Vi Bilägares forum

Fördomar om förare av olika märken.

Fördomar om förare av olika märken.

Signaturen Världens Vackra efterlyste en tråd där vi kan ventilera våra fördomar om förare av olika märken, så här kommer den. Själv försöker jag att inte ha allt för mycket fördomar och är inte speciellt avundsjuk på andras bilar. Jag tror lite som Mäkinen var inne på i den andra tråden, att vill man verkligen ha något så kan man jobba för att skaffa det. Visst, en Koenigsegg är väl inte så lätt att spara ihop till, men med lite sparvilja och rätt placerade pengar borde många kunna spara ihop till en bil i 600-700 tkr klassen. Mycket handlar om prioriteringar.

Uppdaterat: 2019-02-19 22:02

Kommentarer

Mina fördomar handlar mest om äldre prestanda bilar. T.ex. BMW och Audi som är uppåt 10 år gamla med runt 200HK eller mer. Kan ju iofs vara Volvo eller annat också....

Dessa bilar körs enligt min mening ofta av ungdomar som inte har råd med en ny fet bil, men vill ha mycket "muskler" för liten peng. Sedan kör de som galningar med bilen till den brakar i princip, för att reparera den har de inte råd med.

Uppdaterat: 2019-02-19 22:07
- Peugeot e-208 GT 2022

haha, kul tråd, ska helt ärligt säga att när jag körde hem från Växjö på varierande vägar nu i helgen så tänkte jag på att det överlag är folk som kör Skoda eller Peugeot som kör sämst i trafiken....de som kör osäkrast, och med det menar jag kör som de är osäkra i trafiken, upp och ner i hastighet, vinglar lite, helt plötsligt kör skumma manövrar i korsningar m.m för de kommer på de såg nåt eller höll på att köra fel.....och då kom min tanke att utan att dra alla över en kam att ju mindre intresse man har för bilar, desto mer ointresserad är man av bilkörning, och desto sämre kör man.....och de bilmärkena tillsammans med vissa asiatiska märken är väl de som mest köps av dem som är ointresserade och bara vill ha en "Bil 1A".

Uppdaterat: 2019-02-19 22:13

Det finns så oerhört många sätt att köra bil dåligt på - så jag har lagt ner min "klassificering" av bilmärken i detta avseende. Men jag ska följa tråden med visst nöje;-)

Uppdaterat: 2019-02-19 22:20
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

När det gäller bilister som ofta har väldigt bråttom i trafiken, är det främst tre bilmärken som sticker ut och i denna ordning:
1) Audi
2) BMW
3) Volvo

Jag upplever att det både är helt nya och äldre av dessa bilar som är aktuella.

Uppdaterat: 2019-02-20 02:09
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

När det gäller överskrida hastighetsbegränsningen så tycker jag det är vanligast bland folk som kör Maclaren, Ferrari och Lamborghini. I princip 95% av gångerna jag ser en sån bil så gasar man och det går på tok för fort. Tänk om 95% av alla som kör Skoda skulle köra på samma sätt:)

Uppdaterat: 2019-02-20 05:19

Har man en Skoda hinner man inte komma upp i dom hastigheterna så snabbt så det märks *ler*
Volvo är bland topp på att köra dåligt och egoistiskt och det pga just den modellen används som taxibil.
Så taxibilar och mobiltelefoni användande går hand i hand... Fördom eller verklighet, bestäm själva.

Sedan fördomar mot äldre herrar. Antingen samma hastighet hela tiden 60 ovasett om det är 30 eller 90 väg. Kan inte använda påfart på rätt sätt. Blinkar inte osv osv. Äldre kvinnor är på det sättet mycket säkrare förare.

