Vi Bilägares forum

Dags för vinterhjul

Dags för vinterhjul

Igår fick jag för mig att montera vinterhjul på ett par av bilarna. Jag försökte engagera några av snyltgästerna i hushållet.

Rigmor fick höger sida i uppgift.

Harry och Barbro gav sig på vänster

Alice letade efter domkraftsfäste på Chevan.

Det blev ett evigt kacklande om däcken med bäst mönster skulle vara bak eller fram.
Till slut kom de överens om att jag var överkucku (sa de driftkucku, kanske...) och så fick jag göra allt själv.
Konstaterade att däcken till Kian hade samma dimension sommar och vinter, 215/55-17, men att fälgarna var olika Sommar 7" breda med ET50 och vinter 7,5" med ET52,5. Vet inte om det är däcken eller dimensionerna som gjorde att styrningen kändes konstig efteråt.

Uppdaterat: 2017-10-29 14:14

Kommentarer

Hehehe...vad rart, dem små liven vill hjälpa till! Herrn i huset gör och de små liven ser över att det hela blir rätt utfört!
Det beror på hur konstigt som styrningen känns, bredden på fälg bor i mitt tycke ej kännas i styrningen på en modernare bil däremot så misstänker jag av egen erfarenhet att ET måttet kan spela in större mot vad som är den allmänna uppfattningen.

Uppdaterat: 2017-10-29 15:55

Jag kände skillnad i styrningen mellan sommar och vinterdäck på min förra Skoda. Med sommardäcken blev den mer känslig för ojämnheter i vägbanan. Vet inte om det berodde på olika ET mått eller på att det var olika däcksbredd. På min nuvarande X3:a har jag exakt samma dimensioner på sommar- och vinterhjulen och nu känner jag ingen skillnad i styrningen.

Uppdaterat: 2017-10-29 16:18

Funderar på att skaffa andra däck/fäljar till BMWn, vet inte om 255/40 är riktigt nyktert att ha som vinterdäck.

Uppdaterat: 2017-10-29 18:50

Räknar jag rätt att jag tappat ungefär 12 mm spårvidd? Styrningen känns inte lika livlig som innan vilket verkar rimligt om min beräkning stämmer.

Uppdaterat: 2017-10-29 19:39

AudiS4, räknar du inte galet nu?
På sommardäcken sitter fälgcentrum 50 mm från anliggning och i det andra 52,5 mm, dvs totalt 5 mm mindre spårvidd (inte 12 som jag skrev). Bredden ger ju bara utfyllnad och påverkar inte spårvidden.

Uppdaterat: 2017-10-30 09:30

Jag tror som AudiS4 att det främst är dom mjukare däcken som ger förändrad styrkänsla. Jag upplever att vinterdäck alltid gör bilen mera lättstyrd och får sämre vägkänsla. Har du sen kanske en okänslig elektrisk styrservo så kan den förstärka den känslan.

Uppdaterat: 2017-10-30 10:24

AudiS4,
Oavsett bredden på fälgen så ändras inte spårvidden. Den är definierad som avståndet mellan mitten på hjulen. Att fälgen tar större plats är irrelevant.

Uppdaterat: 2017-10-30 11:51
L. Mäkinen skrev:

AudiS4,
Oavsett bredden på fälgen så ändras inte spårvidden. Den är definierad som avståndet mellan mitten på hjulen. Att fälgen tar större plats är irrelevant.

Men eftersom bredare fälgar till en given bil oftare har ett högre ET (så att hjulen inte ska slå i plåten) så flyttas okså "mitten på hjulen" inåt.

Uppdaterat: 2017-10-30 12:39

Swemba,
Ja, det är ju de 2,5 mm mindre jag får per sida. Sen flyttar sig inte mittlinjen även om man gör fälgen en meter bred.
(Om man inte tar hänsyn till att den slår i fjädringen, hjulhuset osv...)

