Vi Bilägares forum

Bilsäten av alla de slag

Bilsäten av alla de slag

Då jag tydligen fick näringsrik mat när jag var mindre och därmed har blivit fullvuxen så har jag ett ständigt problem med bilar säten och ryggstöd i synnerhet.
Som exempel.
Bilvärldens bästa säten enligt många patriotiska journalister skall tydligen vara Volvos säten. Men nä se, det anser jag inte alls. Snarare byggda för en asket.
Nackstöden är icke justerbara i höjd, för ett idiotiskt påfund, med följden att själva nackstödet försöker stötta mig mellan skulderbladen. Extremt oskönt och som grädde på moset så har stolen en bulle på ryggstödet, troligen utformat för småväxta individer, som hamnar en dm för långt ner på min rygg. Så kontentan är att det är en av det mest obekväma bilstol jag suttit i. 1 rattmuff.
premiummärket Lexus som omhuldas av vissa har inte ens ett justerbart svankstöd, förutom på de dyraste modellerna, men NX, UX, IS har en gummisnodd som spänns upp i ryggen, på ett icke i höjd justerbart ställe, på de dyraste varianterna. Extremt kasst för ett märke som profilerar sig som ett premiummärke. 2 rattmuffar.
Hyundai I30, premium. Har en skön stol med justerbart svankstöd i höjd, den får fyra rattmuffar.
BMW är ett märke som är lite knepigt, för det första så är svankstöd ett 5000kr dyrt tillbehör, för det andra så är det bara 5 och 7 seriens komfortstolarna som inte har en valk i överkant som trycker på min rygg. Så 1,5 rattmuff för dom flesta förutom dom svindyra komfortstolarna som man även måste lägga till skinnklädsel på som får full pott 5 rattmuffar, men isförhållande till priset max 3.
VW golf och Passat , riktigt sköna stolar, R och komfortstolarna. Saknar den idiotiska valken i ryggstödets överkant som många andra har. 4 rattmuffar.
Min nuvarande GLC med MB:s väldigt osportiga sportstolar men ett riktigt bra pneumatiskt svankstöd ger jag 4,5 Rattmuff.
Billigabilarna I20 och Toyota Yaris kan jag åka i utan problem och med mindre ryggont efter nån timma än efter 20 min i en Volvo, så dom får 2 muffar.
Hur är det för er övriga, gerväxta, korta, tjocka, jätte starka mm ?
För mig är stolen en dealbreaker.

Uppdaterat: 2019-08-30 17:06
Guran

Kommentarer

Att stolen är superviktig och en dealbreaker håller jag fullständigt med om! Sen är jag ju inte överdimensionerat byggd så jag har inte riktigt samma problem med skumma ryggstöd som TS har. Jag är av hyfsat normalt format både på längd och bred. Däremot har jag en känslig rygg efter att jobbat med ett slitigt jobb där man ofta fick anstränga den fel, så ett bra svankstöd som både är tilltaget ordentligt in och ut, men även ställbart i höjdled är mer eller mindre ett måste. Sen vill jag inte ha varken för hård eller för mjuk stol, sen vill jag ha en kvalitet på ytan som känns bra, avskyr plysch och den glattiga skinnklädseln asiaterna gärna hade förr iaf. Och vippbar stol, bilar med dyna som ej går att vinkla går bort.
Jag håller Volvos nya komfortstolar från SPA-bilarna som de bästa just nu i rimlig prisklass, av de jag testat, kan såklart finnas bättre....
BMW:s rejält prissatta komfortstolar är som Guran är inne på riktigt bra, men de sitter inte i så många bilar pga. av priset.
BMW:s standardstolar är bland de sämre! Så stor kontrast där.....
Tesla har fått till riktigt bra stolar sen mitten 2018, innan dess var de sämre. Volvos är bättre ur form, men Teslan har mer eller mindre perfekt fast/mjukhet för min kropp och smak.
VW:s stolar kan jag inte heller med alls, för hårda och med en tygkvalitet som känns otroligt budget. Deras skinnklädda sportstolar är bättre men för mig som passerat 35 är de för skålade med onödiga valkar att kliva i och ur över.
Hamnade i en ny Focus nyss med, de stolarna var riktigt hemska! Nu satt jag visserligen som passagerare, kan ju vara så att de som en del andra hade förr körde med bättre förarstol med mer inställningar. Men fasthet och klädsel var sämre än den Dacia Duster jag körde en del förra året.
Mest positiva överraskningen var nog den Renault Talisman jag fick som lånebil, hade massagestolar som var riktigt trevliga.
Mercedes stolar tyckte jag personligen var bättre förr när man kunde få deras "ortopedstolar", hade de i min förra E-klass. Nu är standardstolarna inget för mig, men de går med fortfarande få med bra komfortstolar, men inte som de gamla....nu pratar vi inte S-klass, där är det annat såklart.

Uppdaterat: 2019-08-30 17:41

Jag gillar stolarna i Saab och stolarna i äldre V70 och S80, men de senare modellerna har lite för hård stoppning. Tyska stolar, förutom på fläskmersor, är i allmänhet för hårda.
En tur i en A4 med sportstolar för ett par år sedan medförde ett stopp efter 14 mil för att återfå känseln i sätesmuskeln men hjälp av en rask språngmarsch på några km (eller m), den normala lättbetongstoppningen var tydligen bytt mot armerad, extra hårdgjord betong!
Egentligen lite underligt för en av de bekvämaste bilar jag åkt i på många långkörningar var en Audi 100 från 1988!
Volvos nya stolar är lite för hårda för mig, jag gillar att sitta mjukt, men de går att få relativt bekväma efter lite jobb med alla inställningar. De ger mig ändå inga problem vid långkörningar.
Jag minns fortfarande stolarna i Renault 16 och de i Citroën DS21, absolut suveräna, det hade varit roligt att jämföra dem idag.