Uppdaterat: 2019-02-20 08:03

När det gäller framfart av förare i Audi, BMW och Volvo så är många av dessa "vägens riddare" som har bilen och vägen som arbetsplats. De har ofta bråttom eller tror att de har bråttom, det hör liksom till om man skall hinna med att träffa alla kunderna och dricka massa kaffe på macken och hinna till hotellet innan det blir kö på både gymmet och i baren...
Jo jag raljerar lite, men allt för ofta är det så här det ser ut, jag vet eftersom jag är en av de som har bilen som kontor. Vet inte hur ofta jag undrat om deras arbetsgivare imponeras av hur de far fram ute i trafiken, speciellt med en fet företagslogga på baksärmen...
Själv tar jag det piano där ute

Uppdaterat: 2019-02-20 08:32
*Robban

Robban verkar leva i samma värld som jag. Min bil är utan firmalogga, men jag ser ofta konkurrenternas bilar passera mig längs vägarna. Bra reklam?
Jag har inte nog hög lön för att riskera körkortet under arbetstid.
Typiska tjänstebilar på E4 rullar snabbare än tillåtet.
I alla andra trafiksituationer är det Toyota-förare jag märker. De brukar öka hastigheten långsamt och kommer inte upp i den fart de flesta andra verkar vilja hålla. 90-procent av alla köer inleds av en Toyota.
Peugeotförare gör inte säkerhetskontroll på sina bilar. De har nämligen ofta bara ett halvljus.

Uppdaterat: 2019-02-20 09:17

Alla som kör Toyota Prius tror att dom är hjältar som räddar världen

Uppdaterat: 2019-02-20 09:40

Det ligger mycket i det Robban skriver. Själv fick jag uppleva att arbetsgivaren inte betalar fartböter som jag fick helt i onödan.
Men det var på den tiden det fanns fartgränser och poliskontroller som såg till att de hölls.
Nu för tiden när det, bland vissa, anses vara fri fart på vägarna är det ju mest de som har kvar självdisciplinen som kör lagligt.
Men det är väldigt svårt att intala sig att man inte har så bråttom som man tror och därför går det fortare än det behöver.

Uppdaterat: 2019-02-20 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja det finns en idiot i alla fabrikat.
Vet egentligen inte om det är så stora skillnader.

Däremot tycks jag ofta märka att toyota med hybrid emblemet många gånger kör som ett sendrag i stan.

Antar att dom anammat den anpassade körstilen som handlaren och många menar krävs för att dom skall vara lite snålare.

Uppdaterat: 2019-02-20 09:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kan ärligt säga att jag, trots att jag kör bil dagligen, inte lagt märke till att förarna till något/några bilmärken utmärker sig speciellt negativt. Finns laglydiga och säkra förare hos alla märken, likaså som det finns folk som kör riskfyllt och med små marginaler hos alla märken. Så min, högst subjektiva, analys av detta är att det finns bakomliggande orsaker till att folk tycker att vissa märken utmärker sig speciellt negativt i trafiken. Nog finns det gott om avundsjuka fortfarande i detta land, har man det gott ställt, så ska man helst inte visa det. Men jag förstår ärligt talat inte varför. Om man nu har de ekonomiska resurserna till att köpa en bil som kostar 4 gånger mer än en Skoda Octavia, varför kan man inte få göra det? Själv har jag flera bekanta som är betydligt rikare än jag själv och kör dyra bilar, men jag unnar dem det, eftersom jag vet att det ligger år av hårt arbete bakom deras tillgångar.

Uppdaterat: 2019-02-20 10:44

Det här med fördomar om förare av olika bilmärken är kul. När jag åkte Saab på 80-90-talet sa en tjej jag träffade på en dans att "blir man omkörd på vintern av nån som kör som en galning är det oftast en Saab." Jag har även ägt BMW och flera Volvo, så enligt detta kör jag då som en galning. Nu har jag bytt till en Toyota, så tydligen har jag förvandlats till en stoppkloss nu då. :D Men för att bättra på märkets image och utmana folks fördomar brukar jag göra raska omkörningar både sommar- och vintertid med även denna. ;)

Uppdaterat: 2019-02-20 10:49

Jag kunde ha skrivit #13 men nu gjorde Skodaägare det så bra. Kan bara instämma.