Uppdaterat: 2017-10-30 13:19

AudiS4,
Jag ville ha svar på frågan, läste in mig på ämnet, konstaterade att jag hade räknat fel och räknade sen om det. Under tiden hade du gett ett felaktigt svar här i tråden. I denna tråd har väl inget raderats? Inläggen är numrerade.

ET=måttet mellan fälgens anliggningsyta och centrum på fälgen. Flyttar man centrum 2,5 mm inåt minskar man spårvidden.

Uppdaterat: 2017-10-30 13:43

Är det inte lättare att hänvisa till någon typ av fakta än att bara skriva att du har fel och jag har rätt?

Audi skrev: "Du väljer att ignorera det och fortsätta gissa istället."
medans Mäkinen skrev i inlägget innan:
"Jag ville ha svar på frågan, läste in mig på ämnet, konstaterade att jag hade räknat fel och räknade sen om det"

Jag får inte det till att gissa..

Ett tips.. Tagga ner tonen i inläggen lite så kommer inte inlägg att mystiskt försvinna.... Provokationer raderas rakt av.

Uppdaterat: 2017-10-30 13:58

Detta med ET är ett evigt dilemma. Bilens satta ET mått styr spårvidden och spårvidden får ändras inom 15 mm vilket ger + - 7.5 mm per sida.
Spårvidden räknas ifrån hjulets mittlinje så att hjulets bredd äger ingen betydelse i detta fallet.

Uppdaterat: 2017-10-30 14:21

Jag förstår inte heller hur fälgbredden kan påverka spårvidden. Om vi tar en bil med 1500 mm spårvidd och 7.5 tum breda fälgar med ET 40. Sätter man på 9,5 tum breda fälgar med ET40 så kommer väl spårvidden fortfarande vara 1500 mm. Dock så kommer 9,5 tums fälgar sticka ut en tum mer på vardera sidan. Vill man att 9,5 tummarna ska sitta lika långt in som 7,5 tummarna måste man då ändra ET på de förstnämnda till 65,4, vilket i sin tur leder till att spårvidden minskar till 1449 mm.

Uppdaterat: 2017-10-30 14:34

AudiS4,
Inse att du har fel så känns det lättare.
Hur mycket hjulen sticker ut utanför skärmarna har inte med saken att göra när man breddar lika långt från mitten in under bilen. Spårvidden ändras inte av det utan enbart av ET-ändringen.

Skulle man bredda fälgen mer utåt så minskar man samtidigt ET-måttet. Hur breda däckavtrycken på marken än är så är det mitten som räknas.

Uppdaterat: 2017-10-30 15:07

Ju lägre ET-värde desto större spårvidd. Och så länge inte ET-värdet är 0 så påverkar fälgbredden spårvidden.
Hur kan det vara svårt att förstå?

Uppdaterat: 2017-10-30 15:17
L. Mäkinen skrev:

AudiS4,
Inse att du har fel så känns det lättare.
Hur mycket hjulen sticker ut utanför skärmarna har inte med saken att göra när man breddar lika långt från mitten in under bilen. Spårvidden ändras inte av det utan enbart av ET-ändringen.
Skulle man bredda fälgen mer utåt så minskar man samtidigt ET-måttet. Hur breda däckavtrycken på marken än är så är det mitten som räknas.

Mäkinen, det är precis tvärtom. Ändrar du fälgens bredd utan att ändra ET-värdet så ändrar du också hjulets axiella centrum.

Uppdaterat: 2017-10-30 15:24

Om man tittar på denna bild så är ET-måttet A och oavsett hur mycket C ändras så kommer inte A att följa med. Spårvidden mäts mellan centrum på detta hjul och det på andra sidan bilen.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-10-30 15:33

Kan inte annat se än att Mäkinen borde ha rätt i det han beskriver i inlägg #23.

Uppdaterat: 2017-10-30 16:14

Ja jag får väl också räkna mig till de dumma här då som inte inser hur olika fälgbredder kan förflytta det centrum från vilket spårvidden räknas (med bibehållet ET).

