Vi Bilägares forum

Lyftpunkter på VAG bilar

Lyftpunkter på VAG bilar

Införskaffade i våras en garagedomkraft och tänkte jag skulle byta hjul själv på min Skoda Superb. Vågar inte använda en medföljande domkraften efter att ha läst diverse skräckhistorier om den på nätet. Problemet är ju att det inte är det lättaste att lyfta VAG-gruppens bilar med garagedomkraft! I våras så satte jag garagedomkraften direkt på metallflänsen där man sätter nöddomkraften. Tyvärr satt jag den på fel ställe och fick en böjd fläns som resultat! Vidare så skrapade domkraften bort lite av underredsmassan. Läste på mer om detta, och det verkar som att lyftpunkten inte är på flänsen egentligen utan alldeles bakom! Nöddomkraften kommer aldrig i kontakt med flänsen utan använder bara den för att sitta stadigt.
Suck! Det verkar i stort sett omöjligt att riskfritt lyfta vag bilar. Hur man än gör så riskerar man att skada karossen.
Finns diverse människor på nätet som sågat till hockeypuckar eller gjort diverse konstruktioner i trä eller metall för att kunna lyfta bilen. Själv är jag ingen hemmasnickare så det blir nog till att bita i det sura äpplet och fortsätta byta på däckverkstaden.
Mina föräldrars E-klass är ju en dröm i jämförelse. Där finns det tydliga gummifästen för att sätta nöddomkraften. Inga större problem att köra med garagedomkraft direkt på dessa. Man kanske riskerar att skada gummifästena lite men man förstör inte underredsbehandlingen. Undrar hur Skoda tänker? Det känns ju troligare att en snål Skodaägare skulle vilja byta hjul själv än någon som kostat på sig en E-klass.

Uppdaterat: 2013-10-17 08:08

Kommentarer

Det första du kan komplettera din garagedomkraft med är en flexibel "kudde" att sätta mellan domkraften och karossen.
Jag har en som är relativt mjuk. Snarlika finns bl a hos Biltema men deras variant har jag tyvärr ingen erfarenhet av - http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Jack-Pad-158201/
Jag har skurit ut en skåra längst upp i min som jag centrerar runt den "plåtomviknings-kant" som ofta sticker ner i innerkanten av sparklådan. Sen är det ofta som det finns nån form av märken i sparklådan som visar var man skall ansätta garagedomkraften. Det kan t ex vara en liten "intryckning" i plåten långt ner på sparklådan.

Uppdaterat: 2013-10-17 09:11

Jo jag har en sådan, men jag har hört att dessa kan klippas av eftersom trycket från kanten blir för högt, med följd att bilen "rasar" ner på domkraften. Låter inte alltför roligt.

Uppdaterat: 2013-10-17 09:41

Har kört med min "kudde" under många år utan problem. Men jag har som sagt gjort en skåra för "plåtfalsen" i kudden. Och det lär knappast bli nåt "ras" - inte med min kudde i alla fall. Den pressas ju ihop rätt ordentligt så "ras" verkar långsökt. Men är du osäker är det väl bara att låta en verkstad göra jobbet - det brukar kosta runt 150--200 kr här i min omgivning.

Uppdaterat: 2013-10-17 09:45

Har också Biltemas Garagedomkraft, den orangefärgade och deras ljusbruna mjuka kudde.
Dessa två har jag lyft massor av VW och andra bilar med i 20 år, samma kudde än och aldrig har det rasat heller..

Lyfter där org.domkraften sätts och ser till så att domkraftens talrik är vriden så att kudden kan sjunka så lågt som möjligt!

Uppdaterat: 2014-01-07 22:51
<a href="http://fixarfarsan.se/">fixarfarsan.se</a>

Lyft ett hörn i taget. Under inre länkarmslagringar fram, och under länkarm innanför hjulet bak. Då behöver du inga puckar och bilen står stadigt.

Uppdaterat: 2014-01-08 04:13

JA detta är ett problem som nog blir allt vanligare då tillverkarna vill minimera att man gör något själv. Upptäckte till min glädje att det fortfarande är lätt att lyfta min senaste bil då jag uppskattar att ha mina däck hemma.
En släkting svor dock länge och väl innan han hade lyckats att byta alla 4 hjulen på sin Audi A3 ... (tar lite längre tid kan man lugnt påstå)

Uppdaterat: 2014-01-08 09:17

Sätt garagedomkraften längre in på en Chassi-del istället, så funkar den bra

Uppdaterat: 2014-02-18 23:03