Nästa artikel
Kravet: Få bilarna att sluta studsa i Formel 1
Nyheter

Kravet: Få bilarna att sluta studsa i Formel 1

Publicerad 20 juni 2022
Efter att förare klagat på ryggont vill bilsportsförbundet Fia utreda fenomenet med porpoising.

Efter Azerbajdzjans Grand Prix den 12 juni klev Mercedesstallets Lewis Hamilton med svårigheter ur förarhytten med en hand mot ländryggen. Han slutade fyra och sa till BBC att det var det tuffaste racet i hans karriär. Detta på grund av att hans tävlingsbil studsade kraftigt, något som kändes rejält i ryggraden. 

I en intervju med GP Blog säger Mercedes stallchef Toto Wolff att de vertikala påfrestningarna vid studsandet motsvarar upp till 6 G.

 

Fenomenet med studsande bilar är nytt för 2022 och det beror på att reglementet för hur Formel 1-bilar ska se ut ändrades i år. Golvet har en ny konstruktion med kanaler och tunnlar för att skapa marktryck eller downforce med luftgenomflöde. Förändringarna är till för att bilarna ska skapa mindre smutsig luft bakåt och det ska också bli lättare att köra om.

Men i vissa fall, ofta på raksträckor och i hastigheter över 250 kilometer i timmen, kan downforcen tillfälligt försvinna och det är detta som orsakar att bilen studsar.

 

Namn efter en tumlare

Särskilt Mercedes och Ferarris stall har varit extra drabbade av porpoising under säsongen 2022. Termen porpoise är det engelska namnet för en tumlare, med förkärlek för att skutta och dyka genom vattnet.   

Bilsportsförbundet FIA i skriver i ett uttalande att de har beslutat att ingripa för förarnas säkerhet efter samråd med läkare:
– I en sport där de tävlande rutinmässigt kör i hastigheter över 300 kilometer i timmen, behöver alla förarens koncentration fokuseras på den uppgiften, och att överdriven trötthet eller smärta som en förare upplever kan få betydande konsekvenser om det resulterar i förlust av koncentration.

»Vem vill köra långsamt?«

Fia ska nu titta närmare på hur varje tävlingsbils golv ser ut och därefter ta fram en formel över hur mycket bilarna får röra sig uppåt och neråt. Om det vertikala påfrestningarna blir för stora måste bilen höjas från marken.

Haas stallchef Guenther Steiner tror att FIA:s nya regler mitt under pågående säsong kan leda till en förändring i slutplaceringarna. Han säger till AFP:
– Det finns en lösning – höj bilen. Men då kör du långsammare – och vem vill köra långsamt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.