Uppdaterat: 2019-02-20 11:21
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Skodaägare skrev:

Kan ärligt säga att jag, trots att jag kör bil dagligen, inte lagt märke till att förarna till något/några bilmärken utmärker sig speciellt negativt. Finns laglydiga och säkra förare hos alla märken, likaså som det finns folk som kör riskfyllt och med små marginaler hos alla märken. Så min, högst subjektiva, analys av detta är att det finns bakomliggande orsaker till att folk tycker att vissa märken utmärker sig speciellt negativt i trafiken. Nog finns det gott om avundsjuka fortfarande i detta land, har man det gott ställt, så ska man helst inte visa det. Men jag förstår ärligt talat inte varför. Om man nu har de ekonomiska resurserna till att köpa en bil som kostar 4 gånger mer än en Skoda Octavia, varför kan man inte få göra det? Själv har jag flera bekanta som är betydligt rikare än jag själv och kör dyra bilar, men jag unnar dem det, eftersom jag vet att det ligger år av hårt arbete bakom deras tillgångar.

+1

Uppdaterat: 2019-02-20 11:34

En Toyota som gör snabb omkörning?
Aldrig sett det, nej.
Inte sedan jag senast hade en Auris som hyrbil, då blev det många omkörningar.
(Av strategiska orsaker för att få privilegiet att slippa trängas i flock eller ligga bakom dieselstinkare, tyvärr är motorvägar rena slagfällt där man inte kan köra avslappnat om man vill.)

Uppdaterat: 2019-02-20 13:10

Läste för några år sen nån intervju med nån trafikpolis (tror jag det var) som påstod att Prius-förare låg i toppen när det gällde fortkörare. Sant eller ej har jag ingen aning om...

Uppdaterat: 2019-02-20 13:22
N-iklas skrev:

En Toyota som gör snabb omkörning?
Aldrig sett det, nej.
Inte sedan jag senast hade en Auris som hyrbil, då blev det många omkörningar.

Då är vi i varje fall två som lyckats chocka vår omgivning med konststycket. ;)

Uppdaterat: 2019-02-20 13:55

Pi,
Den polisen kanske jobbade mellan Upplands-Väsby och Arlanda på den tiden Prius ansågs vara bra miljöval.

Uppdaterat: 2019-02-20 13:58

Mäkinen - fullt möjligt och speciellt detta med att den ansågs som "bra miljöval".

Uppdaterat: 2019-02-20 17:35

Blev faktist överaskad idag. Fick en splirrans ny Porsche Panamera turbo S (jag tror den var det iaf. då regnumret började på Z) framför mig på lokalvägen hem. Naturligtvis ökade avståndet mellan fartguppen och busshindren, men nått annat hade jag inte räknat med. Men sedan skulle den svänga av till en tvärgata och BLINKAR! Där fick mina fördomar sig en törn kan jag säga!

Uppdaterat: 2019-02-20 17:43

Vad kul att Skodaägare startade denna tråd. Kan vi reda ut våra fördomar om dagens SAAB-ägare? Jag gillar SAAB men har inte haft någon på länge. Förr tror jag många körde SAAB för att de gillade rally, andra hade bilarna för att de ansågs vara vettiga familjebilar. Tidiga turbosaabar kördes hårt av män med blyfot. Idag har jag hört folk säga att det bara är pundare som kör SAAB 9-5 combi. Själv tycker jag att det är svårt att sätta en etikett på dagens SAAB-ägare. Har ni några smaskiga fördomar att servera?

Uppdaterat: 2019-02-20 17:50
FXX skrev:

Blev faktist överaskad idag. Fick en splirrans ny Porsche Panamera turbo S (jag tror den var det iaf. då regnumret började på Z) framför mig på lokalvägen hem. Naturligtvis ökade avståndet mellan fartguppen och busshindren, men nått annat hade jag inte räknat med. Men sedan skulle den svänga av till en tvärgata och BLINKAR! Där fick mina fördomar sig en törn kan jag säga!

