Vi Bilägares forum

Sänk farten och håll avståndet, särskilt i halare väglag

Sänk farten och håll avståndet, särskilt i halare väglag

Hur svårt är det att fatta de enkla reglerna?
Med tanke på alla hundratals bilar som krockat bara i stockholmstrakten de senaste dagarna och likaså i södra sverige och västra sverige och, ja, överallt helt enkelt.

Ni som kör snabbt fast ni borde sänka farten.
Ni som håller för kort avstånd.

Vad är det ni inte begriper?

Uppdaterat: 2018-02-28 18:55

Kommentarer

https://www.youtube.com/watch?v=XHC27viPYtA

Uppdaterat: 2018-02-28 18:56

https://www.youtube.com/watch?v=AkfuwRWoWFM

Uppdaterat: 2018-02-28 18:57

https://www.youtube.com/watch?v=hcSC-HittRM

Uppdaterat: 2018-02-28 18:59

https://www.youtube.com/watch?v=2o96MUuM-UM

Uppdaterat: 2018-02-28 19:08

I USA har väl inga bilar riktiga vinterdäck. Dom kör ju med sina M+S som i deras fall står för mud and sand. Om vi nu är så urusla i detta landet på att köra bil så borde du väl utan problem kunna hitta mängder med filmer från Sverige! Filmer på krockande bilar från länder utan vinterdäckslagar ger jag inte mycket för.

Uppdaterat: 2018-02-28 19:15

Efter seriekrockar som de senaste dagarna borde man kunna dra körkortet från alla som inte är först i röran. Alla övriga har bevisat att de inte höll tillräckligt avstånd till framförvarande.

Uppdaterat: 2018-02-28 19:45

20 bilar i måndags E4 Häggvik. Drygt 100 bilar totalt (varav trettio i ett svep) kring Södertälje. En hel drös i Skåne. Ja, listan blir jäkligt lång bara man tittar bakåt på denna vecka. Tyvärr släpps ju inte övervakningsfilmer på samma sätt här men vad är så svårt att förstå? 30 bilar hamnar inte i en seriekrock utan anledning, eller hur? Förra året var det 40 på E4 utanför stockholm, också som ett stickprov av allt som varit.
Tranarpsbron 2013: 84 fordon.
Förra året utanför Uppsala: 30 bilar plus 10 en stund senare: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v2vyj/dubbla-masskrockar-pa-e4

Det finns HUR mycket som helst (om än dåligt med videoklipp). Sedan beror det faktiskt på var i USA man tittar. Vissa delar har faktiskt samma före som vi har och även vettiga däck.

I Vägens hjältar har man ibland fått se övervakningsklipp från krockar, färmst i tunnlar. Torrt väglag. Folk kör för fort och för nära = flera bilar inblandade.

Uppdaterat: 2018-02-28 19:49
L. Mäkinen skrev:

Efter seriekrockar som de senaste dagarna borde man kunna dra körkortet från alla som inte är först i röran. Alla övriga har bevisat att de inte höll tillräckligt avstånd till framförvarande.

Det kanske vore något faktiskt...?
Dags för trafikkameror som mäter avståndet mellan bilarna och är det för kort = katjing, en tusenlapp i form av ett inbetalningskort.

Uppdaterat: 2018-02-28 19:51

Detta kostar oss alla hur mycket pengar som helst!
20 bilar på E4, all trafik får stängas, rusningstid. Bara förlusterna rent samhällsekonomiskt är ju ofattbart stora. Lägg därtill de materiella skadorna för miljontals kronor och räddningstjänstens arbeta för, ja, vad kostar det egenltigen? Mycket!
Och allt detta belastas oss alla här. Skatterna får höjas, priser på varor får höjas, försäkringspremier får höjas, sjukhusköerna blir längre, ...
A.L. har säkert finfina siffror på kostnaden för allt detta.

Uppdaterat: 2018-02-28 19:53

Om det är snödrev eller annat skitväder och jag börjar få svårt att se bilen framför så tänder jag dimbakljuset. Det är jag ganska ensam om har jag märkt men jag hoppas att det har någon slags effekt. Direkt när sikten blir bättre släcker jag.

Uppdaterat: 2018-02-28 20:06
Mycket vatten har runnit under hjulen...

I dag skall man vara glad om folk har bakljuset tänt.
Händer även kvällstid ibland att man kommer i kapp någon som är HELT mörk baktill.

Uppdaterat: 2018-02-28 20:07
pinjong skrev:

Om det är snödrev eller annat skitväder och jag börjar få svårt att se bilen framför så tänder jag dimbakljuset. Det är jag ganska ensam om har jag märkt men jag hoppas att det har någon slags effekt. Direkt när sikten blir bättre släcker jag.

Samma här.
Förvånande få som tänker så långt.

Uppdaterat: 2018-02-28 20:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
pinjong skrev:

Om det är snödrev eller annat skitväder och jag börjar få svårt att se bilen framför så tänder jag dimbakljuset. Det är jag ganska ensam om har jag märkt men jag hoppas att det har någon slags effekt. Direkt när sikten blir bättre släcker jag.

Samma här.
Förvånande få som tänker så långt.

Uppdaterat: 2018-02-28 20:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är inte ett dugg förvånad längre, folk kan inte köra bil längre eller så tror de att det är säkrare idag, man sitter där i sin SUV och fyrhjulsdrift och känner ingenting förrän det är för sent, och då går det att göra väldigt lite... bilen bestämmer destinationen! Det gäller att ha marginalerna på sin sida när det kommer till hastighet och ha däck som har fäste i vägbanan.

