Vi Bilägares forum

Bonusbilar

Bonusbilar

Borde inte bilhandlare kunna lista vilka bonusbilar de har att erbjuda framöver?
Jag tycker att det borde vara ett säljargument istället för att gnälla via branschorganisationen BilSweden att de dyra bilarna blir svårsålda.

Uppdaterat: 2019-12-12 20:31

Kommentarer

Ja eller så kan man som konsument ta reda på detta. Eller varför inte slå ihop dom tre årens malus och budgetera för detta. Egentligen tycker jag bara det är löjligt att gnälla över de små pengar det är när många gladeligen kryssar för massa mer eller mindre onödiga tillbehör för det mångdubbla, dessa tillbehör brukar vara värda noll kronor den gång man byter in bilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Självklart kan man leta upp det själv, men jag tycker att det borde vara av intresse för säljare att locka med.
Visst är det småpengar för de flesta normala bilar, men jag menar att det är något att framhålla för kunder när man kan slippa några tusenlappar.

Uppdaterat: 2019-12-12 21:35

Appropå bonus så borde man förändra även förmånsbilssystemet med en rejäl malus på förmånsvärdet för bilar som släpper ut över 95g och ta bort rabatten på de under. Varför skall enkom vissa kundgrupper premieras.
Jämna ut systemet och ge även privatköpare en ytterligare bonus som motsvarar det kraftigt rabatterade förmånsvärdet på lågemissonsbilar.
Se på Norges system där faktiskt alla får del av bonusen på ett betydligt bättre vis om man nu menar nått med att nå ett mål på minskade CO2 utsläpp från biltrafiken.
I November så var snittet på alla registrerade personbilar 59g CO2.
Men det är ju upp till handlarna att använda lågskatteargumentet i sin marknadsföring.
Subaru hade ju i fjol en reklamkampanj om att man gav Malusskatten i rabatt. Det gillades inte av miljömupparna.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran du bör nog sätta dig in i hur reglerna fungerar, skatten påverkar förmånsvärdet högst väsentligt!
En VW Tiguan kommer tex bli rejält dyr som tjänstebil så vi kan nog vara rätt säkra på att de allra flesta tjänstebilar framöver kommer vara lågutsläppande.
I praktiken så blir skatten ett extra förmånsvärde, i fallet Tiguan som har en skatt på 12000 per år från årsskiftet ger föraren ett 1000:- högre förmånsvärde per månad än en laddhybrid. Dessutom lär arbetsgivaren i de flesta fall göra ett löneavdrag därutöver.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman/bilformansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html

Varför är alla så avundsjuka på den som har tjänstebil, det är inte gratis direkt om ni tror det.

Uppdaterat: 2019-12-12 22:53
junkers skrev:

Guran du bör nog sätta dig in i hur reglerna fungerar, skatten påverkar förmånsvärdet högst väsentligt!
En VW Tiguan kommer tex bli rejält dyr som tjänstebil så vi kan nog vara rätt säkra på att de allra flesta tjänstebilar framöver kommer vara lågutsläppande.
I praktiken så blir skatten ett extra förmånsvärde, i fallet Tiguan som har en skatt på 12000 per år från årsskiftet ger föraren ett 1000:- högre förmånsvärde per månad än en laddhybrid. Dessutom lär arbetsgivaren i de flesta fall göra ett löneavdrag därutöver.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman/bilformansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html
Varför är alla så avundsjuka på den som har tjänstebil, det är inte gratis direkt om ni tror det.

Nej då, inte avundsjuk alls. Har varit arbetsgivare och även förmånstagare och hanterat förmånsbilar, men faktiskt glömt bort skattedelen. Vi höll oss enkom med E85 bilar på den tiden och efter det <120g dieslar. Tänkte inte helt klart på den delen, men återstår i så fall varför det skall vara rabatt på förmånsvärde för laddhybrider och elbilar utöver bonusen?
Jag kan gott finansiera min egen bil utan att behöva äta kattmat.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran vad menar du med Vi höll oss enkom med E85 bilar på den tiden och efter det <120g dieslar ??

Vi har i princip aldrig haft några dieslar som släppt ut mindre än 120g utan staten lurade sig själv genom skattefriheten på miljöbilarna från 2010 och däromkring.
Alla dieselägare från den tiden vet att dom förbrukade allt från 1 dl-3dl mer än i miljö papperen.
Och 8av10 E85 körde på bensin hela vintern då kostnaden sved hårt i börsen.
Det är verkligheten från den tiden och sjukt att det fick pågå så länge utan att någon reagerade.

