Vi Bilägares forum

Svineri - eller inte

Svineri - eller inte

Jag körde under dagen från Örebro till Göteborg. Väglaget var varierande - minst sagt. Fram till Mariestad var det isgata, därefter saltat och i princip "blöt vägbana".

Strax söder om Mariestad kom jag ikapp en karavan med lastbil + 3 bilar som hängde efter densamma. På rakan efter första fartkameran så väntade jag på att någon skulle börja köra om lastbilen. Så skedde icke. Därefter började jag "plocka" bilarna en efter en. I varje fall så var det raska omkörningar - utan risk för andra.

Några kilometer senare var det dags att klara av lastbilen (som körde sina 85 km/h på en väg där det var 80 km/h tillåtet). Jag praktiserar fullgas vid de flesta omkörningar - så även vid denna. Det föll nu tydligen inte lastbilschaffisen på läppen.

En halvtimme senare ringer det på telefonen (hands-free naturligtvis) och samme lastbilschaffis ondgör sig över mitt körande. "Kör som en idiot" och "har du körkort" var väl meddelanden som han ville att jag skulle ta emot. Vid tillfället körde jag som vanligt - 90 km/h på mätaren = för fort.

Efter detta samtal började jag fundera på hur jag kör. För fort - ja, ofta men inte mer än +10 km/h. Fullgasomkörningar - ja, för det mesta (tycker nog att man ser motsatsen allt för ofta - och dess konsekvenser). Trängde jag lastbilen? Nej. Skvätte jag ner den? Nej. Tvingade jag den att bromsa? Nej.

Såhär i efterhand tycker jag nog att lastbilschaffisen skulle ha avstått från att söka upp mitt bilnummer på Transportstyrelsens hemsida för att sedan ringa firman för att sen skriva ner mitt telefonnummer - allt under färd.

Min snittfart under färden från Örebro till Göteborg var 77 km/h och efter Mariestad blev jag omkörd av 23 bilar.

Eller vad tycker ni?

Uppdaterat: 2018-02-02 20:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Skrämmande!
Jag hatar dom som kör om med 1/4 gas, det skulle vara böter på.

Uppdaterat: 2018-02-02 20:44
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag brukar liksom vänta på min tur. Den bil som ligger direkt bakom lastbilen får i lugn och ro köra om först osv.

Uppdaterat: 2018-02-02 21:04
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Jag brukar liksom vänta på min tur. Den bil som ligger direkt bakom lastbilen får i lugn och ro köra om först osv.

Normalt förfarande för undertecknad. Men vad gör du om detta inte sker?

Uppdaterat: 2018-02-02 21:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Normalt förfarande för undertecknad. Men vad gör du om detta inte sker?

Ja det är ett dilemma om bilar direkt efter t ex en lastbil bildar kö. Tidigare har jag knäckt hela kön men numera har jag så dåliga motorresurser att jag faktiskt måste coola ner mig och vänta tills en säker omkörning kan ske.

Uppdaterat: 2018-02-02 21:11
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Men ibland kör ju aldrig den närmast lastbilen om, så vad gör man då? Ser på medans kön växer? Jag kör om både den och lastbilen om tillfället erbjuds!
Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.

Uppdaterat: 2018-02-02 21:11
pinjong skrev:

Audi A5 SB wrote:Normalt förfarande för undertecknad. Men vad gör du om detta inte sker?
Ja det är ett dilemma om bilar direkt efter t ex en lastbil bildar kö. Tidigare har jag knäckt hela kön men numera har jag så dåliga motorresurser att jag faktiskt måste coola ner mig och vänta tills en säker omkörning kan ske.

Tur att jag inte har det problemet - med motorresurser.

Uppdaterat: 2018-02-02 21:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Rutger Jönåker skrev:

Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.

...och det var väl vad som gällde här - eller ?

Uppdaterat: 2018-02-02 21:19
Rutger Jönåker skrev:

Men ibland kör ju aldrig den närmast lastbilen om, så vad gör man då? Ser på medans kön växer? Jag kör om både den och lastbilen om tillfället erbjuds!
Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.

OK, då vet vi. Du kör i 80 km/h och är först i kön.

Uppdaterat: 2018-02-02 21:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Själv tar jag så många som tillfället medger. Och med en A4 på 272 hkr har hade jag nog klippt hela kön i ett svep. Om en lastbilschaufför sedan tycker det är fel är han välkommen att kontakta mig och förklara sin syn på säkerhet så kommer han få ett välgrundat svar (läs en föreläsning i ämnet) tillbaka;-).

Att ens lägga ner tid på sådana dumheter -likt det som lastbilschauffören gjorde - borde om något vara grund för en körkortsåterkallelse.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-02-02 21:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Audi A5 SB skrev:

Tur att jag inte har det problemet - med motorresurser.

