Vi Bilägares forum

Det närmar sig vinter, årets vinterdäcksdiskission

Det närmar sig vinter, årets vinterdäcksdiskission

Intressant resultat i årets däcktest i TV, argumenten för dubbade verkar nu vara utraderade. Är väl endast slamret som kan skänka en viss falsk trygghet.
Bästa dubbdäcket kommer först på fjärde plats!
Två nordiska dubbfria i topp och ett mycket bra presterande mellaneuropeiskt på bronsplats.

Uppdaterat: 2020-09-09 20:37
Guran

Kommentarer

CVC7 blev det för mig, 205/55-16

Uppdaterat: 2020-09-09 20:44
*Robban

Bästa "allround-däcket" blev väl Goodyear Ultragrip Ice 2 vilket klarade vinterväglag helt OK men också torrt och blött bättre än de flesta. Och dessutom lättrullande.

Uppdaterat: 2020-09-09 20:47

Alla tester sker med nya däck.
Byter verkligen alla bilägare till nya vinterdäck inför varje säsong?

Uppdaterat: 2020-09-09 20:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tänker skaffa svarta däck utan utstickande metallföremål.

Uppdaterat: 2020-09-09 21:59

Vilket däck var tystast?

Uppdaterat: 2020-09-09 22:06
40-talisten skrev:

Vilket däck var tystast?

Det är just det! Prio ett vilket är tystast. Övriga egenskaper är Z! Eller?

Uppdaterat: 2020-09-09 22:07
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Köpte nya premiumdäck inklusive fälgar för dyr peng inför förra vintern, så inget köp för mig innan jag gör mig av med bilen.

Uppdaterat: 2020-09-09 22:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Tystast: Michelin X Ice Snow, sen Goodyear Ultragrip Ice 2 och Nokian WR Snowproof på delad 2:a plats.

Uppdaterat: 2020-09-09 22:17
Pi skrev:

Tystast: Michelin X Ice Snow, sen Goodyear Ultragrip Ice 2 och Nokian WR Snowproof på delad 2:a plats.

Michelin x-ice XI3 dubbfritt blev det för mig förra året och var supernöjd.

Uppdaterat: 2020-09-09 22:20
- Peugeot e-208 GT 2022

Michelin X-ice snow 10 poäng, tvåa totalt
Goodyear UG ice 2 9 poäng, etta
Nokian WR snowproof, 9 poäng, delad andraplats. Enda nackdelen lite högre rullmotstånd.
Ett toppendäck mellaneuropeiskt med riktigt bra is och snöegenskaper för däckstypen och så klart bättre barmarksegenskaper än de två tidigare nordiska friktionsdäcken. Men så klart de två andra är

Skulle tro att Nokian däcket är det bästa valet för de flesta som inte absolut behöver de bästa is och snö egenskaperna. Michelindäcket har lite sämre barmarksegenskaper och är så klart dyrast av de tre. Så jag tror nog att mitt val skulle vara Goodyear eller Nokian.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Goodyear skulle nog bli mitt val detta år.

Uppdaterat: 2020-09-09 22:22

Rullar vidare på mina Hakka R2 några säsonger till. Jag ser till att rotera däcken "fram och bak" för att få ett jämna slitage. Har ingen större lust att byta 2 däck åt gången, känns lite dumsnålt bara.

Uppdaterat: 2020-09-09 22:24
Power to the people
Pi skrev:

Goodyear skulle nog bli mitt val detta år.

Benägen att hålla med då jag kör mycket på vintervägar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Har ett litet problem, har 3 odubbade och ett dubbdäck, det fanns inget odubbat i min storlek när jag fick punka i Färila i vintras.
De odubbade är dubbdäck med urdragna dubb, så jag skulle kunna dra dubben ur det nya däcket, men det är inte samma fabrikat och mindre slitet. Tror jag satsar på att köpa 2 nya (bättre beg) odubbade så man iaf får samma fabrikat på axlarna.
Däcken med urdragna dubb, Continetal, visade sig ha ett grepp långt över det förväntade, och rasslet som uppstod när jag fick på ett dubbdäck, slipper jag gärna.
Har bara köpt nya däck en gång i mitt liv (förutom R-däck) det var 1981, och då slog jag på stort med 4 st Michelin MS100 som var överlägsna på sin tid.

Uppdaterat: 2020-09-09 23:44

Jag är inte lika erfarna som många av er andra här är, men inte ens jag skulle blanda däckmodeller mer än 2 olika fram och 2 olika bak, men helst alla 4 av samma märke och modell.

