Vi Bilägares forum

Rapport: Snart är en av fyra elbilar från Kina

Rapport: Snart är en av fyra elbilar från Kina

Kinabyggda bilar tar över i Europa – väntas nå 25 procent redan i år.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-04-03 06:10

Kommentarer

Som vanligt ”Money talks” Är det billigt är det tydligen bra, skit samma var bilen är tillverkad. Kortsiktigt tänkande, som att skjuta sig själv i foten

Uppdaterat: 2024-04-03 12:43
Togga

Togga, det är enkom pengar som drivit på den stora övergången till elbilar i Norge.
Så incitamentet ligger i hur mycket bilen påverkar den egna plånboken.
På samma vis hålls försäljningen av elbilar i Sverige under armarna av förmånliga elektriska förmånsbilar.

Uppdaterat: 2024-04-03 13:01
Mr Snoid skrev:

Togga, det är enkom pengar som drivit på den stora övergången till elbilar i Norge.
Så incitamentet ligger i hur mycket bilen påverkar den egna plånboken.
På samma vis hålls försäljningen av elbilar i Sverige under armarna av förmånliga elektriska förmånsbilar.

Pengar… Kinas ”fullskaliga invasion” av Europa är smartare än Rysslands av Ukraina. Kina behöver inga stridsvagnar eller soldater. De skickar billiga elbilar (och mycket annat skräp) istället…

Uppdaterat: 2024-04-03 13:11
Togga

Som jag sagt flera år nu att detta kommer att ske och ni har skrattat åt mig…

Uppdaterat: 2024-04-03 14:38

Du har ju främst fört fram nya, kinesiska märken, V8. Men f n är det ju främst bilar tillverkade i Kina av västerländska företag. Hur det blir är ju svårt att veta men som redan framförts så kan det nog bli Kina-företag som etablerar tillverkning inom väst-länderna för att på det viset få större acceptans.

Uppdaterat: 2024-04-03 15:12

Det kan du tro, jag har sagt att jag enbart tror att 3-5 kinamärken överlever och bland dem BYD självklart liksom MG, sedan kanske Xpeng med tanke på VW:s ägande numera. Två till kanske som inte börjat säljas här ännu (de största kinatillverkarna). Nio möjligen om de överlever och då med sitt lågprismärke.

Gissa hur stor andel Kina har på batterierna i världens elbilar som är den dyraste komponenten än så länge…
(Ca 60-65%)

Uppdaterat: 2024-04-03 15:26

V8 - fullt medveten om Kinas dominans på batterimarknaden eftersom det varit ett högst aktuellt område för mig under många år. Men du har helt klart varit väldigt entusiastisk över många Kina-bilar de allra senaste åren.

Uppdaterat: 2024-04-03 19:52

Absolut vad gäller utseende och teknikinnehåll!
Om jag hade bott i Kina hade jag alla dagar i veckan valt en av de teknikstinna snyggt designade kinabilarna framför en europeisk eller amerikansk bil.

Uppdaterat: 2024-04-03 20:16

V8
Men flera av de teknikstinna modellerna kan du ju köpa i Europa. Det är bara att slå till.

Uppdaterat: 2024-04-03 22:07

För ett alldeles för högt pris och utan riktiga serviceorganisationer, i Kina är det ett helt annat läge.

Uppdaterat: 2024-04-04 16:31

V8
Det är sant.

Uppdaterat: 2024-04-04 17:11

Vänta några år bara så är en Kinesbilar ett lika självklart val som en Folkvagn.
Volvo har ju redan blivit kinesiskt så där skedde övergången obemärkt.

Uppdaterat: 2024-04-04 17:53

Den europeiska industrin överlag kommer att slås ut mer och mer för allehanda "klimatprojekt" och "omställning", utan konsekvensanalys

Uppdaterat: 2024-04-05 19:09
Svenne60

Vilka bilmärken som förblir kvar eller inte beror enkom på ditt och mitt val i bilhallen.

Jag värnar främst om svensk och europeisk industri, oavsett produktkategori.

Uppdaterat: 2024-04-06 09:07

Då får vi nog börja med usprungsmärkning av bilar såsom kött kompletterat med andel kinaproducerade komponenter.

DVS: Varudeklaration med uppgifter om tillverkningsland och andel i % av de fem största komponentbidragen samt huvudsakliga uvecklingsland.