Uppdaterat: 2019-12-13 07:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

Tänkte inte helt klart på den delen, men återstår i så fall varför det skall vara rabatt på förmånsvärde för laddhybrider och elbilar utöver bonusen?

För att ge ett ytterligare incitament att välja något som är ett "bra miljöval", så klart. Tjänstebilsmarknaden påverkar vad som finns begagnat och det bör rimligen vara ett skäl att påverka den som väljer bil.
Än så länge är det många som väljer smutsiga bilar så styrningen behöver snarare stärkas än försvagas.

Uppdaterat: 2019-12-13 08:22
mso 1000 skrev:

Guran vad menar du med Vi höll oss enkom med E85 bilar på den tiden och efter det &lt;120g dieslar ??
Vi har i princip aldrig haft några dieslar som släppt ut mindre än 120g utan staten lurade sig själv genom skattefriheten på miljöbilarna från 2010 och däromkring.
Alla dieselägare från den tiden vet att dom förbrukade allt från 1 dl-3dl mer än i miljö papperen.
Och 8av10 E85 körde på bensin hela vintern då kostnaden sved hårt i börsen.
Det är verkligheten från den tiden och sjukt att det fick pågå så länge utan att någon reagerade.

Tja, jag vill bestämt minnas att jag körde på E85 även på vintern. Var betydligt trevligare med 210hk i från motorn.
Vart du fått siffrorna 1-3dl mer vet jag inte. Men oavsett så var det sk. Miljöbilar
Konstigt men jag har då aldrig haft en bil som dragit 3dl mer än uppgiven förbrukning.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
L. Mäkinen skrev:

Guran wrote:Tänkte inte helt klart på den delen, men återstår i så fall varför det skall vara rabatt på förmånsvärde för laddhybrider och elbilar utöver bonusen?För att ge ett ytterligare incitament att välja något som är ett "bra miljöval", så klart. Tjänstebilsmarknaden påverkar vad som finns begagnat och det bör rimligen vara ett skäl att påverka den som väljer bil.
Än så länge är det många som väljer smutsiga bilar så styrningen behöver snarare stärkas än försvagas.

Det styr man enklast genom att öka kostnaden rejält för smutsiga tjänstebilar.
Förstår inte varför det skall styras med rabatter.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Här håller jag med Guran, hellre rejält höjda avgifter på det man vill få bort än sänkta på det man vill ha. Annars blir det lätt som det pratas om nu, att de i Norge har svårt styra bort från alla eftergifter som gjorts till elbilisterna. Bättre då låta det man vill ha och gynna vara kvar i ett normalläge och straffa ut det man vill få bort.

Uppdaterat: 2019-12-13 09:36

Eftersom vi har en såpass stor "tjänstebils-marknad" som vi har i vårt land så är det rätt uppenbart att det är ett billigare sätt att hålla sig med en förhållandevis stor/dyr/ny bil än att äga den privat. Vore det inte på det viset så vore det nog självreglerande såtillvida att dessa bilar skulle ersättas av privatägda bilar istället. Så Gurans grundfråga tycker jag är berättigad alltså varför privatköpare i realiteten betalar mera för sitt bilägande - inte minst för s k lågemissions-bilar.

Uppdaterat: 2019-12-13 10:34

Pi: Detta har diskuterats flera gånger. Absolut inte i alla fall att det är lägre kost att ha tjänstebil än privat. De fall där tjänstebilen bekostas av lägre lön alt. bruttolöneavdrag glömmer många bort att du även har rejält lägre pensionsinbetalning m.m.
Hos min förra arbetsgivare gick det på ett ut ungefär att ha tjänstebil kontra privat.

Uppdaterat: 2019-12-13 10:58

Som jag uppfattar tanken med malus så ska den styra oss konsumenter bort från fossila fordon. Kan tänka mig att malus bara blir högre och högre över tid. Så "räddningen" är nog att börja kika på utsläppsfria fordon och hoppas att konkurrensen börjar slå igenom ordentligt på priserna. Bonus kommer förstås att avvecklas när marknaden kommit igång på allvar.

