Vi Bilägares forum

Erfarenhet av spontan hotellbokning i europa

Spånar lite om att eventuellt ta bilen nedåt europa i sommar. Det blir i så fall lite att ta dagen som den kommer utan direkt uppsatta mål. Finns ju mängder med appar och hemsidor idag där man bokar hotell, har dock noll rutin på detta. Någon som har erfarenhet av "bil-luffning" är vad man ska kalla det för? Går det att typ hitta hotellrum dagen efter eller rent av samma dag i dom större städerna i europa? Eller måste man boka dagar i förväg?

Uppdaterat: 2018-07-09 21:58

Kommentarer

Jag föredrar att drälla runt och kolla efter hotell när jag hittar en plats jag tycker är intressant. Tycker mest det är bökigt att hitta till de hotell jag bokar i förväg. I augusti kanske det är svårt att hitta något där tyskarna gärna semestrar.

Jag har provat att göra såna resor i Tyskland, Belgien, Nederländerna, Italien Tjeckien och Skottland.

Uppdaterat: 2018-07-09 22:10

Jag änvänder Hotels.com-appen och är nöjd med den. Du får upp en lista på tillgängliga rum i närheten, med priser och omdömen och du kan betala rummet i appen. Om man bokar ”sista minuten” dvs samma kväll som du behöver rummet brukar det finnas riktigt bra erbjudanden från hotell som vill fylla outnyttjade rum.

Uppdaterat: 2018-07-09 22:19
Sammen skrev:

Samma här, funkar klockrent bra.

Uppdaterat: 2018-07-09 22:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det låter ju riktigt bra! Har ni några tips på schysta resmål? Vi tycker det är kul med historiska byggnader, slott och såna sevärdheter. Kan tänka mig Tyskland, Österrike, Schweiz, Frankrike. Sedan om det blir så är en annan femma, det brukar ta fem minuter innan ungarna frågar "är vi framme snart".

Uppdaterat: 2018-07-09 22:30

Oj, det finns ju hur mycket som helst att se i Europa. Själv har jag varit i Sydfrankrike i området som kallas Languedoc (väster om Rhône) varje år de senaste 30 åren där jag har en lägenhet. Där finns otroligt mycket att se vad det gäller fina byar, städer och byggnader i kombination med natur och mat och dryck men det är en bra bit att köra. Brukar ta färjan Göteborg - Kiel och därifrån är det 150 mil ner till orten där jag håller till. Det blir många ”är vi framme snart”

Uppdaterat: 2018-07-09 22:42

Ja vi får se vart det bär hän. Frankrike kanske är lite väl optimistiskt med småbarn i bilen. Hustrun var i Lyon i våras och tyckte det gav mersmak, men som sagt, det blir kanske väl långt. Nån gång får det bli en roadtrip från Italien utefter kusten förbi Monaco och ned till Gibraltar. Men det får bli utan barn isf.:)

Uppdaterat: 2018-07-10 10:07

En av de trevligaste var för några år sedan när vi koncentrerade oss på Rhen/Mosel helt utan stress.
Nåja, det blev nästan non-stop till Unckel i regn och med stress!
Vi gick in i ett väldigt gammalt hus, frågade en väldigt gammal dam om "Zimmer frei".
"Nehmen Sie plats, bitte." sa hon och försvann.
Efter ett par minuter kom hon med en bricka med fyra stora öl och några märkliga skorpor.
Där försvann all stress!
Vi körde med väldigt korta dagsetapper och besökte många slott och många gasthaus.
Som Mäkinen skriver är det sällan någon svårighet att hitta boende i juli.