Uppdaterat: 2017-10-30 16:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Ja jag får väl också räkna mig till de dumma här då som inte inser hur olika fälgbredder kan förflytta det centrum från vilket spårvidden räknas (med bibehållet ET).

Dum är du inte bara det att detta är en typ av kuggfråga som måste förstås i många steg.
Själva bredden påverkar ingenting.
Däremot hur fälgens tvärsnitt ligger mot fälgbandet, ligger fälgbandet offset + eller -? En fälg med ET 0 är = +- 0 mitt i prick
Så om man tar 4,5" fälg och breddar den till 5,5" likvärdigt på båda sidor om centrum så har inte spårvidden ändrats alls.

Uppdaterat: 2017-10-30 18:16
Tvärnit skrev:

Så om man tar 4,5" fälg och breddar den till 5,5" likvärdigt på båda sidor om centrum så har inte spårvidden ändrats alls.

Typ.

Uppdaterat: 2017-10-30 18:40
Mycket vatten har runnit under hjulen...

...och detta var ju precis det som Mäkinen sa men blev motsagd på... Skulle vilja ha en beskrivning ifrån de som motsatte sig Mäkinens åsikter med en beskrivning på vilket sätt han skulle ha fel...

Uppdaterat: 2017-10-30 19:49

Jag kan krypa till korset och medge att jag hade fel. Det är som Mäkinen beskriver. Fälgens bredd påverkar inte språvidden så länge ET-värdet inte ändras.
Jag vet inte varför jag fick för mig att ET mättes från kanten ...

Uppdaterat: 2017-10-31 08:04

Enda sättet att mäta ET praktiskt är ju att mäta från kanten till anliggningsytan. Man får inte svaret på skjutmåttet, men en siffra att utgå ifrån. Att mäta från centrumlinjen är knepigare eftersom den inte går att lägga skjutmått mot.

Uppdaterat: 2017-10-31 08:38

Det hedrar dig Swemba - nu väntar vi bara på hur "Mr S4-Tvärsäker" skall förklara att Mäkinen ändå på nåt vis har fel...:)

Uppdaterat: 2017-10-31 09:13

L.Mäkinen, du har tur du som får hjälp :) Jag funderar på om jag ska lägga på mina ballongdäck, gick upp i bredd i år till 245/40 friktion då fälgarna är 9" breda, blir spännande att se hur det funkar i vinter

Uppdaterat: 2017-10-31 12:13

Ska du surfa på skaren med bilen? ;-)
Brorsan hade hjälp av sin treåriga dotter och menade att verktygskontrollen var bristande.

Uppdaterat: 2017-10-31 15:32

Jag har också bytt nu, men hos däckhandlare för jag hade köpt nya vinterdäck också. Hankook W616, har ju lyckats helt Ok i tester och har bra priser. Känns lite grövre än mina Michelin X-ice, lite mer ljud från vägen. Rullmotståndet tror jag är ung samma men har kört för lite än för att kunna bedöma det. Vi får väl se när vintern kommer... här i södra Mellansverige dröjer den tydligen ett tag till, men är ju bra vara förberedd..

Uppdaterat: 2017-11-06 09:33

Jag råkade på isgata i fredags när jag skulle till jobbet så jag är glad att vinterhjulen var på trots att de är utan dubb.

Uppdaterat: 2017-11-06 09:44

Igår, byter jag vinterdäck, tvätta fälg och navkapslar ut sommardäck samt låna stor rör att ta loss hårt eftersom är åtragningmoment 140 nm hos OKQ8 själv totalt 255 kr på under 2 timmar. Körde 10 minuter kom kontrollampa lyser "Behöver service däck" jag försökte återställning men det går inte. Idag, åkte till Hedin Bil Uppsala och tala om att hur man gör att trycka knapp för aktivering till vinterdäck? Verkstad säger att det går inte själv utan måste lämna till bilverkstad för det har programmera och aktivera från sommar till vinterdäck. Jag väntar 10 minuter så är färdigt och kvitto står 412 kr inkl moms att betala. Hmmm :-(

Uppdaterat: 2017-11-09 13:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja, ett av kriterierna när jag bytte bil senast var att TPMS-systemet skulle vara ABS-baserat så att man själv kan kalibrera däcktrycket - och för att slippa dyra sensorer i alla hjul. Jag provade bl a den då nya Astran men vill minnas att försäljaren påstod att man även på den skulle kunna kalibrera systemet själv. Dock föll den på andra punkter så han slapp demonstrera TPMS-kalibreringen.

