Vi Bilägares forum

Räckviddsångest bensinbil

Räckviddsångest bensinbil

I fredags funderade jag över exaktheten i "kvarvarande sträcka" i bilens färddator. Jag hade ingen lust att tanka i Strängnäs när jag var på väg hem och mätaren visade att jag skulle komma 60 km. Redan när jag hade 51 km kvar plingade det och tände en text om att jag borde tanka. I min värld är fem mil ganska tidigt att tanka.
Ska man våga lita på mätaren?
Jag tankade i Enköping och då visade det 33 km kvar. Med råge hela vägen hem, men där får jag ingen bensin.

Uppdaterat: 2018-03-26 09:58

Kommentarer

Litar aldrig på bränslemätaren när det börjar bli en mindre mängd bränsle kvar. I det fallet skulle jag nästan tro att elbilar är mera exakta men det kan säkert TS svara bättre på.

Uppdaterat: 2018-03-26 10:09

Eftersom fler o fler moderna bensinbilar får mindre tank än förr så ligger det nåt i det du säger. Och, som sagt, hur exakt är mätaren...

Uppdaterat: 2018-03-26 10:10

När vi hade en Fabia för 15 år sen körde jag rätt långt och med hjärtat I halsgropen sen displayen visade 0 km kvar . Tror jag missbedömde avståndet till närmaste mack men det gick lyckligt. Med Octavia har jag en gång tankat med 10 eller 15 km kvar men det var nog spännande...

Uppdaterat: 2018-03-26 10:17

Jag har kört en Volvo en gång (hyrbil) där det till slut stod: --- km kvar till tom tank
Det var lite, jobbigt. Vet dock inte hur mycket som gick i. Jag tankade till max (800 kronor eller vad det nu är som pumpen slog ifrån på) innan jag fortsatte. Det var ändå jobbets hyrbil så skit samma om man tankar eller inte.

Men jag kan återkomma nästa gång, om jag kommer ihåg. Jag kan nämligen se hur många liter det är kvar i tanken. Och med vetskap om hur mycket tanken rymmer borde det ju vara en hyfsat enkel matematisk formel för att se huruvida det stämmer överens. =)

Uppdaterat: 2018-03-26 10:20

Sen har jag märkt att "kvarvarande körsträckan" verkar minska snabbare ju närmare tom tank man kommer.

Uppdaterat: 2018-03-26 10:24

Det låter som om du blivit ”skadad” av ditt elbilskörande. Du behöver inte ens fundera på om 5 eller 6 mil räcker. Det krävs ingen planering eller fundering kring räckvidd, var du kan tänkas vara tvungen att tanka och vad du ska göra under tiden. Det är bara att tanka! Det tar 2 minuter och du kan göra det överallt.

Uppdaterat: 2018-03-26 10:39

Förr var det vanligt att ha en dunk med sig i bagaget. Det tror jag inte att någon har längre.

Uppdaterat: 2018-03-26 11:14
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Har man 30 km räckvidd kvar med en elbil vet man att man kommer tre mil. Med en bensinbil skulle jag knappast köra exempelvis Strängnäs-Enköping med samma siffror på displayen eftersom det inte går att tanka mellan de punkterna.
För många år sen fick jag bensinstopp på en BMW 528i E28 när färddatorn visade 50 km räckvidd.

Med elbilen var det flera gånger jag kom hem med 0-1 km räckvidd på mätaren. Den gick att lita på.

Uppdaterat: 2018-03-26 11:24

Men du kan ju inte jämföra med en BMW... ;-)

Uppdaterat: 2018-03-26 11:26

Nåja Swemba - körde min f d E85-bil med relativt tung husvagn på släp när det plötsligt började närma sig kritisk nivå i tanken - och med E85 och dessutom hög belastning på motorn så går det fort utför vill jag lova - speciellt när mackarna inte låg speciellt tätt där vi åkte. Så efter den svettiga upplevelsen lärde jag mig att tanka betydligt oftare när vi hade E85 i tanken och husvagn på kroken...:) Det var nog rätt nära den räckviddsångest som icke-elbilsägare gärna refererar till när det gäller elbilar.

Uppdaterat: 2018-03-26 11:26

Renault hade löst problemet bra på min Trafic, så fort lampan tändes stod det 0 km.

Uppdaterat: 2018-03-26 11:41
Rikard skrev:

Renault hade löst problemet bra på min Trafic, så fort lampan tändes stod det 0 km.

Så var det på mina Lagunor också, och jag klagade lite på det, det är ju då det verkligen blir intressant menade jag. Jag fick till svar att när lampan tändes skulle jag inte fundera så mycket utan åka och tanka i stället.