Uppdaterat: 2018-02-28 21:21
Styggavargen

Kan bara konstatera efter att ha varit ute på vägarna under dessa dagarna runt Stockholm, att det finns gott om personer som har övertro på sin egen förmåga att hantera bilen i för höga farter på snorhala vägar.

Uppdaterat: 2018-02-28 21:33
Xanthopteryx skrev:

20 bilar i måndags E4 Häggvik. Drygt 100 bilar totalt (varav trettio i ett svep) kring Södertälje. En hel drös i Skåne. Ja, listan blir jäkligt lång bara man tittar bakåt på denna vecka. Tyvärr släpps ju inte övervakningsfilmer på samma sätt här men vad är så svårt att förstå? 30 bilar hamnar inte i en seriekrock utan anledning, eller hur? Förra året var det 40 på E4 utanför stockholm, också som ett stickprov av allt som varit.
Tranarpsbron 2013: 84 fordon.
Förra året utanför Uppsala: 30 bilar plus 10 en stund senare: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v2vyj/dubbla-masskrockar-pa-e4
Det finns HUR mycket som helst (om än dåligt med videoklipp). Sedan beror det faktiskt på var i USA man tittar. Vissa delar har faktiskt samma före som vi har och även vettiga däck.
I Vägens hjältar har man ibland fått se övervakningsklipp från krockar, färmst i tunnlar. Torrt väglag. Folk kör för fort och för nära = flera bilar inblandade.

Samtidigt som norrgående trafik på E4 norr om Stockholm får en seriekrock på grund av för korta avstånd i halt väglag så kör södergående bilister i + 90 kmh med 5-15 meters lucka mellan bilarna.
Fattas nog en del konsekvensinsikt i många bilisters huvuden, och vi andra får betala kostnaderna i form av dyrare försäkringar och långa förseningar och sjukvård tyvär.

Uppdaterat: 2018-02-28 21:54
Elbil2

Ha ha ha, ja det är SUV'arnas fel, det är fyrhjulsdriftens fel att bilarna krockar! Alla vet ju att bilar som är lite högre och tar sig fram bättre orsakar alla olyckor när det blir halt. Det har ju inget med att göra att det blir vinter 2 veckor på året i södra delen av landet och det finns folk som aldrig kört i halka mer än på en dagskurs när dom tog körkort.

Uppdaterat: 2018-03-01 07:49

Lite märkligt att detta vansinniga beteende överhuvud kan försvaras med satiriska och i vissa fall även nedvärderande inlägg.

Uppdaterat: 2018-03-01 10:21
Pi skrev:

Lite märkligt att detta vansinniga beteende överhuvud kan försvaras med satiriska och i vissa fall även nedvärderande inlägg.

Vart läser du att någon försvarar beteendet? Jag håller med att det är jobbigt när folk i inlägg efter inlägg hittar fel på den biltypen man hatar mest av allt och beskyller den för allt. Är det inte att dom är fula och opraktiska, så är det för att dom är för tunga och mosar alla andra bilar vid en krock. Och dom drar mest bränsle av alla och är miljösvin, nu är dom orsaken till alla olyckor när det är halt. Ja jag håller med dig PI, det är jobbigt när människor har en egen agenda och i varenda tråd skyller på SUV'ens fel, vad det än handlar om.

Personligen så har jag min uppfattning klar, olyckor, korta avstånd, hastigheten, allt är en kombination av samhällsutvecklingen. Vi hade 1250 äkta trafikpoliser på 90-talet, sist jag läste var dom 250. Färre poliser i trafiken, högre hastigheter, kortare avstånd, fler överträdelser=fler olyckor.

Bilarna har blivit motorstarkare, vi har fler i trafiken som är internetberoende, vi har blivit fler i trafiken, samhället har blivit stressigare. Sedan vet jag inte om man får skriva att vi har många i trafiken från andra kulturer som har ett annorlunda trafikbeteende. Denna diskussionen hade jag med en kollega från Afghanistan, men det hör inte hemma i denna tråden. Men dom flesta ifrån denna regionen har inte samma synsett på hur ett fordon ska framföras.

Uppdaterat: 2018-03-01 12:00

Antalet poliser borde väl inte påverka hur väl man tar till sig informationen när man skaffar körkort eller via media. Att jag sällan kör speciellt fort (längre) har inte med risken att åka fast att göra utan snarare att jag trivs bra med antalet armar och ben jag har för stunden.
När jag gick i körskolan på 80-talet fick vi några timmar på halkbana, men när jag tog mc-kortet häromåret var det två separata riskutbildningar och betydligt mer pedagogiskt genomtänkt.

Uppdaterat: 2018-03-01 14:11
L. Mäkinen skrev:

Antalet poliser borde väl inte påverka hur väl man tar till sig informationen när man skaffar körkort eller via media. Att jag sällan kör speciellt fort (längre) har inte med risken att åka fast att göra utan snarare att jag trivs bra med antalet armar och ben jag har för stunden.
När jag gick i körskolan på 80-talet fick vi några timmar på halkbana, men när jag tog mc-kortet häromåret var det två separata riskutbildningar och betydligt mer pedagogiskt genomtänkt.