Fattar inte. Skulle du sluta blinka om du köpte en sådan bil?

Uppdaterat: 2019-02-20 18:08
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ska man sluta blinka när man får en dyr bil? Hmm, kanske dags vänja sig av med det där blinkandet nu då.....många nya bilar blir du "tvungen" att blinka mera med då den annars styr emot lite när du försöker byta fil m.m. Titta t.ex på nyare Volvo när ni är ute och åker motorvägskörning så ska ni se att de flesta är väldigt duktiga på att blinka både ut för omkörning och in efter omkörningen......Jag kan helt ärligt säga jag blivit duktigare igen med blinkandet även vid filbyte m.m sen jag fick min V90.

Uppdaterat: 2019-02-20 19:01
Henrik M skrev:

haha, kul tråd, ska helt ärligt säga att när jag körde hem från Växjö på varierande vägar nu i helgen så tänkte jag på att det överlag är folk som kör Skoda eller Peugeot som kör sämst i trafiken....de som kör osäkrast, och med det menar jag kör som de är osäkra i trafiken, upp och ner i hastighet, vinglar lite, helt plötsligt kör skumma manövrar i korsningar m.m för de kommer på de såg nåt eller höll på att köra fel.....och då kom min tanke att utan att dra alla över en kam att ju mindre intresse man har för bilar, desto mer ointresserad är man av bilkörning, och desto sämre kör man.....och de bilmärkena tillsammans med vissa asiatiska märken är väl de som mest köps av dem som är ointresserade och bara vill ha en "Bil 1A".

Det skulle jag inte säga. Min förra bil, en Peugeot 208 var inte särskilt kul att köra med men jag behövde en ny billig bil, så det fick bli den. Min nya Peugeot 308 GT däremot är det ett nöje att köra. Jag är nog tvärt emot vad din fördom är av Peugeotägare.

Uppdaterat: 2019-02-20 20:56
- Peugeot e-208 GT 2022

Har du fått upp farten på en Prius gäller det inte att släppa av oavsett vad det står på skylten vid sidan av vägen.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Är det någon som gärna trycker på bakom, kör om i alla väder.. så är det ofta Audi, BMW eller Volvo, gärna med 4WD och en företagslogga. De tycks anse sig ha rätt till en särskilt aggresiv körning.
Folk i Toyota håller jag gärna ett extra öga på, de tycks inte koncentera sig på körning och kan förväntas svänga plötsligt utan förvarning.

Uppdaterat: 2019-02-21 12:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
FXX skrev:

Blev faktist överaskad idag. Fick en splirrans ny Porsche Panamera turbo S (jag tror den var det iaf. då regnumret började på Z) framför mig på lokalvägen hem. Naturligtvis ökade avståndet mellan fartguppen och busshindren, men nått annat hade jag inte räknat med. Men sedan skulle den svänga av till en tvärgata och BLINKAR! Där fick mina fördomar sig en törn kan jag säga!

Ja, men det är väl inte standard med blinkers på bilarna numera? Det var standard på min Mini -65 (och den fungerar), men dagens bilar har ofta ingen blinkers, eller så är den trasig.
Nu är det tankeläsning som gäller. Man får lust att stanna dem och fråga: "- är det långt kvar till service? Be dem då laga blinkersen också"

Uppdaterat: 2019-02-21 12:39
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Är det nåt jag håller ett extra öga på så är det folk i små bilar. T.ex Nissan Micra. Tror det var Teknikens värld som skrev en gång att kommer man ifatt en Nissan Micra så bör man så snabbt som möjligt köra om och lämna dom så långt bakom sig som möjligt, för dom kommer förr eller senare att ställa till med nåt. Då gäller det att vara långt därifrån. :D Känns som det ligger nåt i det. Noterar även att det är folk med dom minsta bilarna som har svårast att få plats med bilen innanför linjerna på P-fickan...