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-26 13:11
Lite krokigt är också rakt

Jag testade den S60T5 som jag hade för några år sedan, mellan Ljungby och Halmstad... Svängde av E4:an vid Ljungby och borde tanka för jag skulle inte nå Halmstad, men tänkte att det finns säkert någon mack på 25:an...
Den oranga lampan och den nedräknande "Km kvar" byttes till en röd lampa och "--" och ingen mack i sikte, vare sig i verkligheten eller på Google.
Vad gör man? Kör vidare. Av med "allt" och med lätt fot på gasen, släppa lite uppför och försöka ta igen lite nedför...
Kan säga att jag blev otroligt glad att se macken i Simlångsdalen...
Så det går att köra en bra bit med Volvo med lysande RÖD lampa, men det är inget som jag rekommenderar för hälsan...

Uppdaterat: 2018-03-26 13:29
*Robban

Jag har bytt några bensintankar, alltså fyllt från 0 liter, minns en Mazda där lampan fortfarande lös och mätaren inte gjorde nått utslag trots 10 liter bensin. Slog i 5 liter till, då gick mätaren upp till kanten på det röda och lampan slocknade.
Så på den bilen fanns det bra marginal.

Sambons Zafira verkar inte ha nån stabiliserande behållare i tanken, som de flesta bilar har idag, det är lite olika i tanken beroende på vilken lutning den parkeras i.

Uppdaterat: 2018-03-26 14:46

Varför vänta med att tanka, kan väl lika gärna tanka när det är hälften kvar.

Uppdaterat: 2018-03-26 17:18

När man har bränslevärmare tankar man i god tid före reserv lampan tänds.
Man vill aldrig riskera att få kliva in i en kall bil. ;)

Uppdaterat: 2018-03-26 17:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tänkte på denna scen när jag läste tråden.
https://www.youtube.com/watch?v=TuEdU_lrtZk&sns=em

Uppdaterat: 2018-03-26 17:49
junkers skrev:

Varför vänta med att tanka, kan väl lika gärna tanka när det är hälften kvar.

Då får man tanka varje vecka och jag trivs inte på bensinstationer.

Uppdaterat: 2018-03-26 21:18
L. Mäkinen skrev:

junkers wrote:Varför vänta med att tanka, kan väl lika gärna tanka när det är hälften kvar.
Då får man tanka varje vecka och jag trivs inte på bensinstationer.

Vad har du för bil och mil per år?

Jag tanka en gång varje över 2 veckor i snitt och körde ca 2000 mil/år på min Opel Astra 1.0 T .

Uppdaterat: 2018-03-26 21:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag kör KIA Optima PHEV och har haft den snart ett år. Tror den har gått 4100 mil nu. Som mest har jag kört lite över 300 mil mellan två tankningar.

Uppdaterat: 2018-03-26 22:02
L. Mäkinen skrev:

Jag kör KIA Optima PHEV och har haft den snart ett år. Tror den har gått 4100 mil nu. Som mest har jag kört lite över 300 mil mellan två tankningar.

Hur mycket drar bensin när du körde 4100 mil/år med KIA Optima PHEV laddhybrid?

Uppdaterat: 2018-03-26 22:36
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Hur mycket drar bensin när du körde 4100 mil/år med KIA Optima PHEV laddhybrid?

Ungefär 1200 liter.

Uppdaterat: 2018-03-27 08:46
L. Mäkinen skrev:

GF wrote:Hur mycket drar bensin när du körde 4100 mil/år med KIA Optima PHEV laddhybrid?Ungefär 1200 liter.

Det verkar otroligt låg bensinförbrukning under 0,3 liter per mil i snitt.

Uppdaterat: 2018-03-27 09:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jo, men den drar ju ström också.

Uppdaterat: 2018-03-27 09:12
L. Mäkinen skrev:

Jo, men den drar ju ström också.

Ok, hur mycket kostar elförbrukning i bilen på 1 år i snitt, jag undrar?

Uppdaterat: 2018-03-27 09:37
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Två gånger har jag i princip rullat in på macken då motorn hackat och sista ångorna i tanken varit det som varit kvar. Ena gången med en Colt av årsmodell 1983 och andra gången ned en carisma årsmodell 2001. Dessa bilar hade inga digitala mätare och lite svårt att avgöra exakt vad noll läget var någonstans. Nyare bilar har jag aldrig vågat chansa på, min nuvarande Octavia börjar varna vid 75 km kvar, och jag brukar aldrig köra under 30 km kvar för att ha marginal.