Kanon så länge man har adrenalinet under kontroll. ;-)

Uppdaterat: 2018-02-02 21:21
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Audi A5 SB skrev:

Rutger Jönåker wrote:Men ibland kör ju aldrig den närmast lastbilen om, så vad gör man då? Ser på medans kön växer? Jag kör om både den och lastbilen om tillfället erbjuds!
Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.
OK, då vet vi. Du kör i 80 km/h och är först i kön.

Nä, det är ju lastbilen som är först i kön då. :-)

Uppdaterat: 2018-02-02 21:21
A.L skrev:

Själv tar jag så många som tillfället medger. Och med en A4 på 272 hkr har hade jag nog klippt hela kön i ett svep. Om en lastbilschaufför sedan tycker det är fel är han välkommen att kontakta mig och förklara sin syn på säkerhet så kommer han få ett välgrundat svar (läs en föreläsning i ämnet) tillbaka;-).
Att ens lägga ner tid på sådana dumheter -likt det som lastbilschauffören gjorde - borde om något vara grund för en körkortsåterkallelse.
MVH AL

Jo, jag förmedlade mina åsikter i väl valda ord till densamme. Typ.

Uppdaterat: 2018-02-02 21:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

A.L wrote:Själv tar jag så många som tillfället medger. Och med en A4 på 272 hkr har hade jag nog klippt hela kön i ett svep. Om en lastbilschaufför sedan tycker det är fel är han välkommen att kontakta mig och förklara sin syn på säkerhet så kommer han få ett välgrundat svar (läs en föreläsning i ämnet) tillbaka;-).
Att ens lägga ner tid på sådana dumheter -likt det som lastbilschauffören gjorde - borde om något vara grund för en körkortsåterkallelse.
MVH AL
Jo, jag förmedlade mina åsikter i väl valda ord till densamme. Typ.

Bra! Med tanke på den tunga trafikens olycksrisk och bidrag till trafikenergin är det nog bättre att de koncentrerar sig på körningen (och framförallt vila) framför att sitta och ringa runt till både kända som okända personer för att klaga på deras körning. Bara det adrenalinpåslaget är högst olämpligt i en 18 eller 24-tonsmaskin.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-02-02 21:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Rutger Jönåker wrote:
Men kör däremot lastbilen 85 på 80-väg hade jag avstått omkörning.
...och det var väl vad som gällde här - eller ?

Pi har nog hakat upp sig på mig och det jag står för. Återkommande är det det ena eller det andra. Vi har nog inte samma politiska synsätt. Jag har stor respekt för Pi och det han står för och skulle svårligen komma mig för att ständigt kritisera densammes åsikter.

Uppdaterat: 2018-02-02 21:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Anonymt telefonnummer är praktiskt.

(Jag brukar i de situationen backa bak och lägga mig en halv kilometer bakom i samma fart för att slippa köra för fort, då kan den som kommer bakifrån köra om och ansluta sig till de där framme efter behag.
Kör bara om sådant på motorväg.
Min Pappa däremot brukade bli förbannad över sådant körande, växla ner med besked och trampa gasen i botten och dra förbi hur många bilar som helst, var mätaren på 160 efteråt så var det bara bra.
Men det var andra fartkontroller på den tiden.)

Uppdaterat: 2018-02-02 21:34

Audi - jag bara svarade på Rutgers fundering. Sen har det nog inte mycket med politiska synsätt att göra - hoppas jag...

Uppdaterat: 2018-02-02 22:03

Jag tycker du gjorde helt rätt. Om sen lastbilschaffisen hade åsikter om detta så är det väl mest hans problem, och inte ditt. Jag hade gjort precis likadant. Hastighetsbegränsningar kan man ibland ha lite överseende med.

// Krister

Uppdaterat: 2018-02-02 22:11
Lite krokigt är också rakt
Pi skrev:

Audi - jag bara svarade på Rutgers fundering. Sen har det nog inte mycket med politiska synsätt att göra - hoppas jag...

Nåväl, vi lämnar det där bakom oss.

Uppdaterat: 2018-02-02 22:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag hade nog gjort likadant förr även på den tid jag inte hade så mycket att försöka ta mig förbi med så nog sjutton skulle man försöka, men det krävdes kanske en fri kilometer!

Nu när jag har en hel del att bruka kör jag istället oftast som N-iklas, det blir billigare!

