Vi Bilägares forum

Kinesiska konkurrenter samarbetar om nya elbilsbatterier

Kinesiska konkurrenter samarbetar om nya elbilsbatterier

Kina gör en kraftsamling för att ta fram bättre elbilsbatterier med solid state-teknik.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-14 10:34

Kommentarer

"Kinesiska staten kraftsamlar"... det betyder i klartext statliga bidrag till kinesisk bilindustri som i slutänden innebär biltillverkarna själva inte behöver stå för kostnaden, när tekniken väl är färdig kan biltillverkarna sälja sina bilar mycket billigare än europeiska konkurrenter. Detta snedvrider konkurrensen, leder till utslagning av europeisk bilindustri och detta är precis det som EU vill förhindra. I slutänden innebär detta högre importtullar och i värsta hand även handelskrig. På spel står miljontals europeiska jobb inom bilindustrin.

Uppdaterat: 2024-02-14 16:36

Precis,
låt oss bojkotta asiatiska bilmärken.

Uppdaterat: 2024-02-14 18:01

Vilken tur då att Toyota är japanskt - och därmed är en av måltavlorna för Kina. Alltså hjälper vi Toyota i kampen mot Kina! ("Kraftsamlingen görs av kinesiska staten för att utmana Japan och Europa om framtidens elbilsbatterier, och bland medlemmarna finns konkurrenterna CATL och BYD samt biltillverkaren Nio.")

Men att vi ska bojkotta allt som har med Kina att göra håller jag helt med om - vilket jag också har tagit flera gånger här på ViBilägare! Vilken kölapp har du på bollen, Svenne? 12?

Uppdaterat: 2024-02-14 23:35
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Är det rätt att Kina subventionerar utveckling av elbilar? Är det rätt att Kina levererar elektronikkomponenter till Ryssland o Iran? Är det rätt att våra skattepengar ska subventionera kinesiska företags produktutveckling ? Att ett land subventionerar grundforskning är rimligt, men inte produktutveckling. Kriminellt att bryta embargon och ska ge kännbara påföljder. Våra skattepengar ska INTE gå till kinesiskt ägarkontrollerade företag BIG NO !

Uppdaterat: 2024-02-15 06:11

Snooker, då kan jag glädja dig med att Stellantis (som 2023 gjorde en rekordvinst på 189,54 miljarder euro, varav 7,7 miljarder euro delas ut till aktieägarna och 1,9 miljarder i bonus till arbetarna - i Frankrike får arbetarna minst 4 100 euro extra) samarbetar med japanska Nidec och gör motorer ihop med dem i ett samägt bolag för elektriska drivlinor. E-Motors.

Uppdaterat: 2024-02-18 10:27

Raphael, kolla siffrorna en gång till "189,54 miljarder euro,"!

Uppdaterat: 2024-02-18 13:37
J.L skrev:

Raphael, kolla siffrorna en gång till "189,54 miljarder euro,"!

Ja är ett decimaltecken där. Lite andra siffror heller som inte stämmer.
Enklast är att få fakta via deras eget pressmeddelande om 2023 års bokslut.
https://www.stellantis.com/en/news/press-releases/2024/february/full-year-2023-results

Men Raphael är så begeistrad av Stellantis så det kan nog bli lite glädjesiffror ibland.

Uppdaterat: 2024-02-18 14:43

Nu skall ni inte vara för elaka mot Raphael. Han har lite svårt för siffror och naturvetenskap bara.

Vi har i flertalet trådar grubblat över om vilket märke hos plåtschabraken som först kommer stupa i takt med att Kina pumpar in nya modeller i Europa. Är det verkligen möjligt att plåtschabraken överlever? Ja det är en politisk fråga i första hand - därav att så många argumenterar för att det skall läggas tullar på kinesiska produkter. Konsumenterna skall tvingas att betala mer för bilar och transporter än vad som är nödvändigt och detta för att säkra utdelning till aktieägarna till plåtschabraken .