Uppdaterat: 2019-12-13 11:02
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Henrik - ditt påstående "Absolut inte i alla fall att det är lägre kost att ha tjänstebil än privat." tror jag definitivt inte på - bara det att tjänstebilsmarknaden är så stor som den är i vårt land anser jag motbevisar detta. Skulle det vara "billigare" att äga motsvarande bil privat har jag svårt att se att så många väljer tjänstebils-alternativet. Och med de låga förmånsvärden som bilar med låga emissioner har gör det ännu lönsammare.

Uppdaterat: 2019-12-13 13:34

Jag kan omöjligt driva en privatägd bil för den kostnad jag har för min tjänsteladdhybrid främst beroende på att jag har 50 km till kontoret. Däremot har jag tidigare kollegor som förväntas kunna transportera sig något hundratal mil i veckan och tvingas välja mellan två stora kombibilar. Hade de valt bil helt efter eget behov hade de klarat sig med mindre fordon, men det accepteras inte som förmånsbil av arbetsgivaren. Det är Passat eller V60 som gäller.

Uppdaterat: 2019-12-13 13:59

Pi: Nu läste du inte vad jag skrev......jag skrev att det inte i ALLA fall är billigare ha tjänstebil. I de fall där det kompenseras med ett bruttolöneavdrag eller lägre lön så måste man även ta med den minskade pensionsinbetalningen m.m.

Sen att folk väljer tjänstebil, eller att det är stort, är ju såklart med för att det vore orimligt av arbetsgivaren att kräva att folk ska köra 3-5000 tjänstemil per år med privatköpt bil. Eller tycker du det vore rimligt.

Uppdaterat: 2019-12-13 14:37

Henrik - visst finns det de som kör 3000--5000 tjänstemil per år men JAG tror att det är en minoritet av alla tjänstebilsförare som kör såpass långt. I alla fall om jag skall döma av de kollegor och bekanta jag har och har haft som kört tjänstebil.

Uppdaterat: 2019-12-13 14:40

Pi: Du läser verkligen det du vill.....
Skrev jag att alla gör det? Men jo, en stor del iaf gör det. Och du svarade inte, tycker du då inte det är rimligt att arbetsgivaren håller med bil då? Och att du för den förmånen att även använda bilen privat blir beskattad?

Uppdaterat: 2019-12-13 15:17

Henrik - givetvis är det rimligt att för de förhållandevis få som åker så många tjänstebil årligen så bör arbetsgivaren hjälpa till med bil och nyttjar man den sen privat så skall man givetvis ha kostnader motsvarande vad en privatköpt bil kostar - men det har man inte i många fall. Och det var väl just detta som diskuterades - alltså att man som privatköpare borde ha samma ekonomiska incitament som tjänstebilsåkare för bilar med låga utsläppsnivåer - alltså de som "subventioneras" mest i tjänstebilsflottan. Ja - jag vet att tjänstebilsförare inte gillar ordet "subventionerade" men jag hittar inget bättre ord.

Uppdaterat: 2019-12-13 15:28

Pi: Men som sagt, för många är det redan idag kostnad motsvarande privatbil att ha tjänstbil. Mina 3 första tjänstebilar låg med bruttolöneavdrag och minskad pension m.m. på nästan samma peng som det kostat mig att haft samma bil privat. Vad är det du inte förstår? Jag är ganska övertygad om att skulle du djupdyka i detta med tjänstebil och alla upplägg som i realiteten är där ute med bruttolöneavdrag, nettolöneavdrag, lägre lön än du kunnat fått utan tjänstebil m.m så tror jag du skulle inse att såååå förmånligt är det inte för den stora merparten.
Sen gäller samma subventioner vad gäller bonus för privatpersoner som företag vid inköp av dessa bilar, samma malus om man väljer på andra hållet, den extra skatten landar direkt på förmånsvärdet. Men det visste du väl?
Ja, det är nedsatt förmånsvärde på miljöklassade bilar, det gynnar företaget i form av lite lägre peng att betala skatt och sociala avgifter på, och lite lägre kost i förmånsskatt för brukaren.
Men som någon mer var inne på, tjänstebilsmarknaden styr väldigt stort hur begagnatmarknaden sen ser ut, så vill man ställa om stort och hyfsat snabbt, ja då är det kanske värt att det ser ut såhär. Men som vanligt ser många bara det de vill se.......folk vill ha ut många elbilar på begagnatmarknaden så även "vanligt folk", (vad det nu är), kan köra elbil, men jädrar om någon gynnas så att det kommer ut många elbilar på begagnatmarknaden......