Uppdaterat: 2018-02-02 22:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Krister_L skrev:

Jag tycker du gjorde helt rätt. Om sen lastbilschaffisen hade åsikter om detta så är det väl mest hans problem, och inte ditt. Jag hade gjort precis likadant. Hastighetsbegränsningar kan man ibland ha lite överseende med.
// Krister

Tack för det. Till saken hör att det var bara några år sedan som E20 norr om Vårgårda hade 100 km/h som gräns. Idag är samma väg 80 km/h. Vidare har gamla E20 norr om Götene nu 70 km/h - sträckan är numera helt utan trafik. Förr var det 90 km/h som gällde. Respekt för lagarna.............

Uppdaterat: 2018-02-02 22:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jo Audi, men E20 är en av Sveriges otäckaste vägar sett till trafikintensitet.
Det är ju enklare att sätta upp skyltar med lägre fart, som inte många bryr sig om, än att modernisera vägen.
Nu är det ju ändå på gång med ny väg från Bahult till Götene, där det ju redan finns en motorvägssnutt.

Uppdaterat: 2018-02-02 22:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Audi A5 SB skrev:

Jag körde under dagen från Örebro till Göteborg. Väglaget var varierande - minst sagt. Fram till Mariestad var det isgata, därefter saltat och i princip "blöt vägbana".
Strax söder om Mariestad kom jag ikapp en karavan med lastbil + 3 bilar som hängde efter densamma. På rakan efter första fartkameran så väntade jag på att någon skulle börja köra om lastbilen. Så skedde icke. Därefter började jag "plocka" bilarna en efter en. I varje fall så var det raska omkörningar - utan risk för andra.
Några kilometer senare var det dags att klara av lastbilen (som körde sina 85 km/h på en väg där det var 80 km/h tillåtet). Jag praktiserar fullgas vid de flesta omkörningar - så även vid denna. Det föll nu tydligen inte lastbilschaffisen på läppen.
En halvtimme senare ringer det på telefonen (hands-free naturligtvis) och samme lastbilschaffis ondgör sig över mitt körande. "Kör som en idiot" och "har du körkort" var väl meddelanden som han ville att jag skulle ta emot. Vid tillfället körde jag som vanligt - 90 km/h på mätaren = för fort.
Efter detta samtal började jag fundera på hur jag kör. För fort - ja, ofta men inte mer än +10 km/h. Fullgasomkörningar - ja, för det mesta (tycker nog att man ser motsatsen allt för ofta - och dess konsekvenser). Trängde jag lastbilen? Nej. Skvätte jag ner den? Nej. Tvingade jag den att bromsa? Nej.
Såhär i efterhand tycker jag nog att lastbilschaffisen skulle ha avstått från att söka upp mitt bilnummer på Transportstyrelsens hemsida för att sedan ringa firman för att sen skriva ner mitt telefonnummer - allt under färd.
Min snittfart under färden från Örebro till Göteborg var 77 km/h och efter Mariestad blev jag omkörd av 23 bilar.
Eller vad tycker ni?

Till att börja med kan man krasst konstatera att man inte får överskrida skyltad hastighet inte ens vid omkörning. Men att som lastbilschauffören klaga på andras körning genom att ringa, när hen själv kvalificerar sig för böter genom att köra för fort, gör att hen framstår som extra löjlig! Gjorde hen dessutom eftersökningar under färd bakom ratten för att kunna kontakta den omkörande bilisten, är det ju verkligen illa, för det är trafikfarligt om något.

Långa sträckor av E20 är skyltad med 80 km/ h och det finns goda skäl för det med både tanke på trafikmängd och hur vägen ser ut (den borde byggts om för länge sedan). Inga wire-räcken finns, men däremot en hel del fartkameror, utfarter och korsningar. Sträckan speciellt mellan Mariestad och Götene är klart förrädisk med mycket skymd sikt, men den är samtidigt ganska bred på flera ställen, vilket kan inbjuda till farliga omkörningar. Att hålla max. 80 km/h är därför en god idé för samtidigt får man sannolikt fritt från trafik framför sig och slipper risken med omkörningar.

Tyvärr är det många som kör alldeles för fort på E20 överlag och farter på 20-30 km/h för fort är inte ovanliga, men så händer det också en del olyckor. Det många glömmer bort är att hastighetsgränser inte enbart finns för trafiksäkerhetens skull utan också ur miljösynpunkt, alltså vad gäller utsläpp och ibland även ljudnivåer/ buller.

Hur fort gick egentligen omkörningen av bilarna och lastbilen och en bit framåt? Jag kan tycka att man bör hålla sig lite extra i skinnet om man kör en firmabil med dekaler, för då är det speciellt illa om man framstår som en trafikdåre.