Fartfantomerna i Audi, BMW och Volvo har jag däremot sällan några problem med. Jag håller ut redan när dom närmar sig, så kan dom köra om mig utan att behöva bromsa innan. På så sätt skiljs våra vägar lika snabbt som dom möttes och likt Micran så är jag förhoppningsvis långt ifrån dom om/när nåt händer. ;)

Uppdaterat: 2019-02-21 13:18

Nån antydde att man är samma bilförare oavsett bil, men i mitt fall stämmer det definitivt inte. Skulle jag försöka köra min Chevrolet på samma sätt som min KIA skulle det gå illa för att inte tala om kurvhastigheterna jag har med Miatan. När jag var på väg att köpa Opel Speedster varnade en kamrat mig för att jag kunde få en något "asocial körstil" och det visade sig stämma. Man åkte inte speciellt mycket fortare än andra, men man bromsade betydligt mindre.

Uppdaterat: 2019-02-21 15:40

Oja, visst påverkar bilen hur man är som förare! Min Corvette jag hade gick inte köra lugnt, hornen växte ut.....man blev 20 igen och åkte på ställ genom rondeller och varje omkörning passade man på sträcka ut lite extra.....en sen kväll på E6 i 295 på mätaren insåg jag att näää, kanske borde ha nån som inbjuder till lugnare körning......då köpte jag en Porsche Boxster S, inte alls lika inbjudande till buskörning, den låg man mer och smekte kurvorna på vindlande vägar....
Sen haft en Chevrolet Starcraft Van, den blev man världens mest avslappnade förare i...ner med armstöden och gungade fram utan en tanke på stress....

Uppdaterat: 2019-02-21 15:50
L. Mäkinen skrev:

Nån antydde att man är samma bilförare oavsett bil.

När det gäller blinkning ja.

Uppdaterat: 2019-02-21 15:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Herregud, följt denna tråden och ingen nämner de som kör utan blinkers, ibland utan ljus. Inget avstånd och senast idag var det en som använde blinkers. Men om man använder blinkers så ingår det tydligen att byta fil även om plats inte finns så man är tvungen att bromsa. Vilka är det jag pratar om? Jo skåpbilar. Stora som små.

Uppdaterat: 2019-02-21 17:38
Henrik M skrev:

Ska man sluta blinka när man får en dyr bil? Hmm, kanske dags vänja sig av med det där blinkandet nu då.....många nya bilar blir du "tvungen" att blinka mera med då den annars styr emot lite när du försöker byta fil m.m. Titta t.ex på nyare Volvo när ni är ute och åker motorvägskörning så ska ni se att de flesta är väldigt duktiga på att blinka både ut för omkörning och in efter omkörningen......Jag kan helt ärligt säga jag blivit duktigare igen med blinkandet även vid filbyte m.m sen jag fick min V90.

Ja min lilla V40 blir riktigt bråkig om jag inte blinkar. Det skakar i ratten och han styr emot och man måste verkligen övertyga honom om att det är JAG som bestämmer vart vi ska. Men blinkar man så är han hur snäll som hellst:)

Uppdaterat: 2019-02-21 18:55
pinjong skrev:

FXX wrote:Blev faktist överaskad idag. Fick en splirrans ny Porsche Panamera turbo S (jag tror den var det iaf. då regnumret började på Z) framför mig på lokalvägen hem. Naturligtvis ökade avståndet mellan fartguppen och busshindren, men nått annat hade jag inte räknat med. Men sedan skulle den svänga av till en tvärgata och BLINKAR! Där fick mina fördomar sig en törn kan jag säga!
Fattar inte. Skulle du sluta blinka om du köpte en sådan bil?

Jag tror man som människa är på ett speciellt sätt med den typen av bilar, dock utan att dra alla över en kam, men ingen rök utan eld. Man har nått framgång i yrkeslivet, tjänar bra med pengar och kanske har vassa armbågar och mängden ödmjukhet kanske inte ligger på samma nivå som hos andra. Man ser sig själv som lite bättre än sina medmänniskor.