Uppdaterat: 2019-08-30 17:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Konstig nog måste jag ge 5 rattmuffar till Transiten, jag sitter helt enkelt väldig bra, utan att tänka på att jag sitter extra skönt eller nått.
Har testat 107 mil nonstopp.

Uppdaterat: 2019-08-30 18:14

Ja, Ford har ofta bra stolar, de i Mondeon är väldigt bekväma även om jag skulle önska något längre dyna.

Uppdaterat: 2019-08-30 18:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En fråga jag brukar ställa mig är varför de platta sitsarna försvunnit. Sitskanterna av idag är av olika slag, ofta hårda och alltid i vägen om man skulle vilja bresa lite. Funktionen är tveksam då de knappast håller kvar kroppen i kurvor - det gör snarare det skålade ryggstödet.

Jag håller med om att stolar är en dealbreaker som avgör fortsatt intresse redan i bilhallen. Känns det inte bra direkt så blir det knappast bättre efter många mils körning. Av den anledningen känns det som att man åtminstone behöver hamna norr om 250.000 kr för att en hyfsad stol ska ingå. Kanske t.o.m. 300.000 kr krävs. Jag är inte helt uppdaterad.

Uppdaterat: 2019-08-31 14:05
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Även för mig är sittkomforten viktig. Har långa ben och därför är det ett krav med tiltbar sittdyna och utdragbart lårstöd. Jag sitter bäst i BMW:s, Volvos och Porsches (Cayenne) stolar. Av alla märken jag provat så har jag inte hittat bättre stolar någon annanstans. Speciellt Cayenne tycker jag har en lysande kombinationen av en bred bekväm stol, men ändå med bra sidostöd i kurvor.
Sen är det viktigt för mig att sitta kvar i stolen när jag kör också! Därför ogillar jag bilar som lutar framåt (pitchar) vid inbromsning och kurvtagning, eller bilar som kränger mycket. Gillar heller inte bilar som Vissa bilar både kränger och pitchar i kurvor, vilket gör att man åker snett framåt i stolen vid t.ex. rondellkörning.

Uppdaterat: 2019-09-02 10:15
Skodaägare skrev:

Även för mig är sittkomforten viktig. Har långa ben och därför är det ett krav med tiltbar sittdyna och utdragbart lårstöd. Jag sitter bäst i BMW:s, Volvos och Porsches (Cayenne) stolar. Av alla märken jag provat så har jag inte hittat bättre stolar någon annanstans. Speciellt Cayenne tycker jag har en lysande kombinationen av en bred bekväm stol, men ändå med bra sidostöd i kurvor.
Sen är det viktigt för mig att sitta kvar i stolen när jag kör också! Därför ogillar jag bilar som lutar framåt (pitchar) vid inbromsning och kurvtagning, eller bilar som kränger mycket. Gillar heller inte bilar som Vissa bilar både kränger och pitchar i kurvor, vilket gör att man åker snett framåt i stolen vid t.ex. rondellkörning.

Du måste köra våldsamt fort vid kurvtagning om du får till detta beteende vid normal körning.
Eller är det bankörning du idkar?

Uppdaterat: 2019-09-02 10:46
Guran skrev:

Du måste köra våldsamt fort vid kurvtagning om du får till detta beteende vid normal körning.
Eller är det bankörning du idkar?

Jag kanske är överdrivet känslig då, för jag upplever detta beteende vid fullt normal körning. Räcker med att köra i en rondell så känns det. Därför uppskattar jag bilar som kränger "parallellt" alltså att karossen behålls plan vid kurvtagning. Merparten av vardagsbilar kränger mer fram än bak, vilket gör att karossen pitchar framåt förutom att den kränger.

Uppdaterat: 2019-09-02 12:55

Jag får nog hålla med Skodaägare här. De flesta bilar man kör kantrar när man vrider på ratten och vrider man mer lutar det ännu mer innan det svänger. Det känns som att man måste belasta fjädringen innan bilen byter riktning.

Uppdaterat: 2019-09-02 14:52

Håller också med skodaägare här. Pappas V70 känns som en stenaline-färja genom rondeller i fullt normala hastigheter.

Uppdaterat: 2019-09-02 15:01

I tråden om nya Clio på hemsidan blev det en del åsikter om mittkonsollen, jag hävdade att den är fullständigt onödig och det står jag för, åtminstone på småbilar.
Tar man bort mittkonsolen får man plats med bredare och bekvämare stolar och det skulle ge ett rymligare intryck.
Eftersom allt fler bilar växlas automatiskt finns ingen anledning att ha något reglage mellan stolarna och man skulle kanske kunna tänka sig en återgång till en hel soffa.

Uppdaterat: 2019-09-02 16:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Soffa är bekvämt i vardagsrummet, men i bilen utsätts man för sidokrafter och att hålla balansen med händer och fötter blir jobbigt.

Uppdaterat: 2019-09-02 19:33

Beror på hur fort det går.
Men även en hel soffa kan utformas för sidstöd.