Uppdaterat: 2018-02-03 06:51
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Audi A5 SB wrote:Jag körde under dagen från Örebro till Göteborg. Väglaget var varierande - minst sagt. Fram till Mariestad var det isgata, därefter saltat och i princip "blöt vägbana".
Strax söder om Mariestad kom jag ikapp en karavan med lastbil + 3 bilar som hängde efter densamma. På rakan efter första fartkameran så väntade jag på att någon skulle börja köra om lastbilen. Så skedde icke. Därefter började jag "plocka" bilarna en efter en. I varje fall så var det raska omkörningar - utan risk för andra.
Några kilometer senare var det dags att klara av lastbilen (som körde sina 85 km/h på en väg där det var 80 km/h tillåtet). Jag praktiserar fullgas vid de flesta omkörningar - så även vid denna. Det föll nu tydligen inte lastbilschaffisen på läppen.
En halvtimme senare ringer det på telefonen (hands-free naturligtvis) och samme lastbilschaffis ondgör sig över mitt körande. "Kör som en idiot" och "har du körkort" var väl meddelanden som han ville att jag skulle ta emot. Vid tillfället körde jag som vanligt - 90 km/h på mätaren = för fort.
Efter detta samtal började jag fundera på hur jag kör. För fort - ja, ofta men inte mer än +10 km/h. Fullgasomkörningar - ja, för det mesta (tycker nog att man ser motsatsen allt för ofta - och dess konsekvenser). Trängde jag lastbilen? Nej. Skvätte jag ner den? Nej. Tvingade jag den att bromsa? Nej.
Såhär i efterhand tycker jag nog att lastbilschaffisen skulle ha avstått från att söka upp mitt bilnummer på Transportstyrelsens hemsida för att sedan ringa firman för att sen skriva ner mitt telefonnummer - allt under färd.
Min snittfart under färden från Örebro till Göteborg var 77 km/h och efter Mariestad blev jag omkörd av 23 bilar.
Eller vad tycker ni?
Till att börja med kan man krasst konstatera att man inte får överskrida skyltad hastighet inte ens vid omkörning. Men att som lastbilschauffören klaga på andras körning genom att ringa, när hen själv kvalificerar sig för böter genom att köra för fort, gör att hen framstår som extra löjlig! Gjorde hen dessutom eftersökningar under färd bakom ratten för att kunna kontakta den omkörande bilisten, är det ju verkligen illa, för det är trafikfarligt om något.
Långa sträckor av E20 är skyltad med 80 km/ h och det finns goda skäl för det med både tanke på trafikmängd och hur vägen ser ut (den borde byggts om för länge sedan). Inga wire-räcken finns, men däremot en hel del fartkameror, utfarter och korsningar. Sträckan speciellt mellan Mariestad och Götene är klart förrädisk med mycket skymd sikt, men den är samtidigt ganska bred på flera ställen, vilket kan inbjuda till farliga omkörningar. Att hålla max. 80 km/h är därför en god idé för samtidigt får man sannolikt fritt från trafik framför sig och slipper risken med omkörningar.
Tyvärr är det många som kör alldeles för fort på E20 överlag och farter på 20-30 km/h för fort är inte ovanliga, men så händer det också en del olyckor. Det många glömmer bort är att hastighetsgränser inte enbart finns för trafiksäkerhetens skull utan också ur miljösynpunkt, alltså vad gäller utsläpp och ibland även ljudnivåer/ buller.
Hur fort gick egentligen omkörningen av bilarna och lastbilen och en bit framåt? Jag kan tycka att man bör hålla sig lite extra i skinnet om man kör en firmabil med dekaler, för då är det speciellt illa om man framstår som en trafikdåre.

Det är 80 km/h söder om Hova och även 80 km/h norr om Vårgårda. De bägge vägavsnitten kan man inte skriva om i samma mening - om du förstår;-) Det är för mig obegripligt.

Omkörningen gick väldigt fort, sannolikt upp emot 120 km/h. Jag föredrar att bryta mot lagen vid dessa tillfällen. Bilen hade inga dekaler, chaffisen "tog mig" på reg-numret.

Uppdaterat: 2018-02-03 10:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det är svårt att uttala sig om det enskilda fallet, men håller man tillräckligt avstånd till de man passerar ser jag ingen anledning att de ska bli upprörda. Det kan vara en läkare på väg till en operation i lånad bil eller nån som vill hinna träffa ett döende barn eller nån som är skitnödig.
Lägger de sig tätt bakom mig och blinkar med helljuset är jag inte lika förstående. De vet inte min anledning till vald hastighet.

Uppdaterat: 2018-02-03 10:28

När nån kör om mig är väl tanken "Jaha"
Man noterar saken om det sker på olämpligt ställe, tex vid ett övergångställe eller skymd kurva/krön.
Om nån missbedömt omkörningen gör jag allt för att hjälpa till så ingen olycka sker.
Bryr mig inte alls om nån kör för fort eller kör om, det viktiga är att den som kör är "i trafiken"
Det finns gott om folk som kör lungt o sansat men inte är i trafiken, dom utgör i mina ögon en större fara.