Jo men problemet är väl inte oss, dom flesta här, vi sunda förnuftiga människor. Jag håller inte 120 genom mitt villaområde där jag aldrig sett en polis på 5 år. Jag håller 20-30, även om det är 50. Alltså dom flesta av oss behöver inte se en polis var trehundrade meter för att bli påmind om att vi måste följa något som kallas lag. Men som ni vet, det finns ju folk till allt. Såna som dansar på bordet när katten är borta, såna som måste bli påminda om saker ganska ofta för att inte trilla dit.
Och vi människor följer tyvärr trender och skocken ganska fort. Ju mer sällan vi blir påminda om att vi gör fel, ju mer frekvent gör vi fel, tyvärr. Och vi har även en förmåga att följa flocken.
Dom flesta ser ju hur samhällsfunktioner fallerar och inte sällan så ser man en oppurtion i detta. Minskar tex. antalet synliga poliser i samhället, eller poliskontroller så går medelhastigheten upp. Samma med alkotester, jag kan inte ens dra mig till minnes senast, det måste vara +10 år sedan jag fick blåsa. Klart som f-n att det finns folk som kör dagen efter "för risken att bli stoppad är ju minimal" även om vi, du o jag, inte ens tänker tanken. Men det finns alltid en klick människor som legat i gråzonen tidigare och som nu ser att det är fritt fram.

Uppdaterat: 2018-03-01 16:47
FXX skrev:

Ha ha ha, ja det är SUV'arnas fel, det är fyrhjulsdriftens fel att bilarna krockar! Alla vet ju att bilar som är lite högre och tar sig fram bättre orsakar alla olyckor när det blir halt. Det har ju inget med att göra att det blir vinter 2 veckor på året i södra delen av landet och det finns folk som aldrig kört i halka mer än på en dagskurs när dom tog körkort.

Snälla: Definiera södra delen av landet!

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-02 21:17
Lite krokigt är också rakt
Krister_L skrev:

FXX wrote:Ha ha ha, ja det är SUV'arnas fel, det är fyrhjulsdriftens fel att bilarna krockar! Alla vet ju att bilar som är lite högre och tar sig fram bättre orsakar alla olyckor när det blir halt. Det har ju inget med att göra att det blir vinter 2 veckor på året i södra delen av landet och det finns folk som aldrig kört i halka mer än på en dagskurs när dom tog körkort.
Snälla: Definiera södra delen av landet!
// Krister

Ja generaliserings folket tror ju att det är samma klimat i hela Sverige. Men i norr har de sina problem och i söder har de sina problem. Skillnaden är väl trafikintensiteten, alltså antalet bilar = antalet idioter som tror att det är sommarväglag året om. Vilka är smartast och kör bäst? Ja det vet i fan.

Uppdaterat: 2018-03-02 21:27
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
FXX skrev:

Pi wrote:Lite märkligt att detta vansinniga beteende överhuvud kan försvaras med satiriska och i vissa fall även nedvärderande inlägg.
Vart läser du att någon försvarar beteendet? Jag håller med att det är jobbigt när folk i inlägg efter inlägg hittar fel på den biltypen man hatar mest av allt och beskyller den för allt. Är det inte att dom är fula och opraktiska, så är det för att dom är för tunga och mosar alla andra bilar vid en krock. Och dom drar mest bränsle av alla och är miljösvin, nu är dom orsaken till alla olyckor när det är halt. Ja jag håller med dig PI, det är jobbigt när människor har en egen agenda och i varenda tråd skyller på SUV'ens fel, vad det än handlar om.
Personligen så har jag min uppfattning klar, olyckor, korta avstånd, hastigheten, allt är en kombination av samhällsutvecklingen. Vi hade 1250 äkta trafikpoliser på 90-talet, sist jag läste var dom 250. Färre poliser i trafiken, högre hastigheter, kortare avstånd, fler överträdelser=fler olyckor.
Bilarna har blivit motorstarkare, vi har fler i trafiken som är internetberoende, vi har blivit fler i trafiken, samhället har blivit stressigare. Sedan vet jag inte om man får skriva att vi har många i trafiken från andra kulturer som har ett annorlunda trafikbeteende. Denna diskussionen hade jag med en kollega från Afghanistan, men det hör inte hemma i denna tråden. Men dom flesta ifrån denna regionen har inte samma synsett på hur ett fordon ska framföras.

Och sen har vi ju de där tomtarna i sina Ocktavior som, med sitt mesbetende stressar oss med kör och vilotider att köra om, även där det är tveksamt.

Uppdaterat: 2018-03-02 21:36

"tomtarna i sina Ocktavior", hahaha... det lät bra. Jag är nog ingen tomte, mer än på Julafton och då kör jag inte min Octavia, för då dricker jag Glögg och Julöl. Själv tror jag att folk inte håller avståndet för att de känner sig säkra i sin bil, och inte inser faran av att ligga för nära. Kanske dags att införa någon form av obligatorisk risk-kurs på någon halkbana vart 3-5 år för att påminna folk vad som händer när man tappar kontrollen över bilen samt hur lätt och snabbt det kan gå. Vattenplaning tex är en lurig sak, du kan köra och plötsligt överskrider du farten med någon km/h och sedan går det utför snabbt och man kan göra väldigt lite för att rädda upp situationen. Om bara folk visste hur snabbt en olycka kan ske och hur lite du hinner göra... först då inser man riskerna med bilkörningen. Men som mycket annat, man vaggas in i ett moln av trygghet, eftersom inget händer...

