Vi Bilägares forum

Privatpoliser i trafiken

Privatpoliser i trafiken

Vad är det som gör att vissa ser sig själva som privatpoliser och blockerar för andra som gör något olagligt?
I morse hade någon form av olycka inträffat på E18 vid Jakobsberg och köerna var betydligt längre än vanligt. Waze talade om för mig att jag borde svänga av vid Kallhäll och när det var cirka en kilometer kvar till avfarten gled jag ut i vägrenen.
De första 30 bilarna släppte fram mig, men sen var det en äldre herre som gled ut på vägrenen enbart för att blockera för mig. Jag fick ligga bakom honom fem-sex minuter innan andra bilar också passerade och då följde jag med. Han försökte blockera igen, men "hann" inte ut. Vad är det för vinst en sån människa ser med att jag inte passerar?
Han tyckte tydligen jag var extremt intressant för han fotograferade mig i backspegeln.

Jag kan förstå att man inte uppskattar att bli passerad i 60-80 km/h på några dm avstånd, men jag körde i under 20 km/h. Hade jag inte gjort det hade jag träffat hans Mondeo.

Det är likadant när det är kö och man kommer med mc mellan bilarna. 99% av bilisterna öppnar luckan så gott de kan och någon sur-janne gör tvärtom.
När jag tog körkort fick jag lära mig en massa regler (jodå, även vägrenskörningsförbud på motorväg) och en av de viktigaste var att visa hänsyn i trafiken och inte blockera för andra. Hur vet man att den som vill förbi inte är läkare som ska rädda ett liv?

Uppdaterat: 2017-08-28 09:37

Kommentarer

Du gjorde fel som körde i vägrenen, helt klart.
Inte för att du körde om där, det skiter jag i, men du och surpelle tillsammans kan ju hindra den där ambulansen, som ska ta sig fram där.....
Vi har ju inte fått in det där med att göra mitten fri, som tyskar mfl är duktiga på.....
Han ville väl inte att du skulle före helt enkelt....
Med mc brukar jag köra i mitten, här hemma, i vägrenen utomlands, tyskar brukar bli privatpoliser, och mitten är för brådskande ssler, läs blåljus.....

Uppdaterat: 2017-08-28 09:56

Kanske blir man lite bortskämd med att det är lätt att ta sig fram på MC och "glömmer bort" att man sitter i en bil och plötsligt tar mer plats och märks mer.

Uppdaterat: 2017-08-28 10:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Instämmer med föregående: Vägrenen är till för brådskande. Det vill säga räddningstjänst och eventuella anhöriga samt förlossningsakuta. Jag har själv gjort detta då frugan kvaddade totalt. När någon var i vägen gick jag ut för att prata och allt löste sig. Jag kunde kryssa mig fram via vägren och mellan filerna på motorvägen.
Varför kunde jag inte åka hela vägrenen? För att den var blockerad! Inte avgöra någon stresspitt docking utan av lastbilar som glidit ut när den försökt bromsa på den curlinghala is som rådde (det absolut jävligaste halva jag varit med om på en väg!)
Så, håll dig i din fil tills avfarten kommer.
Punkt.

Uppdaterat: 2017-08-28 12:37

Det här är ett fenomen som jag tycker ha tilltagit på senare år. Har upplevt att även lastbilar lägger sig i mitten vid köbildning på motorväg (innan vägarbeten och dylikt) för att hindra trafikanter som vill köra förbi hela kön och tränga sig in längre fram. Det må vara förståeligt på många sätt att göra så, ty det är irriterande med sådana som tränger sig före. Men man får aldrig ta lagen i egna händer, så det som dessa herrar pysslar med - oavsett det gäller exemplet ovan eller det jag nu drar upp - är ett lagbrott.