Uppdaterat: 2018-02-03 11:51

Kom ihåg att hastighetsmätaren på en lastbil visar exakt hastighet (eller väldigt nära exakt), medans personbilar visar högre än faktisk hastighet. Du sa att din mätare visade 85, vilket troligtvis är 80 om du mäter mer noggrannt.

Uppdaterat: 2018-02-03 11:57

Brukar tänka på det vid vår 30 sträcka vid skolan. Många lägger all energi på att mätaren ska visa 30. Själv brukar jag kolla om det finns nån fara (barn, föräldrar, bilar) och anpassa farten efter det.
Kl 10 när alla barn är inne på lektion kan man glida förbi i 40 el 50. Vid halv 8 kanske 20 el rent av 10.

Vid busshållplatsen en bit längre bort finns den verkliga faran, med barn som plötsligt springer ut från busskuren, eller över vägen.
De som strikt höll 30 tidigare vid skolan, blåser förbi busshållplatsen i 50 utan att blinka.

Uppdaterat: 2018-02-03 12:46
AudiS4 skrev:

Haha ja för att inte tala om alla mongon, som blinkar på en för att man kör om de på 80 väg, där de ligger och kör 75 km/h, men som sedan kommer ifatt när man kommer till en 50-sträcka.

Hur gammal är du egentligen AudiS4?

Uppdaterat: 2018-02-03 15:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Audi, den där vägsträckan har jag kört många gånger. Försöker undvika den nu förtiden, alldeles för mycket trafik i förhållande till hur man kan köra om. Kan fastna långa vägsträckor och inte komma om kön. Jag hade gjort samma som dig, plockat kön en och en, när möjlighet fanns. Lastbilschaffisen hade väl en dålig dag på jobbet, lite trist.

Uppdaterat: 2018-02-03 15:39

Ja lite konstigt att det var en lastbil, dom brukar sällan bry sig.

Klagomål på omkörningar som man hört, brukar vara att den omkörda blivit överraskad "jag blev så rädd när den plötsligt for förbi"

Jag brukar då tänka att man skulle fråga "men du såg väl bilen när den kom, du har väl backspeglar ?? "

Uppdaterat: 2018-02-03 17:01
Erkka skrev:

Kom ihåg att hastighetsmätaren på en lastbil visar exakt hastighet (eller väldigt nära exakt), medans personbilar visar högre än faktisk hastighet. Du sa att din mätare visade 85, vilket troligtvis är 80 om du mäter mer noggrannt.

85 km/h mätt med GPS. Nu svajar det ju lite som femte bil efter en lastbil - men nog var det 85 km/h. På väg hem en fredagseftermiddag skulle jag tro.....

Uppdaterat: 2018-02-03 17:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Optimus skrev:

Audi, den där vägsträckan har jag kört många gånger. Försöker undvika den nu förtiden, alldeles för mycket trafik i förhållande till hur man kan köra om. Kan fastna långa vägsträckor och inte komma om kön. Jag hade gjort samma som dig, plockat kön en och en, när möjlighet fanns. Lastbilschaffisen hade väl en dålig dag på jobbet, lite trist.

Det kanske är så att när man gör en fullgasomkörning med en motorstark bil, så upplevs det som lite extra provocerande. Farten när man väl kommit om är ju högre - även om jag ofta släpper gasen efter halva omkörningen. Tyvärr ringde chaffisen mig från ett "okänt nummer" - annars hade jag tipsat honom om denna tråd. Då hade ju han kunnat ge sin version av händelsen - vilket hade varit intressant.

Uppdaterat: 2018-02-03 17:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Samtidigt ska man ju vara så kort tid som möjligt på fel sida vägen, så finns ju ingen anledning hålla igen när man kör om. Som Rikard säger, dom har väl backspeglar. Dom som blir provocerade såg förmodligen inte att man kom o blev rädd. Men visst, finns säkert "poliser" som blir sur/kränkt bara för man kör om dom också. Jag har blivit blinkad åt för att jag kör om nån som håller 75 på 90-väg... Hur tänker dom då?

Uppdaterat: 2018-02-03 17:33
AudiS4 skrev:

Du kan från pinjong. Han verkar vara en av de som blinkar på de som kör om honom.

Ja, med ena ögat.

Uppdaterat: 2018-02-03 18:02
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kör jag väl om och framförallt om jag blir förbisläppt på ett snyggt sätt ser jag till att tacka för mig ordentligt med ett par höger-vänster blink. De klassiska breda landsvägarna är ju utrotningshotade, nästan som att folk är ovana att köra på dem numera.