Uppdaterat: 2019-09-02 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är runt 174cm och sträckkör ett antal ggr per år mellan 50-100 mil och har inga problem i min octavia.
Körde 160 mil med kåpsläp på ca 20 timmar förra året utan att få träsmak i varken rygg eller ben.

Jag gillar inte sportstolar men det finns ju extrema och harmlösa sådana och som ändå fungerar.
Stöd i sidan för ryggen måste man ju ha men decimetersvalkarna på sitsen som många har vill man vara utan.

Jag har väl förmodligen en okänslig kropp för jag tror många stolar fungerar bra för mig men gamla bmw1 serien med gokartkörställning fungerar absolut inte för mig och jag körde outlander i 5mil och den buss körställningen med den stolen skulle inte fungera i 50 mil.

Sedan hävdar jag eftersom jag på en 100 mils körning så ligget nog farthållaren i on läge i ca 99,5 mil och det gör att man slipper den statiska belastningen från hälen upp till nacken.
Många som har problem skulle nog använda farthållaren mer för att slippa träsmaken. ;)

Uppdaterat: 2019-09-03 07:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag är runt 174cm och sträckkör ett antal ggr per år mellan 50-100 mil och har inga problem i min octavia.
Körde 160 mil med kåpsläp på ca 20 timmar förra året utan att få träsmak i varken rygg eller ben.
Jag gillar inte sportstolar men det finns ju extrema och harmlösa sådana och som ändå fungerar.
Stöd i sidan för ryggen måste man ju ha men decimetersvalkarna på sitsen som många har vill man vara utan.
Jag har väl förmodligen en okänslig kropp för jag tror många stolar fungerar bra för mig men gamla bmw1 serien med gokartkörställning fungerar absolut inte för mig och jag körde outlander i 5mil och den buss körställningen med den stolen skulle inte fungera i 50 mil.
Sedan hävdar jag eftersom jag på en 100 mils körning så ligget nog farthållaren i on läge i ca 99,5 mil och det gör att man slipper den statiska belastningen från hälen upp till nacken.
Många som har problem skulle nog använda farthållaren mer för att slippa träsmaken. ;)

Jag har hört att adaptiv farthållare till och med är bra mot potensproblem :)

Uppdaterat: 2019-09-03 08:22

Ja du Guran det skulle förvåna mig om du eller ni som kör aktivt med foten på gaspedalen i 5-10 timmar och kliver ur era bilar utan känning i högerbenet och upp mot ryggen efter 5-10 timmar i bilen oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2019-09-03 10:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Ja du Guran det skulle förvåna mig om du eller ni som kör aktivt med foten på gaspedalen i 5-10 timmar och kliver ur era bilar utan känning i högerbenet och upp mot ryggen efter 5-10 timmar i bilen oavsett fabrikat.

Det har fungerat fint i alla år tidigare så förstår inte varför det skulle vara annorlunda nu.
Sen så är motstånd och vinkel på gaspedalen ganska viktig, hur dynans framkant på stolen stöttar benen, mm dvs förarplatsens ergonomi.
Men visst kan det vara bekvämt med farthållare, men inte så det avgör hur ont man eventuellt har efter en heldag i bilen.
Men kanske mer viktigt i bilar med halvtaskig ergonomi.

Uppdaterat: 2019-09-03 12:23

Håller med Guran, har inga problem att ha foten på gaspedalen i timtal. Allt handlar om en bra stol med tillräckligt stöd för låret och "rätt" vinkel på gasbenet. Har man det så är det inte jobbigare att ha högerfoten på gasen än att ha vänsterfoten på fotstödet. Kör jag med farthållare så vet jag inte riktigt vad jag ska göra av högerfoten. Försöker ha den på golvet vid bromspedalen, men det känns yxigt. Bilar där man måste köra med farthållare för att man blir trött i gasbenet går bort för mig.

Uppdaterat: 2019-09-03 13:11

Efter att ha kört MX-5 från 90-talet i några dagar är jag helt bestämd i att stolen är för hög. Det gör att ratten sitter för lågt och att växelspaken är för kort.

Ratten borde ha suttit 5-10 cm längre bak för att fungera perfekt.

Uppdaterat: 2019-09-03 13:44

Min SLK har s.k. skalstolar som är fantastiskt sköna. Vid en första touch med ändalykten är de stenhårda - men i långa loppet funkar de bättre än de flesta (inkl de i min MB och i förra DKW:n). Tror t.o.m. att saabnisses känsliga ändalykt skulle trivas i dessa;-)

F.ö. kör jag med foten på gaspedalen i timtal och med farthållaren aktiverad. Inga problem.

Uppdaterat: 2019-09-03 19:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Har nog berättat detta tidigare.
Fick en Peugeot Partner som firmabil 2006, vid första långresan kom jag inte ur bilen i Sundsvall, fick välta ur ner på marken och sakta sträcka ut mig där. Efter mat på Donken tog jag fram en kabel och borrmaskin. Borrade ett hål genom panelen under ratten, fäste kabeln i gaspedalen och drog upp den genom hålet, och hade fixat en handgas, som efter en stund blev farthållare virad runt cigarettändaren. Resten av resan till Skelefte blev inte bra men bättre.
Väl hemma igen kastade jag ur stolen, gick ner i skogen på tomten och snodde stolen ur en gammal Nissan Blubird jag hade stående, den blev min vän i drygt 25" mil, långsittningarna blev inga problem trots avsaknaden av farthållare.

