Nästa artikel
”Tunt” förslag om miljömärkning av nya bilar blir verklighet
Nyheter

”Tunt” förslag om miljömärkning av nya bilar blir verklighet

Publicerad 2024-04-10 16:01 (uppdaterad 2024-04-10 16:13)
Riksdagen har klubbat igenom en ny lag om att visa förbrukningen och utsläppen för nya bilar. Men siffrorna gäller bara under körning – inte under hela bilens livscykel.

Den som säljer nya bilar måste snart skriva ut förbrukningen och utsläppen enligt lag. Det röstade riksdagen igenom på onsdagen.

Hur hög förbrukningen och utsläppen är brukar ofta stå utskrivet i bilannonser redan i dag, eftersom det ingår i Konsumentverkets så kallade ”allmänna råd” och ingår i EU:s minimikrav. Men nu skrivs det alltså in i lagboken.

Lagen träder i kraft den 1 juli 2024, men hur stor betydelse den får är oklart. Det som måste skrivas ut är nämligen bara siffror för förbrukning och utsläpp under körning enligt WLTP-körcykeln, och märkningen har av kritiker beskrivits som ganska ”tunt”.

Sedan tidigare finns också ett annat förslag om en mer ambitiös miljömärkning av nya bilar som ska visa hur höga utsläppen är under hela bilens livscykel. Den tidigare regeringen lät Energimyndigheten ta fram ett förslag på hur märkningen kan se ut – den liknar klisterlappen för energimärkning som finns på exempelvis kylskåp och tv-apparater – och den tar alltså hänsyn till samtliga utsläpp under tillverkning, körning och skrotning av bilen enligt en viss formel.

Information om förbrukning och utsläpp ska nu visas vid marknadsföring av nya bilar. Men det gäller bara utsläppen under körning, inte under hela bilens livscykel.

Den mer ambitiösa märkningen är också något som den nuvarande regeringen lovat att genomföra i sin klimathandlingsplan. Men det är inte klart när den blir verklighet.

Enligt Per Östborn på organisationen Gröna Mobilister skulle en märkning som visar utsläppen ur ett livscykelperspektiv vara mycket bättre än den märkning som klubbades igenom i dag.

– En miljödeklaration med livscykelperspektiv skulle hjälpa till att hålla elektrifieringen på rätt kurs. Vi behöver transparens kring utsläppen vid tillverkningen, kring råvarorna som används till batteriet, och kring graden av återvinning, säger han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 2024-04-10 21:41 Rikard, Jag får påpeka det…
  • 2024-04-10 19:56 L. Mäkinen skrev: Jag har…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.