Uppdaterat: 2019-12-13 15:59

Jag är inte ens säker på att jag ska ha tjänstebil nästa gång pga att det kan bli billigare att äga bilen privat.
Med tanke på vad det även kostar företaget lär staten få in mer pengar på tjänstebil än privatbil

Uppdaterat: 2019-12-13 18:29
junkers skrev:

Varför är alla så avundsjuka på den som har tjänstebil, det är inte gratis direkt om ni tror det.

Jag har fått för mig att det är märkbart billigare att ha en ny dyr bil som tjänstebil än om jag måste betala för den privat. Stämmer inte det?

Kan tillägga att jag alltså aldrig haft en tjänstebil.

Uppdaterat: 2019-12-13 18:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Inte säkert att det är billigare om samtliga kostnader tas med såsom löneavdrag, minskad pension, förmånsvärde.
Det mesta hänger på andrahandsvärdet.
Sedan är det som sades innan att man ofta får köra onödigt stor bil.
Bekymmersfritt är det dock och det är värt en del också.

Uppdaterat: 2019-12-13 18:44

Systemet bygger ju på att det inte skall vara speciellt förmånligt. Eller rättare sagt det skall vara samma kostnad och förmånstagaren skall beskattas för förmånen så att det motsvara att äga sin egen motsvarande bil.
Det som driver på det hela är generalagenterna som saluför rejält rabatterade bilar till företag, dessa priser ger också förmånsvärdet. Så det är väl snarare generalagent som står för rabatten.
Har funderat på att starta en firma som heter GuranS bil bara för att kunna få samma rabatt som en juridisk person.
Man kan väl handla med syltlök likaväl som korvstånkningsmaskiner :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Fel igen Guran förmånsvärdet grundas inte på det rabatterade priset utan på listpris.
Rabatterna används för att klara företagens gränser för vad bilen får kosta i inköp.
Det är skatteverkets priser som gäller.

Någon fleet edition hittar du tex inte för Mercedes utan det är SE-edition.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman/bilformansberakning

Uppdaterat: 2019-12-13 19:37
junkers skrev:

Fel igen Guran förmånsvärdet grundas inte på det rabatterade priset utan på listpris.
Rabatterna används för att klara företagens gränser för vad bilen får kosta i inköp.
Det är skatteverkets priser som gäller.
Någon fleet edition hittar du tex inte för Mercedes utan det är SE-edition.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman/bilformansberakning

Igen? Jag har aldrig fel :)
Otillbörlig rabatt är det minsann och jag som privatperson vill köpa en bil till detta pris.
Verkar som dom flesta förmånstagare maximerar bilen upp mot företagets gräns. Varför det och varför är inte Dacia Duster den mest sålda förmånsbilen ?
Oavsett så är systemet ganska sjukt.
Är väldigt många som vid första service råkar utrusta bilen med diverse tillbehör för att undgå skatt.
Men är ju självfallet ett resultat i ett land som ligger i topp ifråga om att ta ut skatt på allt.
Då dyker alla olika avarter upp.
Förövrigt så har jag kört åtskilliga tiotusentals mil med egen bil i arbetet, men åter, när staten helt plötsligt kom på att milersättningen skulle beskattas, ja då så blev det dyrare för arbetsgivaren och sämre för bilägaren som nyttjade sin bil i jobbet. Efter det så har förmånsbilarana växt lavinartat. Och allt baseras på att minimera skatten, framförallt via att företag leasar förmånsbilar. Halva momsen är avdragbar för företaget och hela för servicekostnader.
Så min slutsats är att hela detta system är ett resultat av att på alla vis försöka minska skatteinbetalningen i ett land med ett enormt skattetryck.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
junkers skrev:

Inte säkert att det är billigare om samtliga kostnader tas med såsom löneavdrag, minskad pension, förmånsvärde.
Det mesta hänger på andrahandsvärdet.
Sedan är det som sades innan att man ofta får köra onödigt stor bil.
Bekymmersfritt är det dock och det är värt en del också.

Jag visste inte att det var standard med lönesänkning med tjänstebil. Så vitt jag vet är det inte ens lagligt att sänka folks löner i Sverige. Visst, om det fungerar på samma sätt som gamla "Hem-pc" med bruttolöneavdrag så förstår jag, men om jag skulle erbjudas en tjänstebil men måste acceptera ett märkbart bruttolöneavdrag så skulle jag tack Nej och sedan Nej en gång till.