Uppdaterat: 2019-09-03 20:40

Jag håller med om farthållaren, den ger en bra avlastning och möjlighet att byta position på fötter och ben.
Är absolut en favoritutrustning (även om den inte är adaptiv)

Även om stolen i sig är skön blir det ändå statiskt, och jag känner av det mer med stigande ålder.
Att köra till England i en classic Mini kommer jag inte klara av idag. (där har man fötterna väldigt nära sig)

Uppdaterat: 2019-09-04 13:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Volvos stolar efter 2000 (eller 98?) är obehagliga, känns som man greppas av en jättestor sugande svamp, speciellt läbbigt med läderklädsel, komfortabelt rent mjukhetsmässigt, men att inte kunna röra sig alls i stolen är hemskt otrevligt.

Ingen som tänker på reglagen, spakar, öglor knappar och liknande, om de är bra eller irriterande?
Vissa är bökiga att komma åt, sitter trångt, är opraktiska.

VW Golf har en liten ögla långt in under sitsen för längdjustering och är inte så skön att greppa heller, förbannar den varje gång man måste famla efter den.
Astras däremot är stor, sitter långt fram och har en mjukare design av handtaget, trevlig att använda.

Eftersom jag åker i flertalet bilar som delas av andra måste stolen ofta ställas in vilket man knappast behöver i sin egen bil och då tänker man kanske inte närmare på om det fungerar bra eller dåligt.

Uppdaterat: 2019-09-04 13:34

Niklas, det är dumt att generalisera eftersom Volvo har olika stolar i olika modeller.
Att de skulle vara som sugproppar håller jag inte med om, inte ens deras sportstolar har ett klädsamt stöd, såvida du inte är väldigt bred i kroppen.
Jag kan inte med stolarna som satt i V70, de senaste åren, sittdynans ytterkanter gav ett tryck på mina lårs yttersidor att jag kunde sitta max 1-1,5 timme innan det gjorde rent ont.
Samtidigt så trivs jag som fisken i vattnet i stolarna i S/V60 mellan 2015-2018, både komfortstolarna och sportstolarna.
När det gäller reglering så är Volvo snett ute med sina mekaniska stolar, lutningsvredet kräver en smal men samtidigt stark hand för att vrida den. Övriga justeringar är perfekt, både längdjusteringen, svankstödet, höjd och lutning av dynans framkant.

Uppdaterat: 2019-09-04 15:09
*Robban
N-iklas skrev:

Volvos stolar efter 2000 (eller 98?) är obehagliga, känns som man greppas av en jättestor sugande svamp, speciellt läbbigt med läderklädsel, komfortabelt rent mjukhetsmässigt, men att inte kunna röra sig alls i stolen är hemskt otrevligt.
Ingen som tänker på reglagen, spakar, öglor knappar och liknande, om de är bra eller irriterande?
Vissa är bökiga att komma åt, sitter trångt, är opraktiska.

Vilka nyare Volvo har du åkt i om du kan dra en sån generalisering kring deras stolar?
Jag har kört 36.000 mil på 6 år med Nya Volvobilar med skinnklädsel, och har inte på någon av dem upplevt det du beskriver. Nu vet jag dock inte hur du är byggd, en väldigt överviktig person kanske kan uppleva det så, men som sagt, vet ej hur du är byggd. Men för mig med högst ordinär kroppsform så håller jag fortfarande Volvos nyare stolar som iaf top 5 på marknaden idag av alla de jag testat.
Vad gäller justering av stol så kör jag alltid på elstolar med minne, det absolut smidigaste, och så använder jag minst 2 minnen åt att ha lite lätt olika ställningen som man med en knapptryckning kan alternera mellan när man kör långt med får att inte sitta "samma" för länge, upplever det som att jag mår bättre av det i kroppen.

Uppdaterat: 2019-09-04 15:43

Tja C70 2004, XC70 2008, V70 2010, provsatt en V60 2018 nyss men det var så obehagligt allmänt sett att jag bara satt 20 sekunder bakom ratten så hur stolarna var där vet jag inte.

850 1997 var inte så.
Jag skulle tro att jag väger 67-68 kg...
Men det är ju så att det man gillar, ogillar man ju inte, så det är väl rätt logiskt om man inte upplever det som jag.

Uppdaterat: 2019-09-04 17:31
N-iklas skrev:

Tja C70 2004, XC70 2008, V70 2010, provsatt en V60 2018 nyss men det var så obehagligt allmänt sett att jag bara satt 20 sekunder bakom ratten så hur stolarna var där vet jag inte.
850 1997 var inte så.
Jag skulle tro att jag väger 67-68 kg...
Men det är ju så att det man gillar, ogillar man ju inte, så det är väl rätt logiskt om man inte upplever det som jag.

Och det man ogillar, gillar man ju inte. Eller hur N-iklas ??

Uppdaterat: 2019-09-04 18:04
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
N-iklas skrev:

Tja C70 2004, XC70 2008, V70 2010, provsatt en V60 2018 nyss men det var så obehagligt allmänt sett att jag bara satt 20 sekunder bakom ratten så hur stolarna var där vet jag inte.
850 1997 var inte så.
Jag skulle tro att jag väger 67-68 kg...
Men det är ju så att det man gillar, ogillar man ju inte, så det är väl rätt logiskt om man inte upplever det som jag.