Uppdaterat: 2020-09-10 00:01
- Peugeot e-208 GT 2022

Dubbfritt i all ära men funkar det om dubbade däck försvinner helt? Tidigare har det gått läsa att de dubbfria behöver ruggad vägyta som dubbdäck skapar?

Uppdaterat: 2020-09-10 09:51
/Hilife

hilife, jag känner mitt samhällsansvar och ruggar upp isen åt de som kör dubbfritt!

Uppdaterat: 2020-09-10 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det beror förstås på vart i landet man kör, och vilken körning man har, om man ska välja med eller utan dubb.
I södra Götaland har man inte mycket glädje av dubbar, det är mest onödigt oväsen.
Jag är glad att köra dubbfritt, finns inte mycket is som behöver ruggas upp heller.

Uppdaterat: 2020-09-10 10:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
saabnisse skrev:

hilife, jag känner mitt samhällsansvar och ruggar upp isen åt de som kör dubbfritt!

Hmmm. Baksidan är väl även uppruggad asfalt och partiklar även om det kanske inte gäller just där du kör. Det kostar samhället en slant också vilket man inte får glömma.

Uppdaterat: 2020-09-10 10:49
Mycket vatten har runnit under hjulen...
saabnisse skrev:

hilife, jag känner mitt samhällsansvar och ruggar upp isen åt de som kör dubbfritt!

Där ser man! Ytterliggare en som inte är PK och kör dubbat. Det här med val av vinterdäck är ju en mängd faktorer som skall vägas samman med var och hur man kör. Då är ju ljudkomforten bara en faktor. Det är lite som drevet emot SUVar där man hela tiden bara fokuserar på vikt och CO2 medans man glömmer säkerhetsfaktorn i den ensidiga debatten.

Uppdaterat: 2020-09-10 11:07
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Min pick up har fyra olika fabrikat på vinterdäcken. Det är helt nytt för mig. Får väl sätta det bästa däcket på vänster fram...

Uppdaterat: 2020-09-10 11:14

Hade jag legat ute på vägarna och tuggat mil kanske jag hade skott bilen med dubbdäck, men för min del kan jag lika gärna låta bilen stå och vänta på saltbilen. Ljudkomforten är ju som sagt viktig särskilt om man åter många mil.

Uppdaterat: 2020-09-10 11:15
Power to the people

Mest nytta av dubbdäck har man i en lutande korsning i staden, och som förare av odubbat har man nytta av de som åker dubbat.
Norr över där det inte saltas behöver man dubbar för att bromsa.
Jag har inga problem att åka med det ena eller andra, och jag tackar de som åker dubbat för de river upp i korsningarna, och de som åker odubbat för mindre slitage och gegga.
Fick jag bestämma skulle både salt och dubbdäck förbjudas, men då måste man lära alla att köra bil först, och det är inte praktiskt möjligt.

Uppdaterat: 2020-09-10 12:02

Intressant, börjar de "centraleuropeiska" dubbfria bli så pass bra samtidigt som vintrarna blir lite mildare att de är bästa valet säg söder om mälardalen?

Uppdaterat: 2020-09-10 12:55

Jag har kört på "kontinentala" däck sedan 2007 i form av Michelin Alpin. Fick mycket skit för det här på forumet men tiden har kommit ikapp däcken.

Uppdaterat: 2020-09-10 14:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Eller rättare sagt har däcken utvecklats enormt mycket.

Själv körde jag redan 1990 på Goodyear Vector 4-season däck, dvs året runt bytte två däck inför varje vinter.
Det borde enligt vissa vara helt livsfarligt och ogörligt, men det fungerade fint att köra runt på dom även i värsta snöväder.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Nej Guran, de kontinentala* vinterdäcken, i alla fall Michelins, upplever jag har ungefär samma gummiblandning och uppbyggnad som tidigare men motståndet i Sverige både bland vanliga bilister och journalister har varit segt. 2007 var det inte lätt ens att hitta ett test och var däckstypen med så var det representerat av något skitfabrikat som skräckexempel. Minns detta tydligt.

*Detta är inte ett all-season däck utan byts mot sommardäck som vanligt.