Uppdaterat: 2017-11-09 19:15

Precis Pi,köper man ett toksystem så har man inte rekat vad som gäller.
Kan iofs vara lätt att missa om man inte har ngt "intresse".

Uppdaterat: 2017-11-09 19:18
Pi skrev:

Ja, ett av kriterierna när jag bytte bil senast var att TPMS-systemet skulle vara ABS-baserat så att man själv kan kalibrera däcktrycket - och för att slippa dyra sensorer i alla hjul. Jag provade bl a den då nya Astran men vill minnas att försäljaren påstod att man även på den skulle kunna kalibrera systemet själv. Dock föll den på andra punkter så han slapp demonstrera TPMS-kalibreringen.

iTPMS ja, det man skall kolla efter. Inte dTPMS (eller TPMS för då vet man inte vilket som används).

Uppdaterat: 2017-11-09 19:19

Jodå - jag vet också att det heter iTPMS resp dTPMS men sånt står aldrig i reklambroschyren och bilnasarna talar inte heller i de termerna så "ABS-baserad TPMS" är nog enklare att använda när man kommunicerar med bilnasarna. Och be gärna nasaren demonstrera hur man gör. Det tillämpade jag för många år sen när det gällde hur enkelt/svårt det var att byta glödlampor (halogen) och resultaten var i många fall "intressanta"...:)

Uppdaterat: 2017-11-09 19:50

KIAn har sensorer i ventilerna på sommardäcken, men inte på vintern. Det var flipperspelskänsla på panelen första åkturen och sen slutade det blinka och pipa.

Uppdaterat: 2017-11-09 20:53
GF skrev:

Igår, byter jag vinterdäck, tvätta fälg och navkapslar ut sommardäck samt låna stor rör att ta loss hårt eftersom är åtragningmoment 140 nm hos OKQ8 själv totalt 255 kr på under 2 timmar. Körde 10 minuter kom kontrollampa lyser "Behöver service däck" jag försökte återställning men det går inte. Idag, åkte till Hedin Bil Uppsala och tala om att hur man gör att trycka knapp för aktivering till vinterdäck? Verkstad säger att det går inte själv utan måste lämna till bilverkstad för det har programmera och aktivera från sommar till vinterdäck. Jag väntar 10 minuter så är färdigt och kvitto står 412 kr inkl moms att betala. Hmmm :-(

Helt sjukt system helt enkelt.
ABS baserat skall det vara och det funkar klockrent på min bil.
1hg smyg punka registreras omg
Att välja att vara utan är ju också sämst.
Att avaktivera om det går är ju ingen bra idé.
Kul att sabba en alufälg för 3-4000 bara för att man inte visste att man hadde lite luft.

Uppdaterat: 2017-11-09 23:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Opels system är typ en avancerad bilstereo där det lyser en massa helt i onödan... det finns inte mycket för ägaren där vad gäller bilen. GM=Business Amerikanerna betalar för att slippa...
Tacka vet jag VAG/VW där att kalibrera däcken är en baggis då systemet når in djupt och är ett föredöme i användarvänlighet.
Toyota står inte VW långt efter i funktion och jag kan lätt kalibrera däcken men att layouten är lite lätt överdriven, "nice" är inte alltid det samma som bra.