Jag tror det handlar om allergi, eller möjligen det samma som när man går omkring med en foliehatt;-) I N-iklas fall handlar det nog om att det inte var en Opel.

F.ö. är jag djupt förundrad över hur N-iklas, Raphael, Shogun m.fl. så kapitalt misslyckas med att framföra sina märken som guds gåvor till mänskligheten att den gemene personen (i detta fall undertecknad - sannolikt inte ensam) får en djup aversion till just det man vill få att framstå som så bra. Varumärkesägarna lär ju inte vara särskilt välvilligt inställda till dessa propagandister.

Uppdaterat: 2019-09-04 19:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Framstolarna i frugans xc40 är bekväma dock så tycker jag att baksätet har för korta dynor och att man sitter för upprätt.

I Golfen sitter även jag bekvämt är över 190 cm, dock inte lika bekvämt som i min gamla Passat B8 som hade Ergocomfort stolarna.

Bekvämast tycker jag är Mercedes ortopediska stolar.

Mitsubishi Space star som jag ägde under en kort tid hade för kort sittdyna fick inget bra lårstöd. Min gamla Alfa GTV tycker jag hade bekväma stolar dock var justermånen på stolen och ratten framåt och bakåt för snål så att man fick ingen bra körställning man fick sitta som en ourangutang.

Uppdaterat: 2019-09-04 19:51
N-iklas skrev:

Volvos stolar efter 2000 (eller 98?) är obehagliga, känns som man greppas av en jättestor sugande svamp, speciellt läbbigt med läderklädsel, komfortabelt rent mjukhetsmässigt, men att inte kunna röra sig alls i stolen är hemskt otrevligt.
Ingen som tänker på reglagen, spakar, öglor knappar och liknande, om de är bra eller irriterande?
Vissa är bökiga att komma åt, sitter trångt, är opraktiska.
VW Golf har en liten ögla långt in under sitsen för längdjustering och är inte så skön att greppa heller, förbannar den varje gång man måste famla efter den.
Astras däremot är stor, sitter långt fram och har en mjukare design av handtaget, trevlig att använda.
Eftersom jag åker i flertalet bilar som delas av andra måste stolen ofta ställas in vilket man knappast behöver i sin egen bil och då tänker man kanske inte närmare på om det fungerar bra eller dåligt.

Men däremot så sitter jag betydligt bättre i Golfens stolar, men Astrans funkar hyfsat bra, men som du säger är spaken för längdjustering rejäl. Meeeeeeen är en spak för rygglutning, uselt. En ratt att vrida på är oöverträffat, funkar lika bra som elektrisk.

Uppdaterat: 2019-09-04 20:00

Spak för rygglutningen hade man på 60-70 talsbilarna som gamla R4an mfl.
Det är lika illa som att leta knappen för stolsvärmen på nån nedre del på nån sida av stolen på en fransk bil.
På gamla clion så rymdes inte en 12ans handske mellan stol och dörr där värmeknappen satt, vilket skräp och att det fortfarande är så på vissa fransoser.

Uppdaterat: 2019-09-04 22:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Spak för rygglutningen hade man på 60-70 talsbilarna som gamla R4an mfl.
Det är lika illa som att leta knappen för stolsvärmen på nån nedre del på nån sida av stolen på en fransk bil.
På gamla clion så rymdes inte en 12ans handske mellan stol och dörr där värmeknappen satt, vilket skräp och att det fortfarande är så på vissa fransoser.

Jag tror nog att du haft nyare bilar med spak för rygglutning än du vill ge sken av. Och många som har det fortfarande, men kanske inte Skoda Octavia :)

Uppdaterat: 2019-09-04 22:59

Tyvärr har även BMW spak för rygglutning. Jag gillar sittkomforten i min X3:a med sportstolar, men den manuella stolsinställningen är rejält yxig.

Uppdaterat: 2019-09-05 08:37

Jag gillar spak, fort och enkelt. Sambon har ryggstödet rakt upp, och jag vinklar det 45 grader bakåt, det blir ett jäkla skruvande innan man är där.

Åkte i baksätet på en ny Mazda 3 i somras, det var överlägset det skönaste baksäte jag suttit i, om man pratar "vanliga" bilar. En bänk som det brukar vara bak på bilar är nog bättre för 3 st, men här satt 2 st som i typ egna stolar som höll en kvar i sidled.
Ägarinnan av bilen körde som en biltjuv, så det var skönt att sitta kvar, och inte åka runt på bänken.

Uppdaterat: 2019-09-05 09:01

Jag föredrar knappar för att ställa in stolen. Det går lite långsamt, men brukar vara steglöst. Oftast är det kombinerat med minne så man kan få tillbaka stolen där man brukar ha den om nån annan har kört. I min bil åker stolen lite bakåt för att underlätta ursteg också. Sånt kan man vänja sig vid fast det inte är nödvändigt.

Uppdaterat: 2019-09-05 09:28
Audi A5 SB skrev:

Jag tror det handlar om allergi, eller möjligen det samma som när man går omkring med en foliehatt;-) I N-iklas fall handlar det nog om att det inte var en Opel.
F.ö. är jag djupt förundrad över hur N-iklas, Raphael, Shogun m.fl. så kapitalt misslyckas med att framföra sina märken som guds gåvor till mänskligheten att den gemene personen (i detta fall undertecknad - sannolikt inte ensam) får en djup aversion till just det man vill få att framstå som så bra. Varumärkesägarna lär ju inte vara särskilt välvilligt inställda till dessa propagandister.

Det handlar nog snarare om att vissa inte kan acceptera att VAG och Volvo inte dyrkas av alla.

Utan måste gå till personangrepp när argumenten tryter.

Och det är utmärkande att det också alltid är vissa specifika personer som gör det varje gång, aldrig någon annan, vilket visar att det är frågan om en personlig vendetta, inte mycket att sätta näsan i vädret för faktiskt utan snarare något att skämmas över eftersom detta är ett tecken på svaghet.

Uppdaterat: 2019-09-05 09:35
Guran skrev:

Men däremot så sitter jag betydligt bättre i Golfens stolar, men Astrans funkar hyfsat bra, men som du säger är spaken för längdjustering rejäl. Meeeeeeen är en spak för rygglutning, uselt. En ratt att vrida på är oöverträffat, funkar lika bra som elektrisk.

Tyvärr sitter jag bra i praktiskt taget alla stolar, utom Volvos nyare då.
Så det är inte mycket att kritisera oavsett bil, vill minnas att Megane 2019 har stolar som känns ungefär som Omegas, vilket alltså är riktigt bra.
Däremot justering, bälten, mittarmstöd, placering mot B-stolpen osv, där är det en hel del som stör på de flesta.

Astra 2009-15 hade som enda Opel sedan (jag minns inte, 50-talet eller 1962?) spak för ryggstödet därför att det var så trångt avstånd till B-stolpen att handen inte får plats att vrida en ratt.
Inte så bra, även om man får ta det som pris för krocksäkerheten.

Nuvarande Astra har ratten tillbaka igen.
Golfen går ju ann, men rymligt vid B-stolpen är väl för mycket att säga att det är.

Uppdaterat: 2019-09-05 10:06

På cabben sitter alla reglage för stolinställning i sätets främre hörnor - det är bra, lätt att nå.
Kruxet är bara att det är lätt att ta fel på längdjusteringen och ryggstödslutningen, vilket för med sig att om man tar fel, så ändras ryggstödet istället för stolens längdinställning. Dumt.
Stolarna i sig är sköna, men bilen är låg och dörrarna lååånga, vilket gör det byngligt att ta sig ur bilen om det är trångt.

Uppdaterat: 2019-09-05 11:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

N-iklas bör förstå att jag idag inte kör varken VAG:s bilar eller ens Volvos. Men om man nu tycker att Opel (och då gärna en Omega från -88) är guds gåva till mänskligheten - och tjatar om detta i alla trådar - ja då ledsnar i alla fall jag.

På samma sätt som du reagerar på Raphaels orerande om PSA:s förträfflighet reagerar jag på ditt orerande om ditt favoritmärke. Det är i bägge fallen oerhört tröttande.

En modern Opel är ännu så länge en bra bil och i Astras fall en riktigt bra sådan. Men nu har ju Opel (precis som saliga SAAB) bevisat att det där man sysslar med inte faller konsumenterna på läppen tillräckligt för att man ska överleva.

Du kan komma med vilka undanflykter som helst (GM lär komma upp som nr 1), men köps inte bilarna för mer än vad de kostar att producera - ja, tjena.

Jag hävdar fortfarande att du, Raphael och Shogun tillför noll och intet för era favoritmärken. Det är istället precis tvärt om.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-09-05 19:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

N-iklas bör förstå att jag idag inte kör varken VAG:s bilar eller ens Volvos. Men om man nu tycker att Opel (och då gärna en Omega från -88) är guds gåva till mänskligheten - och tjatar om detta i alla trådar - ja då ledsnar i alla fall jag.
På samma sätt som du reagerar på Raphaels orerande om PSA:s förträfflighet reagerar jag på ditt orerande om ditt favoritmärke. Det är i bägge fallen oerhört tröttande.
En modern Opel är ännu så länge en bra bil och i Astras fall en riktigt bra sådan. Men nu har ju Opel (precis som saliga SAAB) bevisat att det där man sysslar med inte faller konsumenterna på läppen tillräckligt för att man ska överleva.
Du kan komma med vilka undanflykter som helst (GM lär komma upp som nr 1), men köps inte bilarna för mer än vad de kostar att producera - ja, tjena.
Jag hävdar fortfarande att du, Raphael och Shogun tillför noll och intet för era favoritmärken. Det är istället precis tvärt om.

+1

Uppdaterat: 2019-09-05 19:59

Du är dum som inbillar dig att någonting som skrivs här har som syfte att göra reklam för någonting, tydligen är det det du håller på med eftersom du tänker så.

Det är i stället frågan om att motarbeta ensidighet, ge nya perspektiv, infall, tankar, att utveckla ett torftigt och inskränkt tänkande som tar sig uttryck i en synvinkel, en fråga, ett ämne, ett intresse, en åsikt som sedan samtliga kör på utan att något läggs till eller dras ifrån.

Brist på fantasi och nytänkande.

Jag försöker få människor att tänka självständigt och kreativt istället för att bara reagera som djur eller döda ting.

Och orsaken till det är att jag önskar skapa en ny utvecklad mänsklighet som inte är så primitiv och grovhuggen som exempelvis vissa specifika personer här.

Det är vad det handlar om, allt annat är bara rekvisita för att uppnå detta mål.
Jag skulle med glädje banka dig i huvudet med en schampoflaska om jag trodde det hjälpte, men det finns inget forum där man kan debattera schampoflaskor, alltså får bilar duga...

Vad som är helt säkert är att hålla tyst och låta de dåliga människorna styra välden, det gör inget bättre och därför är det bättre att försöka göra något för att förbättra situationen och misslyckas, än att inte göra något alls - av ren feghet.

Uppdaterat: 2019-09-05 22:58
N-iklas skrev:

D
Det är i stället frågan om att motarbeta ensidighet, ge nya perspektiv, infall, tankar, att utveckla ett torftigt och inskränkt tänkande som tar sig uttryck i en synvinkel, en fråga, ett ämne, ett intresse, en åsikt som sedan samtliga kör på utan att något läggs till eller dras ifrån.
Brist på fantasi och nytänkande.
Jag försöker få människor att tänka självständigt och kreativt istället för att bara reagera som djur eller döda ting.
Och orsaken till det är att jag önskar skapa en ny utvecklad mänsklighet som inte är så primitiv och grovhuggen som exempelvis vissa specifika personer här.
Det är vad det handlar om, allt annat är bara rekvisita för att uppnå detta mål.
Vad som är helt säkert är att hålla tyst och låta de dåliga människorna styra välden, det gör inget bättre och därför är det bättre att försöka göra något för att förbättra situationen och misslyckas, än att inte göra något alls - av ren feghet.

Du har nog inte förstått att behov, tycke och smak inte är ett tecken på "ett torftigt och inskränkt tänkande".

Företag som inte klarar av att sälja sina produkter överlever inte, och det beror inte på att kunderna är dumma, det beror på att produkterna är fel. Och det spelar ingen roll om det är hus, telefoner, soffor eller bilar.

Att försöka "förbättra situationen" är förstås lovvärt, men det lär inte underlätta om du idiotförklarar dem som inte tycker som du.
Hur ska du "få människor att tänka självständigt och kreativt" när du säger att de är korkarde istället för att lyssna på vad de säger?

För att återvända till stolar, så handlar ju även det om behov, tycke och smak. Vi är olika stora, långa, breda och föredrar mjuka eller hårda stolar, sitta högt eller lågt. Åker korta eller långa sträckor, är smidig eller stel.
Lägg sedan till att bilen i sig har mjuk eller hård fjädring, sportig eller komfortinriktning, körs på dåliga vägar eller fräscha vägar.
Det finns helt enkelt inget rätt svar, det är personligt.

Jag tycker Volvo har bra stolar, brukar sitta skönt i dem, men att VAG ofta har för hårda stolar, som exempel.

Uppdaterat: 2019-09-06 08:59
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag skulle nog säga att ett bilfabrikat med ett flertal modeller i sitt utbud automatiskt har bra stolar i alla bilstorlekar och utföranden.
Så att säga att man sitter dåligt i fabrikat 1 är inte helt rätt likaså att alla fabrikat 2 bilar har bra stolar.
Det är mycket som spelar in men torrsitter man en bil och direkt känner att det är helt fel är det väl antagligen så.

Uppdaterat: 2019-09-06 11:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag måste ju däremot säga att jag i flera bilar upplevt att första intrycket av stolen inte alls är det rätta vid en längre färd. När jag köpte min Passat med de skinnklädda elstyrda sportstolarna tyckte jag de kändes riktigt bra, men så fort jag körde mer än fem mil fick jag så ohyggliga problem med ryggen, och min dåvarande sambo sa likadant. Så den såldes fort då den hade andra egenheter med jag inte alls uppskattade. Och Volvos nya känns inte alls lika inbjudande vid en provsittning som deras tidigare, men helt makalöst sköna att köra/åka långt i.

Uppdaterat: 2019-09-06 12:06

Precis som Henrik påpekar är det viktigt att verkligen "känna in" en bil innan man köper den. Många provsitter, kör en tur på 10 minuter och slår till.
Se istället till att låna bilen över en helg, kör en långtur, använd den i vardagen, får att få chansen att ta in alla intryck.
En ny bil är ju en stor kostnad, som kan vara sur att ta om man inte trivs.

Uppdaterat: 2019-09-06 14:21
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Precis som Henrik påpekar är det viktigt att verkligen "känna in" en bil innan man köper den. Många provsitter, kör en tur på 10 minuter och slår till.
Se istället till att låna bilen över en helg, kör en långtur, använd den i vardagen, får att få chansen att ta in alla intryck.
En ny bil är ju en stor kostnad, som kan vara sur att ta om man inte trivs.

Exakt rätt.
Är man seriös spekulant så har jag alltid lånat hem över natten utan diskution.

Uppdaterat: 2019-09-06 17:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
N-iklas skrev:

Du är dum som inbillar dig att någonting som skrivs här har som syfte att göra reklam för någonting, tydligen är det det du håller på med eftersom du tänker så.
Det är i stället frågan om att motarbeta ensidighet, ge nya perspektiv, infall, tankar, att utveckla ett torftigt och inskränkt tänkande som tar sig uttryck i en synvinkel, en fråga, ett ämne, ett intresse, en åsikt som sedan samtliga kör på utan att något läggs till eller dras ifrån.
Brist på fantasi och nytänkande.
Jag försöker få människor att tänka självständigt och kreativt istället för att bara reagera som djur eller döda ting.
Och orsaken till det är att jag önskar skapa en ny utvecklad mänsklighet som inte är så primitiv och grovhuggen som exempelvis vissa specifika personer här.
Det är vad det handlar om, allt annat är bara rekvisita för att uppnå detta mål.
Jag skulle med glädje banka dig i huvudet med en schampoflaska om jag trodde det hjälpte, men det finns inget forum där man kan debattera schampoflaskor, alltså får bilar duga...
Vad som är helt säkert är att hålla tyst och låta de dåliga människorna styra välden, det gör inget bättre och därför är det bättre att försöka göra något för att förbättra situationen och misslyckas, än att inte göra något alls - av ren feghet.