Uppdaterat: 2018-03-02 22:28
Styggavargen
Krister_L skrev:

FXX wrote:Ha ha ha, ja det är SUV'arnas fel, det är fyrhjulsdriftens fel att bilarna krockar! Alla vet ju att bilar som är lite högre och tar sig fram bättre orsakar alla olyckor när det blir halt. Det har ju inget med att göra att det blir vinter 2 veckor på året i södra delen av landet och det finns folk som aldrig kört i halka mer än på en dagskurs när dom tog körkort.
Snälla: Definiera södra delen av landet!
// Krister

Ska vi säga strax norr om Stockholm? Allt norr däröver brukar bara handla om tågen. Det är sällan man hör om trafikkaos i Skellefteå eller Östersund. Så min summering är när det är många som ska samsas på gatorna i kombination med att det inte blir vinter så ofta, så blir det kaos.
I mellersta delen och norra delen är vintern lite längre, lite färre som ska samsas på gatorna= mindre kaos. Om man bortser från sportlovsveckorna då trafiken i mellersta delen av landet ökar mycket samtidigt.

Uppdaterat: 2018-03-03 08:33

Och du menar alltså på fullt allvar att söder om Uppsala så är det vinter endast 2 veckor om året? Du verkar lite "insnöad" om jag skall vara ärlig.

// Krister

Uppdaterat: 2018-03-03 09:55
Lite krokigt är också rakt
Krister_L skrev:

Och du menar alltså på fullt allvar att söder om Uppsala så är det vinter endast 2 veckor om året? Du verkar lite "insnöad" om jag skall vara ärlig.
// Krister

Okej 3 veckor då rå..

Uppdaterat: 2018-03-03 10:11
FXX skrev:

Krister_L wrote:FXX wrote:Ha ha ha, ja det är SUV'arnas fel, det är fyrhjulsdriftens fel att bilarna krockar! Alla vet ju att bilar som är lite högre och tar sig fram bättre orsakar alla olyckor när det blir halt. Det har ju inget med att göra att det blir vinter 2 veckor på året i södra delen av landet och det finns folk som aldrig kört i halka mer än på en dagskurs när dom tog körkort.
Snälla: Definiera södra delen av landet!
// Krister
Ska vi säga strax norr om Stockholm? Allt norr däröver brukar bara handla om tågen. Det är sällan man hör om trafikkaos i Skellefteå eller Östersund. Så min summering är när det är många som ska samsas på gatorna i kombination med att det inte blir vinter så ofta, så blir det kaos.
I mellersta delen och norra delen är vintern lite längre, lite färre som ska samsas på gatorna= mindre kaos. Om man bortser från sportlovsveckorna då trafiken i mellersta delen av landet ökar mycket samtidigt.

Du kanske borde testa att utöka din omvärldsbevakning till att gälla mer än ditt kvarter?

2018-02-25: Seriekrock norr om Gävle
2017-11-21: Seriekrock Norrbottens län
2018-01-08: Seriekrock Luleå
2017-01-08: Västerbotten, seriekrock.
2015-01-05: Tierp, seriekrock såklart även där. Många bilar inblandade.
2017-11-24: Seriekrock på Höga kusten-bron.
...

Uppdaterat: 2018-03-03 10:56
Xanthopteryx skrev:

Du kanske borde testa att utöka din omvärldsbevakning till att gälla mer än ditt kvarter?
2018-02-25: Seriekrock norr om Gävle
2017-11-21: Seriekrock Norrbottens län
2018-01-08: Seriekrock Luleå
2017-01-08: Västerbotten, seriekrock.
2015-01-05: Tierp, seriekrock såklart även där. Många bilar inblandade.
2017-11-24: Seriekrock på Höga kusten-bron.
...

Oj där var det låångt mellan olyckorna. Lyssnar man på radion så krockar dom flera gånger per dag i Göteborg, oftast flera bilar varje gång.

Uppdaterat: 2018-03-03 12:19

Nu tog jag bara stickprov från nyhterna och Google.
Att det pladdras så på radion i Gteborg och Stockholm är ju för att det får en gigantisk påverkan huruvida EN bil ställer till det i EN av fyra filer.
Det är sådant man lär sig om man studerar källkritik och närliggande ämnen. Media rapporterar inte verkligheten. Media rapporterar den världsbild som Media vill tillhandahålla. Och media vill inte tillhandahålla olycksproblematik i delar av landet som inte anses intressanta. Därför får man inte så lätt veta om att det varit en masskrock på högakustenbron och 20 bilar i seriekrock utanför Karesuando blir på sin höjd en notis i tidningarna längre söderut.

Som Morgan Pålsson så träffande sade i Hipp Hipp angående nyhetsvärde och om man kommer med i utgåvan/sändningen (ungefär såhär):
5.000 döda i Kamerun har inte en chans mot ett kommunalråd som går mot röd gubbe i Nynäshamn.

Och dessutom handlar ju detta om att hålla avstånd, och huruvida man kan köra bil eller inte, och seriekrokckar/kökrockar.
Det går alldeles utmärkt att seriekrocka i norra delarna, trots att det är snö där ganska ofta, och efterverkningarna kan bli nog så illa (E4 som exempel då all trafik norröver stannar upp där mycket gods går dessutom, exempelvis till Finland). Dessa krockar som undviks till stor del om man
Håller
Ett
Långt
Avstånd
och självklart sänker farten.