Ser det ofta när det köar till sig på leden här hemma. Bussfilen som är för bussar i linjetrafik eller taxi används frekvent av personbilar. 90-95% av bilarna tillhör kategorin som ligger i det dyrare intervallet snarare än det billigare om man säger så. Regler är till för att följas av andra och gäller inte mig appliceras ganska ofta. Okej, står polisen på en hållplats så är det typ 2 lax i böter, men vad är det om bilen kostar en halv mille eller mer, fickpengar.

Uppdaterat: 2019-02-21 19:01
FXX skrev:

Henrik M wrote:Ska man sluta blinka när man får en dyr bil? Hmm, kanske dags vänja sig av med det där blinkandet nu då.....många nya bilar blir du "tvungen" att blinka mera med då den annars styr emot lite när du försöker byta fil m.m. Titta t.ex på nyare Volvo när ni är ute och åker motorvägskörning så ska ni se att de flesta är väldigt duktiga på att blinka både ut för omkörning och in efter omkörningen......Jag kan helt ärligt säga jag blivit duktigare igen med blinkandet även vid filbyte m.m sen jag fick min V90.
Ja min lilla V40 blir riktigt bråkig om jag inte blinkar. Det skakar i ratten och han styr emot och man måste verkligen övertyga honom om att det är JAG som bestämmer vart vi ska. Men blinkar man så är han hur snäll som hellst:)

Skall berätta en hemlighet, även BMW är lika bråkiga om man inte blinkar. Jag vet, jag har haft en, ett jäkla skallrande i ratten om jag inte blinkade vid filbyte :) men då hade jag kryssat i en ruta som kostade 6000kr när jag beställde bilen.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Men lätt åtgärdat Guran, bara att blinka......som man ju faktiskt ska göra ;)

Uppdaterat: 2019-02-21 19:31
pinjong skrev:

När det gäller blinkning ja.

Jag tycker att kommentarerna tyder på motsatsen.

Uppdaterat: 2019-02-21 19:37
Henrik M skrev:

Men lätt åtgärdat Guran, bara att blinka......som man ju faktiskt ska göra ;)

Absolut har aldrig blinkat så mycket vid filbyten, både åt höger och vänster. Mer förundrad om alla BMW ägare som enligt gängse uppfattning tydligen inte har kryssat i detta val :)
Men viktigaste är tydligen att effektoptimera motorn om man har en BMW och köra fort oavsett väglag.
Mest förundrad blev jag när jag läste en tråd om en som undrade om det var nått fel på hans bil då hans trimmade 535xd vinglade när han körde i 120 km/tim med dubbfria vinterdäck med 5mm mönster på isig motorväg med nysnö på.......... diskutionen konstaterade att troligen däcken var för slitna och att dubbdäck kunde vara bätte. Inte en enda skribent funderade på om det kanske var närmare dubbelt så hög hastighet än som skulle vara tillrådligt oavsett dubb eller inte.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Idag när jag körde in i en rondell körde tre bilar ut ur rondellen. Två blinkade och en stackare glömde att blinka. En Peugeot, en Mercedes och en Hyundai. Gissa vilken bil som var blinkfri...

Uppdaterat: 2019-02-21 20:38

Måste ha varit den fjärde som körde så fort så du inte såg den.,,

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Världens vackra... skrev:

Idag när jag körde in i en rondell körde tre bilar ut ur rondellen. Två blinkade och en stackare glömde att blinka. En Peugeot, en Mercedes och en Hyundai. Gissa vilken bil som var blinkfri...

Du skrev aldrig vilken elegant bil du körde?!?

Uppdaterat: 2019-02-21 20:50
Guran skrev:

Måste ha varit den fjärde som körde så fort så du inte såg den.,,

Sant. Någon fjärde bil såg jag inte.