Uppdaterat: 2018-03-27 09:43
Styggavargen
L. Mäkinen skrev:

Jag kör KIA Optima PHEV och har haft den snart ett år. Tror den har gått 4100 mil nu. Som mest har jag kört lite över 300 mil mellan två tankningar.

Det måste du vara nöjd med ?

Uppdaterat: 2018-03-27 10:51
GF skrev:

Ok, hur mycket kostar elförbrukning i bilen på 1 år i snitt, jag undrar?

Har helt ärligt ingen aning. Gissningsvis använder jag 15-17 kWh/arbetsdag, men det är inget som jag har verifierat. Hälften hemma och andra hälften förmånsbeskattat på jobbet.

Rallykalle,
300 mil är helt OK, men nu under vintern har det ibland varit neråt 100 mil.

Uppdaterat: 2018-03-27 11:43

Vad rymmer tanken?
Gillar det där man sett ibland i reklam att man kan köra en herrans massa mil på en tankning! Och så i det finstilta så står att tanken rymmer typ fem kubikmeter (ja, tillspetsat, men så löjlig reklam när det står så). Absolut inget hackande på dig nu utan bara ren nyfikenhet - är det en standardtank på typ 60 liter eller en småtank på 40 eller så?

Uppdaterat: 2018-03-27 11:48

Mäkinen, det blir ju ändå väldigt billiga mil.
El+bensin och ändå i närheten av 3:- milen!
En bekant har en Niro, han kör sällan över 50km mellan laddningarna och tanken är alltid full.
Där finns aldrig någon räckviddsångest!

Uppdaterat: 2018-03-27 11:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Japsen skrev:

Har kört flera km med "0 km kvar att köra"
Saaben slår om till "fyll på bränsle" under 30km

På Jaguaren har man alltid några liter "osynligt", för när resterande körsträcka är nere på noll finns det ändå en reserv på 5-6 liter. Fattar inte poängen med det.
På Cittran slutar den räkna resterande körsträcka vid 30 km kvar och det blir bara ett par streck.
Har aldrig vågat köra till soppatorsk, för det kan innebära att man blir stående på ett olämpligt ställe, t.ex. på en 2-1-väg.

Uppdaterat: 2018-03-27 12:40
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tanken på KIAn påstås rymma 55 liter, men jag fick i 47 med 30 km kvar. Jag brukar få i runt 45 liter så jag borde kunna köra 20 mil till innan jag tankar om de siffrorna stämmer.

Uppdaterat: 2018-03-27 13:58

Pratade med en Mitsubishi PHEV ägare som hade 2,5 mil till jobbet, dom hade tankat 2 ggr under en semesterresa, annars bara en tank sen bilen var ny för ett år sen.

"Det är väl inte billigare att åka ny bil jämfört med den gamla SAABen, men det är skönt att slippa tanka"

Uppdaterat: 2018-03-28 12:22

Tog Swiften idag givetvis med lysande lampa för tom tank!
Eftersom jag bara skulle åka 11-12 mil tankade jag för en hundring och det blev 6,7 liter och det betydde tydligen 1/4 tank!
Jag undrar hur mycket tanken rymmer på lillen?

Uppdaterat: 2018-03-28 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

7x4=28

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-28 19:47
Lite krokigt är också rakt

Nog sjutton måste det väl gå i mer?

Uppdaterat: 2018-03-28 19:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Prova att tanka fullt, det lär inte ruinera dig :-)

// Krsiter

Uppdaterat: 2018-03-28 19:53
Lite krokigt är också rakt

Jag tankade för att slippa räckviddsångest.
Kanske tankar fullt nästa gång, men nu skulle jag inte så långt, men kul ändå med en bil som drar mindre än hälften av det min gamla 9-5 gör!
Jag gillar Swiften, synd att den inte fått någon fjädring bara, men den har en underbar växellåda.

Uppdaterat: 2018-03-28 20:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Japsen skrev:

Har kört flera km med "0 km kvar att köra"
Saaben slår om till "fyll på bränsle" under 30km

Från en SAAB till en Golf(det var väl du...),då kommer du känna skillnad på bränslekostnader.

Uppdaterat: 2018-03-28 21:57

35 går det i Swiften, lampan tänds efter 60 mil.

Uppdaterat: 2018-03-28 23:07

Detta är nog av dom dummaste trådarna hittills. Enda ångesten jag märkt av är när fakturan från Preem för diesel och bensin skall betalas varje månad

Uppdaterat: 2018-03-29 16:17

Guran,
Om man tycker trådar är dumma kan man låta bli att läsa och skriva i dem.
Jag tycker att den har gett flera tankar i ämnet.