Varför hakar du upp dig så mycket på detta? Är du själv en av de som ligger alldeles för nära med tanke på väglaget, och kör alldeles för fort med tanke på väglaget? Tresekundersregeln är bra, i torrt väglag och vid god sikt!

Uppdaterat: 2018-03-03 12:40
Xanthopteryx skrev:

Nu tog jag bara stickprov från nyhterna och Google.
Att det pladdras så på radion i Gteborg och Stockholm är ju för att det får en gigantisk påverkan huruvida EN bil ställer till det i EN av fyra filer.
Det är sådant man lär sig om man studerar källkritik och närliggande ämnen. Media rapporterar inte verkligheten. Media rapporterar den världsbild som Media vill tillhandahålla. Och media vill inte tillhandahålla olycksproblematik i delar av landet som inte anses intressanta. Därför får man inte så lätt veta om att det varit en masskrock på högakustenbron och 20 bilar i seriekrock utanför Karesuando blir på sin höjd en notis i tidningarna längre söderut.
Som Morgan Pålsson så träffande sade i Hipp Hipp angående nyhetsvärde och om man kommer med i utgåvan/sändningen (ungefär såhär):
5.000 döda i Kamerun har inte en chans mot ett kommunalråd som går mot röd gubbe i Nynäshamn.
Och dessutom handlar ju detta om att hålla avstånd, och huruvida man kan köra bil eller inte, och seriekrokckar/kökrockar.
Det går alldeles utmärkt att seriekrocka i norra delarna, trots att det är snö där ganska ofta, och efterverkningarna kan bli nog så illa (E4 som exempel då all trafik norröver stannar upp där mycket gods går dessutom, exempelvis till Finland). Dessa krockar som undviks till stor del om man
Håller
Ett
Långt
Avstånd
och självklart sänker farten.
Varför hakar du upp dig så mycket på detta? Är du själv en av de som ligger alldeles för nära med tanke på väglaget, och kör alldeles för fort med tanke på väglaget? Tresekundersregeln är bra, i torrt väglag och vid god sikt!

Varför hakar DU upp dig på detta med en massa statistik? Jag skrev att få vinterdagar och mycket trafikanter ställer till mer problem i södra landet än i norr. Detta verkar komma som en total överaskning för dig.

Uppdaterat: 2018-03-03 12:48
FXX skrev:

Krister_L wrote:Och du menar alltså på fullt allvar att söder om Uppsala så är det vinter endast 2 veckor om året? Du verkar lite "insnöad" om jag skall vara ärlig.
// Krister
Okej 3 veckor då rå..

VI gör det mer korrekt här tycker jag.
Röd linje visar medelvärde för 10 år.
Snötäckt mätstation = minst 1 cm snö.
37 stationer ingår.
Finns även användning av satellit för mätningar men det är fortfarande inte lika exakt som en centimeterstock.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-03 12:52
FXX skrev:

Xanthopteryx wrote:Nu tog jag bara stickprov från nyhterna och Google.
Att det pladdras så på radion i Gteborg och Stockholm är ju för att det får en gigantisk påverkan huruvida EN bil ställer till det i EN av fyra filer.
Det är sådant man lär sig om man studerar källkritik och närliggande ämnen. Media rapporterar inte verkligheten. Media rapporterar den världsbild som Media vill tillhandahålla. Och media vill inte tillhandahålla olycksproblematik i delar av landet som inte anses intressanta. Därför får man inte så lätt veta om att det varit en masskrock på högakustenbron och 20 bilar i seriekrock utanför Karesuando blir på sin höjd en notis i tidningarna längre söderut.
Som Morgan Pålsson så träffande sade i Hipp Hipp angående nyhetsvärde och om man kommer med i utgåvan/sändningen (ungefär såhär):
5.000 döda i Kamerun har inte en chans mot ett kommunalråd som går mot röd gubbe i Nynäshamn.
Och dessutom handlar ju detta om att hålla avstånd, och huruvida man kan köra bil eller inte, och seriekrokckar/kökrockar.
Det går alldeles utmärkt att seriekrocka i norra delarna, trots att det är snö där ganska ofta, och efterverkningarna kan bli nog så illa (E4 som exempel då all trafik norröver stannar upp där mycket gods går dessutom, exempelvis till Finland). Dessa krockar som undviks till stor del om man
Håller
Ett
Långt
Avstånd
och självklart sänker farten.
Varför hakar du upp dig så mycket på detta? Är du själv en av de som ligger alldeles för nära med tanke på väglaget, och kör alldeles för fort med tanke på väglaget? Tresekundersregeln är bra, i torrt väglag och vid god sikt!
Varför hakar DU upp dig på detta med en massa statistik? Jag skrev att få vinterdagar och mycket trafikanter ställer till mer problem i södra landet än i norr. Detta verkar komma som en total överaskning för dig.