Uppdaterat: 2019-12-13 20:13
- Peugeot e-208 GT 2022

...eller nja, det beror på. Skulle jag erbjudas tjänstebil så skulle det säkert vara i samband med en annan tjänst som är mer betald. Säg att jag erbjuds en Tesla model 3 utan löneavdrag mot att jag tar en ny "högre tjänst" så varför inte.

Uppdaterat: 2019-12-13 20:17
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

junkers wrote:Inte säkert att det är billigare om samtliga kostnader tas med såsom löneavdrag, minskad pension, förmånsvärde.
Det mesta hänger på andrahandsvärdet.
Sedan är det som sades innan att man ofta får köra onödigt stor bil.
Bekymmersfritt är det dock och det är värt en del också.
Jag visste inte att det var standard med lönesänkning med tjänstebil. Så vitt jag vet är det inte ens lagligt att sänka folks löner i Sverige. Visst, om det fungerar på samma sätt som gamla "Hem-pc" med bruttolöneavdrag så förstår jag, men om jag skulle erbjudas en tjänstebil men måste acceptera ett märkbart bruttolöneavdrag så skulle jag tack Nej och sedan Nej en gång till.

Du har tydligen ganska dålig koll Bejje.
Det vanliga är ju att när du anställs så lockar arbetsgivaren med en förmånsbil och kanske 5000kr/månad lägre lön. Då tänker många 5000kr med min skatt (närmare 60% marginalskatt) så får jag ut 2000kr och skatt på förmånsvärdet så blir 2500kr/månad mindre i lönekuvertet. 4500kr/månad för en ny bil, billigt.
Men 5000kr lägre lön ger 1500kr lägre inbetalning till tjänstepension, om man nu tänker på ålderdomen, sen så skattar du när du får pension så då blir det ca 1000kr netto. Den delen glöms ofta och skall ju läggas på, dvs då kostar det dig 5500kr/månad att ha den där tjänstebilen. Och snart så kanske det skulle varit mycket bättre om man köpt en lite billigare bil och fått milersättning för användandet i tjänst. Så släpper man behovet av statussymbol och kör en billig bil i tjänsten så kan det bli en betydligt bättre affär.
Men vi Svenskar vill ju ha en statussymbol i en fin bil.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Du har tydligen ganska dålig koll Bejje.
Det vanliga är ju att när du anställs så lockar arbetsgivaren med en förmånsbil och kanske 5000kr/månad lägre lön. Då tänker många 5000kr med min skatt (närmare 60% marginalskatt) så får jag ut 2000kr och skatt på förmånsvärdet så blir 2500kr/månad mindre i lönekuvertet. 4500kr/månad för en ny bil, billigt.
Men 5000kr lägre lön ger 1500kr lägre inbetalning till tjänstepension, om man nu tänker på ålderdomen, sen så skattar du när du får pension så då blir det ca 1000kr netto. Den delen glöms ofta och skall ju läggas på, dvs då kostar det dig 5500kr/månad att ha den där tjänstebilen. Och snart så kanske det skulle varit mycket bättre om man köpt en lite billigare bil och fått milersättning för användandet i tjänst. Så släpper man behovet av statussymbol och kör en billig bil i tjänsten så kan det bli en betydligt bättre affär.
Men vi Svenskar vill ju ha en statussymbol i en fin bil.

Det har du helt rätt i, jag har noll koll rättare sagt. Som jag sa har jag aldrig haft tjänstebil och aldrig blivit erbjuden en, därav har jag inte heller läst på något om det.

Men om det är som du säger och jag skulle börja ett nytt jobb där jag erbjuds tjänstebil mot 5000 kr löneavdrag så finns det inte en chans i världen att jag går med på det om det inte är en Tesla model S eller liknande.

D.v.s, jag ska märkbart spara pengar på det, är det småpengar det handlar om så är det absolut inte värt det.

Uppdaterat: 2019-12-13 20:32
- Peugeot e-208 GT 2022

På förra jobbet så fick vi betala i alla fall delar av bilens kostnad via löneavdrag men det kunde man sen kvitta mot förmånsvärdet. Men visst påverkar det pensionsavsättningar lite beroende på lönenivåer och överenskommelser mellan företag och anställd.

Uppdaterat: 2019-12-13 20:54
Pi skrev:

På förra jobbet så fick vi betala i alla fall delar av bilens kostnad via löneavdrag men det kunde man sen kvitta mot förmånsvärdet. Men visst påverkar det pensionsavsättningar lite beroende på lönenivåer och överenskommelser mellan företag och anställd.