Uppdaterat: 2020-09-10 14:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Konstigt då att domnade senaste åren fått så mycket bättre egenskaper på snö och is om det skulle vara samma gummiblandning
Jag tror faktiskt att det skett ganska mycket
Och Michelin Alpin placerar långt ner i i listan på 12.e plats och sist av alla mellaneuropeiska
Det kan ju förklara att du upplever dom som lika som 2007.
Det helt nya Nokian WR är i en egen klass bland de mellaneuropeiska och det bästa Nokiandäcket.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Som sagt utanför Göteborg och är ute i friluftslivet en hel del. Som sagt när det dom få gånger blir is på skogsvägarna vill jag inte åka ner i diket eller glida in i vildsvinet/älgen därav dubbdäck.

Uppdaterat: 2020-09-10 16:31
Patrik Österberg skrev:

Som sagt utanför Göteborg och är ute i friluftslivet en hel del. Som sagt när det dom få gånger blir is på skogsvägarna vill jag inte åka ner i diket eller glida in i vildsvinet/älgen därav dubbdäck.

Bäst bromsegenskaper på is har det dubbfria Continental Viking Contact med full pott 20 poäng
Bästa dubbade har 18 poäng
Bäst vägenskaper på is har det dubbade Michelin X-ice north, full pott 20 poäng
Det dubbfria Contindäcket får 18 poäng.
Så ur den aspekten du är ute efter så är det hugget som stucket. Men skramlet ger väl viss trygghet.
Och på våt blankis så är onekligen ett dubbdäck bättre. Mem det testar dom inte på, utan det är lite knagglig is, dvs som en normalt isig väg.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Konstigt då att domnade senaste åren fått så mycket bättre egenskaper på snö och is om det skulle vara samma gummiblandning
Jag tror faktiskt att det skett ganska mycket
Och Michelin Alpin placerar långt ner i i listan på 12.e plats och sist av alla mellaneuropeiska
Det kan ju förklara att du upplever dom som lika som 2007.
Det helt nya Nokian WR är i en egen klass bland de mellaneuropeiska och det bästa Nokiandäcket.

Jaha, nu känner jag mig flyttad tillbaka 10 år igen. ;-)

Jag köper alltså inte vinterdäck just för att de har bra snö- eller isegenskaper utan för att de har de egenskaper JAG behöver där jag kör. Så därför blir inte alla testmoment intressanta för mig. Jag vill ha ett däck som har bra egenskaper när det gäller t ex vattenundanträngning eftersom det samlas mycket vatten på de slitna vägarna i och runt Göteborg. Dessutom vill jag att däcket behåller önskade egenskaper mer än en säsong. Dock är stabiliteten och förmågan att hantera torra (och kalla) vägar kanske det mest intressanta.

Glöm inte att alla däck utgör en slags kompromiss och ingen av oss har råd att byta till olika däck varje dag.

Uppdaterat: 2020-09-10 16:51
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tänkte införskaffa nya vinterdäck för säsongen, och här i Göteborgstrakten har vi inte haft vinter på några år så tänkte införskaffa Europa däck.
Ni som kör på nordiska, hur beter de sig i regn?

Uppdaterat: 2020-09-10 17:25
Anthonberg skrev:

Tänkte införskaffa nya vinterdäck för säsongen, och här i Göteborgstrakten har vi inte haft vinter på några år så tänkte införskaffa Europa däck.
Ni som kör på nordiska, hur beter de sig i regn?

Jag köpte Nordiska förra året och bor i Kalmar så vi har inte haft någon vinter heller på flera år. Har lite svårt att säga hur de fungerar då jag kör rätt defensivt på vintern även om det är plusgrader. Har dock inte haft några problem alls med vatten, men har heller inte behövt bromsa kraftigt eller göra någon undanmanöver eller så, men har kört i regn och har inte stött på någon vattenplaning.

Köpte Michelin X-ice3

Uppdaterat: 2020-09-10 20:18
- Peugeot e-208 GT 2022
pinjong skrev:

Guran wrote:Konstigt då att domnade senaste åren fått så mycket bättre egenskaper på snö och is om det skulle vara samma gummiblandning
Jag tror faktiskt att det skett ganska mycket
Och Michelin Alpin placerar långt ner i i listan på 12.e plats och sist av alla mellaneuropeiska
Det kan ju förklara att du upplever dom som lika som 2007.
Det helt nya Nokian WR är i en egen klass bland de mellaneuropeiska och det bästa Nokiandäcket.
Jaha, nu känner jag mig flyttad tillbaka 10 år igen. ;-)
Jag köper alltså inte vinterdäck just för att de har bra snö- eller isegenskaper utan för att de har de egenskaper JAG behöver där jag kör. Så därför blir inte alla testmoment intressanta för mig. Jag vill ha ett däck som har bra egenskaper när det gäller t ex vattenundanträngning eftersom det samlas mycket vatten på de slitna vägarna i och runt Göteborg. Dessutom vill jag att däcket behåller önskade egenskaper mer än en säsong. Dock är stabiliteten och förmågan att hantera torra (och kalla) vägar kanske det mest intressanta.
Glöm inte att alla däck utgör en slags kompromiss och ingen av oss har råd att byta till olika däck varje dag.