MVH AL

Uppdaterat: 2017-08-28 12:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Privatpolisen är sjuk person så är det enligt mitt sätt att se men jag har på senare tid upplevt ett par riktigt massiva köbildningar och tumregeln är den att man rättar sig in i ledet och håller sig till tåls, vägrenen är en no go zone och den tar inte MC heller fastän att det är lätt med MC att dribbla sig fram, nej de ställer sig fint i kö.
Anledningen att folk låser kö det är enbart för att det finns gott om dem som kommer ilande ur båda sidor och kräver en plats i ledet långt framme och då nyper man ihop, vi har här på ort mycket av att jag ska fram! I en jämförelse så är de större städerna inklusive Stockholm en fröjd att köra i.

Uppdaterat: 2017-08-28 13:40

Har också märkt att fler och fler lastbilar går ut och blockerar omkörning, speciellt vid 2 till 1-väg när man börjar närma sig den enfiliga sträckan. Jag har en hyfsat snabb bil och är helt säker på att fixa en omkörning, men blir allt som oftast stoppad numera och i stället får man ställa sig på bromsen.

// Krister

Uppdaterat: 2017-08-28 17:46
Lite krokigt är också rakt

Det har jag aldrig upplevt, Krister.
Ser inte anledningen till det heller...
Som Audi påpekar är det ju ett lsgbrott att hindra trafiken vid köbildning som en del av mina kollegor gör, ligga mitt i....
3000 spänn kostar ett sånt tilltag....
Men det ger faktiskt resultat, om det är tex vid en chikan innan ett vägbygge, det flyter bättre längre fram, vilket ökar tempot totalt.
Om folk kunde lära sig att gå in i ledet lite tidigare, så hade det blivit bättre flyt.
Jag släpper snällt in i kön, förutom ända framme vid skylten, för då har jag hunnit bli så jävla irriterad på de som ska om allt och alla, att kan jag blockera dom gör jag det.....
Lite roadrage gör gott för blodtrycket....

Uppdaterat: 2017-08-30 21:06

Nu när jag åkt hoj till jobbet så inser jag att vi har en hel del privatpoliser ute på vägarna, men den stora massan är faktiskt väldigt bra.
Det som stör mig är när man demonstrativt ligger kvar i ytterfilen på en motorväg för att minsann hävda rätten att göra detta istället för att flytta på sig och släppa förbi folk som vill om. Efter några år utomlands så sitter det lite inlärt att man inte ligger och dräller i ytterfilen.
Samma gäller ju när man kryssar i stockholmstrafiken, jag kan förstå att det retar bilister att jag kan ta mig fram med hojjen, men att blockera eller prejja känns inte ok.
Återigen, den stora massan är faktisk hjälpsamma och flyttar på sig, men det finns helt klart en del nötter som sannolikt riskerar att få sidospegeln avslagen eller liknande varje dag, bara för att få känna lite makt.

Uppdaterat: 2017-08-30 22:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Världen är full av dem. Privatpoliser. Det ska statueras exempel in i helvetet, gärna längre. INGEN ska komma för idioten som valt fel tid/fil/plats. Det är så ledsamt. Ser det varje dag.
Själv försöker göra lucka för nån som står med blinkern ute, kommer han in rullar den filen fortare och antagligen min egna med. Bara att inse att vi är många som ska åt samma håll. Om nån har brått, har de väl en orsak eller bara dumma i huvet. Inget av det är min ensak. Brått kan man ha av en miljon orsaker men oftast, om man rannsakar sig, handlar det nästan alltid om att om man kommit iväg lite tidigare (isch 10min?) så hade man inte behövt stressa så i grunden är handlar det om planering?

Lastbilschaffisar som tränger andra som väver in där det ska vävas vid vägarbeten (alltså framme vi vägarbetet) skulle ju hängas i hälarna och hänga där tills de inte vill hänga mer. Galenskap som är totalfarlig. Såg detta en gång och det var kopplat till allsmäktige nånting att inte alla dog. En bilist kör (av någon anledning) i c:a 100 förbi "kön" då omkörningsfilen är ledig, lastbilen svänger ut och antagligen ser inte bilisten detta och kör förbi lastbilen så nära att jag tror inte man fick ett overheadpapper mellan bil och lastbil. Kunde blivit en dödsolycka rakt av.
Till vilken nytta? Lastbilschaffis med litet tänkorgan?
Man kan nog gnälla en del, jag är inte på nått sätt felfri men med stor tyngd kommer stort ansvar, det verkar allt för få lastbilsnissar inse. När bilisten är död är den död, det går inte att byta växel då...