Uppdaterat: 2019-02-21 20:58
FXX skrev:

Världens vackra... wrote:Idag när jag körde in i en rondell körde tre bilar ut ur rondellen. Två blinkade och en stackare glömde att blinka. En Peugeot, en Mercedes och en Hyundai. Gissa vilken bil som var blinkfri...
Du skrev aldrig vilken elegant bil du körde?!?

Just idag körde jag ingen egen bil utan en lånad Cadillac.

Uppdaterat: 2019-02-21 20:59
FXX skrev:

Jag tror man som människa är på ett speciellt sätt med den typen av bilar, dock utan att dra alla över en kam, men ingen rök utan eld. Man har nått framgång i yrkeslivet, tjänar bra med pengar och kanske har vassa armbågar och mängden ödmjukhet kanske inte ligger på samma nivå som hos andra. Man ser sig själv som lite bättre än sina medmänniskor.

Jag har träffat otroligt många framgångsrika människor genom livet och snarare slagits av hur ödmjuka många av dessa är. Sedan är det inte alls säkert att de kör en dyr flådig bil. Jag kopplar inte beteendet att inte blinka till någon särskild grupp utan ser det mer som en allmän förflackning. Orsaken kan vara stress, avsaknad av övervakning, att vi numera kanske är mindre fokuserade på (trafik)regler.

FXX skrev:

Ser det ofta när det köar till sig på leden här hemma. Bussfilen som är för bussar i linjetrafik eller taxi används frekvent av personbilar. 90-95% av bilarna tillhör kategorin som ligger i det dyrare intervallet snarare än det billigare om man säger så. Regler är till för att följas av andra och gäller inte mig appliceras ganska ofta. Okej, står polisen på en hållplats så är det typ 2 lax i böter, men vad är det om bilen kostar en halv mille eller mer, fickpengar.

Det låter väldigt konstigt att någon skulle anse sig stå över trafikregler pga sin inkomst. Vi har ju dagsböter för att jämna ut den "orättvisan" och även indragning av körkort om någon visar uppenbar omdömeslöshet.

Uppdaterat: 2019-02-21 21:03
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag håller med pinjong. Det finns många välbeställda som kan föra sig både socialt och i trafiken. Det finns rika som åker en vanlig svenssonbil. Det finns ett större incitament för folk med hög inkomst att undvika dagsböter. Jag tror, nej, jag påstår att de vildaste trafikanterna är de som har en lyxbil/sportbil som kostar exakt så mycket som de någonsin kan låna ihop för att köpa. Med dagens räntor behöver man inte ha en särskilt hög lön för att låna ihop till en ganska stor, snabb och skapligt ny bil. De som tycker det är värt att låna ihop till en image vill gärna att folk ser att de färdas i vad de ser som en framgångsmarkör.

Uppdaterat: 2019-02-21 21:17
Världens vackra... skrev:

Jag håller med pinjong. Det finns många välbeställda som kan föra sig både socialt och i trafiken. Det finns rika som åker en vanlig svenssonbil. Det finns ett större incitament för folk med hög inkomst att undvika dagsböter. Jag tror, nej, jag påstår att de vildaste trafikanterna är de som har en lyxbil/sportbil som kostar exakt så mycket som de någonsin kan låna ihop för att köpa. Med dagens räntor behöver man inte ha en särskilt hög lön för att låna ihop till en ganska stor, snabb och skapligt ny bil. De som tycker det är värt att låna ihop till en image vill gärna att folk ser att de färdas i vad de ser som en framgångsmarkör.

Okej, det kanske beror på bostadsort. Jag kan bara prata för hur det ser ut där jag bor. Entrebiljetten för postadressen börjar på 8 ungefär, mera normalt är 12-15. Har du råd med det och en Ferrari för 3 eller liknande så är det inte lånade pengar till en image kan jag lova:)

Självklart så beter sig inte alla i ”eliten” på detta sätt. Utmärkande brukar vara nyrika eller andra generationen. Man har en form av elitiskt tänkande, att man lyckats, även om det är ärvda pengar, och att man därför står lite över lagen än gemene man.