Uppdaterat: 2018-02-03 19:27
Power to the people
Grosser skrev:

Kör jag väl om och framförallt om jag blir förbisläppt på ett snyggt sätt ser jag till att tacka för mig ordentligt med ett par höger-vänster blink. De klassiska breda landsvägarna är ju utrotningshotade, nästan som att folk är ovana att köra på dem numera.

Samma här - och tvärt om. Du har nog kört om mig ser jag;-) Tyvärr funkar inte h - v - blink på min bil, så det blir ett snabbt tryck på varningsblinkers. Olagligt . jag vet.

Uppdaterat: 2018-02-03 19:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
L. Mäkinen skrev:

Det är svårt att uttala sig om det enskilda fallet, men håller man tillräckligt avstånd till de man passerar ser jag ingen anledning att de ska bli upprörda. Det kan vara en läkare på väg till en operation i lånad bil eller nån som vill hinna träffa ett döende barn eller nån som är skitnödig.
Lägger de sig tätt bakom mig och blinkar med helljuset är jag inte lika förstående. De vet inte min anledning till vald hastighet.

Så brukar jag tänka när alla fyrhjulsdrivna bilar kör om mig på motorvägen när det snöar. Det är nog en transplantationsläkare på väg till sjukhuset.

Uppdaterat: 2018-02-03 20:03
AudiS4 skrev:

Det är faktiskt så enkelt som att de har fyrhjulsdrift och bra däck och kan därför köra snabbare än dig när det snöar.

Jag var ironisk! Lycka till med ditt resonemang mot 70-plussarna på detta forum! Jag har försökt föklara fyrhjulsdriftens fördelar i sisådär 100 inlägg men det finns inga belägg för att en bil med fyrhjulsdrift är bättre på vägen vid halka....enligt pensionärsföreningen här..

Uppdaterat: 2018-02-03 20:23
FXX skrev:

Så brukar jag tänka när alla fyrhjulsdrivna bilar kör om mig på motorvägen när det snöar. Det är nog en transplantationsläkare på väg till sjukhuset.

Eller en bra donator.

Uppdaterat: 2018-02-03 20:37
Mycket vatten har runnit under hjulen...
FXX skrev:

AudiS4 wrote:Det är faktiskt så enkelt som att de har fyrhjulsdrift och bra däck och kan därför köra snabbare än dig när det snöar.
Jag var ironisk! Lycka till med ditt resonemang mot 70-plussarna på detta forum! Jag har försökt föklara fyrhjulsdriftens fördelar i sisådär 100 inlägg men det finns inga belägg för att en bil med fyrhjulsdrift är bättre på vägen vid halka....enligt pensionärsföreningen här..

Varför hålla på med detta löjliga ålderfacist snack FXX. Om man gillar 4 hjulsdrift eller inte har väl inget med ålder att göra utan erfarenhet av detta eller okunskap och myter (avundsjuka). Själv älskar jag 4 hjulsdriften på min XC60 nu i detta vinterföre, saltmodd eller körning på oplogade småvägar trots mina 65+. Så lägg av med att blanda in ålder i debatten, tack.

Uppdaterat: 2018-02-03 20:48
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
AudiS4 skrev:

Haha ja men om man inte begriper hur bra fyrhjulsdrift är, så är man förmodligen för gammal för att förstå bättre. Svårt att ändra på någons 70 åriga uppfattning, hur fel den än är.

Och ovanstående inlägg gäller dig med din slyngel, AudiS4. Snacka sak och inte ålder för gamla blir vi alla. Även du, kanske.

Uppdaterat: 2018-02-03 20:51
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

John2008 skrev: "Hur tänker du när du skriver att "De bägge vägavsnitten kan man inte skriva om i samma mening"? Det ska tilläggas att det finns sträckor på E20 även norr om Hova och söder om Vårgårda som är skyltat 80 km/h. För de som inte känner till E20 mellan Örebro och Göteborg, kan det vara värt att veta att vägen består i stort sett av en blandning mellan allt från motorväg (110 km/ h), 2+1-väg (100 km/h) och smalare väg (80 km/h)."

Poängen var att vägavsnittet söder om Hova är en usel väg som klassas som 80 km/h - helt riktigt. Norr om Vårgårda har vi en rejält bred väg som dessutom är rak - den klassades som en 100 km/h-väg för inte så lång tid sedan. Skillnaden är uppenbar.