Uppdaterat: 2018-07-10 19:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag glömde skriva att ölen var väldigt bra på alla ställen vi var, nästan alltid perfekt tempererad.
Det här var i början av 1990-talet och då var inte vinerna något vidare i Rhen/Mosel.
De vita var en oftast jämförbart med Pommac eller Champis med urskakad kolsyra.
Och de röda, huh, men nu har ju inte röda viner varit tyskarnas starka sida!
Men! En ny generation har tagit över! Den yngre generationen har trots den äldres protester börjat med en helt ny metod, man låter sockret i druvsaften jäsa färdigt och så fick man torra, lite alkoholstarkare, men väldigt smakrika viner.
Nu kunde man få fram smaken hos de ädla druvorna utan att sockerdrickan tog över!
Tidigare var det bara kvalitetsviner typ Riesling från Alsace som var bra, men nu kommer tyskarna.
Det finns röda viner från det här området, men där ligger man långt efter, det är mest för att det är lite kul man dricker rött från Tyskland.

Uppdaterat: 2018-07-10 20:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hustrun börjar vackla, den minsta familjemedlemmen får utbrott utan dess like för minsta lilla grej. Frågorna hopar sig, "klarar han sitta i bilen så länge, blir jobbigt med dessa utbrott bland allmänheten i ett främmande land" osv. Vi kikar på alternativ, kanske flyg istället, men då verkar det bli långa väntetider när man ska byta flight, hur aktiverar man en 4-åring på en flygplats i 6-7 timmar.
Men någon form av resa blir det iaf.

Uppdaterat: 2018-07-10 22:02

Hur aktiverar man ens sig själv på en flygplats i 6-7 timmar? Utbrott i egen bil låter bättre än på en flygplats eller i ett flygplan... Men det är klart, själva resan tar längre tid... Behöver ni åka så långt? Kanske räcker med norra Tyskland med tanke på den minsta... Och ta rast ofta.

Uppdaterat: 2018-07-10 22:12

Förut kunde man flyga Ryan Air till Frankfurt Hahn och hyra en bil där och kuska runt i Moseldalen. Vet inte om det finns såna flyg längre. Egentligen kan man ju landa var som helst mellan Nederländerna och norra Italien så kan man roa sig ett tag.

Uppdaterat: 2018-07-10 22:41

Det blev Hamburg och en övernattning:(. Vi skulle egentligen stannat en natt ytterligare men värmen ( det var över 35 i Hamburg) och lite irriterad stämning i bilen gjorde att vi bestämde oss för att köra hem.

Uppdaterat: 2018-07-26 14:00
saabnisse skrev:

Moseldalen är nog en av de trevligare utflykterna man kan ägna sig åt ja. I alla fall om man gillar vacker natur och kanske en och annan provsmakning av både öl och vin som du skriver. Vi övernattade på flera av de små campingar som finns i anslutning till Mosel och dessa var av varierande storlek och värde. Vissa kändes lite små, mörka och bortglömda sedan cirka 70 år medan andra sprudlade av egna restauranger och aktiviteter. Helt klart satte vädret färg på upplevelsen så lågtrycksperioder ska man nog inte campa utan kanske hellre hålla sig till stadsområden.

Uppdaterat: 2018-07-26 14:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag har faktiskt gjort hundratals med resor neråt Europa och det är mysigt att bara titta på klockan - ca 20.00 - svänga av in till en by och se efter ett gasthaus/hotel/pension!! Fantastiskt vad många pärlor man råkar på!! Fina rum med frukost och en bastant middag!! Kan rekommenderas!

Uppdaterat: 2018-08-07 20:45

Vi bokade hotell samma dag som vi checkade in. Det lustiga (eller olustiga) var att när man satt hemma i soffan och körde sökningar på olika utbud så kändes det som att det fanns hur mycket som hellst samma kväll. När man sedermera stannade på nån parkering i Tyskland kl. 18 på kvällen, tog fram paddan och försökte sig på en sökning på lediga rum i närheten, med suckande hustru och griniga ungar i 35 gradig värme så var det inte lika lätt. Men till slut så hittade man något, 8 mil bort för alldeles för mycket pengar:)

Nästa gång (om det nu blir nån mer gång med barn i bilen) så kommer vi nog planera bättre, sätta upp mål och boka lite längre i förväg. Vi märkte att det är ganska lätt att sitta hemma i soffan och romantisera om billiga boende i små fina byar. Men när man väl är där ute på vägarna, i ett land man aldrig varit innan, med en ganska hög stressfaktor då tiden lätt rullar iväg och man inte känner till nånting alls, så är det inte så lätt.

