Vi Bilägares forum

5 år gamla friktionsdäck ok?

5 år gamla friktionsdäck ok?

Fick med vinterdäck av modellen Nokian Hakka R2 till min bil, däck som är dubbfria

De är tillverkade 2015, och har gått uppskattningsvis 1500-2000 mil. Därav en hel del mönster kvar.

Hur hade ni resonerat? Ska man byta pga. ålder?

Det gäller en Rav 4 AWD års 2015. Är väl egentligen inte så mycket för just dubbfritt men tänkte ev. ge dem en chans, men insåg att åldern kanske spelar mer roll på dubbfria?

Uppdaterat: 2020-10-07 21:17

Kommentarer

Du skall absolut inte byta dom riktigt bra vinterdäcken. Enda som skett är att dom tappat lite av sitt bästa grepp på is, men samtidigt blivit lite mindre instabila.
Jag har kört åtskilliga tusen mil på Hakka R2 däck så jag vet ganska bra hur dom fungerar.
Ett tyst, lättrullade, däck med riktigt bra vinterprestanda.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Inga bekymmer, åk du vidare på dem några säsonger till.

Uppdaterat: 2020-10-07 21:58
Power to the people

Ja har dom bara gått 2000 mil borde det vara hyfsat grepp på dom trots åren.
Men åren kan nog ta bort dom yttersta egenskaperna, kanske.

Jag har åkt två vintrar och ca 3-4000 vinter mil på R2or och jag tycker det var ett riktigt bra dubbfritt däck.
Bra på alla vinterunderlag.

Ha bara en extra tanke på gastigheten dom gånger det är snorhalkigt.

Uppdaterat: 2020-10-08 12:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lutar åt att jag testar att köra på däcken kommande säsong, kör nog själv max 400 mil per vinter. Bor i Värmland ska tilläggas.
Lägger in 2 bilder på däcken.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-10-08 13:29

Dom där däcken kan du väl köra med i minst fem år till med så få mil du kör.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Haha, ja så kan det vara. Har aldrig haft dubbfria innan nämligen, och fick för mig att sådana alltid bör vara väldigt färska typ max 2-3 år. Men som sagt, mycket mönster kvar i dessa samt att det är premium-däck så vi testar med dessa i vinter.

Uppdaterat: 2020-10-08 14:30

Man kan nog tänka sig att de är torra på ytan, så lägg på dem tidigt så du hinner slita bort det torra, så lär de nog funka fint när halkan kommer.

Uppdaterat: 2020-10-08 14:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Du har ju mönsterindikator (mm) på Nokian-däcken dessutom, så när de kryper ner mot 4 mm kan man överväga att byta.

Uppdaterat: 2020-10-08 14:56
Power to the people

Med tanke på att det i Värmland var två dagar på hela förra vintern som man behövde vinterdäck så verkar det väsentligt bättre att du slipper de rasslande dubbdäcken.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Gummit i däcken hårdnar med tiden efter att de blivit värmda till driftstemperatur en gång. Härdningen går inte att bromsa nämnvärt när den har startat. Jag skulle gissa att fem år gamla däck har tappat halva greppet i snö.

Uppdaterat: 2020-10-08 16:19
L. Mäkinen skrev:

Gummit i däcken hårdnar med tiden efter att de blivit värmda till driftstemperatur en gång. Härdningen går inte att bromsa nämnvärt när den har startat. Jag skulle gissa att fem år gamla däck har tappat halva greppet i snö.

Men dom blir väl betydligt hetare vid vulkningen?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Visst blir de varmare då, men det är innan materialet har normaliserats efter tillverkning.
Oanvända däck som ligger mörkt och svalt klarar sig bättre.

Uppdaterat: 2020-10-08 18:07

Förr (10-15 år sen) sas det att Michelins överlägsna hållbarhet berodde på att de inte innehöll nått naturgummi alls. Så kanske finns det däck som inte påverkas av värmen ??

Uppdaterat: 2020-10-08 18:27
danne1981 skrev:

Fick med vinterdäck av modellen Nokian Hakka R2 till min bil, däck som är dubbfria
De är tillverkade 2015, och har gått uppskattningsvis 1500-2000 mil. Därav en hel del mönster kvar.
Hur hade ni resonerat? Ska man byta pga. ålder?

En ålder på 10 år brukar ses som en övre gräns för ett däck och då förutsatt att mönstret är bra och det inte finns någon större mängd torrsprickor.

Jag sålde just fyra Nokian R2 för några år sedan för jag tyckte de var för sladdriga på vägen. Köpte istället Nokian WR D4 som är ett centraleuropeiskt däck och det var rejält stabilare däck.

Uppdaterat: 2020-10-08 23:38
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
Rikard skrev:

Förr (10-15 år sen) sas det att Michelins överlägsna hållbarhet berodde på att de inte innehöll nått naturgummi alls. Så kanske finns det däck som inte påverkas av värmen ??

Utan naturgummi och enbart syntetgummi i ett vinterdäck får du betydligt hårdare däck, men som funkar mindre bra i kyla då blir de alldeles för hårda med dåligt grepp som följd. Motsvarade gäller även sommardäck, då även de kan bli för hårda och bullriga, men med möjligheten att de kan funka bra i extrem värme. Lång hållbarhet och lägre rullmotstånd blir dock det uppenbart positiva i sammanhanget.

Uppdaterat: 2020-10-08 23:48
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Rikard wrote: Förr (10-15 år sen) sas det att Michelins överlägsna hållbarhet berodde på att de inte innehöll nått naturgummi alls. Så kanske finns det däck som inte påverkas av värmen ?? Utan naturgummi och enbart syntetgummi i ett vinterdäck får du betydligt hårdare däck, men som funkar mindre bra i kyla då blir de alldeles för hårda med dåligt grepp som följd. Motsvarade gäller även sommardäck, då även de kan bli för hårda och bullriga, men med möjligheten att de kan funka bra i extrem värme. Lång hållbarhet och lägre rullmotstånd blir dock det uppenbart positiva i sammanhanget.

Syntetiskt gummi behöver inte alls bli hårt i låga temperaturer.
Man kan inte generalisera!
Det var vad som gällde för femtio år sedan och är en myt som är svår att få bort, delvis för att enkla billiga syntetmaterial har använts på fel ställe och i fel miljö..
Sammansättningen av syntetiskt gummi har utvecklats och det går att temperaturstabilisera i princip lika bra som naturgummityper.

Uppdaterat: 2020-10-09 09:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre