Vi Bilägares forum

Marknadspositionering

Marknadspositionering

Vad är det som gör att olika bilar säljer?
När jag växte upp var det "Noll till hundra" som var skrytmåttet i bilannonserna. Nu när vanliga familjebilar gör den sprinten på mellan sex och sju sekunder så är det sällan man har nytta av det.
När Jaguar skulle sälja E-type påstod de att den toppade 150 mph (241 km/h) och 90-talets mest fantastiska bil McLaren F1 toppade 240,1 mph. Sen dess har det väl varit några andra som skrutit med toppfarten, men på vanliga bilar är det inte direkt skrivet med stor fetstil längre.
Tittar man på annonser idag så dominerar förbrukningssiffror som väl är lika realistiska som nämnda Jaguars toppfart.
Laddhybrider annonseras med hur många kilometer de kan köras på el och elbilar med räckvidden.
Vad fångar folks ögon? Är det 1016 kr/mån som får folk att reagera? Blir man då inte irriterad när man ser alla dolda siffror som gör de där 1016 onåbara?

Uppdaterat: 2019-03-06 09:58

Kommentarer

Tror det är förbrukning, laddmöjlighet och utrustning som fångar folks ögon. Toppfart och 0-100 är nog inget som säljer längre. Sen tror jag det som säljer allra mest i Sverige är lull-lull för pengarna. Se bara på diverse skribenter här i trådarna som är så stolta över att deras bil för 200kkr har mer utrustning än en "premiumbil" som kostar mer än det dubbla. Det är nog därför Hyundai och Kia säljer så pass bra i Sverige, för de erbjuder mycket utrustning till ett, i sammanhanget, rimligt pris. Väghållning, ljudnivå, styrkänsla och fjädringskomfort bryr sig nog försvinnande få personer om.

Uppdaterat: 2019-03-06 10:18

I detta forum är det liter per mil som positionerar mest, och ger flest inlägg. Ha ha, min bil drar mindre än din, typ...

Uppdaterat: 2019-03-06 10:24

Nog kan jag erkänna att värde för pengarna var en faktor när jag valde att köra KIA. Fast jag tycker inte den är speciellt bullrig eller har dåliga egenskaper. Motsvarande utrustad europeisk bil hade nog kostat några kronor till om det hade funnits.
Jag ser mig inte som en typisk bilköpare heller pga mitt intresse för att KÖRA bil. För mig "måste" det finnas något udda/kul/intressant med bilen för att jag ska fastna. Statistiken talar för att alla inte är som jag.

Uppdaterat: 2019-03-06 11:51

Det som skulle attrahera mig och åtminstone få mig att fundera på att byta bil skulle vara en modell som ligger före sin tid och utstrålar framtidssäkerhet. Tesla har haft sådana vibbar men nackdelarna har dykt upp sedan den första hajpen. Det känns som att vi passerat peak Tesla. En rimligt prissatt energieffektiv lätt bil med lång räckvidd och god estetik skulle tilltala mig.

Interiören måste vara modern med digital instrumentering och snygga inbyggda skärmar. Aktiv och passiv krocksäkerhet är självklart och finns den högsta autonoma nivån färdig så är det ett plus. Bilen måste kunna dra lite vikt och ha bra förmåga när det gäller framkomlighet. Man vill inte bli stående på en 10-cm iskant.

Jag accepterar steget efter skyltavläsning dvs ISA men vill gärna kunna overrida tillfälligt exv vid omkörning av långtradare. Ingår pgm-rader för km-skatt så slipper jag betala extra för det när det införs.

Uppdaterat: 2019-03-06 11:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...

7 års garanti i anonserna säljer riktigt bra fast 99% aldrig kommer att behöva det oavsett fabrikat.

Digital instrument kluster säljer till männen fast det gammla klassiska fungerar minst lika bra till lägre kostnad.

Uppdaterat: 2019-03-06 12:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso: en nyfiken fråga, varför skulle det bara vara till männen digital instrumentering säljer? Sen fungerar det ju inte lika bra med gammalt klassiskt då du kan få upp betydligt mycket mer information i det digitala utan att det blir rörigt då du själv kan styra vad du vill se och när. Och jag är nästan säker på att det digitala är billigare idag i tillverkningskostnad än det gamla klassiska mekaniska mätarhusen.

Uppdaterat: 2019-03-06 12:27

För mig är det just viktigast med vägållning, ljudnivå, vibrationskomfort, fjädringskomfort, styrkänsla m.m. Och, ärligt talat, så tycker jag inte att det händer så himla mycket med bilarna på det området. Har kört flertalet nya modeller och jag kan inte påstå att de går så fantastiskt mycket bättre på vägen än min X3:a. De kanske är tystare, men någon hårresande skillnad är det knappast. En ny E-klass är inte enormt mycket mer komfortabel än mina föräldrars 10 år gamla E-klass heller. Nej, det mesta händer på elektronikens område, det blir allt mer och mer avancerade infotainment och körhjälpssystem på bilarna.

Uppdaterat: 2019-03-06 13:09
Henrik M skrev:

mso: en nyfiken fråga, varför skulle det bara vara till männen digital instrumentering säljer? Sen fungerar det ju inte lika bra med gammalt klassiskt då du kan få upp betydligt mycket mer information i det digitala utan att det blir rörigt då du själv kan styra vad du vill se och när. Och jag är nästan säker på att det digitala är billigare idag i tillverkningskostnad än det gamla klassiska mekaniska mätarhusen.

Haha gammal och konservativ kanske.
Att många män lägger 10000 för att få digitalt om man kan få det är nog ett faktum.
Men på tex peugot som jag testade var det som ett flipperspel i 10 sekunder men medytterst få möjligheter.
Och visst är det oändliga möjligheter på en dyrare Volvo men ja är nog skeptisk ändå.

På min bil har jag nav och kan spegla telefonen på mitten skärmen om jag vill.
Men det faktum att man sällan använder nav och jag får nav info i högtalarna hur och var och meter etc och tydlig stor pil och meter mellan mätarna om jag mot förmodan inte hörde infon.

Nja överdrivet tycker jag med digitalt clustrr och 75% av kvinnorna vädesätteter nog usb i baksätet till barnen och säkerhets detaljer som lastnät mm mm skulle jag tro.

Och jag kan hålla med om att tillverkningskostnaden är densamma eller billigare men köparen får lägga på extra slanten ändå.

Uppdaterat: 2019-03-06 15:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Henrik M skrev:

Och jag är nästan säker på att det digitala är billigare idag i tillverkningskostnad än det gamla klassiska mekaniska mätarhusen.

Kan tänka mig att utvecklingen av mjukvaran(grafik, gränssnitt osv) är ganska dyr. Borde ju annars vara mycket billigare att sätta dit en skärm istället för massa små rörliga delar i en traditionell mätartavla.

Uppdaterat: 2019-03-06 15:13
Apex skrev:

Henrik M wrote:Och jag är nästan säker på att det digitala är billigare idag i tillverkningskostnad än det gamla klassiska mekaniska mätarhusen.
Kan tänka mig att utvecklingen av mjukvaran(grafik, gränssnitt osv) är ganska dyr. Borde ju annars vara mycket billigare att sätta dit en skärm istället för massa små rörliga delar i en traditionell mätartavla.

Mjukvaran kan bli dyr, men utslaget på antalet enheter blir kostnaden nästan försumbar!
Skärmar i sig, speciellt de som blir programmerbara för att passa resp. bilägares önskemål kommer alltmer och är naturligtvis alldeles utmärkt.
Kladdskärmar är ett otyg, men det är något vi tvingas att vänja oss vid.
Fysiska strömställare är dyra både i tillverkning, montering och inkoppling och slits mer än en ikon och så är ju allt fler vana vid att kladda på ikoner i sina mobiler.
Det är kostnadsjakten som styr, kan man dessutom lura kunden att betala mer för en billigare produkt har man lyckats.

Uppdaterat: 2019-03-06 16:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

mso 1000 - har du nåt som bekräftar ditt påstående om att bilägare nästan aldrig behöver nyttja bilarnas garanti ? Alla mina nyköpta bilar (rätt många) utom en enda har krävt garanti-åtaganden. Även vår KIa har krävt ett garantiåtagande efter ca: 4 år och ett annat lite tidigare. Så jag tar väldigt gärna emot 7 års garanti istället för de 2 år som tyvärr många märken fortfarande envisas med.

Uppdaterat: 2019-03-06 16:27

Pi, det är ju helt riktigt att det känns tryggt med lång garanti, men vad många inte tänker på är att det inte är gratis, man får betal för garantin vid bilköpet.
Behöver man inte utnyttja garantin är det ju ett plus. Främst för leverantören!
Men har man bara två års garanti som man betalat för och något dyrt inträffar efter tre år saknar man nog att man inte betalat lite extra för lång garanti.

Uppdaterat: 2019-03-06 16:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Haha gammal och konservativ kanske.
Att många män lägger 10000 för att få digitalt om man kan få det är nog ett faktum.
Men på tex peugot som jag testade var det som ett flipperspel i 10 sekunder men medytterst få möjligheter.
Och visst är det oändliga möjligheter på en dyrare Volvo men ja är nog skeptisk ändå.
På min bil har jag nav och kan spegla telefonen på mitten skärmen om jag vill.
Men det faktum att man sällan använder nav och jag får nav info i högtalarna hur och var och meter etc och tydlig stor pil och meter mellan mätarna om jag mot förmodan inte hörde infon.
Nja överdrivet tycker jag med digitalt clustrr och 75% av kvinnorna vädesätteter nog usb i baksätet till barnen och säkerhets detaljer som lastnät mm mm skulle jag tro.
Och jag kan hålla med om att tillverkningskostnaden är densamma eller billigare men köparen får lägga på extra slanten ändå.

Till att börja med kostar det väl knappast 10.000 extra till nån bil?! De som har det har väl det som standard, tror bara det är vissa VAG-modeller som fortfarande mjölkar kunden på den pengen....och de tar 4900 till Passat iaf.
Sen ett faktum att man sällan använder navi? Det är väl inget faktum....väldigt individuellt, du kanske inte använder navin ofta, men jag vet massor av folk som använder den jätteofta, själv använder jag den riktigt mycket. Och jag hatar att få stereon avbruten av vägvisarrösten så den är det första jag stänger av i en bil. Mycket trevligare ha den i instrumenthuset med en tydlig karta och markering av hur och vart man ska.
Sen tror jag du är väldigt gammaldags i dina värderingar om du tror att män värdesätter sådant mer än kvinnor och att de mer värdesätter barnens behov av USB.......välkommen till 2019 säger jag då.

Uppdaterat: 2019-03-06 16:54

...eller också är du Henrik en något fartblind teknik-freak ? Inget illa ment med det men jag kan säga att väldigt många i bekantskapskretsen ligger nog mera åt de tankar mso 1000 framför. Rätt eller fel - vem vet ?

Uppdaterat: 2019-03-06 17:17

haha, då känner du inte mig Pi, nej jag är absolut inget teknikfreak, tvärtom faktiskt, men jag ser fördelar med saker. Helt klart tycker jag valfrihet på en digital skärm är bättre än "gammaldags" mätare som bara visar samma hela tiden utan möjlighet att välja.

Uppdaterat: 2019-03-06 17:25
Skodaägare skrev:

Tror det är förbrukning, laddmöjlighet och utrustning som fångar folks ögon. Toppfart och 0-100 är nog inget som säljer längre. Sen tror jag det som säljer allra mest i Sverige är lull-lull för pengarna. Se bara på diverse skribenter här i trådarna som är så stolta över att deras bil för 200kkr har mer utrustning än en "premiumbil" som kostar mer än det dubbla. Det är nog därför Hyundai och Kia säljer så pass bra i Sverige, för de erbjuder mycket utrustning till ett, i sammanhanget, rimligt pris. Väghållning, ljudnivå, styrkänsla och fjädringskomfort bryr sig nog försvinnande få personer om.

Ha ha, när jag läser ditt inlägg så får jag uppfattningen att här har vi en som betalat dyrt för en bil som accar fort, tillhör premiumsegmentet med bra väghållning, låg ljudnivå och vass styrning, men likt förbannat så är det ingen av grannarna på gatan som tittar på min bil. Men den där jä-la Torsten och hans nya Kia Niro för 199,990 står dom i fönstret och ger tummen upp till:)

Inget ont menat, dom flesta här vet att du uppskattar ditt märke, men det kändes som att det fanns ett uns av bitterhet i ditt inlägg;)

Uppdaterat: 2019-03-06 17:28
40-talisten skrev:

I detta forum är det liter per mil som positionerar mest, och ger flest inlägg. Ha ha, min bil drar mindre än din, typ...

Ja det verkar ligga mycket prestige i den frågan:).

Uppdaterat: 2019-03-06 17:29
Henrik M skrev:

haha, då känner du inte min Pi, nej jag är absolut inget teknikfreak, tvärtom faktiskt, men jag ser fördelar med saker. Helt klart tycker jag valfrihet på en digital skärm är bättre än "gammaldags" mätare som bara visar samma hela tiden utan möjlighet att välja.

Haha. Vi blir väl också fartblind och hemma tam så att säga.

Jag tittar till 99,99% på vägen och adaptiva farthållaren ser till att jag håller exakt den hastighet som är bruklig och bilen anpassar sig till omgivningen.
Telefon och nav pratar man med utan skärm.

Elbaklucka skulle jag inte byta bort nu när man har.
Köpa en bil utan LED strålkastare går bort.

Det är väl som sagt det man blir van vid värdesätter man.

Uppdaterat: 2019-03-06 17:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Henrik M skrev:

haha, då känner du inte min Pi, nej jag är absolut inget teknikfreak, tvärtom faktiskt, men jag ser fördelar med saker. Helt klart tycker jag valfrihet på en digital skärm är bättre än "gammaldags" mätare som bara visar samma hela tiden utan möjlighet att välja.

Haha. Vi blir väl också fartblind och hemma tam så att säga.

Jag tittar till 99,99% på vägen och adaptiva farthållaren ser till att jag håller exakt den hastighet som är bruklig och bilen anpassar sig till omgivningen.
Telefon och nav pratar man med utan skärm.

Elbaklucka skulle jag inte byta bort nu när man har.
Köpa en bil utan LED strålkastare går bort.

Det är väl som sagt det man blir van vid värdesätter man.

Uppdaterat: 2019-03-06 17:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag gillar flexibla skärmar, vill jag ha numerisk visning av hastigheten kan jag få det, vill jag bli av med den onödiga varvtalsvisningen går det bra och vill jag ha navin i skärmen, som på Volvon, är det utmärkt.
Man behöver inte vara teknikfreak för att uppskatta sådant.
Men ikoner kommer jag aldrig att gilla, jag vill ha fysiska vippor, som på gamla engelska bilar, där man både känner och ser läget.

Uppdaterat: 2019-03-06 17:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag blev irriterad här om dagen när jag skulle ändra ljudet i bilen. Först ska jag trycka på ljudknappen, sen ska jag trycka på en annan knapp för att välja BAS, sen vrida på en 3e knapp för att ändra den. om jag inte är snabb nog försvinner menyn, och jag kan inte ändra volymen för att prova inställningen, för då försvinner också menyn.
Jag kommer inte vara överens med framtidens bilar där knapparna vanliga funktioner är borta.
Läste att man måste in på skärmen för att byta hastighet på torkarna i Tesla, idioti om ni frågar mig.

Uppdaterat: 2019-03-06 19:00

Rickard: Vad för bil? Ja det lät som en skum lösning för att justera basen. Jobbigt med såna lösningar som hoppar ur om man tar för lång tid på sig.
Tesla Model S och X har "normal" justering av torkarna med spak. Model 3 har den via skärmen som du skriver, men den har regnsensor så du behöver ju inte hålla på och ändra där.

Uppdaterat: 2019-03-06 19:40
FXX skrev:

Skodaägare wrote:Tror det är förbrukning, laddmöjlighet och utrustning som fångar folks ögon. Toppfart och 0-100 är nog inget som säljer längre. Sen tror jag det som säljer allra mest i Sverige är lull-lull för pengarna. Se bara på diverse skribenter här i trådarna som är så stolta över att deras bil för 200kkr har mer utrustning än en "premiumbil" som kostar mer än det dubbla. Det är nog därför Hyundai och Kia säljer så pass bra i Sverige, för de erbjuder mycket utrustning till ett, i sammanhanget, rimligt pris. Väghållning, ljudnivå, styrkänsla och fjädringskomfort bryr sig nog försvinnande få personer om.
Ha ha, när jag läser ditt inlägg så får jag uppfattningen att här har vi en som betalat dyrt för en bil som accar fort, tillhör premiumsegmentet med bra väghållning, låg ljudnivå och vass styrning, men likt förbannat så är det ingen av grannarna på gatan som tittar på min bil. Men den där jä-la Torsten och hans nya Kia Niro för 199,990 står dom i fönstret och ger tummen upp till:)
Inget ont menat, dom flesta här vet att du uppskattar ditt märke, men det kändes som att det fanns ett uns av bitterhet i ditt inlägg;)

Nej jag är inte det minsta bitter och vad folk tycker om mitt bilval bryr jag inte mig det minsta. Dessutom har min bil ”bara” 190 hk och accar inte fortare än flertalet Passater. Flertalet i min umgängeskrets kör dessutom ännu ”finare” bilar . Så skrytvärdet på min X3:a är ganska lågt. Jag reflekterade mest över vad jag tror säljer idag och jag upplever att många känner sig stolta när de köpt en Kia för halva priset mot grannens E-klass och fått dubbelt så mycket lull-lull på köpet.

Uppdaterat: 2019-03-06 19:50

Skodaägare - fast jag tycker faktiskt inte att Kia skickar med nåt mera än andra märken. Dom har höjt priserna successivt och tillvalen man vill ha, ofta via ett par olika paket, innebär ofta att man måste välja det dyrare paketet och då tycker i alla fall jag att Kia inte längre är speciellt billiga. Så det tror jag du kan släppa.

Uppdaterat: 2019-03-06 20:19

Det är väl ändå inte stolthet över funktioner som gör att man vill ha dem? Kan någon visa en annan sedan med adaptiv farthållare, möjlighet att köra på el minst 50 km och bra långfärdskomfort för 7,5 PBB?

Uppdaterat: 2019-03-06 20:36
Henrik M skrev:

Rickard: Vad för bil? Ja det lät som en skum lösning för att justera basen. Jobbigt med såna lösningar som hoppar ur om man tar för lång tid på sig.
Tesla Model S och X har "normal" justering av torkarna med spak. Model 3 har den via skärmen som du skriver, men den har regnsensor så du behöver ju inte hålla på och ändra där.

Sensorn fungerade inte som den borde i svenskt snöväder enligt TV.

Uppdaterat: 2019-03-06 20:53

Skärmarna kommer att bli en ickfråga om några år eftersom analoga instrument kommer utrotas precis som knapptelefoner.
Det är billigare med skärmar.

Uppdaterat: 2019-03-06 20:56

Shogun, många bilmärken kan man få med förlängd garanti om man betalar för det och det är ju vad man gör när man köper en Kia.
Men många bilkunder tror ju att det är något som inte kostar bara för att det är inbakat i priset!

Uppdaterat: 2019-03-07 09:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan nämnas att Toyota har garanti på sina begagnade bilar, upp till 10 år/20 000 mil. Finns det flera märken som liknande garanti på begagnat?

Uppdaterat: 2019-03-07 09:37

Lite märkligt att Toyota kan lämna längre "garantier" på sina begagnade bilar än på sina nya. Alltså - den som köper en ny Toyota har garanti de första 3 åren, sen är det slut. Den som sen köper hans 3 år gamla, tidigare garantilösa bil får plötsligt nån form av ny "garanti" de följande 7 åren... Förklara för en nybilsköpare logiken bakom detta. Då är väl i så fall Mazdas 3 + 7 års "garanti" ärligare för den får ju även en nybilsköpare fördel av om han äger bilen längre än 3 år. I båda fallen är ju "garantierna" betydligt mycket mera begränsade efter de första 3 åren även om den omfattar många viktiga komponenter.
De märken med kortare garantier, typ 2 år, överlämnar ju dyrbara reparationer efter 2 år på bilägaren eller i många fall på bilägaren (självrisk) och hans försäkringsbolag via maskinskadeförsäkringen. Där kan dock självrisken vara tämligen hög - för mig 5000 kr efter 6000 mil och sen kan den ökas ytterligare.

Uppdaterat: 2019-03-07 10:28
Pi skrev:

Skodaägare - fast jag tycker faktiskt inte att Kia skickar med nåt mera än andra märken. Dom har höjt priserna successivt och tillvalen man vill ha, ofta via ett par olika paket, innebär ofta att man måste välja det dyrare paketet och då tycker i alla fall jag att Kia inte längre är speciellt billiga. Så det tror jag du kan släppa.

Ok, Pi låt säga att det är så. Nedan finns två bilar en Kia och en BMW. Prisskillnaden är cirka 60 tkr till Kians fördel. Varför skulle man välja Sorenton om inte för att den ger mer "bang for the buck"? Den är lite rymligare inuti, lite mer utrustning, längre nybilsgaranti.

Kia: https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-sorento-2-2crdi-200hk-aut-4wd-gt-line-2209-13052159
BMW: https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/personbil-x3-xdrive-20d-xline-winter-navi-drag-7287-12742815

Uppdaterat: 2019-03-07 10:38

Skodaägare - jag har mera sett till helheten och inte på enskilda annonser. Sen är det upp till varje potentiell köpare att bedöma vilken som passar bäst.

Uppdaterat: 2019-03-07 10:46
saabnisse skrev:

Shogun, många bilmärken kan man få med förlängd garanti om man betalar för det och det är ju vad man gör när man köper en Kia.
Men många bilkunder tror ju att det är något som inte kostar bara för att det är inbakat i priset!

+1

Uppdaterat: 2019-03-07 10:53
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det är givet att kunden på nåt sätt får betala en lång garanti men om alla kunder är med och delar på kostnaden istället för att några köpare kan köpa till extra garanti på en enskild bil så är är det nog högst sannolikt att det blir billigare per bil när man slår ut det på alla bilar. Tror att lite längre garantitider ur privatköparens synpunkt blir allt viktigare eftersom bilarna tenderar att bli alltmera tekniskt komplicerade.

Uppdaterat: 2019-03-07 11:11

Men om man vill ha en lång Garanti på en Toyota så köper man den ny och "säljer den" via Toyota till sig själv eller frun efter 3 år... Ja det kommer att kosta extra men som sagt om garanti är det viktigaste i ens bilägande så är det en lösning...

Uppdaterat: 2019-03-07 13:06
*Robban

Svaret på frågan vad det är som gör att en bil säljer är ju rätt mycket beroende på vem det är man frågar, frågar man en som är bilintresserad får man ett svar, frågar man den som inte är bilintresserad får man kanske inget svar alls...

Och eftersom majoriteten inte är intresserad av bilar, är det kanske den gruppens orsaker till valet som är intressant eftersom det är de som skapar det resultat man ser.

För denna grupp är det viktigt att modellen man fastnat för syns i trafiken så att man kan se att andra köper den för det anses bekräfta att den måste vara bra.
Den ska ha ett utseende man fastnat för.
Den ska ha ett varumärke som man av någon anledningen fått för sig är bra, i det kan ingå exempelvis uppfattning om att "vill man ha en säker bil ska man köpa den här" "det vet ju alla"...

Den ska leverera så många som möjligt av de senaste trenderna och följa det senaste modet eftersom det anses vara bara att följa modet.
Ingen vill ju vara "ute"...
Och den ska erbjuda en ekonomi man tycker stämmer.