Uppdaterat: 2017-08-31 16:00
/Hilife

En av mina bilar har, med förre ägaren råkat extra illa ut vid en sådan manöver som ts beskriver. Kö på motorvägen och föraren tycker då, -jag smiter de hundra meterna fram till avfarten på vägrenen - Sagt och gjort, svänger höger ut i vägrenen och - attans, där smäller det hårt i höger framdörr, för där kom polisbilen. Föraren körde dessutom på grönplåt för det var honom jag senare köpte bilen av.
Det blev dyrt.
.
I övrigt har jag inget till övers för privatpoliser.

Uppdaterat: 2017-08-31 16:32

Utanför ämnet, men önskade att jag var polis här om dagen.
En herre (i en Skoda förstås) körde lite sakta hemåt en eftermiddag, kön var lång efter, alla låg för nära varandra utom jag som alltid håller behörigt avstånd till den framför, vill ju ha en sträcka att accelerera på ifall tillfälle för omkörning uppstår.
Men bilen bakom herren slog alla rekord, jag trodde nästan att den hakat fast på dragkroken.
Efter 2 km svängde jag in till macken för att tanka, det gjorde även kända bil, och vi hamnade vid samma pump fast på varsin sida, och jag kunde inte låta bli.
Tur för dig att jag inte är polis, sa jag med en trevlig röst "Vadå ???" Sa kvinnan i min egen ålder (50+)
Med det avstånd du höll till bilen framför på vägen hit, hade jag dragit in ditt körkort på stående fot, och rapporterat dig för vårdslöshet i trafik, men nu är jag ingen polis, så det är lugnt, ha en bra dag.
Kvinnan kollade bara på mig med uppspärrade ögon och öppen mun, men det kom inga ord.

Uppdaterat: 2017-08-31 21:15

+10000 på den Rikard!
Hennes problem var att hon inte hade en aning!!

Uppdaterat: 2017-08-31 21:19
*Robban

Intressant att det var en kvinna som körde så, annars brukar det nog vara mest män som gör så. Och då handlar det nog om en markering mot framförvarande. I fallet med kvinnan lät det som att hon bara körde så, utan att mena nåt särskilt.

Hur är det förresten med autobroms, kan den stävja detta beteende en del?

Uppdaterat: 2017-08-31 21:26

Nä, autobromsen kommer inte att agera där, så länge som bilen framför inte bromsar.
På Volvon så skulle jag få en eller tre ilskna dioder i vindrutan vid ett sådant läge.
Inte heller den adaptiva farthållaren skulle inte förhindra det eftersom du själv kan köra "innanför" avståndet, men Volvon stänger då av farthållaren efter 1 minut som man "kör själv".

Uppdaterat: 2017-08-31 21:29
*Robban

Jag pendlar 15mil om dagen in till sthlm och jag ser mycket skit.. men jag skulle aldrig blocka någon som jag anser gör fel.. man vet inte varför någon har bråttom och jag kan inte heller sitta och vara arg hela tiden.

Uppdaterat: 2017-08-31 21:33

Råkae ut för en mycket märklig sak idag som gav mig lust att leka polis - men avstod. Blev på motorvägen omkörd av en man i en liten Renault Scenic av äldre modell, höll väl 2 km/h högre fart än mig och vek ned så snabbt att jag fick kasta ut min bil på vägrenen för att undvika kollision. Nå, vi valde samma avfart direkt efteråt vilket väl var orsaken till hans märkliga manöver. Väl ute på nästa fyrfiliga väg lunkar han vidare i ca 80 km, så jag kör förbi, lägger mig i tillåtna 110 + lite till. En mil senare dyker herrn upp i backspegeln med mycket god fart - tills han lägger sig i ytterfil 100 meter bakom mig. Där ligger han sedan i 2-3 kilometer och vinglar lite mellan inner och ytterfil så ingen törs eller kan komma förbi, sedan accelererade han förbi mig precis vid 400-meters markeringen innan det blir 2+1 väg, och svänger en gång till in så snävt att jag får parera åt höger för att rädda framflygeln. Väl förbi sänks farten till 80 igen - men jag valde att stanna bakom de två mil jag hade kvar hem, vågade helt enkelt inte försöka ta mig förbi.