Därav som det nya Nokiandäcket hamnade på tredje plats. Det var klart bäst av alla mellaneuropeiska, även på barmark och som grädde på moset även riktigt bra snö och isegenskaper. Det är det som hänt, handlar inte alls om att påstå och försöka visa vad du har för behov. Utan att det finns flera alternativ som passar så mycket bättre än dubbdäck.
Även i rekommendationen dom lämnar så är mellaneuropeiska förstahandsvalet. Jag halvskämt övervägt att köpa det nästa gång då barmark och våt väg hantera så mycket bättre, och nu också is och snöegenskaper i nivå med nordisk friktion och dubbdäck

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Anthonberg skrev:

Tänkte införskaffa nya vinterdäck för säsongen, och här i Göteborgstrakten har vi inte haft vinter på några år så tänkte införskaffa Europa däck.
Ni som kör på nordiska, hur beter de sig i regn?

Du bör absolut köpa mellaneuropeiska om du bor i Göteborg.
Nordiska friktionsdäck har betydligt sämre egenskaper på våt asfalt och vattenplaning, inte alla men de flesta.
Sedan är mellaneuropeiska även billigare i inköp.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Goodyears nordiska dubbfria är riktigt bra även på väta. Jättenöjd efter tre vintrar med dem.
Nokia hakka2 var rena skämtet jämförelsevis.

Uppdaterat: 2020-09-10 21:11
Guran skrev:

Anthonberg wrote:Tänkte införskaffa nya vinterdäck för säsongen, och här i Göteborgstrakten har vi inte haft vinter på några år så tänkte införskaffa Europa däck.
Ni som kör på nordiska, hur beter de sig i regn?
Du bör absolut köpa mellaneuropeiska om du bor i Göteborg.
Nordiska friktionsdäck har betydligt sämre egenskaper på våt asfalt och vattenplaning, inte alla men de flesta.
Sedan är mellaneuropeiska även billigare i inköp.

Det är inte så lätt att bara säga så. Visst, kör han bara runt i Göteborgsområdet så är det nog ett bra förslag. Anledningen till att jag köpte nordiska däck var för att jag räknade med att åka upp till Dalarna och Jämtland om vintrarna som jag alltid gjort, men sedan ändrades livet och nu åker jag väl aldrig norr om Stockholm ens. Så jag behöver nog inte de däck jag har egentligen, men det visste jag inte då.

Men sedan kan det även hända att södra Sverige får vinter. Det var så länge som sedan vintern 2012 som det kom enorma mängder snö här nere. Ja det var länge sedan, men kan hända igen.

Uppdaterat: 2020-09-10 21:44
- Peugeot e-208 GT 2022
junkers skrev:

Goodyears nordiska dubbfria är riktigt bra även på väta. Jättenöjd efter tre vintrar med dem.
Nokia hakka2 var rena skämtet jämförelsevis.

Ja Hakka däcken är rätt usla på blöta vägar, men riktigt bra på snö och is

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
bejje skrev:

Guran wrote:Anthonberg wrote:Tänkte införskaffa nya vinterdäck för säsongen, och här i Göteborgstrakten har vi inte haft vinter på några år så tänkte införskaffa Europa däck.
Ni som kör på nordiska, hur beter de sig i regn?
Du bör absolut köpa mellaneuropeiska om du bor i Göteborg.
Nordiska friktionsdäck har betydligt sämre egenskaper på våt asfalt och vattenplaning, inte alla men de flesta.
Sedan är mellaneuropeiska även billigare i inköp.
Det är inte så lätt att bara säga så. Visst, kör han bara runt i Göteborgsområdet så är det nog ett bra förslag. Anledningen till att jag köpte nordiska däck var för att jag räknade med att åka upp till Dalarna och Jämtland om vintrarna som jag alltid gjort, men sedan ändrades livet och nu åker jag väl aldrig norr om Stockholm ens. Så jag behöver nog inte de däck jag har egentligen, men det visste jag inte då.
Men sedan kan det även hända att södra Sverige får vinter. Det var så länge som sedan vintern 2012 som det kom enorma mängder snö här nere. Ja det var länge sedan, men kan hända igen.