Kanske folk ser det som så här: De får en ny bättre/högre tjänst där man tjänar mer, men det innebär en hel del resande som man inte har något emot. Du får du kanske bara en bråkdel av löneökningen du skulle ha fått, men får samtidigt en ny fin bil.

Då kanske folk tänker att de får lite högre lön, ny bil mot att de behåller tidigare tjänst, får ingen högre lön och ingen ny bil. LÅter väl riktigt bra så länge man inte räknar på det :)

Uppdaterat: 2019-12-13 20:57
- Peugeot e-208 GT 2022

Själv har jag 2000 i löneavdrag och skattar 56% på förmånsvärdet utöver det samt så blir det sämre pension.

Uppdaterat: 2019-12-13 21:06

bejje - vill man ha samma stora/dyra bil som arbetsgivaren tillhandahåller som tjänstebil så är det ofta fördelaktigare än att äga motsvarande bil privat. Men kan man nöja sig med en mindre bil kan man säkert klara sig billigare undan. Men mycket beror också på den årliga körsträckan i jobbet - bl a. Och givetvis ens personliga överenskommelse med arbetsgivaren.

Uppdaterat: 2019-12-13 21:08
junkers skrev:

Själv har jag 2000 i löneavdrag och skattar 56% på förmånsvärdet utöver det samt så blir det sämre pension.

Är väl en ganska normal uppgörelse.
Och naturligtvis så är det en morot att välja en hybrid/laddhybrid/elbil då förmånsvärdet är lägre på dessa.
Jag hade en lösning där bruttolöneavdraget baserades på förhållandet mellan privat/tjänstekörning
Pensionen är ju egentligen oväsentligt, det kan man ju kompensera för genom att spara lite färdigskattade pengar, mer förutsägbart än att gissa på hur mycket man eventuellt behöver skatta när det är dags för pension.
Sen finns ju även de som har personalbil, där man betalar hela kostnaden för bilen via nettolöneavdrag men spar halva momsen på leasingavgiften då förtag/kommuner får dra av halva momsen. Har en kompis som har en sådan bil som anställd i kommunen där alla kommunanställda erbjud denna möjlighet.
Dvs åter en möjlighet att betala lite mindre skatt :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Guran skrev:

Sen finns ju även de som har personalbil, där man betalar hela kostnaden för bilen via nettolöneavdrag men spar halva momsen på leasingavgiften då förtag/kommuner får dra av halva momsen. Har en kompis som har en sådan bil som anställd i kommunen där alla kommunanställda erbjud denna möjlighet.
Dvs åter en möjlighet att betala lite mindre skatt :)

Var nog något sådant jag skulle bli erbjuden precis när jag slutade jobba för kommunen 2013, fick bara höra om att vi skulle få erbjudande om bilar, men hann aldrig komma så långt som att ta ett erbjudande innan jag blev erbjuden ett bättre jobb och tog det.

Uppdaterat: 2019-12-13 21:28
- Peugeot e-208 GT 2022

Väljer jag bort förmånsbil får jag 4000 kr i bilersättning. Den summan läggs inte på lönen utan är en ren ersättning vilket innebär att den inte är pensions- eller semesterlönegrundande.
Förmånsvärdet på KIAn är 2550 kr före skatt, dvs extra skatt på halva det.

Eftersom jag kör mycket motorväg vill jag åka tyst. Jag hade gärna åkt i en mindre bil med samma bullernivå som en Optima. Jag försöker maxa komfort för det min arbetsgivare är villig att betala.

Uppdaterat: 2019-12-13 22:29

Min Optima har högre förmånsvärde, kostade bara ca 370000:- men skatteverkets prislista säger 440000:- + utrustning för 40000:- till...

Uppdaterat: 2019-12-13 22:44

Utanför ämnet, men hur tror ni landets fordonsflotta skulle se ut utan tjänstebilar ??