Uppdaterat: 2017-11-10 07:48

Opel som kan ställa 3 programmera är ECO, lätt och full finns inställningar men nu vet jag att går ej ändra själv som byter däck då måste till verkstad att ta kalibrering med OBD aktivera. Nu vet jag båda Opel och Toyota att gå till verkstad o programmera. Ingen problem med Seat, Skoda och VW som kan gör det själv återställa program genom färddator när man byter däck. En fråga hur går det med nya Renault Megane årsmodell 2017 om gör det själv däckbyte att återställa själv med däckvarningsystem?

Uppdaterat: 2017-11-10 09:11
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

Det tillämpade jag för många år sen när det gällde hur enkelt/svårt det var att byta glödlampor (halogen) och resultaten var i många fall "intressanta"...:)

Modigt. Jag brukar dra mig för att be om "demonstrationer" efter ett debackel där jag frågade om hur man fäller baksätena för att få till ett lastutrymme. Det slutade med att all tillgänglig personal bökade och bänglade från alla upptänkliga dörr- och lucköppningar men ändå misslyckades. Eller i alla fall medan jag fortfarande var kvar.

Uppdaterat: 2017-11-10 15:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tänk om PSA börjar gräva i Opels historia och knåpar ihop en ny och modern Kapitän, Admiral eller Diplomat. Blir det så ska jag överväga att bli Opelägare igen.

Uppdaterat: 2017-11-10 18:58
Världens vackra... skrev:

Tänk om PSA börjar gräva i Opels historia och knåpar ihop en ny och modern Kapitän, Admiral eller Diplomat. Blir det så ska jag överväga att bli Opelägare igen.

Det kan nog bli så om man får lita till strategin.
Däremot aktar man nog sig för att använda de gamla namnen, de härstammar ju delvis från 1930-talet och ger en besk bismak!

Men nu handlar ju tråden om vinterhjul förstås!

Uppdaterat: 2017-11-10 19:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
GF skrev:

Opel som kan ställa 3 programmera är ECO, lätt och full finns inställningar men nu vet jag att går ej ändra själv som byter däck då måste till verkstad att ta kalibrering med OBD aktivera. Nu vet jag båda Opel och Toyota att gå till verkstad o programmera. Ingen problem med Seat, Skoda och VW som kan gör det själv återställa program genom färddator när man byter däck. En fråga hur går det med nya Renault Megane årsmodell 2017 om gör det själv däckbyte att återställa själv med däckvarningsystem?

Volvo är också ABS så ingen kostnad här inte.

Uppdaterat: 2017-11-10 21:01

Idag fick även jag på vinterdäcken, och kommer åka odubbat, det var längesedan sist. Good Year nånting står det på gummit, vi får se om det funkar med bakhjulsdrift och min lutande gårdsplan.

Uppdaterat: 2017-11-11 16:24
Rikard skrev:

Idag fick även jag på vinterdäcken, och kommer åka odubbat, det var längesedan sist. Good Year nånting står det på gummit, vi får se om det funkar med bakhjulsdrift och min lutande gårdsplan.

Rugga isen om det blir problem. (Fuktig) stenkross blandat med salt är bra också att strö på vid problem.

Uppdaterat: 2017-11-11 17:21

Noterade efter en tur till stan igår att vinterdäcken är betydligt mjukare, bilen går som på bomull, trots samma storlek /profil som sommardäcken.

Uppdaterat: 2017-11-12 13:24
GF skrev:

Igår, byter jag vinterdäck, tvätta fälg och navkapslar ut sommardäck samt låna stor rör att ta loss hårt eftersom är åtragningmoment 140 nm hos OKQ8 själv totalt 255 kr på under 2 timmar. Körde 10 minuter kom kontrollampa lyser "Behöver service däck" jag försökte återställning men det går inte. Idag, åkte till Hedin Bil Uppsala och tala om att hur man gör att trycka knapp för aktivering till vinterdäck? Verkstad säger att det går inte själv utan måste lämna till bilverkstad för det har programmera och aktivera från sommar till vinterdäck. Jag väntar 10 minuter så är färdigt och kvitto står 412 kr inkl moms att betala. Hmmm :-(

Låter som det kan löna sig lämna in däcken på deras däckhotell och låta dom sköta skiftningen. Lär inte kosta nämnvärt mer, då ingår programmeringen och du slipper jobbet. Varför krångla när man inte måste?

