Vi Bilägares forum

Trafikverket och deras beläggnings arbete

Trafikverket och deras beläggnings arbete

Trafikverket tillämpar en metod som går ut på att sprida ut "lim" och därefter småsten som vi bilister under 4-5 dagar ska köra ner/in i vägbanan.
Vi ska med andra ord agera entreprenör för trafikverket så att stenen fastnar i vägbanan.
Sedan kommer entreprenören och sopar upp den stenen som inte hoppat upp på oss bilister och skadat våra bilar.
Man kan förstå att detta blir billigt för trafikverket!
Om någon oskyddad trafikant riskerar att få en sten i ögat verkar man inte bry sig om.
Det man gör är att skylta för sänkt hastighet vilket en del bryr sig om men inte alla. Även vid låg hastighet yr stenen omkring bilarna.
Själv driver jag ett ärende mot trafikverket där jag fått en skadad vindruta och även stenskott i kaross sidan(de senare kan jag nog åtgärda med lackstift) men vindutan kostar runt 10000 kr att byta.
Trafikverket tar inget ansvar utan svarar mig att de skyltat om nedsatt hastighet och om stenen flyger upp trots detta verkar man inte bry sig om.
Jag vill ha diskussion och input från andra så vi tvingar trafikverket att ändra metoden så den säker för oss redan tillräckligt drabbade bilster och inte minst oskyddade bilister.

Deras metod har funnits flera år och min fru som cyklade fick nästan en sten rätt i ansiktet för några år sedan.

Hör av er så vi kan stoppa detta?

Conny

Uppdaterat: 2018-09-21 19:00

Kommentarer

Har du inte försäkring?

Uppdaterat: 2018-09-21 19:23

Nu är det väl så att Trafikverket köper en entreprenör som utför beläggnings jobbet.
Metoden har funnits i minst 30 år. Billig metod för att med de knappa medel man får till vägunderhåll skall kunna hålla liv i gamla asfaltbeläggningar ytterligare några år. Problemet är som du säger att folk fullständigt tappat respekten för rådande hastighetsbegränsning och inte kör i 50 km/Tim som brukar vara den hastighet som är skyltad fram tills vägen är sopad.
De där stensprutsärenden verkar tyvärr vara omöjliga att vinna. Ett alternativ kan vara att försöka påvisa att entreprenören använt för stora stenar i gruset som sprids ut. Det är krav på max stenstorlek just för att minska risken för stenskott.
Men en vindruta går väl på glasförsäkringem.

Uppdaterat: 2018-09-21 19:35

Även om den går på försäkringen så har man ju för det mesta en självrisk på kanske 1500 kr så gratis är det ju inte för bilägaren.

Uppdaterat: 2018-09-21 19:50

Försäkringen är inte heller välgörenhet. De tar ganska bra betalt numera.

Uppdaterat: 2018-09-21 21:28

Borde egentligen inte vara värre än att köra på vanlig grusväg om bara alla tog det lugnt.

Uppdaterat: 2018-09-21 23:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...

DP

Uppdaterat: 2018-09-22 00:00
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong - men vi har ju fått lära oss otaliga gånger i dessa spalter att Trafikverket inte fattar vilka fartgränser som är rimliga så givetvis måste man köra fortare än skyltat även på nyasfalterade vägar - vi har ju så bra och säkra bilar numera. Men tyvärr har väl inte förarnas omdöme utvecklats på samma sätt utan snarare tvärtom.
Detta är inget större problem tycker jag utan ett avsevärt större problem är vägar som inte åtgärdas med djupa spår i asfalten som konsekvens.

'

Uppdaterat: 2018-09-22 09:51