Farligt damm från kemikalier och utsläpp av giftiga ämnen förekommer i flera kinesiska batterifabriker, enligt en ny rapport.
Batteritillverkning kopplas till allvarliga hälsorisker
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-27 06:50
Kommentarer
Så var det med det miljöarbetet:
https://svenska.yle.fi/a/7-10051721?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp
Att miljö och arbetsmiljörisker ignoreras i Kina kommer väl knappast som någon överraskning.
Arbetsmiljön med farligt damm och andra utsläpp är precis lika illa även i västerländska fabriker.
Vi får in alltfler rapporter om hur smutsig den här "gröna omställningen" är - och då är fortfarande mycket helt okänt för oss "vanliga". Batteribilarna kommer aldrig att bli den miljöfrälsare som den stora flocken har gått på att den skulle vara.
En stad full med endast elbilar, elbussar, ellastbilar eller en stad med bara bensin och diesel av detsamma.
Var vill du bo och gå omkring? Jag väljer det första valet och kunna andas frisk luft.
Som vanligt måste frågan ses globalt samt ur en tillverknings- och återvinningssynpunkt, men det har svensken svårt för att förstå. Svensken klarar inte av tänka längre än att "där kommer det en bil". Och läs Rudolf Amperes länk. Hav och sjöar tål inte mer (de är sedan länge överansträngda samt delvis förstörda). Vill du dricka förorenat vatten samt äta förgiftad fisk? (Om det ens finns någon fisk kvar ...) Just sulfater i små mängder är vanligtvis inte farligt, då de används i bland annat schampo, men när hundratals eller tusentals ton pumpas ut i hav, sjöar och vattendrag får vi problem.
Oh dear, maybe diesel particles aren’t so bad after all.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.