Uppdaterat: 2017-08-31 22:56
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Ja det där är märkligt. På en lång resa i vintras körde jag om/blev omkörd av samma bil 6 ggr. Det roliga var att jag stannade i Sundsvall för att äta efter 5 omkörningar. I Timrå en bit utanför Sundsvall kom bilen om mig igen för att nån km senare somna in igen, jag åkte om och ökade farten på farthållaren 10km/h nån mil, sen var han borta.

Uppdaterat: 2017-08-31 23:41

När det inte längre finns några trafikpoliser på svenska vägar så är det en rätt självklar utveckling att privatpersoner börjar ta på sig polisens roll. Snart lär vi även ha medborgargarden som patrullerar gatorna.

Uppdaterat: 2017-09-01 14:59

Postnord-chaufför slog ner bilist på E6.

"Postnordchauffören svänger fram och tillbaka över E6:an för att hindra en bilist.
Till slut blockerar han vägen med sin lastbil, lämnar förarhytten och delar ut flera slag i ansiktet på bilisten.
– Han gick ner för räkning, säger ett vittne."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aAe17/postnord-chauffor-slog-ner-bilist-pa-e6-surrealistiskt

En företagspolis?

Uppdaterat: 2017-09-08 02:44
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Finns chaufförer som inte skall vara ute på vägarna, skönt att stollen kört sina sista meter för PostNord i alla fall, men nu blir han väl civilare...

Uppdaterat: 2017-09-08 06:26
*Robban

Tror fan att inte paketen kommer fram när dom ska extraknäcka som poliser också.

Uppdaterat: 2017-09-08 06:59

Nästa förväntade steg, i övergången till att Sveriges trafikanter ska vara som alla andra värstingar, blir medhavda vapen eller tillhyggen som lätt kan tas fram vid behov. Man måste ju försvara sig, brukar det heta, och därmed eskalerar det hela. Hög sittposition och laminerade sidorutor kanske kan vara något.

Uppdaterat: 2017-09-08 12:28
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det som är intressant och som det borde forskas lite mer på är varför detta beteende uppstår.
Är det så att människan som leker trafikpolis är oerhört laglydig och tycker att alla andra ska vara det? Någon som har bara har en risig dag och tar ut det på medtrafikanter? En människa som egentligen har väldigt lite problem och behöver något att bli frustrerad på? Någon som är formad av landets lagar och regler och inte kan tänka utanför boxen och lackar ur när någon annan tar ut svängarna?
Visst, det finns trafikpoliser i andra länder men upplever att samspelet i t.ex. Indien eller Turkiet mellan trafikanter är betydligt högre, alla verkar inse att dom sitter i samma båt och då måste man komma överens. Någon som blockerat vägen likt Postnord mannen hade sannolikt blivit lynchad.

Uppdaterat: 2017-09-08 13:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
EnannanRobban skrev:

Finns chaufförer som inte skall vara ute på vägarna, skönt att stollen kört sina sista meter för PostNord i alla fall, men nu blir han väl civilare...

Finns många förare! som inte skall vara ute på vägarna.
Vägrar tro på det som står i artikeln att inget hade hänt innan.

Uppdaterat: 2017-09-08 17:58
Reverend Benny skrev:

Det som är intressant och som det borde forskas lite mer på är varför detta beteende uppstår.
Är det så att människan som leker trafikpolis är oerhört laglydig och tycker att alla andra ska vara det? Någon som har bara har en risig dag och tar ut det på medtrafikanter? En människa som egentligen har väldigt lite problem och behöver något att bli frustrerad på? Någon som är formad av landets lagar och regler och inte kan tänka utanför boxen och lackar ur när någon annan tar ut svängarna?
Visst, det finns trafikpoliser i andra länder men upplever att samspelet i t.ex. Indien eller Turkiet mellan trafikanter är betydligt högre, alla verkar inse att dom sitter i samma båt och då måste man komma överens. Någon som blockerat vägen likt Postnord mannen hade sannolikt blivit lynchad.