Uppdaterat: 2018-02-03 21:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Jag körde under dagen från Örebro till Göteborg. Väglaget var varierande - minst sagt. Fram till Mariestad var det isgata, därefter saltat och i princip "blöt vägbana".
Strax söder om Mariestad kom jag ikapp en karavan med lastbil + 3 bilar som hängde efter densamma. På rakan efter första fartkameran så väntade jag på att någon skulle börja köra om lastbilen. Så skedde icke. Därefter började jag "plocka" bilarna en efter en. I varje fall så var det raska omkörningar - utan risk för andra.
Några kilometer senare var det dags att klara av lastbilen (som körde sina 85 km/h på en väg där det var 80 km/h tillåtet). Jag praktiserar fullgas vid de flesta omkörningar - så även vid denna. Det föll nu tydligen inte lastbilschaffisen på läppen.
En halvtimme senare ringer det på telefonen (hands-free naturligtvis) och samme lastbilschaffis ondgör sig över mitt körande. "Kör som en idiot" och "har du körkort" var väl meddelanden som han ville att jag skulle ta emot. Vid tillfället körde jag som vanligt - 90 km/h på mätaren = för fort.
Efter detta samtal började jag fundera på hur jag kör. För fort - ja, ofta men inte mer än +10 km/h. Fullgasomkörningar - ja, för det mesta (tycker nog att man ser motsatsen allt för ofta - och dess konsekvenser). Trängde jag lastbilen? Nej. Skvätte jag ner den? Nej. Tvingade jag den att bromsa? Nej.
Såhär i efterhand tycker jag nog att lastbilschaffisen skulle ha avstått från att söka upp mitt bilnummer på Transportstyrelsens hemsida för att sedan ringa firman för att sen skriva ner mitt telefonnummer - allt under färd.
Min snittfart under färden från Örebro till Göteborg var 77 km/h och efter Mariestad blev jag omkörd av 23 bilar.
Eller vad tycker ni?

John2008 wrote: Till att börja med kan man krasst konstatera att man inte får överskrida skyltad hastighet inte ens vid omkörning. Men att som lastbilschauffören klaga på andras körning genom att ringa, när hen själv kvalificerar sig för böter genom att köra för fort, gör att hen framstår som extra löjlig! Gjorde hen dessutom eftersökningar under färd bakom ratten för att kunna kontakta den omkörande bilisten, är det ju verkligen illa, för det är trafikfarligt om något.
Långa sträckor av E20 är skyltad med 80 km/ h och det finns goda skäl för det med både tanke på trafikmängd och hur vägen ser ut (den borde byggts om för länge sedan). Inga wire-räcken finns, men däremot en hel del fartkameror, utfarter och korsningar. Sträckan speciellt mellan Mariestad och Götene är klart förrädisk med mycket skymd sikt, men den är samtidigt ganska bred på flera ställen, vilket kan inbjuda till farliga omkörningar. Att hålla max. 80 km/h är därför en god idé för samtidigt får man sannolikt fritt från trafik framför sig och slipper risken med omkörningar.
Tyvärr är det många som kör alldeles för fort på E20 överlag och farter på 20-30 km/h för fort är inte ovanliga, men så händer det också en del olyckor. Det många glömmer bort är att hastighetsgränser inte enbart finns för trafiksäkerhetens skull utan också ur miljösynpunkt, alltså vad gäller utsläpp och ibland även ljudnivåer/ buller.
Hur fort gick egentligen omkörningen av bilarna och lastbilen och en bit framåt? Jag kan tycka att man bör hålla sig lite extra i skinnet om man kör en firmabil med dekaler, för då är det speciellt illa om man framstår som en trafikdåre.

Audi A5 SB skrev:

Det är 80 km/h söder om Hova och även 80 km/h norr om Vårgårda. De bägge vägavsnitten kan man inte skriva om i samma mening - om du förstår;-) Det är för mig obegripligt.
Omkörningen gick väldigt fort, sannolikt upp emot 120 km/h. Jag föredrar att bryta mot lagen vid dessa tillfällen. Bilen hade inga dekaler, chaffisen "tog mig" på reg-numret.

Hur tänker du när du skriver att "De bägge vägavsnitten kan man inte skriva om i samma mening"? Där du körde om är det skyltat 80 km/h. Det ska tilläggas att det finns sträckor på E20 även norr om Hova och söder om Vårgårda som är skyltat 80 km/h. För de som inte känner till E20 mellan Örebro och Göteborg, kan det vara värt att veta att vägen består i stort sett av en blandning mellan allt från motorväg (110 km/ h), 2+1-väg (100 km/h) och till smalare väg (80 km/h).

Hur som helst var lastbilschaufförens reaktion högst märklig. Kanske var det en ny förmåga på jobbet eller någon sur, vresig som skulle må bra av att byta yrke. Det kan inte vara sunt att bry sig om allt som händer i trafiken och speciellt inte en simpel omkörning, även om den sker i olaglig fart.

