Vi Bilägares forum

Skrotnings premie

Skrotnings premie

Varför inför inte sverge en skrotnings premie på ett antal tusenlappar eller mer för en registrerad bil typ som Tyskland med fler har.
Då skulle man få bort dom värsta utsläpps vraken från våra vägar och kanske gynna handlarna lite.
Det börjar till och med vara så jäkligt att det står skrot på gårdar runt hela landsbygden för att det kostar att bli av med bilarna.

Uppdaterat: 2017-07-06 00:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Visst skulle det behövas en viss morot i form av ekonomisk kompensation för att få bort alla de stora mängder bilvrak som ofta står bl a ute på landsbygden. Kanske att det skulle räcka med 2 000 kr per bil för att bli av med en hel del. Många av bilarna lär inte vara körbara på långa vägar, så även om de inte släpper ut avgaser, är det ändå bra att få in det mesta av dem i kretsloppet igen. De kan dessutom stå och läcka olika vätskor till mark och vatten. Oftast lär det vara ren och skär lathet som gör att man inte lämnar in bilen för återvinning.

Men det finns ett utvidgat producentansvar som gäller alla bilar oavsett ålder, och det har gällt sedan den 1 juli år 2007. Det innebär att man som kund kostnadsfritt ska kunna lämna ifrån sig bilen oss en godkänd skrotningsfirma, men det finns förbehåll. Se http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Avfall/Producentansvar/Bilskrotning/.

Uppdaterat: 2017-07-06 01:16
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Visst skulle det behövas en viss morot i form av ekonomisk kompensation för att få bort alla de stora mängder bilvrak som ofta står bl a ute på landsbygden. Kanske att det skulle räcka med 2 000 kr per bil för att bli av med en hel del. Många av bilarna lär inte vara körbara på långa vägar, så även om de inte släpper ut avgaser, är det ändå bra att få in det mesta av dem i kretsloppet igen. De kan dessutom stå och läcka olika vätskor till mark och vatten. Oftast lär det vara ren och skär lathet som gör att man inte lämnar in bilen för återvinning.
Men det finns ett utvidgat producentansvar som gäller alla bilar oavsett ålder, och det har gällt sedan den 1 juli år 2007. Det innebär att man som kund kostnadsfritt ska kunna lämna ifrån sig bilen oss en godkänd skrotningsfirma, men det finns förbehåll. Se http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Avfall/Producentansvar/Bilskrotning/.

.
Men många kör omkring med vrak som hålls ihop med silvertape mellan besiktningarna och får konstgjord andning vid besiktningen.
Dom skulle behövas mutas bort till bilskroten.

Uppdaterat: 2017-07-06 01:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mellan besiktningarna? Många av dessa vrak är varken skattade, besiktigade eller försäkrade. Har flera i mitt närområde.

Uppdaterat: 2017-07-06 08:11
*Robban

Vi hade ju en fungerade skrotningspremie, men den slarvade politikerna bort genom att skyffla ut hela kassan på en gång och sedan avsluta systemet.

Och nu kan vi se resultatet: det står allt mer bilar här och var i både natur och på tomter.

När det gäller utsläpp så är ju skillnaderna inte så stora som det anges på papperet. Dessutom körs ju äldre bilar betydligt mindre.
Ex: Vilken belastar natur och vägar mest: en Audi 100 som drar 0,7 och körs lite eller en A6 som drar 0,6 och körs mycket?

Uppdaterat: 2017-07-06 10:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...