För Zeekr 001 och Volvo EX30 kanske:
Utveckling 75% Sverige för Zeekr och 30% för Volvo
Tillverkning 100% Kina
Komponentursprung 1. Kina 70%, 2.Taiwan 20%, 3. Frankrike 5%, 4. Sverige 2%, 5. Tyskland 1%

Det hade väl varit något?

Uppdaterat: 2024-04-06 09:53

Nio anser ju alla vara superkinesiskt men skiljer väl sig inte nämnvärt från tex Polestar.
Jan Bengtsson, NIO Chef Body & Trim Engineering, dvs Svensk chef för det viktigaste.
Designstudio i Tyskland och utvecklingsavdelningar i Storbritannien och USA

Uppdaterat: 2024-04-06 09:59

Tyvärr kommer Kina att konkurrera ut Europa så det bara visslar om det. Medans Europa käbblar och agerar mot utveckling kommer kineserna leverera miljontals elbilar och infrastruktur till dem och vi européer funderar på vad som hände. När det kommer till miljontals förlorade arbetstillfällen kommer regeringarna agera med fötterna och ge bidrag till Eu-biltillverkarna med deras hopplösa fossilteknik några år ytterligare till dess att det är kört. Gör det enda rätta satsa på utveckling av billigare elbilar och implementera till folket. Norge har fattat galoppen och passerat "the point of no return", fungerar ypperligt. Hur många vill ha ångmaskiner, mekaniska räknemaskiner, skrivmaskiner, telefon med tråd, mjölk i kruka ? Det är bara "hälarna" som tar stryk av att spjärna emot utvecklingen.

Uppdaterat: 2024-04-06 14:07
Swenssons skrev:

Vilka bilmärken som förblir kvar eller inte beror enkom på ditt och mitt val i bilhallen.
Jag värnar främst om svensk och europeisk industri, oavsett produktkategori.

Så tänker inte jag alls. Min privatekonomi är viktigare än att välja en produkt som inte håller måttet (läs Volvo respektive VW).

Uppdaterat: 2024-04-06 18:49

Ska bli intressant att se ifall det håller över tid. Jag gissar att en hel del kommer bli besvikna på sina kinesiska elbilar. Så även om marknadsandelen ökar nu så gissar jag att den kommer så småningom minska.

Uppdaterat: 2024-04-06 19:38

Vad baserar du den gissningen på Axa?
Förvisso var väldigt många besvikna på sina iD3. Men det har ju rättat till sig med tiden.

Uppdaterat: 2024-04-06 19:55
Axa skrev:

Ska bli intressant att se ifall det håller över tid. Jag gissar att en hel del kommer bli besvikna på sina kinesiska elbilar. Så även om marknadsandelen ökar nu så gissar jag att den kommer så småningom minska.

Tyvärr är det priset som avgör för en bred kundkrets, annars skulle inte flera franska/italienska bilmärken överlevt

Uppdaterat: 2024-04-06 20:07
J.L skrev:

Tyvärr är det priset som avgör för en bred kundkrets, annars skulle inte flera franska/italienska bilmärken överlevt

För dåligt säljer inte heller, oavsett pris.
Samma kommer gälla flera kinabilar. Kommer bli rena slakten av kinamärken i kina. Därför ska man vara försiktig att köpa en kinabil så det troligen försvinner flera märken. Reservdelar och service på dessa??
BYD torde vara säkra, kommer överleva.
Polestar är osäkert.

Uppdaterat: 2024-04-07 11:20
Gillar kurvor och rondeller
Swenssons skrev:

Vilka bilmärken som förblir kvar eller inte beror enkom på ditt och mitt val i bilhallen.
Jag värnar främst om svensk och europeisk industri, oavsett produktkategori.

Heder!
Jag försöker göra likadant. Kommande inköpta bilar kommer vara från A/företag ägda&styrda inom EU B/utvecklade inom EU och C/tillverkade inom EU
(USA funkar med såklart)

Uppdaterat: 2024-04-07 12:21
Gillar kurvor och rondeller
V8-Power skrev:

Som jag sagt flera år nu att detta kommer att ske och ni har skrattat åt mig…

Jag har sagt samma sak som du

Uppdaterat: 2024-04-07 12:21
Gillar kurvor och rondeller