Uppdaterat: 2018-02-03 21:38
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John2008 skrev: "Hur tänker du när du skriver att "De bägge vägavsnitten kan man inte skriva om i samma mening"? Det ska tilläggas att det finns sträckor på E20 även norr om Hova och söder om Vårgårda som är skyltat 80 km/h. För de som inte känner till E20 mellan Örebro och Göteborg, kan det vara värt att veta att vägen består i stort sett av en blandning mellan allt från motorväg (110 km/ h), 2+1-väg (100 km/h) och smalare väg (80 km/h)."

Audi A5 SB skrev:

Poängen var att vägavsnittet söder om Hova är en usel väg som klassas som 80 km/h - helt riktigt. Norr om Vårgårda har vi en rejält bred väg som dessutom är rak - den klassades som en 100 km/h-väg för inte så lång tid sedan. Skillnaden är uppenbar.

Ok, men Trafikverket har valt att sänka hastigheten för vägen även där för den lever inte upp till dagens säkerhetskrav och trafikmängd. Den behöver helt enkelt byggas om för att kunna få höjd hastighet. Sen kör ju folk ofta ändå som de vill och kör som om standarden på vägen vore en helt annan.

Jag vet vägar som var breda, men inte mötesseparerade, som för länge sedan var skyltade med 110 km/h, men som nu efter ombyggnad till 2+1-väg har hastigheten 100 km/h.

Uppdaterat: 2018-02-03 22:03
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Är det inte tämligen löjligt att man har ett så kallat behov av att köra om på en 80-väg när den så kallade kön håller 85?

Sedan kan det faktiskt vara som så att ju fler bilar som tillkommer, desto farligare blir exakt samma väg, och därmed kan hastigheten behöva sänkas.
Dessutom måste man ta i beräknande att folk kör ännu fortare nu än förr, så om de flesta förut höll 100 på en 100-väg men i dag 110-120 så kan det innebära att sänker man till 80 så håller sig de flesta på 90 eller max 100.
Om ALLA höll skyltad hastighet samt bra avstånd till framförvarande så skulle man inte behöva sänka ahstigheten på så många vägar.
Det är inte svårare än så.

Uppdaterat: 2018-02-03 22:14
Xanthopteryx skrev:

Är det inte tämligen löjligt att man har ett så kallat behov av att köra om på en 80-väg när den så kallade kön håller 85?
Sedan kan det faktiskt vara som så att ju fler bilar som tillkommer, desto farligare blir exakt samma väg, och därmed kan hastigheten behöva sänkas.
Dessutom måste man ta i beräknande att folk kör ännu fortare nu än förr, så om de flesta förut höll 100 på en 100-väg men i dag 110-120 så kan det innebära att sänker man till 80 så håller sig de flesta på 90 eller max 100.
Om ALLA höll skyltad hastighet samt bra avstånd till framförvarande så skulle man inte behöva sänka ahstigheten på så många vägar.
Det är inte svårare än så.

Att det idag bara finns 250 trafikpoliser mot 1250 på 90-talet kan vara en bidragande orsak till sänkta hastighetsgränser också. Det är ju billigare att byta ut en skylt a 2000kr än att polisen ska se till att lagarna efterföljs.

Uppdaterat: 2018-02-03 22:24

Skulle vilja få till fartkameror á la Norge.
Ja, jag vet, lagändring först, men i allafall...
Skulle man börja mäta medelhastigheten skulle definitivt fler hålla tillbaka och trafiktempot sjunka.
Lägg därtill att man bötfäller bilen i stället för föraren så blir det än bättre.

Uppdaterat: 2018-02-03 22:26
Xanthopteryx skrev:

Lägg därtill att man bötfäller bilen i stället för föraren så blir det än bättre.

Ja det låter ju som en fantastiskt bra ide! Då får våra bilmålvakter ytterligare en marknad att tjäna pengar på!

Uppdaterat: 2018-02-03 22:31

Bilmålvakterna löser man ju enkelt genom att bilen förverkas vid x antal eller x kronor böter som ej betalas. Utan att behöva möga med kronofogde och annat.
"Betala senast x/x xxx, annars förverkas bilen".

Uppdaterat: 2018-02-03 22:35
Xanthopteryx skrev:

Bilmålvakterna löser man ju enkelt genom att bilen förverkas vid x antal eller x kronor böter som ej betalas. Utan att behöva möga med kronofogde och annat.
"Betala senast x/x xxx, annars förverkas bilen".

Då kanske man ska lösa det först, vilket man uppenbarligen inte gjort eftersom det finns folk som äger både 2 och 3000 bilar i landet.
Sedan blir det ju som med p-böterna, man skickar en räkning till målvakten med uppmaning att betala en bot...och sedan...ingenting. Eftersom vi inte har en polis som kan se till att lagar efterföljs så spelar det ju ingen roll hur lagstiftningen ser ut.

Uppdaterat: 2018-02-03 22:55