Då blir det affär, inget av denna långa lista med krav och detaljer som den bilintresserade minoriteten räknar upp.

Uppdaterat: 2019-03-07 17:23

Tänkte nu på morgonen när jag öppnade TV nr6 en vecka för sent, vad lockar mig ??

Förstasidan i tidningen drar direkt min uppmärksamhet, en perfekt tagen bild på Nya Ford Focus ST i en diskret blå metallic med skapligt snygga titanfärgade fäljar som döljer ilsket röda bromsok, bilen är riktigt snygg i mina ögon. Sidan visar även en bild på stolarna från Recaro, det tillsammans med texten om 280 hk/420 nm, diffbroms, vassaste styrresponsen någonsin, grövre bromsar mm, får mig att vilja åka iväg och provköra genast, bilen finns dock inte än, så jag får vänta.
Byter blad i tidningen och kräks nästan, en kopparfärgad Bentley Benatyga. Att bilen gör 308 km/h och troligtvis åker åttor runt Focusen intresserar mig inte, nån typ av stil måste det ju vara på en bil, Benatyga har inte det, den är bara ohyggligt ful.
Motstående sida visar trynet på en Skoda Kodiaq, ännu en VAG produkt tänker jag. Är dom snedögda är den en Seat, är grillen gigantisk är det en Audi, liknar dom en myrslok är det en Skoda, annars ser alla lika ut, ingen har en form som lockar mig.
Byter blad igen, Nya Toyota Corolla...….bläddrar tillbaka till Focusen och beskådar dess skönhet.
Sån är jag.

Uppdaterat: 2019-03-09 11:50

I senaste AMS handlade det en hel del om detta med vad som lockar folk till köp, vilken bilreklam man minns osv. Har bara skumläst lite.

Uppdaterat: 2019-03-09 12:01
Rikard skrev:

Tänkte nu på morgonen när jag öppnade TV nr6 en vecka för sent, vad lockar mig ??
Förstasidan i tidningen drar direkt min uppmärksamhet, en perfekt tagen bild på Nya Ford Focus ST i en diskret blå metallic med skapligt snygga titanfärgade fäljar som döljer ilsket röda bromsok, bilen är riktigt snygg i mina ögon. Sidan visar även en bild på stolarna från Recaro, det tillsammans med texten om 280 hk/420 nm, diffbroms, vassaste styrresponsen någonsin, grövre bromsar mm, får mig att vilja åka iväg och provköra genast, bilen finns dock inte än, så jag får vänta.
Byter blad i tidningen och kräks nästan, en kopparfärgad Bentley Benatyga. Att bilen gör 308 km/h och troligtvis åker åttor runt Focusen intresserar mig inte, nån typ av stil måste det ju vara på en bil, Benatyga har inte det, den är bara ohyggligt ful.
Motstående sida visar trynet på en Skoda Kodiaq, ännu en VAG produkt tänker jag. Är dom snedögda är den en Seat, är grillen gigantisk är det en Audi, liknar dom en myrslok är det en Skoda, annars ser alla lika ut, ingen har en form som lockar mig.
Byter blad igen, Nya Toyota Corolla...….bläddrar tillbaka till Focusen och beskådar dess skönhet.
Sån är jag.

Jag tycker nog att Corollan är bra mycket snyggare än den slätstrukna Focusen, i vart fall sida och front.

Uppdaterat: 2019-03-09 17:59
junkers skrev:

Rikard wrote:
Jag tycker nog att Corollan är bra mycket snyggare än den slätstrukna Focusen, i vart fall sida och front.

Vem vet, måste kanske ses i verkligheten. Jag studerade en nyare Lexus på en parkering, på bilder jag sett såg dem bara konstig ut, men i verkligheten var den riktigt snygg, stack ut i mängden av alla andra på parkeringen.
Men på bilderna jag nu såg i tidningen, var Focusen klart snyggare.