Uppdaterat: 2017-11-12 14:41
Rutger Jönåker skrev:

GF wrote:Igår, byter jag vinterdäck, tvätta fälg och navkapslar ut sommardäck samt låna stor rör att ta loss hårt eftersom är åtragningmoment 140 nm hos OKQ8 själv totalt 255 kr på under 2 timmar. Körde 10 minuter kom kontrollampa lyser "Behöver service däck" jag försökte återställning men det går inte. Idag, åkte till Hedin Bil Uppsala och tala om att hur man gör att trycka knapp för aktivering till vinterdäck? Verkstad säger att det går inte själv utan måste lämna till bilverkstad för det har programmera och aktivera från sommar till vinterdäck. Jag väntar 10 minuter så är färdigt och kvitto står 412 kr inkl moms att betala. Hmmm :-(
Låter som det kan löna sig lämna in däcken på deras däckhotell och låta dom sköta skiftningen. Lär inte kosta nämnvärt mer, då ingår programmeringen och du slipper jobbet. Varför krångla när man inte måste?

Ja, det tycker jag ändrat att gå till service än jag byter själv med däck nästa gång i April 2018. Just fick jag i brevlådan som heter Bilforum i Enköping för hjulbyte med visuell bromskontroll till Opel. (TPMS kalibrering ingår i priset) (Ord. pris 450 kr) 349 kr*.
*Erbjudande avser fyra kompletta hjul.
Just blir det ingen för mig på Hedin Bil som är för dyrt, slarv, kölapp för kund och ingen fri lånebil utan måste betala hos MABI hyrbil finns vid Hedin bil.
Det blir nytt för mig Bilforum i Enköping.

Uppdaterat: 2017-11-12 14:57
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - Låter som ett bra erbjudande jmfr Hedin. :)

Uppdaterat: 2017-11-12 15:16

Man kan ju undra varför just "Opel" alltid ska strula till och sedan förväntar man sig att kunden kommer att återvända vilket han garanterat "INTE" kommer att göra.

Bytte hos däckspecialisten här i trakten för 200 kr. Känns som vinterdäcken är mer lätt rullande och att motorn har typ 20 hk extra. Bytte även där i våras till sommardäcken men ändå klarar inte deras mutterdragare att dra av alla bultar utan dom får ta en lång stång som dom använder som hävarm. Finns ju ingen salt på sommaren men ändå blir hjulmuttrarna fastrostade. När jag byter från vinterdäck till sommardäck brukar dom använda hävarm på nästan samtliga hjulmuttrar. Enligt Audi ska man inte använda kopparpasta eller aluminiumpasta.

Uppdaterat: 2017-11-12 16:17
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats1 skrev:

Man kan ju undra varför just "Opel" alltid ska strula till och sedan förväntar man sig att kunden kommer att återvända vilket han garanterat "INTE" kommer att göra.
Bytte hos däckspecialisten här i trakten för 200 kr. Känns som vinterdäcken är mer lätt rullande och att motorn har typ 20 hk extra. Bytte även där i våras till sommardäcken men ändå klarar inte deras mutterdragare att dra av alla bultar utan dom får ta en lång stång som dom använder som hävarm. Finns ju ingen salt på sommaren men ändå blir hjulmuttrarna fastrostade. När jag byter från vinterdäck till sommardäck brukar dom använda hävarm på nästan samtliga hjulmuttrar. Enligt Audi ska man inte använda kopparpasta eller aluminiumpasta.

Momentdrar de verkligen? Med rätt moment...
Jag har ett typ tre-fyra dm långt skaft. Lossnar alltid. Men då drar jag ju med momentnyckel också.

Uppdaterat: 2017-11-12 17:59