USD!

http://classiccars.com/listings/view/36890/1961-chevrolet-impala-for-sale-in-parkers-prairie-minnesota-56361

Ingen titel, inget skick, ingenting egentligen. Varför lägger man öht ut den? Och begär 3500 USD för något som man normalt sett får betala för att bli av med..?

Nej, det får nog vara med den.. Men, denna lilla spännande bil kanske? Hur många är bekanta med Marlin?

http://classiccars.com/listings/view/446234/1966-amc-marlin-for-sale-in-simpsonsville-south-carolina-29680

.

Uppdaterat: 2013-11-07 09:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Kul färg, blå på väster sida och grön på höger.
Ar det detta som de kallar "Factory twotone paint?

Uppdaterat: 2013-11-07 12:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: du menar Marlin? Nja, så ser den inte ut på min dator, här är den blå eller blå... Är nog bara ljuset som lurar kameran, men jag är ändå tveksam till den babyblå kulören.
Nån slags turkosmetallic tror jag vore snyggt. Bilen måste ändå lackas om. Även om det idag är poppis att klarlacka över fläckar och rost för att det ska se "patina" ut.

Uppdaterat: 2013-11-07 12:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Säg inget illa om den babyblå kulören, den kan vara perfekt.
Jag köpte en gång en Simca 1000 i just den kulören och den passade så bra eftersom jag redan blev idiotförklarad av de som visste bättre och då kunde de garva åt färgen också eftersom den inte var tråkgrå! ;-)

Uppdaterat: 2013-11-07 16:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

aaah.., en Simca 1000! Det var svansmotor som i Renault 8/10?
Det var länge sen jag såg en Simca. Minns att jag i mitten av -70talet samåkte med en man i hans Simca, fast det var den större, hette den 1501? (googlar..) Jodå, visst var den en sådan, eller förresten: det var två: först en 1500, sedan en 1501, undrar om inte den första var babyblå...

Uppdaterat: 2013-11-08 08:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Håller med Hultarn - det var verkligen länge sen man såg nån gammal Simca med svansmotor. Nu var det väl inte mycket till bil kanske men det vore ju ändå kul att återse även denna bilmodell. Även R8 och R10 är ju synnerligen ovanliga numera - möjligen kan man se nån gammal R8 Gordini i race-sammanhang. Hade f ö i min ungdom en bekant som körde R8 Gordini mycket framgångsrikt både på is och asfalt. Jag var mycket imponerad av hans bil och "vill ha-suget" har sällan varit större. Men jag fick nöja mig med att klappa pärlan...:) Det blev Hundkoje-åkande istället och det var inte heller fy skam på den tiden även om det på intet sätt matchade Gordinin som var mycket vass. Sen såg dom ju sååå häftiga ut med sin kraftiga, negativa camber på bakhjulen...:)

Uppdaterat: 2013-11-08 10:04

Pi: ja, Gordini var ju det häftigaste då, tillsammans med Abarth(ni minns väl 600:orna med motorluckan rakt ut..?). Faktum är att Gordini även pysslade med Simca, fanns en uppskrämd 1000 (1150cc) på 85 hk, och sedan kom en med 1300cc som hade över 100 hk.
R8 Gordini hade något som inte Mini hade: bra andning. Crossflowtopp på en kortslagig motor, ger alltid mer än den trångborrade med 5-portstopp. Därför var R8:an vassare.

Hur hamnade vi här? Strunt samma, det är kul att minnas roliga bilar! :-)

Uppdaterat: 2013-11-08 12:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Crossflow hade Simca 1000 redan från början och det gav en hel del problem vintertid på första årgången 1962,
Förgasaren hade en roterande slidchoke och eftersom det inte fanns någon förvärmning av luften frös sliden fast i det läge den hade då motorn stängdes av.
Att försöka starta en kall motor utan choke var lönlöst, det blev att hälla en femliters kanna varmt vatten över förgasaren så att sliden tinade upp.
Om man var så smart att man drog ut choken när man stängt av en varm motor, startade den visserligen snällt när den var kall, men stannade efter en halv minut för att den fick för mycket bränsle!
Det var en motor som krävde sin man och den mannen behövde gott om tålamod.
Redan årsmodellen efter hade man rättat till de flesta felen och det var en trevlig bil.
Tyvärr var jag korkad nog att välja den i silvermetallic (min första och enda i den idiotkulören!)
Bilen var i mycket liknande R8, men betydligt bättre konstruerad. Bakaxlarna var avsevärt bättre infästade än det var på R8 som lät växellådan stå för längsgående krafter, ett arv från CV4, men här fick de hjälp av kränghämmarstaget.
Simcas Rush-motor var också avsevärt modernare och tålde en hel del trim.

Uppdaterat: 2013-11-08 13:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Denna Rambler Marlin skulle jag inte ha något emot att äga.

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/2823/223/32055111342_large.jpg

Uppdaterat: 2013-11-08 19:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush: ja, den är helläcker! Rambler var ju också lite mer framåt än de tre stora, när det gäller utrustning. Jag gillar de här lite udda... :-)

Uppdaterat: 2013-11-09 17:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja Jez, jag såg den och det var dessutom en av de senare årgångarna. Det är helt klart ett fynd för den som vill ha en enkel och rolig bil med intressanta vintervägsegenskaper.
Där påminner den om VW typ1, med den skillnaden att den är försedd med riktigt bra värme.

Uppdaterat: 2013-11-09 20:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Jez
Tror inte det är en riktig Gordini, de hade inbyggda extraljus i fronten om jag minns rätt. Jag hade en några vanliga R8:r i in ungdom och detta ser ut som en av dem

Uppdaterat: 2013-11-16 18:38
Lite krokigt är också rakt

Krister: jo. du har rätt. Tror det står i annonsen att det är en lookalike.

Uppdaterat: 2013-11-16 18:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...