Vi Bilägares forum

Att åka elbil, och Tesla i synnerhet, verkar vara förenat med fler skador på bilarna

Att åka elbil, och Tesla i synnerhet, verkar vara förenat med fler skador på bilarna

Läste i tidning om att skadefrekvensen med elbilar är väsentligt högre än för ”vanliga” bilar. Lär säkert påverka försäkringspremien.

Saxat ur artikeln:

”Elbilar och i synnerhet Tesla, är inblandade i fler olyckor än andra bilar, visar skaderapporter från danska försäkringsbolag. Snabbare acceleration pekas ut som en orsak.”

”Codan, som är Teslas officiella försäkringspartner i Skandinavien, ser samma tendens. Siffrorna från Norge, där det finns betydligt fler elbilar än i de övriga nordiska länderna, visar att hälften av alla nya elbilar drabbas av skada under det första året. För andra bilägare är siffran 25–30 procent.”

Med alla klassledande säkerhetssystem som det vitt och brett skryter om så borde ju skadefrekvensen vara betydligt lägre än en rudimentär billig asiatbil. Eller invaggar dom föraren i en falsk trygghet?

Uppdaterat: 2020-01-28 15:00
Guran

Kommentarer

Och ändå påstår Folksam att det skett för få olyckor med Tesla för att kunna ha med dem i sin statistik.....

Jag ska villigt erkänna att jag inte har en aning om huruvida det går att utläsa något vettigt ur allt detta.
Men som svar på det du skriver Guran att bilens AP invaggar föraren i falsk trygghet så kan det säkert ligga en del i det då en del verkar tro att bilen är mer självkörande än vad Tesla noga går ut med att den är.
Tyvärr så ställer ju EU till det lite med, då EU-bestämmelserna begränsar vissa saker som kanske folk gått in och läst eller sett på youtube fungerar i USA.

Uppdaterat: 2020-01-28 15:24

https://www.motor.no/artikler/2019/juli/sa-mye-mer-skades-elbilene/

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/03/19/195562517/elbiler-krasjer-langt-oftere-enn-andre-biler

https://www.tu.no/artikler/dobler-prisen-pa-forsikring-av-elbil-flere-skader-og-dyrere-reparasjoner/469589

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag tror det handlar om den i jämförelse snabba accelerationen som de flesta (eg alla) teslor har. För 15-20 år sedan skulle även den långsammaste teslan klassat in som supersportbil accelerationsmässigt.

Hur ser statistiken ut om man jämför med förbränningsmotorbilar med lik prestanda?

Uppdaterat: 2020-01-29 10:32

Sådant här får en ju att fundera på hur folk är funtade egentligen. Jag tycker inte accelerationen i en Tesla är det minsta svår att kontrollera. Har man körkort så måste man väl kunna anpassa gaspådraget efter trafiksituationen. Har kört bilar med allt från 100 till 400 hk och har aldrig haft problem att framföra en bil på grund av för snabb eller långsam acceleration.

Uppdaterat: 2020-01-29 13:09

Högt vridmoment och halkigt underlag är ingen bra kombination. Just sayin'.

Uppdaterat: 2020-01-29 13:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Men man kan ju moderera vridmomentet med högerpedalen. Man måste inte trampa pedalen i botten hela tiden.

Uppdaterat: 2020-01-29 14:33

Eller så gör man som Mazda och programmerar gasresponsen så den beter sig som en fossilbil.
Men Tesla jag väl antisladdsystem? Så det lär ju inte vara något problem. Skulle snarare tro det är män med små organ som vill hävda sig och därför måste påvisa den enorma accelerationen som dom sedan inte orkar få stopp på. En av teorierna från försäkringsbolagen var att det är fler män som kör elbil, är mer riskbenägna och därav fler skador. Men jag tror mer på min teori.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Det där med mån och högre risker stämmer inte.
Om man ser till antalet olyckor per körd kilometer är det snarare tvärtom.

Uppdaterat: 2020-01-29 17:43
junkers skrev:

Det där med mån och högre risker stämmer inte.
Om man ser till antalet olyckor per körd kilometer är det snarare tvärtom.

Det har väl inget med riskbenägenheten att göra. Yngre män i effektstinna BMW är extremt överrepresenterade i olycksstatistiken. Och dom har troligen inte kört speciellt många mil innan olyckan inträffar.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Tror som redan nämnts att folk inte kan hantera vridmomentet och den kraftiga accelerationen som kommer med det, inte bara vridmoment utan den direkta elresponsen.

Uppdaterat: 2020-01-29 23:12
- Peugeot e-208 GT 2022
Guran skrev:

Eller så gör man som Mazda och programmerar gasresponsen så den beter sig som en fossilbil.
Men Tesla jag väl antisladdsystem? Så det lär ju inte vara något problem.

Ja, Tesla har faktiskt ett helt grymt bra antisladd och antispinnsystem så att det skulle vara kraften och brist på fäste i den änden av skalan betvivlar jag, utan nog mer som du var inne på Guran att det är sen när de väl ska få stopp på det som problemet kommer då det går fort väldigt fort så att säga. När jag acctestat med mätning har jag ju 100 på 80-90 meters sträcka....
Men som sagt fästet, inga problem. Har testat på det värsta halaste rullgruset och på ren sand och på fläckvid underkyld halka och på strand godkänd för trafik, och det bettar direkt. Teknikens Värld utsåg ju Teslas AWD till det absolut snabbaste system de testat i förmåga att flytta kraften rätt.

Uppdaterat: 2020-01-29 23:51

Accelerations-prestanda som värsta supersportbilarna men hur många Svensson-förare kan hantera en sån bil trafiksäkert ?

Uppdaterat: 2020-01-30 00:07

Pi: Man måste ju inte använda all kraft.....bara för den går på el är det inte bara en on/off-strömbrytare. Se det som en dimmer. ;) Seriöst så är det en bil som trots sin prestanda är betydligt mjukare och finare att köra än det mesta annat man kört, otroligt lättdoserat med kraften. Och vill man kan man ställa den i läge "chill" så begränsar man kraften med om man lånar ut bilen eller så.

Uppdaterat: 2020-01-30 00:30

Absolut Henrik - men är man bara lite oförsiktig eller helt enkelt vill använda bilens accelerationsprestanda så har många Teslor som jag nämnde sådana i klass med s k supersportbilar - och jag vidhåller att de flesta köparna av Teslor knappast är mogna att utan vidare hantera dessa prestanda. Bara som en tänkbar förklaring till dessa skriverier. Nån orsak måste det ju trots allt finnas och detta kan vara en av dessa...

Uppdaterat: 2020-01-30 10:23

Ett försäkringsbolags slutsats:

” En typisk orsak till de många skadorna är att nya elbilar som Tesla har tekniska innovationer och stora skärmar som kan vara distraherande, informeras de.

- Vi tror att en stor del av skadebetalningarna beror på ouppmärksamhet och brist på fokus hos förarna, säger Ingelin Friis-Dahl. ”

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Ett försäkringsbolags slutsats:
” En typisk orsak till de många skadorna är att nya elbilar som Tesla har tekniska innovationer och stora skärmar som kan vara distraherande, informeras de.
- Vi tror att en stor del av skadebetalningarna beror på ouppmärksamhet och brist på fokus hos förarna, säger Ingelin Friis-Dahl. ”

Jag är beredd att hålla med.

Uppdaterat: 2020-01-31 19:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html