Om vi börjar med plåtschabraken så hade de följande marknadsandel år 2022:

Peugeot: 5,5%
Opel: 3,8%
Fiat: 3,5%
Citroen 3,3%
(jag lägger inte in fler från koncernen då de ligger under 1%)

Renault 5,2
Dacia: 4,2

Samtidigt har vi Hyundai med

Kia: 4,8%
Hyundai: 4,6%

Toyota: 7,1% (Lexus 0,3%

Nu lägger vi in samma siffror från år 2008:

Då ser vi följande marknadsandel:

Peugeot 6,8%
Opel: 7,9%
Fiat: 6,5%
Citroen: 5,8%

Renault: 7,5%

Kia: 1,6%
Hyundai: 1,8%
Toyota: 5,8%

Nu gör vi en jämförelse mellan marknadsandel år 2022 mot marknadsandel år 2008:

Peugeot: 5,5% mot 6,8% - tappar 1,3%
Opel: 3,8% mot 7,9% - tappar 4,1%
Fiat: 3,5% mot 6,5% - tappar 3%
Citroen 3,3% mot 5,8% - tappar 2,5%
(jag lägger inte in fler från koncernen då de ligger under 1%)

Renault 5,2 mot 7,5% - tappar 2,3%
Dacia: 4,2 - saknar data för 2008

Samtidigt har vi Hyundai med

Kia: 4,8% mot 1,6% - växer 3,2%
Hyundai: 4,6% mot 1,8% - växer 2,8%

Toyota: 7,1% mot 5,8% - växer 1,3%

Som alla kan se stjäl Kia och Hyundai köpare från plåtschabraken och det är stora tapp. Framförallt är Opel det som är värst ute. På 90-talet var Opel en av huvudspelarna i Europa med marknadsandelar i tvåsiffriga tal. Nu är man snart borta. Att hamna tillsammans med bilvärldens övriga c-lag har inte varit en väg framåt - snarare rakt bakåt.

Vad händer nu när Kineserna gör samma sak som Hyundai?

Jo, med fler alternativ pressas priserna. Och någon slås ut. Som jag skrivit hela tiden tror jag att Stellantis offrar Opel. Fiat går inte att avveckla utan omfattande protester från Italienarna.

Det finns en anledning till att Stellantis egen VD är orolig, att Teslas grundare önskar tullar samt att flertalet politiker inom EU numera driver den frågan. Den egna industrin är inte konkurrenskraftig nog och då skall den skyddas istället för moderniseras. En dyr och kostsam väg för bilköparna.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-18 16:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vi ska inte heller glömma att det är vi själva som gött Kina genom att leva loppan billigt på Kinesiska prylar i många år.

Uppdaterat: 2024-02-18 16:43

Helt riktigt Rikard, med billig produktion i Kina har vi i väst kunnat köpa varor till låga priser (med låg inflation som en konsekvens), vilket gjort att vår levnadsstandard ökat.

Vi har dessutom förvandlats till tjänsteekonomier.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-18 16:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så här går tongångarna i branschen just nu.

”Kina är redan framme med sin omställning, det är det som är problemet. Deras beslutstider är exempelvis mycket kortare, där kan man starta en ny gruva på 1,5 år, här tar det 20 år. ”

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/webb-tv/20240207/vi-maste-bromsa-overgangen-till-elbilar/

Vilket plåtschabrak ryker först?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-19 07:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Som jag visar ovan har plåtschabraken förlorat mer än 11% (samtliga märken inräknade) av marknaden och detta utslaget på 14 år.

Fortsätter det tappet är man snart borta - även om man så köper in ännu fler märken och knökar in under samma paraply.

Jag tror att kineserna är dråpslaget - d.v.s att den stora volymökning som Kina öppnar för pressar priserna i sådan mån att minst ett eller två av schabraken försvinner.

Vilka av dem det blir vågar jag mig inte på att spekulera i. Vi vet ju sedan tidigare att styret i både Frankrike som Italien inte räds att låta gamla och sjuka för det sämre för att gynna några bildirektörers bonusar.

Frågan är om den historien upprepar sig även denna gång?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-19 09:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”