Jag noterar att du tycker jag är dum (dito). Jag, för min del, tycker att ditt orerande är både påfluget och förolämpande. Du förefaller sätta dig över alla andra på en hög och oåtkomlig piedestal. Så låt mig då summera vad jag tycker om ditt orerande kring att rädda mänskligheten - det är skitsnack.

När det kommer till dina återkommande (ständiga) inlägg som hyllar ett j-ävla bilmärke om och om igen - där du har fel - Opel är enligt mitt förmenade ett skitmärke som förlorade p.g.a. att man inte kunde leverera det kunderna ville ha. Där kan de där som grottar sig in i detaljer (som hur skönt ett reglage för att skjuta en stol fram eller tillbaka känns) känna hur det är att förlora.

Uppdaterat: 2019-09-06 19:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
hultarn skrev:

N-iklas wrote:D
Det är i stället frågan om att motarbeta ensidighet, ge nya perspektiv, infall, tankar, att utveckla ett torftigt och inskränkt tänkande som tar sig uttryck i en synvinkel, en fråga, ett ämne, ett intresse, en åsikt som sedan samtliga kör på utan att något läggs till eller dras ifrån.
Brist på fantasi och nytänkande.
Jag försöker få människor att tänka självständigt och kreativt istället för att bara reagera som djur eller döda ting.
Och orsaken till det är att jag önskar skapa en ny utvecklad mänsklighet som inte är så primitiv och grovhuggen som exempelvis vissa specifika personer här.
Det är vad det handlar om, allt annat är bara rekvisita för att uppnå detta mål.
Vad som är helt säkert är att hålla tyst och låta de dåliga människorna styra välden, det gör inget bättre och därför är det bättre att försöka göra något för att förbättra situationen och misslyckas, än att inte göra något alls - av ren feghet.
Du har nog inte förstått att behov, tycke och smak inte är ett tecken på "ett torftigt och inskränkt tänkande".
Företag som inte klarar av att sälja sina produkter överlever inte, och det beror inte på att kunderna är dumma, det beror på att produkterna är fel. Och det spelar ingen roll om det är hus, telefoner, soffor eller bilar.
Att försöka "förbättra situationen" är förstås lovvärt, men det lär inte underlätta om du idiotförklarar dem som inte tycker som du.
Hur ska du "få människor att tänka självständigt och kreativt" när du säger att de är korkarde istället för att lyssna på vad de säger?
För att återvända till stolar, så handlar ju även det om behov, tycke och smak. Vi är olika stora, långa, breda och föredrar mjuka eller hårda stolar, sitta högt eller lågt. Åker korta eller långa sträckor, är smidig eller stel.
Lägg sedan till att bilen i sig har mjuk eller hård fjädring, sportig eller komfortinriktning, körs på dåliga vägar eller fräscha vägar.
Det finns helt enkelt inget rätt svar, det är personligt.
Jag tycker Volvo har bra stolar, brukar sitta skönt i dem, men att VAG ofta har för hårda stolar, som exempel.

+1

Uppdaterat: 2019-09-06 19:58
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag tycker det är bekvämast med sportstolar för min del. Det ska åtminstone vara sidostöd för ryggen. Själv föredrar jag lite hårdare stolar, alltså en del av VAGs modeller. Apropå Volvo så delar jag Niklas upplevelser, åtminstone i de Volvo jag kört V70 och V60 förra generationen. Jag tycker det blir för mjukt för mig och det känns som man sjunker in för långt i stolen. Hade en V50 men där var stolen annorlunda och passade mig bättre.
De flesta bilar jag kört har iallafall haft stolar som funkat fullgott på kortare resor, upp till en timme. Den enda stol jag någonsin avskytt är en Saab 9-5 vi hade på jobbet. Mest för att det inte fanns inställningsmöjligheter som passade mig och jag tyckte sätet var för kort.

Uppdaterat: 2019-09-06 20:05

Jag har hör och häpna alltid gillat Opels Insignias stolar med minnesfunktion och tycker dom är de bästa som JAG har upplevt.
Köpte en XC60 2017 och tycker att deras stolar med minne som finns hos deras summum XC60-17 är riktigt behagliga att sitta i. Men idag åkte jag hem ifrån Karlskrona i ca 30 mil och fick för första gången domningskänslor i höger ben, trots att jag alltid kör med adaptivfarthållare till 99%. Min höger fot har alltså fri lek.
Säger som hultarn:"För att återvända till stolar, så handlar ju även det om behov, tycke och smak. Vi är olika stora, långa, breda och föredrar mjuka eller hårda stolar, sitta högt eller lågt. Åker korta eller långa sträckor, är smidig eller stel."
Får hoppas att min nästa bil som antagligen blir en XC60 Inscription 2020 har ännu bättre stolar med massage och kylning.

Uppdaterat: 2019-09-06 20:22
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!