Jag tror stress, och upplevd stress, ligger bakom mycket. Folk i dag bara SKALL FRAM oavsett. Det viktigaste är jaget och att man kommer fram fortast möjligt, vilket då ofta slutar med att man kommer fram mycket senare i stället...
Lägg därtill, som i aktuellt fall nu med chaffisen, att det mycket troligt är en oerhört pressad situation i arbetslivet. Du MÅSTE köra den där 5-timmarsträckan på 4:30, och dessutom fick du ingen löneförhöjning de senaste gångerna. Lägg därtill att frugan kanske fick sparken i går. Och så vidare.
Oftast ligger det nog både uppdämda och färska saker. Titta bara på dig själv: Hur beter du dig mot omgivningen om du är sen på morgonen, det var punka på bilen, snö och elände med fastfruset lås, en idiot prejar dig sedan på väg till jobbet och när du väl kommer fram så hade du visst glömt matlådan på hallmattan... Kliver du då in till dina arbetskamrater med ett strålande leende glatt hejande ett friskt "God morgon alla underbara kollegor!" och sätter igång att arbeta med full lust och glädje?
Sannolikheten är nog liten... Jämför det med att du i stället vaknade i mycket god tid, frukosten var serverad denna morgon av någon omtänksam i familjen och till morgonkaffet ser du att du minsann vunnit 500.000 på lotto! Kommer du då fram, i tid såklart, till jobbet och är surmulen, muttrar, blänger och bara låser in dig på ditt rum?
I exempel ett: Till slut rinner bägaren över - det gör det för alla förr eller senare. VIssa tidigare. Exempelvis personer med ADHD har medfött en sämre impulskontroll och större humörsvängningar jämfört med normalstörda. För dessa kan minsta sak leda till stort elände och detta är något som är oerhört svårt att 'träna bort'. ite som att en halvförlamad har svårt att gå i trappor. Hur mycket personen än tränar så kommer det aldrig att bli lika enkelt som för en ickeförlamad.
Så, många saker kan ligga bakom. Antagligen lika många som det finns människor som reagerar på detta sätt.

Uppdaterat: 2017-09-08 18:08
Xanthopteryx skrev:

Reverend Benny wrote:Det som är intressant och som det borde forskas lite mer på är varför detta beteende uppstår.
Är det så att människan som leker trafikpolis är oerhört laglydig och tycker att alla andra ska vara det? Någon som har bara har en risig dag och tar ut det på medtrafikanter? En människa som egentligen har väldigt lite problem och behöver något att bli frustrerad på? Någon som är formad av landets lagar och regler och inte kan tänka utanför boxen och lackar ur när någon annan tar ut svängarna?
Visst, det finns trafikpoliser i andra länder men upplever att samspelet i t.ex. Indien eller Turkiet mellan trafikanter är betydligt högre, alla verkar inse att dom sitter i samma båt och då måste man komma överens. Någon som blockerat vägen likt Postnord mannen hade sannolikt blivit lynchad.
Jag tror stress, och upplevd stress, ligger bakom mycket. Folk i dag bara SKALL FRAM oavsett. Det viktigaste är jaget och att man kommer fram fortast möjligt, vilket då ofta slutar med att man kommer fram mycket senare i stället...
Lägg därtill, som i aktuellt fall nu med chaffisen, att det mycket troligt är en oerhört pressad situation i arbetslivet. Du MÅSTE köra den där 5-timmarsträckan på 4:30, och dessutom fick du ingen löneförhöjning de senaste gångerna. Lägg därtill att frugan kanske fick sparken i går. Och så vidare.
Oftast ligger det nog både uppdämda och färska saker. Titta bara på dig själv: Hur beter du dig mot omgivningen om du är sen på morgonen, det var punka på bilen, snö och elände med fastfruset lås, en idiot prejar dig sedan på väg till jobbet och när du väl kommer fram så hade du visst glömt matlådan på hallmattan... Kliver du då in till dina arbetskamrater med ett strålande leende glatt hejande ett friskt "God morgon alla underbara kollegor!" och sätter igång att arbeta med full lust och glädje?
Sannolikheten är nog liten... Jämför det med att du i stället vaknade i mycket god tid, frukosten var serverad denna morgon av någon omtänksam i familjen och till morgonkaffet ser du att du minsann vunnit 500.000 på lotto! Kommer du då fram, i tid såklart, till jobbet och är surmulen, muttrar, blänger och bara låser in dig på ditt rum?
I exempel ett: Till slut rinner bägaren över - det gör det för alla förr eller senare. VIssa tidigare. Exempelvis personer med ADHD har medfött en sämre impulskontroll och större humörsvängningar jämfört med normalstörda. För dessa kan minsta sak leda till stort elände och detta är något som är oerhört svårt att 'träna bort'. ite som att en halvförlamad har svårt att gå i trappor. Hur mycket personen än tränar så kommer det aldrig att bli lika enkelt som för en ickeförlamad.
Så, många saker kan ligga bakom. Antagligen lika många som det finns människor som reagerar på detta sätt.