Olyckorna inträffar överallt i sverige.
Det får större efterverkningar i mycket tättraffikerade områden.
Seriekrockar inträffar definitivt på alla ställen, och du säger att olyckorna mycket beror på att folk inte kan köra i snö och halka.
Seriekrockar inträffar för att folk inte kan hålla avståndet.
Merparten av alla olyckor med flera bilar inblandade inträffar på grund av för hög fart och/eller för kort avstånd samt ofta dålig uppmärksamhet.
Kökrockar, vanligt i städer, är ett klockrent exempel på detta. Dålig uppmärksamhet, kort avstånd, hög fart. Dessa för sig eller tillsammans ger kökrockar.
Det har ingenting att göra med väglaget i sig utan bara det faktum att många är idioter. De kör för fort, för nära framförvarande och pillar gärna med annat dessutom.
Jag träffar dagligen på idioter på motorvägen. Senast häromdagen blev jag raskt ikappkommen av en som kör på tok för fort, som läblinkar med helljuset för att jag skall gå tillbaka (precis påbörjat en omkörning) och ids inte vänta utan går ut i högerfilen och klämmer sig emellan mig och den bil jag skall köra om och far vidare.
Och jag kan ha bilar som ligger bara meter bakom mig på motorvägen, när jag ligger i högerfilen och det är TOMT i vänsterfilen.
Folk som kör om och sedan sneddar tillbaka framför mig, en gång så nära så bilens autobroms larmade.
Det närmsta jag varit med om var nästan så jag fick lacka om framskärmen - det var fanemej bara en halvmeter till goda, och detta enkom för att jag tvärnitade.
Idioter helt enkelt.

Håll avståndet, sänk farten, var uppmärksamma och bete er som altruistiska människor.
Då minskar garanterat olyckorna radikalt.
Tänk att så många inte förstår sådant.

Uppdaterat: 2018-03-03 13:00

Götaland 20 dagar, case closed!

Uppdaterat: 2018-03-03 13:56
FXX skrev:

Götaland 20 dagar, case closed!

Men då glömde du alla dagar på vintern med regn på dagen och minusgrader eller klar himmel på natten, morgonen i just Götaland. Och dessa dagar är värre eftersom när folk ser snö så är det halt men om folk ser svart asfalt så är det sommarväglag eller så har det saltats. Trodde dom!

Uppdaterat: 2018-03-03 14:34
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

FXX wrote:Götaland 20 dagar, case closed!
Men då glömde du alla dagar på vintern med regn på dagen och minusgrader eller klar himmel på natten, morgonen i just Götaland. Och dessa dagar är värre eftersom när folk ser snö så är det halt men om folk ser svart asfalt så är det sommarväglag eller så har det saltats. Trodde dom!

Jag håller med dig, DOM borde lära sig köra bil!

Uppdaterat: 2018-03-03 14:43
Xanthopteryx skrev:

20 bilar i seriekrock utanför Karesuando blir på sin höjd en notis i tidningarna längre söderut.

Hur tänker du dig att det skulle gå till att skapa en sån olycka där?

Uppdaterat: 2018-03-03 20:12
L. Mäkinen skrev:

Xanthopteryx wrote: 20 bilar i seriekrock utanför Karesuando blir på sin höjd en notis i tidningarna längre söderut.
Hur tänker du dig att det skulle gå till att skapa en sån olycka där?

Det var bara ett exempel, men samtidigt så... 10 bilar i seriekrock utanför Bromölla en söndagsförmiddag är ju inte heller något man tror är jättetroligt men det är likväl från verkligheten för ett par år sedan.

Uppdaterat: 2018-03-03 20:25

Jag förstår att det bara var ett exempel, men även i rusningstrafik lär det ta timmar att komma upp i 20 bilar i Karesuando. Bromölla är ju i närheten av befolkade trakter.

Fast jag håller med i att folk generellt kör med för korta avstånd.

Uppdaterat: 2018-03-03 20:35
Xanthopteryx skrev:

Senast häromdagen blev jag raskt ikappkommen av en som kör på tok för fort, som läblinkar med helljuset för att jag skall gå tillbaka (precis påbörjat en omkörning) och ids inte vänta utan går ut i högerfilen och klämmer sig emellan mig och den bil jag skall köra om och far vidare.

Är du möjligen en sån som tror att de som ligger i vänsterfil har väjningsplikt mot de som ligger i högerfil när de senare vill köra om?

Uppdaterat: 2018-03-04 13:38

Hur menar du nu?
Jag har påbörjat en omkörning och har tiotalet meter kvar innan jag är jämsides.
Då kommer en fartdåre raskt ikapp och tycker att jag minsann skall flytta mig, och sekunden efter drar denne till högerfilen, klämmer sig emellan mig och den jag håller på att köra om och far vidare i vänsterfilen.
Hade jag haft tio meter mindre lucka skulle jag blivit prejad in i räcket om idioten gjort samma manöver. Och denne körde Fort - när jag gick ut till vänster för omkörning var den ikappkommande bilen LÅNGT bak.
Vad har det med huruvida jag anser att någon har väjningsplikt eller inte?

Uppdaterat: 2018-03-04 13:46
Xanthopteryx skrev:

Hur menar du nu?
Jag har påbörjat en omkörning och har tiotalet meter kvar innan jag är jämsides.
Då kommer en fartdåre raskt ikapp och tycker att jag minsann skall flytta mig, och sekunden efter drar denne till högerfilen, klämmer sig emellan mig och den jag håller på att köra om och far vidare i vänsterfilen.
Hade jag haft tio meter mindre lucka skulle jag blivit prejad in i räcket om idioten gjort samma manöver. Och denne körde Fort - när jag gick ut till vänster för omkörning var den ikappkommande bilen LÅNGT bak.
Vad har det med huruvida jag anser att någon har väjningsplikt eller inte?