Uppdaterat: 2019-02-21 22:03

Tragiskt du bor i sådant område FXX, känner verkligen inte heller igen den attityden, utan mer tvärtom, att de som faktiskt är framgångsrika på riktigt är ödmjuka, stöttande och bra personer med en avslappnad karisma.

Uppdaterat: 2019-02-21 22:20
Henrik M skrev:

Tragiskt du bor i sådant område FXX, känner verkligen inte heller igen den attityden, utan mer tvärtom, att de som faktiskt är framgångsrika på riktigt är ödmjuka, stöttande och bra personer med en avslappnad karisma.

Då är du nog blåögd eller så har du inte stött på många framgångsrika människor. Har du 1Msek i månadslön så är du allt annat än ödmjuk. Tro mig, dom flesta höga chefer ligger precis på gränsen och balanserar från att klassas som psykopater. Det är inget jag hittar på, det finns statistik på det.

Sedan vet jag inte vad framgångsrik är i dina ögon. En fd. granne var vd för ett bolag som omsatte 11 miljarder och hade 17,000 anställda. Det imponerade på mig, och han hade ganska hårda nypor, ingen person man ville reta upp.

För att anknyta till tråden. Vi gjorde ett vägjobb några km hemifrån, men ändock samma postadress. Jag kan säga att det beteendet som dom uppvisade som bodde där, vissa av dom, skrämde mig rent ut sagt. Föräldrarna i en familj betedde sig som om dom ägde området. Vi hade grusat vägen för det skulle läggas ny asfalt så farten var nedsatt till 30, ingen respekt, man blåste på med Land Rovern så det sprutade grus och dammade fruktansvärt. Familjen är arvtagare till en av sveriges största reseföretag.

En annan gubbe, företagare inom kläd och skobranschen betedde sig likadant. Han åkte en helt ny Range Rover. Hans hus var till salu under tiden vi jobbade där, för 35M. Dom enda som var trevliga mot oss som jobbade där var dom som var infödda, likt mig, jag är fjärde generation i området.

Så när det kommer till hur folk beter sig som åker diverse lyxbilar så är jag väl förtrogen med deras beteende, iaf. där jag bor. Men som vanligt, det är en liten klick som utmärker sig, dom flesta försöker bete sig som folk. Och nu är det nån i området som tagit ett snäpp upp på prestigestegen när det gäller fordon. Han landade på våran fotbollsplan i helgen med en Robinson R44. Alltid är det nån som ska vara värst:)

Uppdaterat: 2019-02-21 23:09
FXX skrev:

Vi gjorde ett vägjobb några km hemifrån, men ändock samma postadress. Jag kan säga att det beteendet som dom uppvisade som bodde där, vissa av dom, skrämde mig rent ut sagt. Föräldrarna i en familj betedde sig som om dom ägde området. Vi hade grusat vägen för det skulle läggas ny asfalt så farten var nedsatt till 30, ingen respekt, man blåste på med Land Rovern så det sprutade grus och dammade fruktansvärt. Familjen är arvtagare till en av sveriges största reseföretag.

För mig låter det som att det beteende du beskriver möjligen förstärker en uppfattning du redan tillägnat dig. Visst kan de ha blåst på med Land Rovern men samtidigt lägger man gärna in sin egen värdering i det man uppfattar. Det kan bli en slags kognitiv bias som konfirmerar och färgar upplevelsen. Hade någon helt objektiv person (väldigt svårt att hitta förstås) observerat händelsen så kanske den personen hade sett något annat. Därför ska man alltid vara försiktig med att döma folk utifrån yttre attribut (såsom bilar), kläder, hur de pratar osv. När man lär känna dem på djupet så kan de visa sig vara ytterst sympatiska. Har de en "dålig dag" så kan det finnas en okänd anledning som förklarar det beteendet. Ja ja, vi människor är inte alltid lätta att förstå.

Uppdaterat: 2019-02-21 23:53
Mycket vatten har runnit under hjulen...