Mellaneuropeiska är ett ypperligt alternativ för de flesta som mest kör på landsvägar som 99,9% av tiden är bara, blöta eller saltade fyllda av snöslask. Nu finns det även ett som även verkar ha riktigt bra prestanda på is och snö.
Som jag skrev tidigare så har jag till och med kört på åretruntdäck på den tiden jag jobbade som vägmästare 89-92. Då kan jag garantera dig att det kördes när väglaget var som sämst.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag har kört Nokia friktionsdäck tillverkade för Nordiskt klimat i 20 år, de har varit snö is och vatten på vägen och jag känner verkligen inte igen mig i snacket att dom skulle vara så värdelösa på vatten. Dom rullar oftast södra Norrlandskusten Hudiksvall och där saltas de rejält. Men även ofta mot stockholm och Sundsvall med varierande väghållning, men som sagt däcken har aldrig känts opålitliga.

Uppdaterat: 2020-09-10 22:18
Guran skrev:

bejje wrote:Guran wrote:Anthonberg wrote:Tänkte införskaffa nya vinterdäck för säsongen, och här i Göteborgstrakten har vi inte haft vinter på några år så tänkte införskaffa Europa däck.
Ni som kör på nordiska, hur beter de sig i regn?
Du bör absolut köpa mellaneuropeiska om du bor i Göteborg.
Nordiska friktionsdäck har betydligt sämre egenskaper på våt asfalt och vattenplaning, inte alla men de flesta.
Sedan är mellaneuropeiska även billigare i inköp.
Det är inte så lätt att bara säga så. Visst, kör han bara runt i Göteborgsområdet så är det nog ett bra förslag. Anledningen till att jag köpte nordiska däck var för att jag räknade med att åka upp till Dalarna och Jämtland om vintrarna som jag alltid gjort, men sedan ändrades livet och nu åker jag väl aldrig norr om Stockholm ens. Så jag behöver nog inte de däck jag har egentligen, men det visste jag inte då.
Men sedan kan det även hända att södra Sverige får vinter. Det var så länge som sedan vintern 2012 som det kom enorma mängder snö här nere. Ja det var länge sedan, men kan hända igen.
Mellaneuropeiska är ett ypperligt alternativ för de flesta som mest kör på landsvägar som 99,9% av tiden är bara, blöta eller saltade fyllda av snöslask. Nu finns det även ett som även verkar ha riktigt bra prestanda på is och snö.
Som jag skrev tidigare så har jag till och med kört på åretruntdäck på den tiden jag jobbade som vägmästare 89-92. Då kan jag garantera dig att det kördes när väglaget var som sämst.

Ja det är stor skillnad på däck och däck. Det var en gång i tiden för så där 17 år sedan som min ekonomi var katastrof. Hade inte ens bil just då, men så gick en granne till min morsa bort och jag och denne granne hade rätt bra kontakt när jag var yngre så när hans brorsa fick ärva och det fanns en Volvo 240 som han absolut inte ville ha, så fick jag ta den. Sommardäcken var helt OK, men vinterdäcken med dubb var stenhårda och riktigt dåliga.

Köpte då begagnade "året runt däck" som hade gått en säsong till bra pris och skillnaden på vintern var som natt och dag. Jag gick från riktiga vinterdäck med dubb men som var gamla till odubbade året runt däck och skillnaden i grepp var fantastisk.

Med det vill jag säga att även de bästa vinterdäck blir dåliga med tiden och även nyare året runt däck kan bli mycket bättre i jämförelse om vinterdäcken i fråga är gamla och hårda.

Uppdaterat: 2020-09-10 22:20
- Peugeot e-208 GT 2022

Eftersom vi trots allt talar om VINTERDÄCK så får nog min prio som sagt ligga lite mera åt egenskaperna i vinterväglag och då ligger som jag tidigare sagt Goodyear's dubbfria av "nordisk typ" nog närmast. Kan t o m bli så att mina dubbade Conti blir ersatta - vi får se...

