Vi Bilägares forum

Fylla glykol, men hur blev det nu?

Fylla glykol, men hur blev det nu?

Mätte upp glykolhalten i expansionskärlet på sonens Mazda inför vintern, -3 grader...hmm dax för åtgärd.

Dränerade kylstemet enligt verkstadshandboken via en kran i kylarens botten, kylarlock på motor och expansionskärl var avplockade under åderlåtningen enligt manualens instruktioner.

Enligt boken rymmer kylsytemet 7,5 liter men vi fick bara ut cirka 2,5 liter, konstigt.

Fyllde via motorns kylarlock 2,5 liter glykolblandning, sedan var det fullt i motorn.

Expansionskärlet däremot var i det närmaste fullt hela tiden, dvs tömdes inte vid avtappningen, också konstigt.

Vid provkörning fungerar kylningen som den ska, inga luftfickor eller svajig temperatur, so far so good, men...

Nu tål motorns kylvatten -30 grader och expansionskärlets vatten -6 grader efter litet påtvingad glykol,
varför blev det så här?

Ska inte motorns kylvatten blandas med expansionskärlets?

Uppdaterat: 2012-10-09 20:27

Kommentarer

Det finns ingen cirkulation i expansionskärlet. Via slangen som går till kylarlocket, trycker kylaren ut eller suger in vätska efter behov från kärlet, så du får tömma kärlet på nått annat sätt, och fylla på lite glykol.
Att du inte fick ut mer än 2,5 liter, beror på att du bara tömde kylaren, för att tömma motorn måste man hitta pluggen på blocket (om det finns nån) eller demontera vattenpumpen.

Uppdaterat: 2012-10-09 20:40

OK, tack för tipsen!

Tror att jag tömde motor och kylare, då nivån sjönk i motorn när kylarens avtappningskran öppnades, mätning via motorns påfyllningslock visar ju -30 grader vilket får duga.

Ska prova att slanga ur expansionskärlet idag.

Uppdaterat: 2012-10-10 07:21

Slangade ur 1,5 liter ur expansionskärlet, lätt som en plätt, vilket innebär totalt 4 liter avtappat och påfyllt, det får räcka.

Nu borde den lilla Mazdan klara vintern...

Uppdaterat: 2012-10-12 08:10