Hur vet du att det var en idiot och inte Deeds som var på väg till sjukhuset med sina gravida hustru?
Hitta på något bra nu!

Uppdaterat: 2018-03-04 14:28

Deeds hade åtminstone varningsblinkers på till att börja med.
Dessutom var det inte rätt väg att åka till närmsta sjukhus.
Och om det nu var så inihelvete bråttom så hade nog även Deeds väntat den lilla stund som krävdes för att jag skulle hinna om i stället för att riskera liv och lem hos samtliga i närheten.

Uppdaterat: 2018-03-04 14:38
Xanthopteryx skrev:

Deeds hade åtminstone varningsblinkers på till att börja med.
Dessutom var det inte rätt väg att åka till närmsta sjukhus.
Och om det nu var så inihelvete bråttom så hade nog även Deeds väntat den lilla stund som krävdes för att jag skulle hinna om i stället för att riskera liv och lem hos samtliga i närheten.

Deeds (eller om det var nån annan) skrev om "nån idiot som skulle lägga sig i vänsterfil för att köra om när jag skulle fram".
Ditt resonemang bevisar bara att vi alla är precis likadana. När man själv har bråttom så är alla andra idioter som segar sig vid omkörningar så man tvingas blinka. När man själv inte har så bråttom och kör om så kommer det en idiot bakom och blinkar.
Lite ödmjukhet i trafiken hade inte skadat X!

Uppdaterat: 2018-03-04 14:44

Jag är ödmjuk i trafiken, men samtidigt vill jag faktiskt gärna överleva, och det vill nog min fru och mitt barn också att jag gör.
Folk ligger i arslet, ibland så nära så man inte ser framlyktorna.
Folk kryssar fram mellan filerna.
Folk beter sig så det är inte konstigt att det händer olyckor, många gånger allvarliga sådana.

Om nu en person gör en likadan manöver som ovan, och någon närstående (har du barn? Ditt barn kanske, eller din sambo/fru/e.t.c. om du har det) därmed dras in i en olycka och skadas allvarligt.

Skulle du tänka: Jaja, den personen hade väl bråttom till sjukhuset helt enkelt och då får man räkna med att saker kan hända.

Uppdaterat: 2018-03-04 14:52
Xanthopteryx skrev:

Jag är ödmjuk i trafiken, men samtidigt vill jag faktiskt gärna överleva, och det vill nog min fru och mitt barn också att jag gör.
Folk ligger i arslet, ibland så nära så man inte ser framlyktorna.
Folk kryssar fram mellan filerna.
Folk beter sig så det är inte konstigt att det händer olyckor, många gånger allvarliga sådana.
Om nu en person gör en likadan manöver som ovan, och någon närstående (har du barn? Ditt barn kanske, eller din sambo/fru/e.t.c. om du har det) därmed dras in i en olycka och skadas allvarligt.
Skulle du tänka: Jaja, den personen hade väl bråttom till sjukhuset helt enkelt och då får man räkna med att saker kan hända.

Ja jag har 2 ungar och en fru. Vi var i Stockholm i somras och på vägen hem höll det på att gå å hel-te. Vi var med om en liknande grej som dig. Frugan körde om en bil utanför Mjölby på motorvägen. När hon ligger i vänsterfil ser hon en V60 som närmar sig skrämmande fort. Hon tittar i höger backspegel för att se så att hon har avstånd till bilen hon kör om. Lägger på blinkers, kollar döda vinkeln, boom, V60'in var cm. ifrån att köra på höger bak, han skulle alltså köra om på fel sida. V60'in tvärnitade, eller autobroms (vet inte om V60 har det) och hustrun kastade sig tillbaka i vänsterfil. I V60 sitter en man med en cigg i mungipan och nedvevad ruta. Han tittar på oss, flinar och gasar fullt. En halvminut efter kommer en svart S80 i lite drygt 200km/h, svarta rutor, 3 antenner på taket och backljus under kofångaren hinner jag se. Då fattar jag att det var killen i V60 dom var efter. Men det var ett "tyst" förföljande, inga sirener eller blåljus för dom ville väl inte stressa honom.
Dagen efter läser vi följande i tidningen:
https://www.expressen.se/nyheter/jakt-pa-e4-bil-kor-i-200-kmh/

Så vad vill jag få sagt med detta? Jag försöker att hålla mig sansad i vardagssituationer, om nån vill om, låt dom köra om då! Det stressiga vardagsbeteendet ska man inte jaga upp sig för, det ligger andra saker bakom som gör att folk inte mår bra. Lägg ingen energi på det för du löser inte det i trafiken genom att jaga upp dig, även om det naturligtvis inte ska vara på det sättet. Det finns liksom värre saker, som min upplevelse, eller som dåren som körde genom tunneln i Gbg på fel sida för nån vecka sedan. Där hade det kunnat gått mycket värre än vad det gjorde. Nu var det bara 2 bilar, tror jag, som han krockade med.

Och sedan har vi ju då Deeds och hans kompisar som ska föda barn, eller brandmannen som har bråttom, eller....såna som inte mår bra helt enkelt. Stressade för att dom ska curla sina barn eller gud vet vad..

Uppdaterat: 2018-03-04 16:29
Anders.J. skrev:

Ja men det är ju inte tillåtet att byta körfält, om du hindrar trafiken i det fält som du byter till X. Du gjorde alltså fel, även om nu han som kom ikapp dig körde för fort. Det är liksom inte riktigt så, att du får göra fel, bara för att han gör det.