Uppdaterat: 2019-12-13 23:03

Det är bra :)
Men jag vill påstå att dessa upplägg med förmånsbilar kom till efter det att bilersättningen blev ändrad från att vara helt skattefri till att att till mer än hälften beskattas som lön med arbetsgivaravgift och löneskatt.
Jag körde drygt 3000mil/år i tjänst med egen bil på slutet av 80-talet, när jag jobbade som vägmästare. Då betalade den helt skattefria ersättningen att jag kunde hålla mig med en nyare bra bil. Under vinterhalvåret så fick man även ett extra tillägg på 5kr/mil, tror det hette terasstillägg för att man körde i alla oländiga väglag, var ämnat för de som jobbade på vägbyggen.
Då tror jag ingen hade en förmånsbil, inte ens nasarna. Var betydligt enklare då, företaget betalade ersättning och den anställde fick netto betalt. Men nu så är det ett jäkla system där skatt skall betalas på allt och man försöker självklart minimera detta, både som anställd och arbetsgivare.
Skillnad mot Norge där förmånsbilar är mycket mindre utbrett, är väl bara företagsägare eller några företagstoppar som har detta. Som anställd får man 35kr/mil skattefritt. Men till för två år sedan var allt skattefritt, jag hade som mest 40,5kr/mil när jag körde i tjänsten.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Var det inte skatt på mobiltelefon ett tag ?? eller var det bara prat om det ??

Uppdaterat: 2019-12-13 23:34

Det är skattepliktigt att ladda sin elcykel på jobbet. Allt man kan nyttja privat och inte alla har möjlighet till räknas som förmåner.

Uppdaterat: 2019-12-13 23:44
L. Mäkinen skrev:

Det är skattepliktigt att ladda sin elcykel på jobbet. Allt man kan nyttja privat och inte alla har möjlighet till räknas som förmåner.

Nja, inte riktigt, ett tag pratades det om att det skulle vara skattepliktigt att kunna använda jobbtelefonen privat, men det las ned med nån skrivning om att då det inte innebar nån ökad kostnad för företaget så blev det inte en skattepliktig förmån, eller något sådant.

Uppdaterat: 2019-12-14 00:09

I Norge är mobiltelefon som man även använder privat en skattepliktig förmån
Det lägga på ett fast schablonvärde som man får skatta för, kostar mig ca 1500kr netto per år att ha mobil bekostad av arbetsgivaren

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

En sak jag inte hade tänkt på är att importörer höjer priser för att kompensera att bilar med höga utsläpp ger dem straffkostnader.
Listpriset på en MX-5 2,0 går från 270 till 340 kkr vid årsskiftet.

Uppdaterat: 2019-12-15 14:29

Kanske därför ca-priserna på väldigt många bilar stigit ovanligt mycket senaste året, Mäkinen... Vet att Mazda har bekymmer - det är väl i stort sett bara deras senaste Mazda 3 och Mazda CX-30 som mildhybrider som inte kostar dom alltför mycket i böter.

Uppdaterat: 2019-12-15 15:20

LM, kan även ha att göra med att kronan är svagare nu än för ett år sedan och även det bör påverka nya prislistor

Uppdaterat: 2019-12-15 16:38
*Robban

Visst påverkar kursen en del, men det var miljöboten säljaren angav som anledning. Jag tror inte Mazda kommer sälja speciellt många av sina elbilar pga batteriet.

Uppdaterat: 2019-12-15 18:00

Förmånsbilsdebatten är intressant, har åkt sådana i 25år. Handen på hjärtat, så driver förmånsbilsbeskattningen att vi åker större bilar än vi verkligen behöver, framförallt med en himla massa utrustning som knappast någon av förmånsbilsåkare använder sig av. Visst jag skall inte vara alltför påstridig, klart det finns många bra utrustningspaket men i det stora hela så är det mest utrustning vinner inom förmånsbilsgänget.
Men det finns faktiskt ett relativt bra sätt att åka schysst bil på, genom privatleasing. Om man väljer en rimlig storlek så kan man åka väldigt billigt, inkl service i de flesta fall. Då slipper man lägre pension och bruttolöneavdrag, utan kan förhandla till sig en löneökning istället för förmånsbil. Det vinner både den anställde som företaget på.
För det som debatteras i tråden är ju bara vad det kostar den anställde, företaget pröjsar faktiskt en hel del varje månad (bl.a leasingavgiften) vilket inte kommer fram i debatten. Så en löneökning och köra privatleasing funkar fint.

Uppdaterat: 2019-12-15 18:27

Optimus: God tanke vid lägre mil, men hur många företag erbjuder privatleasing med mycket mil? Då gäller det ju verkligen att milersättningen från företaget täcker både bränsle, ersättning för extramil utöver avtalet, extra däckkostnad, högre försäkringskostnad pga. mer mil etc.

Uppdaterat: 2019-12-15 18:32