Nästa gång så lutar det åt ett flygplan, en veckas boende, så får det bli vad det blir.

Uppdaterat: 2018-08-08 17:53

När vi var på rundresa med bil i Europa 2016 så bokade vi allt i förväg. Hade också planerat resrutten i förväg. Dock fick vi problem i Berlin, eftersom hyresvärden till den lägenhet vi bokat där drog sig ur i sista stund, så vi åkte på att boka hotell i Berlin kvällen innan vi skulle anlända. Gick dock bra och vi fick ett mycket bra hotell med gångavstånd till de flesta sevärdheterna. Reser man med barn, som vi också gjorde, så kan det vara bra att inte ha så långa dagsetapper. Vi stannade några dagar på varje ställe och försökte begränsa körningen mellan de olika städerna till 3-4 timmar. Äldre barn klagar inte så mycket om de får glo på Ipaden. Men som förälder kanske man inte vill att de ska titta på Ipad i 6 timmar varje dag. Kan säga att vid sådana här resor så uppskattar man verkligen kvaliteterna hos en bra bil. 160-170 km/h genom Tyskland med fulllastad bil var inga som helst problem.

Uppdaterat: 2018-08-09 11:05

Vi gjorde detta som en liten testresa, för att se hur långt vi kunde åka innan det blev för jobbigt. Sedan kom väl både jag och hustrun fram till att vi nog inte är bilsemestermänniskor, iaf. inte med barn i bilen.

Uppdaterat: 2018-08-09 19:46

Just denna sommaren kanske ändå bilen varit den optimala platsen att vara i med tanke på extremvärmen. Inga garantier för att ad hoc-boenden är luftkonditionerade på samma sätt som bättre hotell. Olidligt att hyra ett temporärt boende och inte få sova vilket är anledningen till att jag vill ha kontroll över sovfunktionen varje natt även på resande fot.

Uppdaterat: 2018-08-11 12:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag har kört Booking.com jätte många gånger och lärt mig att man bör ta en paus kring 13-14 eller till lunch och sondera på appen.
Väntar du till 16-18 då är det markant kärvare att hitta det man vill ha till rätt pris.

Uppdaterat: 2018-08-11 15:21

Jag använde mig av Hotels.com-appen. Och denna är inget jag rekommenderar till någon! Hade som tidigare nämnts bokat en natt på ett annat hotell med fri avbokning innan kl.13 då jag betalat en högre summa för avbokningsskydd.
Klockan 12 bestämde vi oss för att åka hem. Så jag loggade in på mitt konto på hotels.com där det skulle finnas en "avboka/boka om"-funktion när man fick upp sin bokning. Det fanns det INTE! Testade även att gå in på min bokning via appen, men även där fanns det ingen sådan funktion. Så jag ringde till hotellet och förklarade mitt ärende på knagglig tyska och fick till svar att jag endast kan avboka via min tredjeparts leverantör, som var just hotels.com.

Slutade med att jag vinkade hej då till 1600kr och åkte hem istället med vetskapen om att jag kommer råda alla jag känner att aldrig använda sig av hotels.com. Och lärt mig en läxa att nästa gång betalar jag på plats med kortet istället för att betala via nätet.

Uppdaterat: 2018-08-11 17:34

Dom där pengarna ska du självklart ha tillbaka. Ta det med ARN om det inte funkar direkt med hotels.com.

Uppdaterat: 2018-08-11 19:07
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Finns många dåliga sajter helt klart för att boka hotell, använde booking.com för ett hotell i UK, den sidan fick swefilmer att framstå som en användarvänlig site.

Men kontakta dom, idag lever ju alla på sina ratings

Ett annat tips är såklart AirBnB när man är ute och far, hade det som backup i Frankrike och det fungerade bra.

Uppdaterat: 2018-08-12 14:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.