Om du ser en bil LÅNGT bort. Då hindrar du inte trafiken om du byter körfält. Eller hur?
Skall du tänka så kan du ALDRIG byta körfält om du ser en bil, eller hur?
Jag kan inte vara någon siare och gissa mig till att människan kör långt över skyltad hastighet.

Uppdaterat: 2018-03-04 16:57
FXX skrev:

Xanthopteryx wrote:Jag är ödmjuk i trafiken, men samtidigt vill jag faktiskt gärna överleva, och det vill nog min fru och mitt barn också att jag gör.
Folk ligger i arslet, ibland så nära så man inte ser framlyktorna.
Folk kryssar fram mellan filerna.
Folk beter sig så det är inte konstigt att det händer olyckor, många gånger allvarliga sådana.
Om nu en person gör en likadan manöver som ovan, och någon närstående (har du barn? Ditt barn kanske, eller din sambo/fru/e.t.c. om du har det) därmed dras in i en olycka och skadas allvarligt.
Skulle du tänka: Jaja, den personen hade väl bråttom till sjukhuset helt enkelt och då får man räkna med att saker kan hända.
Ja jag har 2 ungar och en fru. Vi var i Stockholm i somras och på vägen hem höll det på att gå å hel-te. Vi var med om en liknande grej som dig. Frugan körde om en bil utanför Mjölby på motorvägen. När hon ligger i vänsterfil ser hon en V60 som närmar sig skrämmande fort. Hon tittar i höger backspegel för att se så att hon har avstånd till bilen hon kör om. Lägger på blinkers, kollar döda vinkeln, boom, V60'in var cm. ifrån att köra på höger bak, han skulle alltså köra om på fel sida. V60'in tvärnitade, eller autobroms (vet inte om V60 har det) och hustrun kastade sig tillbaka i vänsterfil. I V60 sitter en man med en cigg i mungipan och nedvevad ruta. Han tittar på oss, flinar och gasar fullt. En halvminut efter kommer en svart S80 i lite drygt 200km/h, svarta rutor, 3 antenner på taket och backljus under kofångaren hinner jag se. Då fattar jag att det var killen i V60 dom var efter. Men det var ett "tyst" förföljande, inga sirener eller blåljus för dom ville väl inte stressa honom.
Dagen efter läser vi följande i tidningen:
https://www.expressen.se/nyheter/jakt-pa-e4-bil-kor-i-200-kmh/
Så vad vill jag få sagt med detta? Jag försöker att hålla mig sansad i vardagssituationer, om nån vill om, låt dom köra om då! Det stressiga vardagsbeteendet ska man inte jaga upp sig för, det ligger andra saker bakom som gör att folk inte mår bra. Lägg ingen energi på det för du löser inte det i trafiken genom att jaga upp dig, även om det naturligtvis inte ska vara på det sättet. Det finns liksom värre saker, som min upplevelse, eller som dåren som körde genom tunneln i Gbg på fel sida för nån vecka sedan. Där hade det kunnat gått mycket värre än vad det gjorde. Nu var det bara 2 bilar, tror jag, som han krockade med.
Och sedan har vi ju då Deeds och hans kompisar som ska föda barn, eller brandmannen som har bråttom, eller....såna som inte mår bra helt enkelt. Stressade för att dom ska curla sina barn eller gud vet vad..

Nu är det ju som så att om jag ligger så pass till att när människan plötsligt är i kapp och blinkar så kan jag inte gå in till andra filen igen. Du får ju skilja på om man ligger länge i vänsterfilen och masar sig förbi eller om man nyss kommit dit och är på väg om.
Om du går ut när det är fritt och långt till bilen bakom och kort efter får du en i arslet som har så bråttom så kan du ju inte gå tillbaka utan att utsätta andra för fara och ibland kan man inte ens gå tillbaka för att det är en bil i vägen där! Och när personen dessutom en sekund efter helljusblink går in i högerfilen så innebär det att OM jag agerat direkt så hade vi prejat varandra och en redig olycka troligen inträffat.
Det är ingen teleportör jag köpt. Det är en bil. Man byter fil och kör om - det tar alltid en viss tid, eller hur?
Jag har även varit med om motorcyklar som gjort något liknande och jag höll på att preja en av de två av vägen då de hade så jäkla bråttom så jag hann knappt reagera och bytte då fil men då var en i den filen och den andre drog om på min vänstersida.

Tur att det gick bra för er. Det är tyvärr många det inte går bra för...

Uppdaterat: 2018-03-04 17:03
Xanthopteryx skrev:

Hur menar du nu?
Jag har påbörjat en omkörning och har tiotalet meter kvar innan jag är jämsides.
Då kommer en fartdåre raskt ikapp och tycker att jag minsann skall flytta mig, och sekunden efter drar denne till högerfilen, klämmer sig emellan mig och den jag håller på att köra om och far vidare i vänsterfilen.

Jag menar att det kanske var den andra bilen som redan låg i vänsterfilen och alltså rent krasst redan påbörjat en omkörning och blinkar på dig när du kastar dig ut framför för att också köra om.
Händer mig ständigt på motorväg. Människor verkar tro att de som ligger i vänsterfilen har väjningsplikt mot de som ligger i höger, alternativt ska leka polis och markera mot de som de anser kör för fort ...

Uppdaterat: 2018-03-04 17:15