Uppdaterat: 2018-03-29 16:32

Det där att låta bli att läsa. Att alltså aktivt inte välja något aktivt, eller hur man nu ser på saken? Det är tydligen mycket svårt för många.

Uppdaterat: 2018-03-29 16:56

Det som kanske kunde vara intressant att få veta är väl om batteriet i Optiman vid tillfället eller kanske generellt kan fungera som "reservdunk". Eller tömmer man först batteriet helt och hållet varvid ingen elektricitet genereras överhuvudtaget? Om det skulle finnas en "slatt" ström kvar hur långt kommer man då på den om man snålar (antar att det inte funkar att vagga bilen sidledes som man gjorde i sin gröna ungdom... :-).

Uppdaterat: 2018-03-29 17:03
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Vet inte om det funkar men den lämnar 11% kvar innan den går i hybridläge. 11% är ungefär 7km.

Uppdaterat: 2018-03-29 17:53

Naturligtvis kan man låta bli att läsa "dumma" trådar fast då måste det på något vis framgå att de är just "dumma.
Denna, tycker jag var just "dum" (jag anser det vara ganska tanklöst att få räckviddsångest i en bil med förbränningsmotor) ända tills 44 kommentarer, det är här vi andra, vi med framförhållning kan komma in i diskussionen.
Minns min körlärare frågade mig vad jag ska göra om jag får soppatorsk på motorvägen, minns inte vad jag svarade men fel var det för, som han sa, Du får inte soppatorsk på motorvägen!

Uppdaterat: 2018-03-29 19:07

Åhjo, det kan visst hända.
Halv tank i en SAAB, en gammal arbetskollega. Förvisso kom han inte till motorvägen men stopp fick han.

Visade sig vara fel på mätaren =)
Sedan kan man faktiskt hamna i situationen att du skall tanka men macken inte funkar eller ditt kort inte funkar eller som en sedelautomat för många år sedan en bit från sommarstugan: Den vägrade äta i princip samtliga sedlar! Hur man än strök, veckade, slätade ut e.t.c. Och så är det kanske inte nästgårds till nästa mack och då blir det som det blir. Resan kan ju ta längre tid än väntat - snöelände, olyckor och stillastående köer. Därför tankar jag oftare vintertid (också för bränslevärmarens skull såklart) så jag inte riskerar att få problem om det blir långvarigt stopp och det är sketakallt. Filtar finns alltid i bilen, och värmefoliefilt, men det är ju bättre så länge bilen kan hjälpa till med värmen om det är 10-15 minus eller lägre.

Uppdaterat: 2018-03-29 19:13

Jag påstår att innehållet i den här tråden framgår ganska bra av rubriken och första inlägget. Som tidigare elbilist fick jag regelbundet höra att jag borde ha räckviddsångest, men i en sån vet man ju hur långt man kommer och då behöver man inte fundera på det.
Med bensin i tanken har man ingen koll alls på det utan får åka och tanka för att det kanske behövs. Som jag skrivit många gånger tidigare så ska jag sällan göra andra ärenden på bensinstationer så jag sliper gärna att åka dit.

För några år sen hade jag en bil där kilometerräknare och tankmätare gått sönder. I den hade man inget annat i skallen än att försöka räkna ut om man måste till macken snart. När sen tanken gick sönder så man max fick i soppa för en hundring utan att det läckte tröttnade jag på bilen.

Uppdaterat: 2018-03-29 19:26
Xanthopteryx skrev:

Åhjo, det kan visst hända.
Halv tank i en SAAB, en gammal arbetskollega. Förvisso kom han inte till motorvägen men stopp fick han.
.

Hände mig också, stannade en gång för en dam som stod och vinkade bredvid en SAAB, och det visade sig att det var soppatorsk trots att tanken var halvfull. En okulärbesiktning gav vid handen att någon placerat en garagedomkraft under tanken baktill och tryckt ihop den rejält. Jag hade dock en reservdunk bak i bilen och hjälpte damen iväg, så det löste sig.

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-29 19:57
Lite krokigt är också rakt
L. Mäkinen skrev:

Guran,
Om man tycker trådar är dumma kan man låta bli att läsa och skriva i dem.
Jag tycker att den har gett flera tankar i ämnet.

Men läser man inte så vet man ju inte vad som står skriver däri. Men ångest för att få soppatorsk i en bensindriven bil???? Kan väl kanske ske i norra Norrlands inland, men kör någon bensinbil där? Men i övrigt måste det vara väldigt självförvållat, eller om man åkt ifrån plånboken.

Uppdaterat: 2018-03-29 20:06