Bra inlägg där!!!

Uppdaterat: 2017-09-08 20:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

De lastbilschaufförer som hindrar de som vill åka i ytterfilen gör ju ofta detta vid sådana situationer där 2 filer skall bli 1 lite längre fram och tror man att det går fortare för alla att ta sig igenom detta 1-filiga område om de 2 filerna går ihop just före det 1-filiga området så borde man nog studera "kö-dynamik" lite mera. Det är nog t ex ingen tillfällighet att man förbjuder omkörningar på 2+1-vägen norr om Gävle vid vissa högtrafik-tillfällen och min personliga erfarenhet är att det flyter mycket snabbare där de gånger detta förbud varit aktivt än vid motsvarande tidpunkter utan förbudet. Sen skall vi väl inte agera privat-poliser normalt men de gånger som lastbilschaufförer gör detta i situationen jag beskrivit ovan stör i alla fall inte mig eftersom trafiken för de allra flesta ofta flyter bättre då - ja, de som alltid skall köra om kanske förlorar några sekunder men knappast övriga som istället kan hålla en lite högre och jämnare fart.

Uppdaterat: 2017-09-17 09:58
AudiS4 skrev:

Frågan till de idioter som försöker hindra att andra ligger i en annan fil, är varför alla svenskar bara använder en fil vid köer. Det finns två filer av en anledning.

Om man håller ungefär samma hastighet i båda filerna så brukar det inte vara något problem. Det är väl bilar som kommer med en mycket högre hastighet (du?) som provocerar...

Uppdaterat: 2017-09-17 10:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Problemet med attityder i trafiken, då vid ex 2 blir 1 fil är att om jag ligger till höger och lämnar en lucka till bilen framför så skall vissa lika förbannat åka förbi den och knö sig in framför nästa bil, där det inte fanns någon lucka, vilket gör att hela köjävulen måste bromsa tack vare ett stolpskott!

Uppdaterat: 2017-09-18 13:09
*Robban

Det var bara ett försök att hjälpa dig förstå AudiS4. Om du kör aggressivt så kan folk reagera aggressivt tillbaka. Personligen brukar jag sällan bry mig. Att åka kollektivt hjälper inte, det finns idioter även där...

Uppdaterat: 2017-09-18 18:53
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det finns uppenbarligen andra än de som kör lite passivt som borde lämna in körkortet och börja åka kollektivt - om man läser vissa kommentarer här ifrån förare som uppenbarligen är lite mera "framåt" enligt sig själva...

Uppdaterat: 2017-09-18 19:00

Det var just detta med att en del förare har attitydproblem i trafiken...

Uppdaterat: 2017-09-18 21:41