Uppdaterat: 2020-09-10 23:05

Inte värdelösa men mindre bra
Jag har haft Hakka R och R2 och R2 SUV
Svampiga och riktningsinatabila var framförallt R2. Den BMW jag hade dom på ringlade som en orm över vägen. Men det blev klart bättre då dom blev slitna några Mm. R2 SUV däcken klart bäst av dom.
Greppet på våt vägbana är väl heller inget vidare och så planar dom i snömodden ganska lätt. Men nästan oförskämt bra på packad snö och i snöväder.
Skulle tro att jag kört 25.000mil på Hakka R däck av olika årsmodeller. Nu jag jag åter gamla R, men i form av Nordmann
Men så klart är dom inte opålitliga bara mindre bra om man pressar dom lite med att gasa ut av en rondell eller inte anpassar farten i snöslasket.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag har haft Nokian Nokian WR D4 några vintersäsonger och de har fungerat mycket bra. Bor i Västra Götaland och med tanke på att det kan vara en hel del barmark här, tycker jag definitivt att mellaneuropeiska däck som dessa är bästa valet.

Uppdaterat: 2020-09-10 23:14
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
bejje skrev:

Med det vill jag säga att även de bästa vinterdäck blir dåliga med tiden och även nyare året runt däck kan bli mycket bättre i jämförelse om vinterdäcken i fråga är gamla och hårda.

Mycket bra poäng, då många kör på vinterdäck som är många år gamla och torra. Bara för att mönster (och ev. dubb) ser fina ut, betyder det inte att de är bra eller bättre än en nytt mellaneuropeiskt däck.

Sedan är det förstås stor skillnad på behovet, geografiskt, men också hur man kör. En del kör 3-4.000 mil om året, och kanske mellan olika regioner, medan andra i stort sett kör lite hemmavid, några hundra mil.
En del kör lastat eller med mycket med släp, andra är kanske ensamma eller max 2 i bilen.
Det finns helt enkelt inget enkelt svar.

Uppdaterat: 2020-09-11 10:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Pi skrev:

Eftersom vi trots allt talar om VINTERDÄCK så får nog min prio som sagt ligga lite mera åt egenskaperna i vinterväglag och då ligger som jag tidigare sagt Goodyear's dubbfria av "nordisk typ" nog närmast. Kan t o m bli så att mina dubbade Conti blir ersatta - vi får se...

Är det ett rimligt synsätt när man antagligen inte råkar ut för vinterväglag i egentlig mening?

Uppdaterat: 2020-09-11 10:48

Vinter är ju inte samma sak i hela landet. Men kanske du endast måste använda bilen de kallaste dagarna i Skåne, pga tex för kallt att cykla. Då är nog inte de kontinentala friktionsdäcken bäst trots att de kanske är det för grannen.

Eftersom väglaget inte är konstant blir ju alla däck kompromisser. Gäller att välja den kompromiss som passar tänkta körningen bäst.

Uppdaterat: 2020-09-11 12:29
K_Klabbe skrev:

Vinter är ju inte samma sak i hela landet. Men kanske du endast måste använda bilen de kallaste dagarna i Skåne, pga tex för kallt att cykla. Då är nog inte de kontinentala friktionsdäcken bäst trots att de kanske är det för grannen.
Eftersom väglaget inte är konstant blir ju alla däck kompromisser. Gäller att välja den kompromiss som passar tänkta körningen bäst.

+100

Uppdaterat: 2020-09-11 12:38
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Varför pratar vissa här om åretrunt däck ? Finns väl inga som fungerar året runt de vet väl alla eller ? Vi har sett hur vinter respektive sommardäck fungerar vid fel årstid vid åtskilliga tester.

Uppdaterat: 2020-09-11 16:45
L. Mäkinen skrev:

Pi wrote:Eftersom vi trots allt talar om VINTERDÄCK så får nog min prio som sagt ligga lite mera åt egenskaperna i vinterväglag och då ligger som jag tidigare sagt Goodyear's dubbfria av "nordisk typ" nog närmast. Kan t o m bli så att mina dubbade Conti blir ersatta - vi får se...
Är det ett rimligt synsätt när man antagligen inte råkar ut för vinterväglag i egentlig mening?

Tja, Goodyears nordiska eller Nokians mellaneuropeiska är nog hugget som stucket.
Har man normal nuvarande vinter så duger mellaneuropeiska Nokians däck mer än väl.
Själv planerar jag att slita tredje säsongen på mina dubbfria Nordman.
Byter troligen bil innan vinterdäck. Men om nu det vore på dagordningen så är jag kluven mellan Goodyear nordiska och Nokian mellaneuropeiska. Dubbat finns inte bland valen, fullständigt bortkastat.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27