Uppdaterat: 2019-03-09 18:27

På golfklassen. Bästa komfortfjädring är 1 VW Golf, 2 Toyota Corolla och 3 Ford Focus.
Tidigare Ford focus är bättre än Toyota Auris men nu är tvärtom Corolla har gått förbi bättre och jag blev förvånad :-o.
Kolla Toyota Corolla hatchback ride 5 stjärnor.
https://www.whatcar.com/toyota/corolla/hatchback/review/n18901/on-the-road

Uppdaterat: 2019-03-09 18:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Reklambyråerna är experter på att trolla med bilder för att skapa habegär. En V40 CC i verkligheten ser jag på med en axelryckning, varken bu eller bä, en vanlig Volvo, typ. Men med rätt färgsättning, miljö, ljus osv. så kan man skapa ett habegär. Tex. denna :

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-03-09 18:44

Corolla har blivit bättre fjädring ride 5 stjärnor än Auris 2 stjärnor.
Nya C-HR och RAV 4 fjädring ride lite låg 4 stärnor.

Uppdaterat: 2019-03-09 19:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

FXX, sedan sätter de på 19" hjul och photoshoppar till ett trevligt stans och bilen ser riktigt läcker ut. Provkör man sedan samma modell med 19" hjul så kliver man ut efter tio minuter och säger nä...
Så var det när jag trodde jag bestämt mig för en S60cc, demobilen hade 19" och var skitsnygg... men så bullrig och stötig att det inte vart det minsta intressant... När jag sedan testade en med 17" så var det en helt annan bil
Skall man vara fin får man lida pin som man brukar säga

Uppdaterat: 2019-03-10 09:00
*Robban
FXX skrev:

Reklambyråerna är experter på att trolla med bilder för att skapa habegär. En V40 CC i verkligheten ser jag på med en axelryckning, varken bu eller bä, en vanlig Volvo, typ. Men med rätt färgsättning, miljö, ljus osv. så kan man skapa ett habegär. Tex. denna :

Den bilden lockar min ingenting, Volvon har helt fel proportioner från sidan, lite som gamla Peugeot 407. Hjulen är för stora så bilen ser ut som en leksaksbil, och fäljarna fula.
Alla tycker vi olika....kanske därför jag gillar TVs bild på Focusen.

Uppdaterat: 2019-03-10 10:06
Rikard skrev:

Den bilden lockar min ingenting, Volvon har helt fel proportioner från sidan, lite som gamla Peugeot 407. Hjulen är för stora så bilen ser ut som en leksaksbil, och fäljarna fula.
Alla tycker vi olika....kanske därför jag gillar TVs bild på Focusen.

Min gissning är att dom flesta inte tycker som dig, men men. Som du säger, alla är vi olika, vissa gillar Bmw med 30,000 mil på mätaren och allt vad det innebär;)

Uppdaterat: 2019-03-10 19:00

Få har väl lyckats bättre i sin annonsering än Renault med sin Skrytbil, den har ju dessutom "Canadavärme"...
Och jämlika var de också, de har likadana bilar, inte alls som vad feministerna säger idag: kvinnorna går eller cyklar, männen tar bilen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-03-10 20:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hade två kompisar med varsin R4.
Krycka i instrumentpanelen till växelspak, skjutbara fönster, vev att starta den med i nödfall, smart.
Gungig komfortabel fjädring, Kanada värme, vete tusan, blev en liten del av framrutan som defrostern klarade att hålla ren, isskrapa på insidan behövdes.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Gungig fjädring ja, men komfortabel?
Vilken toppfart är de spärrade vid? En kompis hade en R4 Fourgonnette med plåtsidor istället för bakdörrar. I en lång nedförsbacke kunde man komma upp i cirka 120 km/h och då började de stora släta plåtarna självsvänga.
När startmotorn gick sönder brukade han knuffa den framåt i promenadfart och sätta sig bakom ratten, lägga i växeln och så puttrade den igång.

Uppdaterat: 2019-03-11 08:43

Kollade bilderna i tråden om Corolla, dom visar en ganska snygg bil, särskilt sedanen.
TVs bilder som var mer normala på halvkombi, visade nått annat.

Uppdaterat: 2019-03-11 11:23